Hoj dör vid 120km/h och i uppförsbackar

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Borde ställa i mekforumet, men är just nu hos föräldrarna med hojen och tåget hem går snart så jag vill ha snabba svar :tummenupp

Hojen dör som sagt efter 120 km/h och även vid uppförsbackar. Alltså dör som i stannar, måste rulla in till sidan och låta den återhämta sig i några min innan man kan starta den på nytt. Tanken var att bensinen inte kommer fram till förgasarna men nu är följande provat:

Bensin från tanken: Massor
Bensin genom filtret: Massor
Bensin genom dreneringshålen (eller hur det stavas?): ca 2 dl/min/förgasare.

Är det sista för lite kanske?

Vilka andra fel kan det vara?
Kompet är nytestat och bra, luftfiltret ska vara bra.

Visa att ni är grymma nu SH!
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Öh:confused:

Känner igen det här , ar inte samma problem varit på tapeten här me samma hoj:confused::confused::confused:

Hittade du aldrig felet


Jopp det har det. Trodde att det var åtgärdat, men i en brant uppförsbacke på väg till besiktningen för två månader sedan hände det igen. Tror jag skapade en tråd då, men har inte varit hemma hos hojen något sedan dess.


Hojen må vara fjollig men den ska kunna mer än så :död

EDIT: du skrev i min förra tråd, men allt det är provat redan :)
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hojen dör som sagt vid uppförsbackar
Har varit med om det i en Volvo 142. Det var ett ventilbleck i bränslepumpen som gått av. Ventilblecket ersattes med nytt ventilbleck gjort av en liten bit av ett bladmått.
Så jag gissar på krånglande bensinpump om du har en bensinpump.
Och att problemet märks mindre med full tank.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vacuum i tanken?
Testa och kör med tanklocket på glänt

Vad har du provat med hittills så att vi vet vad som det inte ska tipsas om :confused:
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
I denna förra tråden var det bensinbekymmer alla trodde , vi bad han checka pumpen.

Sen meddelar han att den är strippad på pump.
Sen kommer jag väl inte ihåg om han sa att den funkat innan utan pump eller så..

Han får nog återmontera pumpen - det finns ett skäl till att den sitter där...
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Måste på något vis ha med vacumstyrningen från tanken att göra om du saknar bränslepump.Att den dör i ca 120 km/h är ju en sak som kan tolkas som bränslebrist med en mängd faktorer men när du skriver att den även vid stark lutning uppför sig på detta vis så är ju ett sätt att köra med tanklocket på glänt för att se om detta styrker vakumteorin.Har du kollat vakumslangar mm från denna tank.Samt hur mycket bensin har du i tanken vid denna lutning.

Bränslepumpar som krånglar uppför sig däremot som du beskriver vid stark lutning och när man svänger hastigt som vid t ex på och avfartsramper som brukar vara starkt doserade en längre sträcka och det enda i det fallet är att byta pumpen.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
I denna förra tråden var det bensinbekymmer alla trodde , vi bad han checka pumpen.

Sen meddelar han att den är strippad på pump.
Sen kommer jag väl inte ihåg om han sa att den funkat innan utan pump eller så..

Han får nog återmontera pumpen - det finns ett skäl till att den sitter där...

Strippad på pump? :va

En zx600D (dvs zzr600 89-92) har inte pump utan förlitar sig på gravitationen. Åtminstone hade inte min 91a det och Haynes-manualen skrev att den inte skulle ha det. Tror dock att modellen som kom 93 (med ram-air) fick pump men det är jag inte säker på.

Kan tillägga att min 91a hade inga problem att köra över 120 eller för den delen 200 i uppförsbacke. Utan pump.
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
I denna förra tråden var det bensinbekymmer alla trodde , vi bad han checka pumpen.

Sen meddelar han att den är strippad på pump.
Sen kommer jag väl inte ihåg om han sa att den funkat innan utan pump eller så..

Han får nog återmontera pumpen - det finns ett skäl till att den sitter där...

Trodde den var strippad, men det visade sig komma från fabrik utan pump = inte det som är fel.

Har även provat köra med öppet tanklock, och det funkar ej.

EDIT: Jag vill inte vilseleda er om detta är fel, utan jag vill ha hjälp "outside the box" eftersom jag verkar ha hakat upp mig på bränsletillförseln.

Att den stannar i uppförsbackar och vid 120 tror jag beror på bränsle dock. Den drar ju mer ju snabbare det går, och likaså i uppförsbackar.
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Inloppet till luftburken är fritt :confused:
(eller har någon stylat med ett lock för att dölja ett fult luftintag :D )
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Det ligger inte något i tanken som täpper till`?
 

Tobin

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2010
Ort
Hajom
Hoj
1981 Honda cb 650 Café racer
jag hade typ detta problem med min 125:a fast den dog inte vid någon speciell hastighet men den gick ju inte snabbare än 130 :( jag bytte tändstift och sedan fungerade den bra !! :) :confused: värd att testa !!
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
Inloppet till luftburken är fritt :confused:
(eller har någon stylat med ett lock för att dölja ett fult luftintag :D )


Nope luftintaget är finfint. Den borde ju inte kunna starta alls om det var där felet var va? för den går ju som sagt framåt så länge bensinförbrukningen inte är mer än normalt.


Förgasarna är nystädade så det finns ingen smuts kvar. Dom är även täta. (vet dock inte om det kan finnas något annat fel i dom?)


Inget täpper i tanken eftersom det rinner på duktigt från slangen.


Inte heller tändstiften, dom är testade.

Det kan givetvis vara så att det är dags för förgasarrengöring. Skit i munstyckena.
annars kanske 523228 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Motor/Branslesystem/Elbranslepump/

Wow helt klart värt att testa, visste inte att det fanns. Var ju ändå en struntsumma i pris och jag börjar bli riktigt desperat!
 
Last edited:

gixxer600R

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
gsxr 97:a ombyggd till 01
jag hade plockat av tanken ändå och sköljt ur den, om där är skit i tanken som kanske "flyter lite" så kanske de vid just brant lutning åker ner och täpper till. värt att prova iaf. de känns som en enkel sak att prova först jämfört med att rensa förgasare och dyligt..
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top