Hjälpa varandra

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Stannas o hjälpa?

.....MJaaaa.
En vän till mig åkte hem från sitt kvällsskift vid ca 24 tiden.

Mitt ute i ingenstans står en vacker kvinna i nöd brevid en bil med varningsblinkersen på.
Självklart att man som man måste stanna till för att hjälpa!
Medans han pratar med vackra kvinnan som han antar har romskt påbrå, så öppnas plötsligt bakdörrarna och två muskiga män hoppar in o sätter sig, samtidigt som kvinnan hoppar in på passagerarsidan. Det blir en otäck tryckt stämmning och de KRÄVER att få bli körda till sollebrunn för att hämta bensin.

Märkligt tänker han det är ju inte ens närmsta mack och dessutom 3mil bort.

När de börjar närma sig, så frågar han -var har ni soppadunken då?
-Har inte du en?
-Näe.
- vi fixar det ändå.
Ett samtal rings och när de kommer fram till macken står 3 muskiga män till där, också utan dunk.

En går iväg och en kvart senare har en dunk med sig.
De frågar kompisen om han kan låna pengar till soppan?, vi glömde pengarna i bilen.
I klart numerärt underläge och med stark hemlängtan langar han fram en hundralapp.

Efter en otäckt tyst färd de 3milen tillbaks visar det sig (självklart)att det inte finns några pengar.
Inte heller startar deras bil.

Då KRÄVER de att få bli bogserade tillbaks till sollebrunn.
Som tur är befinner sig alla fripassagerarna utan för bilen då, och kompisen drar iväg med en rivstart.!"

Han har aldrig stannat mer...

Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Är det inte lättare om den som behöver hjälp ser till att vara lite engagerad i sitt problem och vinkar till passerande istället för att ALLA som passerar ska stanna och fråga om den som står still vill ha hjälp? :va

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
För några år sen stod jag och brorsan på en parkering med våra bågar i närheten av ett industriområde här i Göteborg och pratade. Jag håller på att stoppa ner snüsdôsan under cutsen när en snubbe i förbipasserande bil stannar till och vevar ner rutan och frågar om vi behöver hjälp eller låna några verktyg.

- Jaaha, tack, nej vi står bara här o tjôtar lite. :)

> Nehe!! :mad:Skit i det då!!! :mad: :mad:
Rivstart med grus o rök om däcken och han dundrade iväg.

Brorsan och jag bara kollade på varandra :va
Snusen satt som en fläskläpp däremot. :tummenupp

Humper

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2009
Hoj
R6 '99 blåvit, Tunturi SS
Driver du eller? När nämndes det "typiskt folk med svenskt ursprung"? En invandrare med svenskt medborgarskap kan väl ändå klassas som svensk? Även om det inte är svenskt påbrå/ursprung, så är det ju inte i ursprunget vi lever i.

Var ligger det rasistiska? Rasist mot alla som bor i Sverige? hööh :va :va

Lugnt, han kör de nya "modet" att kalla alla rasister :tummenupp:confused:

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
R6 -06
Råkade köra av vägen med bilen i vintras, det gick lite för fort i en skarp kurva och jag fastnade ute i den djupa snön. Detta skedde precis utanför GBG vid en trafikerad väg.

Jag tänkte direkt att jag kommer att få ringa till bärgarn för att få loss bilen och såg hur hundralapparna försvann.

Tänkte att det kanske kommer någon trevlig person som kan försöka hjälpa till, vinkar till de 3 första bilarna som passerar. Antingen så var personerna snabbtänka eller så ville de inte hjälpa till, den första ignorerade mig, den andra bara blängde och den tredje skakade på huvudet.

Den fjärde bilisten som kom förbi kom som skänkt från ovan, en rejäl 4-hjulsdriven chevrolet, v8 och med rejäla däck (typ 30" eller nåt).
Han stannade, kollade på min bil som stod i en halvmeter snö och sa direkt: "det är lugnt".
Han backar upp över en snövall, och ner i snön som jag sitter fast i, hoppar ut ur bilen, drar fram en bogserlina och fäster den i sin dragkrok. Jag fäster linan i min bil, och han drar försiktigt loss mig!

Jag tackar för hjälpen, frågar vad han vill ha för ersättning och får som svar: "det är lugnt, det är kul att hjälpa till". :Bugar

Bilen klarade sig bra förövrigt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Stannar för hojåkare enbart (ok, även bilister men bara om det är snygga töser :tuttar )

Senast var det en hojbroder på en XTZ mitt ute i läskiga skogen där motorlampan börjat lysa vilket han förväxlat med oljelampan. Hur som så löste det sig och han kom vidare på sin semester.

HD åkare är tveksamt dock, har man valt att köra ett uppenbart problem så får man snällt stå sitt kast.:hihi

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har stannat och hjälpt ett antal sporthojare med trasiga hojar, sällan de har några verktyg eller mekkunskaper med sig. Böjt tillbaks böjda nykrashade växelpetar och bromshandtag osv så att de kan linka hemåt.:D

Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Så brått har jag sällan att jag inte skulle stanna och kolla om någon vid vägkanten behöver hjälp. Det är långt ifrån alltid jag kan hjälpa till men ibland kan det röra sig om väldigt lite. En gång stannade jag en höstnatt, ett par unga killar satt i en bil mitt ute i ingenstans. Det visade sig att de suttit där och frusit i nästan 3 timmar. Ingen hade stannat??? De hade en gammal BMW som soppapumpen hade rasat på. Inte mycket annat att göra än att köra hem dom. Önskar jag får igen det om jag skulle behöva någon gång.

Jag har inte hört talas om att någon skulle ha råkat illa ut när han/hon försökt hjälpa någon i falsk nöd.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Idag såg jag en kille som gick utmed vägkanten med en Motard (KTM 625 LC4 tror jag det var), självklart vände jag om och stannade.

Då han hade slut på soppa, skjutsade jag honom till närmaste mack så han kunde köpa en flaska o fylla med bensin och sedan tillbaka till hans hoj igen! :tummenupp

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag har stannat några gånger, när folk har pissat.

Det är svårt att missta någon som pissar för någon som mekar men för de som vill ha en enkel tumregel i hur man kan se skillnaden kommer en här:

- Pissar = troligen vänd bort ifrån hojen
- Mekar = troligen vänd mot hojen.

(Jag tänkte inkludera att den som pissar står och den som mekar hukar men så insåg jag att vi har cheyor som kör hoj oxå.... :näsblod )

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring