blom skrev:kanske svänga förbi G-åsen en stund.. onsdags träning där..
jag ska dit men tar bilen direkt efter jobbet
blom skrev:kanske svänga förbi G-åsen en stund.. onsdags träning där..
erik har du slutat att köra hoj?erik skrev:jag ska dit men tar bilen direkt efter jobbet
klart det blir onsdags körningSupermoto skrev:Om jag får min hyrbil idag så tittar jag nog oxå förbi en sväng efter jobbet.
Betyder det här att det inte blir nån vanlig onsdagskörning och jag slipper låna ut min elaka älskling till noiciboisi????
blom skrev:erik har du slutat att köra hoj?
tro mig erik dom sakerna kan du ta reda på även om du åker hoj diterik skrev:åker allt en del på helgerna...
syftet med dagen är inte att åka hoj utan att kolla på en träning för att se lite hur det går till runtomkring, så jag är bra förberedd den dagen jag kommer dit för att köra själv... vem betalar jag till? ska hojen besiktigas? kör alla tillsammans eller är det olika grupper? m.m.
sen kan det vara bra att sen nivån på de som åker också så jag vet om jag har där att göra över huvud taget....
Saxat från Sviidis "hurmanläggerinettinläggskola"blom skrev:Iman(tro) påAllah. Att hon har sin iman med sig i allt hon gör. Att hon alltid håller kontakt med Allah. Att hon odlar sin iman i sitt hjärta med adh-Dhikr (olika sätt att nämna och komma ihåg Allah till exempel bön inför måltid), annawafel (olika slags frivillig dyrkan som Muhammad (saws) rekommenderade) och attaammul (beskåda) Allahs ayat(underverk). Har kvinnan den rätta iman och gör goda gärningar enligt alquran wa sunna, då med tillåtelse av Allah blir hon lycklig och räddad. Och det är med adh-Dhikr som hjärtat känner sig tryggt och i och med det blir även livet tryggare. Allt detta nämns i alquran, som även nämner ett löfte från Allah att den som tror på Allah och gör goda gärningar får ett gott liv. Men den som motsätter sig detta får ett dåligt liv, eftersom Allah stänger alla dörrar för denne och blir dennes fiende. Medan belöningen för den troende kvinnan blir aljannah.
Hon gör ingen tabarruj (gå ut och gå bland män, visa något av materiell eller kroppslig utsmyckning), håller sig till sitt hem och går inte ut mer än nödvändigt. Hennes hem är hennes trygghet, platsen för hennes dyrkan, det som döljer henne och gör henne anspråkslös. Att hon håller sig till sitt hem är det naturliga och det bästa för henne. Detta är hennes ansvar inom islam. Enligt hadith från Fatima (ra):"Vad är det bästa rådet till kvinnorna? Hon sade: Att kvinnan inte ser män och de inte ser henne, Det är det bästa rådet." En annan hadith från profeten(saws) berättar om att kvinnans bön i hemmet är bättre än i moskén. När hon håller sig till sitt hem bevarar det hennes iman bättre än om hon går ut ofta. Hon är inte påtvingad att gå ut och arbeta, vara soldat, polis mm. De som vill få ut kvinnan ur hennes hem vill följa västvärldens exempel, då de under andra världskriget satte in kvinnan i fabriksarbete, i ministerier, i parlament mm. För detta lämnade hon sitt hem, sina barn, sin religion och kvinnliga ära och misslyckades.
Hon sänker blicken inför män och bevarar sig själv ifrån sexbrott och otrohet mot sin man. Hon har inga manliga vänner och släpper inte in män, som ej är mahram(en man hon enligt sharia, dvs islamisk lag, är förbjuden att gifta sig med, t ex bror, far), i sitt hem då hennes make är ute.
Hon bevarar sin tunga ifrån alghiba(baktala någon), alnamima(att skvallra), förbannande av andra och alfaahish(svorord). Hon talar bara via Allahs ord, Enligt hadith sahih:"Alqatat kommer ej in till aljanna." Alqatat är den som gör namima. En annan hadith säger att den som förbannar mycket man/kvinna blir inte shahid(martyr) eller dennes vittnesmål accepteras ej.
Ser till att inte lyssna på musik eftersom det är haram(förbjudet enligt sharia och innebär synd) och detta enligt de fyra imamerna, Malik, Hanbal, Shafii, Hanafi och enligt hadith i Bukhari. Enligt Ibn Taymya och Ibn alqaym är musik och sång ledsagare till azzina(sex utanför äktenskap och otrohet).
Respekt av maken, givande honom hans rättigheter, få honom att må väl och lyda honom i det som ligger under lydnad till Allah. Profeten (saws) sade i hadith sahih:"Om jag skulle säga till någon att göra sujud(böja sig som under bön till Allah) för någon skulle jag sagt till kvinnan att göra det för sin make." Enligt en annan hadith sahih får vi veta att om kvinnan ber sina fem böner, fastar sin månad (dvs, Ramadan), lyder maken och inte begår otrohet när mannen är borta kommer hon till aljanna. Mannen har mycket rättigheter och skyldigheter. Dock får han inte många av sina rättigheter. En del av dagens kvinnor höjer sin röst mot mannen, skäller på honom, svär åt honom och bara kräver och kräver.
Kvinnan skall vara sparsam i sitt leverne. Alquran talar om detta på ett antal platser och även i sunna finns det angående profetens(saws) hustru Aisha(ra) när hon vid ett tillfälle fick tusen dirham(saudisk valuta). Trots att hon då var fastande, glömde hon bort sig själv och köpte inget att äta, utan gav bort allting som sadaqa(välgörenhet).
Den muslimska kvinnan liknar sig inte vid män. "Allah förbannar kvinnor som liknar sig vid män och män som liknar sig vid kvinnor," enligt hadith sahih. Detta gäller i allt, vare sig det är klädsel, sättet att tala, gå mm. Att hon inte ändrar på Allahs skapelse. Enligt hadith sahih:"Allah förbannar den som noppar ögonbrynen och den som ber om att få sina ögonbryn noppade........ .
Hon handlar under lydnad till Allah och i det som närmar henne Allah. Hon gör mycket dhikr i form av fasta, sadaqa, nattbön mm.
Att hon gör dawa till sina systrar, ger råd och påminner dem om vad som är rätt och fel. Hennes besök till sina systrar består inte endast av kaffedrickande, skvaller eller prat om adunya. Hon försöker vara en god muslim mot sina grannar och systrar.
Dessa tio egenskaperna är samlade ur alquran wa sunna och de lärda.
Det här är en sammanfattning gjord av ett kasettband med Aid alqarni. Jag ber Allah(swt) att den här kunskapen skall nå så många systrar som möjligt och att de med Allahs hjälp vägleds till aljanna. Om det finns något som är fel beror det på mig och shaytan och det som är rätt är ifrån Allah(twt).
Subhanakallahumma wa bihamdika, ashhadu an la ilaha illa anta, astaghfiruka wa atubu ilayka.
Översatt av Umm Omar
Mattias650 skrev:Det är OK för mig.
Är det fler som kommer?
Stefan kanske? Eller törs du inte?
blom skrev:tro mig erik dom sakerna kan du ta reda på även om du åker hoj dit
Jodå, om de är i staden så funkar de nog fint.blom skrev:funkar inga r6or i den här staden
Whohouu!!!Stefan skrev:Den kan få stå hemma hos mig, då blir de närmare.
Stefan skrev:Jag kommer.
Mattias: Vet du hur bakljuset på r1-03 ser ut?
Om inte så kommer du lära dig de i dag
Kyckling skrev:måste fixa nåt skjul att ställa grejjerna i på närmre håll.
kyckling vi ringer dig när vi ska köra borensberg nästa gångKyckling skrev:Jodå, om de är i staden så funkar de nog fint.
Men nu blir det en liten resa på 6 mil innan jag står på torget och sedan samma resa för att lämna skiten igen.
12 mil transportsträcka är jag inget sugen på idag, måste fixa nåt skjul att ställa grejjerna i på närmre håll.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|