Hjälpa varandra

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
cbr1000f-92
Det är klart att man stannar eller åtminstånde rekar läget om allt är okey.
Ser det ut som knas så stannar jag direckt och erbjuder det lilla jag kan Verktyg,Punkteringsflaska,Telefon eller transport därifrån.
Hur svårt kan det bli..................!!!!!!!

Mendoz

Sporthojsnörd
Gick med
5 Jul 2009
Hoj
Yamaha XSR 900 2017
Stod förut en hoj vid vår infart när farsan och jag skulle ut och övningsköra. Var tydligen nått fel med kardanen så vi rullade in hans hoj i vårat garage och skjutsade sedan honom till en mack där han hyrde en skåpbil. Då kunde han rulla in hojen i bilen och köra hem den till sig. När vi ändå inte hade bråttom någonstans tycker jag att man ta sig besväret att hjälpa till, får hoppas att man får samma hjälp om man själv får problem någon gång.

DanskenJr

Livet är en fest, vet inte vad man får!
Gick med
20 Jun 2010
Hoj
nohojyet
Jag blev stående på Autobahn här om året, Kamremmen som pajat!
Tog ca 20-30 min så fick vi hjälp, bogserades till närmsta mack varpå alla hjälpte till innan vi insåg att det var kamremmen som pajat!
Klockan blev sent och några vänliga Tyskar med sin stora firma kanot koppla loss släpet och gav oss lift till närmsta bästa hotell.

Efter detta så ändrades min syn radikalt, jag kommer stanna oavsett vilket och kontrollera läget.

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Det är väl klart man stannar när en hojåkare fått stopp. Man vet ju aldrig vad som är fel, ser man någon som knuffar hoj i vägkanten så kan det ju vara en chockad stackare som varit omkull och behöver hjälp med både det ena och det andra.

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
hahaha är detta sant :D

Tyvärr är varenda ord helt sant.

Jag har en annan historia om en gubbe som glömde plånboken på taket av bilen efter han tankat.
Jag kommer pricis ut från macken i tid att se den ramlar av när han kör iväg. Tar upp plånboken skickar in den under stället & springer till hojen för att snabbt kasta på mig hjälm & handskar. Gasar atttan för att hinna ikapp honom. Väl bakom honom tutar & vinkar jag med handen, varpå gubben blir livrädd :glömdet och trycker gasen i botten.

Funderar länge på vad jag ska göra, men bestämmer mig för att ligga på behörigt avstånd och hoppas han bor i närheten och kör hem.

Bara nått kvarter senare svänger han in på en villa parkering.

Tydligen har han sett mig i backspegeln och ringt efter förstärkning, för ut rusar 4-5 grannar (en gubbe med en sopkvast i högsta hugg:va)

Hinner inte ens ta av mig hjälmen innan dom började skrika om att låta "vanliga" människor vara ifred.

Jag stammar fram... han, han glömde pluskan på macken, och tar fram den.
Plånboken rycks ur min hand och packet drar sig helt sonika, tillbaks mot huset.

Jag drar iväg, bra djä*la irriterad.

Veckan efter kommer en granne (som jag berättat historien för) med lokalblaskan i handen, dom hade skickat in en stoor insändare där jag fick en rejäl ursäkt och månadens ros :krama
Dom hade frågat på macken vad som hänt och till slut fattat att jag bara ville hjälpa.

Kändes liite bättre, men ändå inte helt bra.

Tror tyvärr gemene man tycker hojåkare är lite läskiga.

//
Benny

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Fick krångel förra året (en säkring för 5kr brann upp) väntade i 3-4t innan sambon kom... på den tiden stannade 5-6stycken om inte de var änn fler...en gav mig en reflexväst för de började skymma... å den sista han stannade och satte på saftblandarna på taket på pickuppen och tyckte jag skulle komma in och värma mig... jiises.. på slutet bad jag nästan om ursäkt för jag stod där..när alla som åkte förbi gav tecken till mig om de skulle stanna och hjälpa till..

Så jag har många gånger kvar att stanna innan jag är break-even...

Daniel S

'Captain Slow'
Gick med
10 May 2006
Hoj
ZX6R fighter
Givetvis stannar man och hjälper till om man ser en ensam stackare vid vägkanten.
I vintras på väg till jobbet ser jag en stackars Saab ståendes i en plogvall med framhjulen hängande. Det hade gått lite för fort och han hade fått sladd, honest mistake. Glad i hågen stannar jag, jag menar ngn nytta ska jag väl ha av 4motion och diesel på Passaten. Det faktum att det var 4-5 cm is på vägbanan hindrade inte mig då. Jag drog och drog till slut fick jag så fäste och bilen lossnade. Det var först efteråt som jag insåg att jag hade fått fäste när jag grävt mig igenom isen och hamnat på asfalt. Kontentan av storyn är att Saab-ägaren slapp ringa bärgare och mina dubbade vinterdäck numera är dubbfria vinterdäck. :D

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Fick krångel förra året (en säkring för 5kr brann upp) väntade i 3-4t innan sambon kom... på den tiden stannade 5-6stycken om inte de var änn fler...en gav mig en reflexväst för de började skymma... å den sista han stannade och satte på saftblandarna på taket på pickuppen och tyckte jag skulle komma in och värma mig... jiises.. på slutet bad jag nästan om ursäkt för jag stod där..när alla som åkte förbi gav tecken till mig om de skulle stanna och hjälpa till..

Så jag har många gånger kvar att stanna innan jag är break-even...

Man får sig ett leende på läpparna när man läser om hur vissa människor verkligen hjälper till :tummenupp

Hagis

Riders Stockholm
Gick med
22 May 2010
Hoj
00 KTM LC4
Jag stannar OM jag känner att det är läge för det! Dvs, personen inger förtroende och inte ser ut att vara en psykopatisk rånmördare! Men jag än så länge stannat varendag gång!

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Hojåkare eller inte. I torsdags stannade jag (i egenskap av bilist). Det var en mamma med sina 2 barn i en Ford Mondeo som bara lagt av. Var 1½ mil norr om Övik. Hon var på väg till tornedalen och börjat sin resa från dalarna. Bilen startade igen men hackade. Åkte bakom hela vägen tillbaka till övik (fordverkstad) utifall den skulle stanna. Då hade jag ju möjlighet att skjutsa alt. bogsera. Hon tog sig fram iaf med nöd och näppe. Det lilla kostade mig inget (var ändå på väg åt samma håll) men hon var oerhört tacksam för att nån brydde sig.
Dagen efter ser jag en krasch framför brandstationen i Övik. Samma kvinna fast med lånebil!!! Jag tyckte sjukt synd om henne, men den här gången var det en massa folk på plats så jag skulle inte tillföra nåt. Hur kul semester blir det för henne med barnen? Åsså hoppas vi att ingen skadades.

Liten insats, men en mänska glad (nåja, mindre ledsen) mitt i bedrövelsen.

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Var med om en extremt positiv erfarenhet i början på sommaren. Utanför Alingsås (måste vara bra folk där!! ).
Välte ner i ett krondike och fick hojen över mig. På mindre än en minut var det två bilister framme, en flakmopedist, en gåendes och en hoj som kikade till oss ivf och sedan åkte.
Nu låter det som att det var i stan, men det var rätt ut i "salladen" och vart alla kom från fattar jag fortfarande inte.

Det finns riktigt bra folk här och var!

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Har stött på dessa med, hundra meter från en mack här i götet. Varför överhuvudtaget fundera på att göra något för dem!?!?
Antingen går de in på macken och lämnar sitt ID eller annan handling, typ pass då denna killen var utlänning, och får några liter i utbyte så de kan reda sin situation..
Har arbetat på mack och vi hjälpte till då vi kunde sas bara folk lämnade något i pant.
Extremt genomskinligt tycker jag.... Samma anda som erbjudande av köp av visningskollektion av Armani kostymer ur bakluckan på en Merca... Har hänt mig tre, fyra gånger, I Jönköping alla gångerna faktiskt..

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Finns studer inom psykologin som behandlar just detta (på basic nivån om jag inte missminner mig):
ju fler som ser det (och vet om att man inte är själv om att se det) ju färre gör nått...
Det omvända visas ju verkligen stämma med Alingsåsgrejen! Få som ser det så de som ser känner fulla ansvaret att göra nått!

Summa sumarum.. åk på små krokiga vägar som ingen "#¤#¤ kör på och du har störst chans att få hjälp om det händer något... ;) (OM det kommer något villsäga) :D

Hagis

Riders Stockholm
Gick med
22 May 2010
Hoj
00 KTM LC4
Stannar alltid såvida det ser ut som att folk behöver hjälp.

Efter att ha stött på denna typ av bilister vid vägkanten, senast i fredags, så börjar man dock tveka för att stanna:

http://www.dn.se/sthlm/liga-lurar-bilister-med-falskt-guld-1.1135569
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/guldskojare-blaser-bilister_4975805.svd
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article543835.ab

Det där är tyvärr inte något nytt! Nu ska jag inte peka ut någon särskilld grupp som värre än någon annan eller dra alla över en kam men zigenarna har kört den där bluffen i åratal! Jag stannar sällan för bilister, i regel aldrig. Hoj folk är hoj folk och det kvittar vad dom kör, behöver dom hjälp så ja. Man vet aldrig, dom kan ju ha skadat sig eller vad som!

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
jag såg ett program som behandlade manniskor i grupp. där man gjorde ett test med en person ett rum(som inte var med på vad testet gick ut på utan trodde att han skulle fylla i en undersökning eller nåt) sen komkmdet rök ur ventilationen. vad gör amn då, visst går o säger till i receptionen, sen gjorde men testet igen med två personer till som var med på testet, som satt kvar när röken kom ur ventilationen, vad hände då, när dom satt kvar satt även förökspersonen kvar :)
i programmet visade dom också på att möter man en person somstannat på vägen och man är helt ensam på vägen. så brukar man stanna till. men är det högtrafik så stannr ingen istället:)

"vi människor är roliga i grupp, då bryr vi oss mer om vad andra anser är rätt. som slutar i roliga handlingar. än att fortsätta göra det som själv anser är rätt, som vi hade gjort om ingen vart där".(tror jag)

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
nån gång har man sett nån körandes på nån riktig rishög till bil cykel mc eller dyl. då pallar jag inte stanna om jag inte har väldigt mycket tid, känner inte för att ge av min tid, för att dom själva inte kan lägga lite utav sin tid, till att leta o köpa nåt som fungerar istället.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring