Hjälp! Nyköpt Triumph Speed Triple 2003 Går inte på alla cylindrar =(

Carlis

Rookie
Gick med
22 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2003, Triumph Speed Triple
Hej vänner!

Behöver nu eran hjälp. Har enligt rubriken en för mig ny hoj med 2200 mil på mätaren som går riktigt dåligt =(

Säljaren säger att han ej haft problemet men kört extremt lite de 2 åren han ägt den. ca 120 mil på 2 år varav max 10 mil i våras/iår.

Problemet är att hojen troligen inte går på alla cylindrar och särskilt inte när den bli varm. Märkte inget vid relativt lugn provkörning utan först på motorvägen på väg hem när hojen inte varvar högre än 5500 varv och bluddrar rejält. Min första tanke var gammal soppa, men den beter sig likadant nu med full tank ny soppa och injectioncleaner ihälld. När jag slår av på gasen tycker jag den börjar gå jämnare igen. Ibland "kvicknar" den till och går jämnt för ett ögonblick och varvar då på bra. Olja, Tändstift samt luftfilter bytte tidigare ägare i våras.

Känns sådär att börja med att skruva isär hojen det första man gör, särskilt då jag inte har någon erfarenhet av Triumph sedan tidigare...

Min tanke är: Fukt vid tändstift? Något som inte monterats tillbaka rätt alt. klämts när han monterade tillbaka luftburk/tank? Hittade idag en lös kontakt under tanken vid motorn som ser ut såhär: bild.jpg

Hade ju varit strålande om den kontakten var orsaken till problemet =)

Om någon har tillgång till nedladdningsbar verkstadshandbok skulle det uppskattas oerhört!! Även tips för demontering tages tacksamt emot!

Så, tacksam för all hjälp jag kan få! Hade varit grymt att få några mil på hojen nu innan vinterdvalan...
 

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Ort
08 City
Hoj
KTM 990 SMT
Om det är förgasare så låter det som om det är där problemet finns .

Vet inte hur långt du har kört , men det kan lossna av sig sig själv om du kör lite .
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Jag vet inte vem som sålde hojen men vilket jävla äckel till människa!
Klart han visste om det där, det är ju fortfarande säsong. Visst har han tagit nån repa i år.
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
provkörde du inte hojjen när du köpte den? Det där ser ut som en spridar kontakt...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Stopp i tankventilationen, skit eller den berömda tippventilen (om den finns kvar)

Vatten i tändstiftsbrunnarna, om inte tändstiftstätningarna är bytta.


I särklass vanligaste orsakerna till ojämn gång på speed triplar. Båda är enkla att kolla/fixa själv.


Den lösa kontakten. Undrar om inte jag också hade sådan lös på min -06 kommer inte ihåg riktigt.
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Om jag förstått det rätt så är det insprutning, det kan då mycket väl vara kontakten till LMM vilket (åtminstone på bilar) kan ge liknande symptom, den kan han ha tagit ur när han fipplade med luftburken och glömt sätta dit den igen. Spana även efter luftläckor, tjuvluft kan skapa liknande problem... Luftläckage känns faktiskt som väldigt troligt. Kolla luftfiltret med.
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Den går bara på tre cylindrar eller? ;D (flåt, kunde inte låta bli ;)

edit: och för att tillföra nåt vettigt kan jag säga att TPS, MAP och ev MAF (manifold air flow)-givarna alla har tre stift, så det torde inte vara nån av dom kontakten ska gå till. (känner dessutom inte till nån modern hoj förut möjligtvis BMW som faktiskt använder MAF-givare istället för MAP)

Mer troligt att det är nån kontakt till nån PAIR-solenoid som kopplats ur när man tagit bort det.
 
Last edited:

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Du har inte än bättre bild?

Ska inte va nån lös kontakt över iaf (förutom den där data (scart) kontakten då)

Lyft tanken så ser du mera. Försök töm ur lite soppa, full tank är as tungt.
Var försiktig med inspruts kontakterna bara. knäpp loss dom först.

SAM_1406.jpg

/D
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Inte helt ovanligt att det kan vara vatten i tändhattar efter tvätt/regn. Detta var ett vanligt problem på dessa årsmodeller. Ta loss och torka rent, samt hoppas på det bästa.
Kolla även luftburken. Den satt lös på min hoj och då verkade det som den "tappade" en cylinder vid större gaspåslag. Gick dock normalt vid lugnare körning.

Lycka till.
 
Last edited:

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Hade samma symptom på min KTM 950, den gick dåligt på höga varv med bara en cyl o ibland tände den till o gick på båda cylindrar, men sen så säckade den ihop igen.

Problemet för mig var att ena tändhatten "skruvat upp sig" så jag tog av den o vred åt o sen gick hojen kanon!
 

Carlis

Rookie
Gick med
22 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2003, Triumph Speed Triple
Hej allihop!

Tack för snabb och bra respons. Blir till att skruva ner på lördag, har inte haft tid tyvärr. Har även mailat bilden till Johans MC för att ev få reda på vad den kontakten går till. Några särskilda tips inför avmontering av tanken/luftburk? Särskilt att kolla efter?

Allt gott!

Carlis
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
nu ser jag inte riktigt bra på bilden men kan det inte helt enkelt vara en ctek anslutning?
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
nu ser jag inte riktigt bra på bilden men kan det inte helt enkelt vara en ctek anslutning?
Smart tänkt, troligt :tummenupp

Edit:
Tips vid avmontering, se ovan. sen på andra sidan tanken är det två slangar (ej med klämma) för luftning tror jag.
Notera vilken som är/siter fram resp. backåt. (inte för att jag vet om det spelar roll, men känns bra att sätta tillbaks dom som dom satt)

/D
Utgår från att det är lika som på en 955i -99 då det är samma haynes bok
 
Last edited:

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Ort
karlskoga
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Fukt vid stiften alt att det står vatten i tändstiftsbrunnarna. Hade precis samma fenomen på min -04 och det var vatten i ena hålet som var boven, torka torrt och dra på fett på tändhattarna där de tätar mot toppen så är det bara gasa:)
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Fukt vid stiften alt att det står vatten i tändstiftsbrunnarna. Hade precis samma fenomen på min -04 och det var vatten i ena hålet som var boven, torka torrt och dra på fett på tändhattarna där de tätar mot toppen så är det bara gasa:)
Och så passa på att byta gummitätningarna till den nya modellen som har bättre form när man ändå skruvar. 3x40 spänn.
 

powertrip

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Karlstad
Hoj
CBR1000RA Repsol 2009
Fukt vid stiften alt att det står vatten i tändstiftsbrunnarna. Hade precis samma fenomen på min -04 och det var vatten i ena hålet som var boven, torka torrt och dra på fett på tändhattarna där de tätar mot toppen så är det bara gasa:)
Exakt samma på min -04... Två gånger på tre år.
 

Carlis

Rookie
Gick med
22 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2003, Triumph Speed Triple
Det skulle det ju faktiskt kunna vara! Får kolla med laddaren när jag skruvar imorgon.
nu ser jag inte riktigt bra på bilden men kan det inte helt enkelt vara en ctek anslutning?

Känns ganska troligt med vatten vid stiften. Ger sig förhoppningsvis när jag monterar isär.
Något särskilt fett jag bör använda?

Passar nog på att byta tätningarna också, om handlarn har dom på hyllan dvs...
Bör jag även byta tändstift (de är ju helt nya)? Självklart byter jag om de ser rostiga/taskiga ut, men annars?

Sitter iridiumstift i nu, erfarenheter av dem?
 
Last edited:

HyyLand

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2010
Ort
Linköping
Hoj
DR600 -88, KTM EXC-F 250
nu ser jag inte riktigt bra på bilden men kan det inte helt enkelt vara en ctek anslutning?

Jag tycker också det ser ut som en CTEK-kontakt.
XS%200.8_3.jpg

Med risk för att dumförklara TS (ursäkta i så fall): Alltså en kontakt för att ladda batteriet med en smartladdare från det välkända märket CTEK.
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Exakt samma på min -04... Två gånger på tre år.
Nu måste jag kontra lite :) måste va ett -04 problem då, min har stått ute i ur & skur, högtryck tvättas, gått en j-vla massa mil. och snus torr i brunnarna.

SAM_1392.jpg

Sitat från mc experten ang tändstiftsbrunnarna: ( :7peta :) )
mcexperten_aug_12.jpg
Men visst, kolla dom/det - kanske -04 skiljer sig från -99 som jag strippat 5-6 ggr

Int fn kommer det in nått här

SAM_1391.jpg

/D
 
Last edited:

Carlis

Rookie
Gick med
22 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2003, Triumph Speed Triple
Med risk för att dumförklara TS (ursäkta i så fall): Alltså en kontakt för att ladda batteriet med en smartladdare från det välkända märket CTEK.
Helt lugnt! Jag var med där men är ny hojåkare och har inte skruvat 100-tals timmar i mina dagar heller utan att vara helt novis ;-)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top