Hjälpa varandra

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Hoj
Ducati Monster -05
Jag skulle självklart stanna om jag såg en hojbroder/syster i nöd!
Själv fick jag soppatorsk på E18 förra sommaren med hojen 24.00 på natten i mörker och vid enfilig väg vid vajerräcket... skitkul..
Tog upp mobilen, inget batteri.. Satte på varningsblinker.
Efter ca 10 min kom en taxi och stannade lite längre fram, jag sprang fram och undrade om han hade nån reservdunk.
Det hade han inte men två fulla lokaflaskor som han snällt tömde och sen åkte han till Roslagsstoppet ca en mil bort och tankade dem, kom tbx, fyllde på bensin åt mig, gav mig en av sina andra fulla LOKAflaskor för att jag var genomsvettig efter att ha lett hojen ca 3 km utmed vägen till en parkering.
Jag frågade vad han ville ha för hjälpen men han bara skrattade och sa att han bjöd på det för han hjälpte alltid trevliga kvinnor i nöd:tummenupp

Sånt uppskattas! Därför ställer jag numera alltid upp tbx, det får man igen förr eller senare :)

Matad0r

Matador
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
Yamaha R6 02
hahaha är detta sant :D

Har ALLTID stannat & hjälpt. MEN

Sist jag stannade (bil iofs) var det gubbe på 100 bast i en 35år gammal Toyota... han nöter som bara den på startmotorn utan att släppa taget om nyckeln.. Jag ber honom snällt att sluta.

Ser samtidigt soppamätaren som visar "tom tank"

Frågar om han har nån extradunk, men får en elak grymtning tillbaka, att "Det är minsann farligt att förvara bensin i bilen"

Nu börjar det SPÖREGNA, men sprang över till bilen och mycket riktigt, har jag en 5l bensin som iofs saknar pip.. Jag tittar då på min nyss inhandlade fanta flaska som jag skulle ha till pizzan (som fö. låg i baksätet & blev kall:brinnerup)

Nåväl, tar en klunk fanta &, häller ut resten samtidigt som jag med en minikniv som sitter på bilnyckeln skär av botten på flaskan och börjar torka rent inne i l´flaskan.. Just när gubben börja skrika om socker från flaskan kommer förstöra hans bil:huvet Ok! Sa jag, men om jag sköljer första skvätten i min bil då.,så så får du den braiga då e de oki?

Nu regnar det satan i gatan(gubben kvar i bilen med fönster glipa på 3-4cm... Jag frågade om han kan komma ut och hjälpa mig hålla.... klick sa det när han tröck ner dörrlåset. Kan inte,,, fräste det ur fönstret. Jajajha,,, pipen på flaska ska bara skäras till lite AAAJJJJ som fauneen !!!:jisses, visst hade jag skurit upp mitt bästa snusfinger ganska rejält (5 stygn blev det)

Nu börjar gubba dävulen att småskratta .Mina tankar gick.......måste jag bara inte slå ihjäl honom måste bara inte)

Fortfarande ösregnade det, men jag bestämde mig för att det var en gammal man i en svår sits, kanske helt utan hjälp av någon.

Tog fanta flaskan och försökte tanka..... ca 20% av bensinen återfanns dock på mina nya löparskor (som jag behöver. för jag ÄLSKAR PIZZA och måste springa av mig övervikten... Nu smälte gummit i botten och lämnade spår av vita mashmallows där jag gick. Tog en stund innan jag fattade...:huvet:cdevil:cdevil soppan bränner upp dom..

När vi är klara ropade gubben mig till de 3cm öppna fönstret och frågar om han kan få flaskan jag tittat konstigt på honom å säger surt; ta den då... Men ikke, han ville ha den i bagaget, annars kanske den luktar i bilen. När jag lämnar tillbaks nyckeln, säger han "går nog att panta ändå,,, det var ju bara botten du tog bort.

Batteriet hade dött men snäll som jag är tar jag fram bogserlinan. Spände fast & förklarade hur han ska göra.

2sek senare går båda bilarna på tomgång och jag kliver ur för att koppla loss.

Tar av någon obegriplig anledning, av linan på min bil först.
Sittande på huk just när jag är klar, hör jag hur han varvar motorn TOKHÖGT 5-6 kanske 7000varv, sedan släpps kopplingen & bilen spinner iväg med linan fortfarande kopplad.

Klart som faan står jag på linan och gör en riktigt snygg piruett men en inte lika snygg landning i den största vattenpölen. kungsängen bjuder på.

kom mig inte ens för att ta regg numret på bilen..
Inte ett TACK, VAD VILL NI HA FÖR BENSINEN; LÄSK ELLER LINAN kanske ett OJJ; VAD SYND DINA SKOR BLEV FÖRSTÖRDA..

Jag stod där Å då..... dyngsur, , frös in i märgen, Kall pizza, ingen Fanta, blödande utan skosulor, bogserlina och 5L bensin......

Fattade då ett ganska enkelt beslut.... Ska mycket till innan jag stannar igen:brinnerup:machinegu:kulspruta:öga:öga

Bara mina 2cent..
//
Benny

nilsson91

Ny medlem
Gick med
31 May 2010
Hoj
Suzuki SV650N -03 (Svart)
Jag har faktiskt inte vart med om att jag har behövt stanna för att hjälpa någon, de har redan fått hjälp när jag kommer till situationen.

Däremot har det hänt mig två gånger att jag har behövt få hjälp.:rolleyes:

1.
Jag o polaren ska ut ur Borås och hem, klockan är kvart över fyra, rusningstrafik. Bilen börjar ryka lite från motorhuven.
-Du...det ryker från bilen, säger polarn.
-Esh det är inga problem, säger jag, och är påväg att stanna intill kanten.
Sen tar det två sekunder och kylen exploderar! :gnissla
Vi stannar bilen, och springer ut för att se vad som har hänt. Det ligger en stor vattenpöl mitt på vägen. Tio sekunder senare täcks bilen av ett stort rökmåln av ånga.:mad:

Detta gjorde att den ena filen på den tvåfiliga vägen är blockerad. Folk är stressade hem från jobbet och tutar som galningar, viftar med händerna åt oss, och tar kort. Folk på gatan kollar på oss, och vänder sedan bort ansiktet.:huvet:huvet:huvet

En gubbe stannade och frågade om vi behövde hjälp.
30 minuter senare stannar en Volvo som hjälper oss att boxeras därifrån.:tummenupp

Av alla dessa som kört förbi, av alla dem som gått förbi oss, känns det som att det är en på 1000 som stannar?!?!:confused::confused::va

2.
Jag och en polare är ute och kör en kvällsrunda med motorcyklarna!:)

Jag är påväg att gasa ur kurvan, men bakdäcket släpper och jag for ner i diket, och flyger över styret.
Jag känner smärta i ena handen och tar av mig handsken. Den är svullen som en ballong, och benet bildar en stor bula på handleden.:huvet

Polarn vände och hjälpte mig dra upp hojjen från diket. Han ställde sin hoj en bit bort vid vägkanten med varningsblinkers på. Min hoj står nu upp vid sidan av vägen, full med lera på däcken.

Det var ett flertal bilar som körde förbi och bara kollade på oss, stirrade, stannade dem och frågade vad som hänt? Nej!:confused::va

De enda som sett vad som hänt var en flock av får instängslande, bääande och stirrade mot oss.:D

Tillslut kom det ett par som stannade och kollade på handen, han var tydligen läkare.:tummenupp

Det var nog som en sa tidigarei forumet, det är väl för jobbigt att stanna, det innebär säkert problem. Nästa gång ni som inte stannar ser en som fått motorstopp eller liknande, tänk er själva in i den situationen, det är fanme inte kul, men för er som stannar och hjälper till, ni är guld värda!:Bugar:banana:banana

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Måste haft en jäkla tur när min hoj stannade för några år sedan, för då stannade i stort sett alla. Inklusive billister. :tummenupp

Thriss

DiREckt!!1!1
Gick med
16 Mar 2010
Hoj
Kawasaki Er-6n 2009; KTM 400EXC-R 2011
Senast jag erbjöd en tant(jävel) hjälp då hon lät startmotorn gå och gå och gå utan att den starta så skrek hon rätt i ansiktet på mig "jag behöver fan ingen jävla hjälp!"

Sist jag själv behövde hjälp så dog bilen vid rödljuset i en korsning vid inloppet till Lund (regulator/generator delvis kass). Jag vet att den går att knuffs igång eller använda startkablar men ingen stannar. Har till och med startkablarna själv!
Folk stannar bakom mig och ställer sig på tutan när jag vinkar att de ska köra förbi. En tant fattar inte mitt vinkande. jag går fram till hennes bil, hon vevar ner rutan jag säger den startar inte du får köra runt, hon grymtar, säger ok, och kör rätt in i min bil. Trött som jag är kollar jag hennes bil och säger att hon fick inga bucklor, bara att köra, kollar sen min egen och bakre stötfångare hänger löst....
När korsningen är fri nog lyckas jag väldigt stressad knuffa den genom korsningen (i uppförsbacke) och på andra sidan ta sats och knuffa igång den.

De enda som stannade ställde sig på tutan tills de fattade att jag inte flyttar på mig FÖR ATT JAG INTE KAN, och kör sedan förbi i det andra körfältet. Jag uppskattade världen såååååå mycket den dagen. :arsele

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
var en kille på r1 som stod med halva utrustnigen av och ryckte i kedjan och låg på knäna och kollade, utanför statoil då, så jag körde fram me mopeden för o hjälpa till och kanske visa vägen till en mc-verkstad 500 m längre bort,

Kom fram och sa "hej är de något som e fel eller?"
"nej, bry dig fan inte heller!"

:confused:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag är sådan att jag kan stanna och höra efter om det är något allvarligt eller om de behöver hjälp, kanske ringa någon eller liknande. Men är de otrevliga så lämnar jag platsen DIREKT! För de är inte värda att hjälpa (tycker jag)

Clinchen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Hoj
Honda Transalp och KTM 350 EXC
För några år sen så skulle jag visa min nya flickvän en kurva som jag kört av i ( 3ggr tom :va ). Givetvis så råkar jag backa för nära kanten och fastnar. Detta är en grusväg som inte är alltför trafikerad, Först så kommer det en medelålders dam med en stor van som åker förbi utan att stanna. Efter ca 10 min kommer hon tillbaka och stannar och säger:

Jag såg att du satt fast och när jag åkt en bit så kom jag på att min man just köpt en bogserlina :D

Hon kanske skulle ha vart ärlig och sagt att det dåliga samvetet kröp fram efter några km :)

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag hade en sen kväll här om veckan svängt in vid vägkanten på en plats där man inte får stanna och väntade in polaren. Då bromsar det in en bil med några mörka killar: "Heey kompis behöver du hjälp?" varpå jag gjorde tummen upp varpå jag fick ett stort leende och några vinkningar tillbaka och bilen körde vidare.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Det här med "typiskt svenskar att köra förbi" upplevde jag härom året när jag och polaren kört fast i snön vid infarten till ett bostadsområde, alltså vältrafikerat. Alla tänkbara Volvomodeller med storögda 40-talistjävlar kryssar förbi långsamt och hänsynsfullt.

Förste man att stanna är en kurd i en gammal rishög. 2 minuter senare är vi loss.

Men det är klart, vi såg säkert väldigt hotfulla ut, 2 30-åringar med råttfärgat hår och IT-mage i en Merca A-klass mitt på lördagen...

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Men visst brukar folk skita i andra, det är mer regel än undantag. Senast för några veckor sen klev kedjan av när jag var ute med racern å tränade så jag stöp i backen. 3 redigt blödande skrubbsår och allmänt blåslagen, mitt på cykelbanan, men inte fan va de nån som stannade å frågade hur de gick inte. Däremot vart jag nästan påkörd av en medelålders man på moped när jag satt på ett stålräcke å väntade på skjuts hem, han touchade mig :mad:

Jag har själv varit i den situationen, körde omkull på inlines för några år sedan. Jag satt på cykelvägen och kunde inte resa mig upp (det visade sig lite senare att jag hade brutit ett nyckelben, det gör att det är svårt att röra sig på sitt vanliga smidiga sätt :näsblod) och skrapad på hela benet och armen. Det var inte någon som stannade på ett bra tag. Just där hade jag dålig täckning på mobilen så jag fick inte tag i någon som kunde hjälpa mig, heller. En halvmil in till stan och en halvmil till slutdestinationen, vad gör man?

Till sist kom en av bekants make förbi på cykel. Han stannade direkt och hjälpte mig att resa mig och plocka ihop mina saker, ta av inlines och så vidare. Det ska till att vara någon man känner för att få hjälp, även om jag tror att just denna kille hade stannat vem det än var, han är brandman till yrket :tummenupp

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jag håller med om att det verkar vara få som stannar. Förra hösten var jag och en polare på väg upp till nyköping.

På E4:an mellan Norrköping och Nyköping så hade en bil åkt av och plöjt 50 m viltstängsel, föraren satt i bilen med dörren öppen. Jag stannade så fort jag kunde och sprang för att kolla om allt var ok. Han mådde fysiskt bra men var rätt skakis, han hade suttit i 10 minuter och inte en bil hade stannat och då var det MYCKET trafik.

Helt sjukt.

Jag väntar inte på att folk ska vinka för att signalera att dom vill ha hjälp, en del vet ju inte vad som är fel eller kanske inte är kapabla att vinka. Beter de sig som rövhål när man stannar ja då kan man ju dra igen.

Fördjävligt att folk inte stannar oftare, men det finns väl inget civilkurage längre.

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Jag hade lite tur när jag sent i höstas råkade få problem med kopplingen och inte kunde få i ettan och stod därför stilla i korsningen precis utanför Jordbro Industriområde.
Ringde entouraget som väntade på Rosen och jag hade en väldans tur för det kom en hoj bara några minuter efter det och stannade just i den korsningen (för att det va rött då :D) och då gick jag fram till detta stackars offret och frågade och om han kunde hjälpa mej då jag blivit stillstående.
Jag hoppade på hojen, han springandes bakom för att putta igång den
(kände mej som en byfåne :rodnar) och så bar det iväg till Rosen där jag givetvis bjussade på kaffe och kaka för hjälpen. :Bugar

Edit: (men det ska tilläggas så var det flera hojar innan dess som bara körde förbi, men samtidigt så gestikulerade jag inte efter hjälp genom att hoppa upp och ner eller ropa, jag hade t.o.m rullat upp hojen vid sidan av vägen uppå cykelvägen, så utfrån kunde det faktiskt ha sett ut som jag inväntade någon)

Dvs. man måste faktiskt gestikulera om hjälp inte tro att andra ska tänka åt en, eller bara ha turen att passa på att gå fram till en stackare som oskyldigt inväntar grönt ljus vid trafikljusen. :banana:D

Last edited:

sportbike

Guest
Jag stannar alltid, men ibland blir det lite fel:
Åkte Bogesundsvägen till Vaxholm när jag såg en Harley parkerad vid vägkanten och förare och passagerare strosade runt i diket och letade efter nån förmodlig vital del.
-Behöver du en magnet, vrålade jag med ett leende.
-Fuck you, blev svaret, från båda de glada mc-människorna :crash

Henken

Guest
En gång för länge sedan ägde jag en R6 som jag var ute & åkte i för fulla muggar. Cirka en mil hemifrån går en fjäder till växelpetaren sönder och jag blir fast i friläget. Vad fan gör man nu tänker jag för mig själv och börjar putta hojen hemåt den dryga milen mitt i högsommarvärmen...

Vägen jag går efter är inte speciellt trafikerad men två bilar stannar och erbjuder sig att hämta bensin till mig, vilket tyvärr inte var orsaken till min svettiga framfart. En SH-profil (GuW) uppenbarar sig i en gammal (men välvårdad, host host) SAAB och erbjuder sig att hämta ett släp men jag kan själv och tackar ödmjukast för hjälpen. Mobiltelefonen var med och farsan kunde komma och hämta.

Efter 1km stannar en kille på en Africa Twin och med ena foten på min skjutspinne puttar han hem mig resten av vägen med små korta stopp för att motverka krampen. Sjukt trevligt folk uppe i norr!

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
är det ingen annan som har stannat så stannar jag, om jag kan göra det utan att riskera mitt eget liv dvs.....

å dedär med att hålla koll på att bakomvarande är med vid gruppkörning är fan en regel !!

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Herrejösses vilken resa hem från jobbet jag har haft idag.

Var så lycklig att regnet höll sig borta på väg hem så jag tog en extra sväng till favoritmacken fast jag visste att jag hade dåligt med soppa..

En kilometer kvar till mackhelvetet ryker kopplingswiren 500meter senare får jag soppatorsk... Bara börja knalla i det fina vädret, skinnstället är riktigt invettat och mysigt nu..

Mätaren står på 49965km och tänkte innan jag åkte från jobbet vilken fin hoj man har trots 5000mil och 12 år på nacken...

Försökte inte stanna någon och ingen erbjöd sig heller, fick skylla mig själv och gick faktiskt med ett leende fram och tillbaks och funderade på vad jag gjort för att förtjäna detta, smet tidigare från jobbet för att jag var åksugen... Karma?

Nu ska jag GÅ och handla pilsner. :banana :fyllisar

sportbike

Guest
Men, för ett par år sen fick jag soppatorsk på Bulten med en fläskig gammal Honda CBR1000F (2 ton) och gick och puttade eländet utefter vägen länge och väl.
En halv miljon motorcyklister passerade, ingen lyfte ett finger, men alla satt på Rosenhill och fikade när jag äntligen kom dit.

En (1) riktig hojåkare stannade, hämtade soppa och fick kaffe och räkmacka som tack för hjälpen.
All heder Ezzo :)

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Jag hade lite tur när jag sent i höstas råkade få problem med kopplingen och inte kunde få i ettan och stod därför stilla i korsningen precis utanför Jordbro Industriområde.
Ringde entouraget som väntade på Rosen och jag hade en väldans tur för det kom en hoj bara några minuter efter det och stannade just i den korsningen (för att det va rött då :D) och då gick jag fram till detta stackars offret och frågade och om han kunde hjälpa mej då jag blivit stillstående.
Jag hoppade på hojen, han springandes bakom för att putta igång den
(kände mej som en byfåne :rodnar) och så bar det iväg till Rosen där jag givetvis bjussade på kaffe och kaka för hjälpen. :Bugar

Edit: (men det ska tilläggas så var det flera hojar innan dess som bara körde förbi, men samtidigt så gestikulerade jag inte efter hjälp genom att hoppa upp och ner eller ropa, jag hade t.o.m rullat upp hojen vid sidan av vägen uppå cykelvägen, så utfrån kunde det faktiskt ha sett ut som jag inväntade någon)

Dvs. man måste faktiskt gestikulera om hjälp inte tro att andra ska tänka åt en, eller bara ha turen att passa på att gå fram till en stackare som oskyldigt inväntar grönt ljus vid trafikljusen. :banana:D

Jag då! Räknas inte jag:mad: :D

-Behöver du en magnet, vrålade jag med ett leende.

:D:klappar

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha