Hjälpa varandra

Goofy

Hög fart spar tid
Gick med
5 May 2008
Hoj
ZX 10 2010
Fick fel på hojen igår morse utanför Åkersberga, blev stående i nästan
2 tim innan frun kunnde komma med släpet. Under den tiden passerade
det ca 30 hojar varav hälften var sporthojar. INGEN STANNADE och kollade läget :tummenner:tummenner:tummenner:tummenner
Det tycker jag är dåligt , vi ska väl ändå kunna hjälpas åt när någon får problem

Tommy.exe

Guest
Vinkade du åt någon? Hur ska man veta att du inte pissade?

Goofy

Hög fart spar tid
Gick med
5 May 2008
Hoj
ZX 10 2010
Med sadel och några sidokåpor avplockade, en kille som sitter på huk
på sidan och meckar, skinnställ o hjälm i en hög på sidan. jag vet vad
jag skulle tro med det cenariot

Tommy.exe

Guest
Med sadel och några sidokåpor avplockade, en kille som sitter på huk
på sidan och meckar, skinnställ o hjälm i en hög på sidan. jag vet vad
jag skulle tro med det cenariot

Jag må säga att du har en väldig framförhållning som har med dig verktyg.
Jag hade nog stannat, förutsatt att jag inte var skitenödig.

:notme

Goofy

Hög fart spar tid
Gick med
5 May 2008
Hoj
ZX 10 2010
Man kan göra rätt mycket med orginal verktyg, även om förutsättningarna kunnde vara bättre.
Och stannar o erbjuder hjälp med vad man kan det tycker jag
att man gör

floodi

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2005
earth , europe , sweden , southsweden , Kalmar , S
Hoj
gul 03á
ja man ska alltid stanna.....

körde med ett par polare för 3 veckor sen på en krokig väg
kom fram till ett stop och en efter en kom efter förutom en kille

insåg det värsta o vände , och 3 km bort så hittade vi honom
krypandes upp längs vägkanten och hojjen totalkrashad.

flera bilar hade kört förbi ingen stannde.....

typiskt jävla svenskar är va det är .
så fort nått är jobbigt eller obehagligt så vill man inte lägga sig i..

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Senast jag såg en MC med problem stannade jag! :tummenupp

Det var en HD där all olja från motorn låg under hojen.. Han sa bara jag har precis fixat den så du kan åka.. :va :brinnerup

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Jag har stannat några gånger, när folk har pissat. Det är kul, när man har sådär lagom bråttom.

Stannar numera enbart om det är en krasch eller om folk vinkar.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Klart man stannar..
inte så för alla tydligen men men. de kanske inte vill man stannar för dem ? vad vet jag ?
tills vidare stannar jag iaf..

NeXTer

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2009
Hoj
'07 Honda NT700VA Deauville
En fundering på förekommen anledning, hur resonerar folk om man ser någon stående med bågen vid kanten av en motorväg?

Enligt reglerna för motorväg/motortrafikled får man ju inte stanna på dessa vägar om man inte själv har problem med fordonet, men om det står någon i "sjönöd" vid kanten, bör man kolla om personen behöver hjälp eller ska man låta vederbörande vänta på bärgare?

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Hur mycket kan man egentligen hjälpa till med om en hoj har stannat vid sidan av vägen?
Man kan erbjuda skjuts eller mobiltelefon men inte mycket mer.
Vad kan man göra åt mekaniska problem?
Vinkar nån så stannar man, står nån och mekar som i ditt fall, vad hjälper det om någon stannar?

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Finns det inte någon "kod", typ lägger man hjälmen vid framhjulet så betyder det att man vill ha hjälp?

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Finns det inte någon "kod", typ lägger man hjälmen vid framhjulet så betyder det att man vill ha hjälp?

Eller så vinkar man.

Vid eventuellt motorstopp, vad ska man då hjälpa till med?
Hålla verktygen (som inte finns)?

Visst, man kan erbjuda mobiltelefon och skjuts, men i dagens samhälle äger ju varenda man en mobil. Men som sagt, vinkar folk så stannar jag direkt, inga problem. Men jag bemödar mig inte att stanna om min hjälp inte erfordras.

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Klart man stannar.

Har ALLTID stannat & hjälpt. MEN

Sist jag stannade (bil iofs) var det gubbe på 100 bast i en 35år gammal Toyota... han nöter som bara den på startmotorn utan att släppa taget om nyckeln.. Jag ber honom snällt att sluta.

Ser samtidigt soppamätaren som visar "tom tank"

Frågar om han har nån extradunk, men får en elak grymtning tillbaka, att "Det är minsann farligt att förvara bensin i bilen"

Nu börjar det SPÖREGNA, men sprang över till bilen och mycket riktigt, har jag en 5l bensin som iofs saknar pip.. Jag tittar då på min nyss inhandlade fanta flaska som jag skulle ha till pizzan (som fö. låg i baksätet & blev kall:brinnerup)

Nåväl, tar en klunk fanta &, häller ut resten samtidigt som jag med en minikniv som sitter på bilnyckeln skär av botten på flaskan och börjar torka rent inne i l´flaskan.. Just när gubben börja skrika om socker från flaskan kommer förstöra hans bil:huvet Ok! Sa jag, men om jag sköljer första skvätten i min bil då.,så så får du den braiga då e de oki?

Nu regnar det satan i gatan(gubben kvar i bilen med fönster glipa på 3-4cm... Jag frågade om han kan komma ut och hjälpa mig hålla.... klick sa det när han tröck ner dörrlåset. Kan inte,,, fräste det ur fönstret. Jajajha,,, pipen på flaska ska bara skäras till lite AAAJJJJ som fauneen !!!:jisses, visst hade jag skurit upp mitt bästa snusfinger ganska rejält (5 stygn blev det)

Nu börjar gubba dävulen att småskratta .Mina tankar gick.......måste jag bara inte slå ihjäl honom måste bara inte)

Fortfarande ösregnade det, men jag bestämde mig för att det var en gammal man i en svår sits, kanske helt utan hjälp av någon.

Tog fanta flaskan och försökte tanka..... ca 20% av bensinen återfanns dock på mina nya löparskor (som jag behöver. för jag ÄLSKAR PIZZA och måste springa av mig övervikten... Nu smälte gummit i botten och lämnade spår av vita mashmallows där jag gick. Tog en stund innan jag fattade...:huvet:cdevil:cdevil soppan bränner upp dom..

När vi är klara ropade gubben mig till de 3cm öppna fönstret och frågar om han kan få flaskan jag tittat konstigt på honom å säger surt; ta den då... Men ikke, han ville ha den i bagaget, annars kanske den luktar i bilen. När jag lämnar tillbaks nyckeln, säger han "går nog att panta ändå,,, det var ju bara botten du tog bort.

Batteriet hade dött men snäll som jag är tar jag fram bogserlinan. Spände fast & förklarade hur han ska göra.

2sek senare går båda bilarna på tomgång och jag kliver ur för att koppla loss.

Tar av någon obegriplig anledning, av linan på min bil först.
Sittande på huk just när jag är klar, hör jag hur han varvar motorn TOKHÖGT 5-6 kanske 7000varv, sedan släpps kopplingen & bilen spinner iväg med linan fortfarande kopplad.

Klart som faan står jag på linan och gör en riktigt snygg piruett men en inte lika snygg landning i den största vattenpölen. kungsängen bjuder på.

kom mig inte ens för att ta regg numret på bilen..
Inte ett TACK, VAD VILL NI HA FÖR BENSINEN; LÄSK ELLER LINAN kanske ett OJJ; VAD SYND DINA SKOR BLEV FÖRSTÖRDA..

Jag stod där Å då..... dyngsur, , frös in i märgen, Kall pizza, ingen Fanta, blödande utan skosulor, bogserlina och 5L bensin......

Fattade då ett ganska enkelt beslut.... Ska mycket till innan jag stannar igen:brinnerup:machinegu:kulspruta:öga:öga

Bara mina 2cent..
//
Benny

DempanDanius

Ny medlem
Gick med
22 May 2010
Hoj
SuperDuke -09

Sist jag stannade (bil iofs) var det gubbe på 100 bast i en 35år gammal Toyota... han nöter som bara den på startmotorn utan att släppa taget om nyckeln.. Jag ber honom snällt att sluta.

Ser samtidigt soppamätaren som visar "tom tank"

Frågar om han har nån extradunk, men får en elak grymtning tillbaka, att "Det är minsann farligt att förvara bensin i bilen"

Nu börjar det SPÖREGNA, men sprang över till bilen och mycket riktigt, har jag en 5l bensin som iofs saknar pip.. Jag tittar då på min nyss inhandlade fanta flaska som jag skulle ha till pizzan (som fö. låg i baksätet & blev kall:brinnerup)

Nåväl, tar en klunk fanta &, häller ut resten samtidigt som jag med en minikniv som sitter på bilnyckeln skär av botten på flaskan och börjar torka rent inne i l´flaskan.. Just när gubben börja skrika om socker från flaskan kommer förstöra hans bil:huvet Ok! Sa jag, men om jag sköljer första skvätten i min bil då.,så så får du den braiga då e de oki?

Nu regnar det satan i gatan(gubben kvar i bilen med fönster glipa på 3-4cm... Jag frågade om han kan komma ut och hjälpa mig hålla.... klick sa det när han tröck ner dörrlåset. Kan inte,,, fräste det ur fönstret. Jajajha,,, pipen på flaska ska bara skäras till lite AAAJJJJ som fauneen !!!:jisses, visst hade jag skurit upp mitt bästa snusfinger ganska rejält (5 stygn blev det)

Nu börjar gubba dävulen att småskratta .Mina tankar gick.......måste jag bara inte slå ihjäl honom måste bara inte)

Fortfarande ösregnade det, men jag bestämde mig för att det var en gammal man i en svår sits, kanske helt utan hjälp av någon.

Tog fanta flaskan och försökte tanka..... ca 20% av bensinen återfanns dock på mina nya löparskor (som jag behöver. för jag ÄLSKAR PIZZA och måste springa av mig övervikten... Nu smälte gummit i botten och lämnade spår av vita mashmallows där jag gick. Tog en stund innan jag fattade...:huvet:cdevil:cdevil soppan bränner upp dom..

När vi är klara ropade gubben mig till de 3cm öppna fönstret och frågar om han kan få flaskan jag tittat konstigt på honom å säger surt; ta den då... Men ikke, han ville ha den i bagaget, annars kanske den luktar i bilen. När jag lämnar tillbaks nyckeln, säger han "går nog att panta ändå,,, det var ju bara botten du tog bort.

Batteriet hade dött men snäll som jag är tar jag fram bogserlinan. Spände fast & förklarade hur han ska göra.

2sek senare går båda bilarna på tomgång och jag kliver ur för att koppla loss.

Tar av någon obegriplig anledning, av linan på min bil först.
Sittande på huk just när jag är klar, hör jag hur han varvar motorn TOKHÖGT 5-6 kanske 7000varv, sedan släpps kopplingen & bilen spinner iväg med linan fortfarande kopplad.

Klart som faan står jag på linan och gör en riktigt snygg piruett men en inte lika snygg landning i den största vattenpölen. kungsängen bjuder på.

kom mig inte ens för att ta regg numret på bilen..
Inte ett TACK, VAD VILL NI HA FÖR BENSINEN; LÄSK ELLER LINAN kanske ett OJJ; VAD SYND DINA SKOR BLEV FÖRSTÖRDA..

Jag stod där Å då..... dyngsur, , frös in i märgen, Kall pizza, ingen Fanta, blödande utan skosulor, bogserlina och 5L bensin......

Fattade då ett ganska enkelt beslut.... Ska mycket till innan jag stannar igen:brinnerup:machinegu:kulspruta:öga:öga

Bara mina 2cent..
//
Benny

Haha bästa jag har läst på länge! Du får 10 av 10 i betyg för engagemanget iallafall!

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
//
Benny

Fan du har mer tålamod än vad jag har, jag har inga problem att hjälpa folk som inte kan eller inte har möjlighet, men om de hade betett sig som han så hade jag faktiskt sagt något i stil med nej vill du inte hjälpa dig själv så har jag bättre saker att göra.
du är helt klart en bättre människa än vad jag är.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Eller så vinkar man.

Vid eventuellt motorstopp, vad ska man då hjälpa till med?
Hålla verktygen (som inte finns)?

Visst, man kan erbjuda mobiltelefon och skjuts, men i dagens samhälle äger ju varenda man en mobil. Men som sagt, vinkar folk så stannar jag direkt, inga problem. Men jag bemödar mig inte att stanna om min hjälp inte erfordras.

Kanske kan stanna och snacka skit en stund så livet inte känns så jävla hopplöst för stackarn som suttit i två timmar och försökt få igång fanskapet. Det är vad jag spontant tänker att man kan hjälpa till med iaf...

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring