Hojåka i Örebrotrakten - the original!

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
Fredag 12:00

Omkring halvklart och uppehåll.
-11 till -4
Nordost 3 m/s

Lördag 12:00

Mulet men uppehåll.
-12 till -5
Nordväst 3 m/s

snart kan vi köra på isen :tummenupp :tummenupp

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
blom skrev:
kollade just på Olympus µ[mju:] Mini Digital S.... lilla-erik tycker att jag ska köpa panasonic .Panasonic DMC-FX8. en liten fin sak :)

säg något om den då :)
I den prisklassen rekomenderar de den här: Fujifilm Finepix F10

(Den har tydligen vunnit massa tester).

Jämför du testbilderna från F10 med Olympus'en så är Olympus'en klart sämmre.
Gräset ser mer ut som nåt utsmetat brunt område medan F10'ans bild ser man stråna på.
Testbild Fujifilm F10
Testbild Olympus

Fördel Olympus är ju attt den är lite vädertålig.

Ja som vanligt finns det många aspekter att fundera över. Bildkvalitet eller tålig kamera. :tungan

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kyckling skrev:
I den prisklassen rekomenderar de den här: Fujifilm Finepix F10

(Den har tydligen vunnit massa tester).

Jämför du testbilderna från F10 med Olympus'en så är Olympus'en klart sämmre.
Gräset ser mer ut som nåt utsmetat brunt område medan F10'ans bild ser man stråna på.
Testbild Fujifilm F10
Testbild Olympus

Fördel Olympus är ju attt den är lite vädertålig.

Ja som vanligt finns det många aspekter att fundera över. Bildkvalitet eller tålig kamera. :tungan

olympusen är en tusenlapp billigare oxå... och har 5MP i upplösning medan fujifilmen har 6 :fakta

Kyckling

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
newstead skrev:
olympusen är en tusenlapp billigare oxå... och har 5MP i upplösning medan fujifilmen har 6 :fakta
Ah, missade prisskillnaden.
Men Panasonic'en Erkki tipsat om kostade samma som Fuji'n

Olympus hade 2x zoom mot 3x på de båda andra.

Som jag ser det är vädertåligheten den enda anledningen att fundera på Olympusen.
(Inget illa om Olympus som märke men just den modellen).

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kyckling skrev:
Ah, missade prisskillnaden.
Men Panasonic'en Erkki tipsat om kostade samma som Fuji'n

Olympus hade 2x zoom mot 3x på de båda andra.

Som jag ser det är vädertåligheten den enda anledningen att fundera på Olympusen.
(Inget illa om Olympus som märke men just den modellen).

testbilden på fujin var riktigt bra, panasonicen har jag inte kollat på.

möjligen kan man väl se mini-olympusens storlek som en anledning oxå. däremot så hade jag hade nog hellre valt my600 eller my800 om det hade blivit en olympus. dom är marginellt större, fortfarande vädertåliga och med mycket bättre bildkvalite. 600:an är bara ett par hundralappar dyrare än minimodellen.

det är en hel djungel det där med kameror och alla har sina för och nackdelar. man får bestämma sig för vilka egenskaper som är viktigast för en själv och sen utgå från det

Kyckling

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Jo och sen så slutar det med nån annan modell lik förbaskat bara för man får bra pris. :D
Skulle tro att man blir rätt nöjd med nästan vilken kamera som helst på marknaden så länge man bara ska ha den till "normalt" bruk.
(D.v.s partybilder, fikabilder o.s.v).

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
newstead skrev:
det är en hel djungel det där med kameror och alla har sina för och nackdelar. man får bestämma sig för vilka egenskaper som är viktigast för en själv och sen utgå från det

Helt rätt. Det många lurar sig på är antalet megapixel, det är en viktig faktor men långt ifrån allt. 6 Mpixel är ju ganska ointressant om optiken är skit, tyvärr har megapixel varit viktigare än optik eftersom "vanligt" folk känner igen dessa värden och vet att högt är bra, att sen optiken suger upptäcker de först efter ett tag....

Sen var det nån av kamerorna som tog 3s mellan varje kort, det är extremt lång tid när man ska ta kort på något som inte står still. Jag som är van med systemkamera och dessutom tar 5-7000 bilder per år skulle bli galen på denna egenskap. Tror även det irritetar den som ska fota barn, djur och annat där saker händer spontant.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
erik skrev:
Helt rätt. Det många lurar sig på är antalet megapixel, det är en viktig faktor men långt ifrån allt. 6 Mpixel är ju ganska ointressant om optiken är skit, tyvärr har megapixel varit viktigare än optik eftersom "vanligt" folk känner igen dessa värden och vet att högt är bra, att sen optiken suger upptäcker de först efter ett tag....

Sen var det nån av kamerorna som tog 3s mellan varje kort, det är extremt lång tid när man ska ta kort på något som inte står still. Jag som är van med systemkamera och dessutom tar 5-7000 bilder per år skulle bli galen på denna egenskap. Tror även det irritetar den som ska fota barn, djur och annat där saker händer spontant.
Bra sagt

Lägg även till möjligheterna till OPTISK zoom vilket för den typen av användning som Blompa ska hålla på med är ganska viktigt. Tycker iaf jag. Väldigt irriterande att inte kunna zooma ordentligt.

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
tittade inte bara på Olympus µ[mju:] Mini Digital S utan även på den den som newan nämde.. köpta faktisk en olympus my (något) fast en vanlig kamera när den kom.. den var nog minst på marknaden då.. ja jag ska ju ta lite bilder på molly och ha med den på våra körningar osv.. vanligt vardagsbruk kan man väl säga kanske. det viktiga för mig är att den är liten och smidig.. om man kolla netonnet så verkar det ju finnas en heldel trevliga kameror där till ett vettigt pris.. ni som kan det här kan väl gå in där och rekomendera någon åt mig kanske :)

kycking det var den coolaste julbelysningen jag någonsin skådat :banana

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Supermoto skrev:
Bra sagt

Lägg även till möjligheterna till OPTISK zoom vilket för den typen av användning som Blompa ska hålla på med är ganska viktigt. Tycker iaf jag. Väldigt irriterande att inte kunna zooma ordentligt.

Zoom är inte fel, men då ska den vara just optisk och inte digital (som i princip bara är en förstoring). Viss digital zoom funkar men inte 10x som jag såg på en kamera för länge sen.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
erik skrev:

sen kan man väl lägga till möjligheterna till manuella inställningar dessutom. många av dom kompakta kamerorna har ju ganska begränsade möjligheter till sånt...
jag som inte är nån fotoexpert direkt har väl kanske inte nån större nytta av manuella inställningar men jag saknade det ändå på min förra kamera ibland.

blom skrev:
om man kolla netonnet så verkar det ju finnas en heldel trevliga kameror där till ett vettigt pris.. ni som kan det här kan väl gå in där och rekomendera någon åt mig kanske :)

kolla ut ett par modeller och jämför priser på http://se.pricerunner.com sen :tummenupp

blom

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
saken är den att jag vill kunna ta upp kameran fort, den ska starta fort och jag vill inte hålla på och ställa in en massa skit utan ska kunna skjuta av ett kort snabbt när erik och kyckling slajdar in i en skön kurva :)

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
blom skrev:
saken är den att jag vill kunna ta upp kameran fort, den ska starta fort och jag vill inte hålla på och ställa in en massa skit utan ska kunna skjuta av ett kort snabbt när erik och kyckling slajdar in i en skön kurva :)

Då är det bättre att jag tar med min kamera ut på isen... Ställer jag bara in allt åt dig så är det bara att knäppa som med vilken kompakt som helst.

Jag uppfattar det som att du söker en enkel kompakt utan avancerade funktioner, eller? Du kan få min gamla 2Mpix kompakt för 350:- inkl. 2 minneskort.... :D

blom

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
jag vill ju ha möjligheten att kunna ställa in saker men även som sagt va kunna bränna iväg ett kort fort som tusan :)

hur rutten är din kamera för 350 kr då?

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
blom skrev:
jag vill ju ha möjligheten att kunna ställa in saker men även som sagt va kunna bränna iväg ett kort fort som tusan :)

hur rutten är din kamera för 350 kr då?

Bildexempel nedan, saknar inställningsmöjligheter, lite långsam i hanteringen. Drivs med vanliga batterier vilket är bra för den som glömmer att ladda eller tar många kort utan tillgång till laddare. Bra kamera för de pengarna men långt ifrån den klass som nya kameror har. En ny kamera för 1000:- är mycket bättre än min...

Alla mina festbilder samt vissa åkbilder är tagna med denna kamera. Kolla på hemsidan så ser du fler bilder. Prickarna som syns på en del blixtbilder beror på dammkorn på blixten och går att torka bort. En del röda färgen kan ibland bli lite orange istället...

Bifogat

• tur13_1.jpg
    tur13_1.jpg
    76.3 KB · Visningar: 36
  • tur02_1.jpg
    tur02_1.jpg
    63.3 KB · Visningar: 39
Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...