Hoj som stått i 2år vad ska jag kolla innan start?

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Bilbatteriet har jag löst så jag behöver inte fundera på att ha igång bilen. Jag menade dot 4 såklart. Men vågar jag starta hojen med den gamla oljan i, jag riskerar inte att skära ihop motorn på en gång? Tack ås mycket för alla snabba svar.

kolla hur oljan ser ut innan du gör nogot ha i gång bilen ???? e detta e ju en mc ju jajja :rolleyes: du ska starta mcn med kablar o ett löst bilbatt antar ja

OM den gamla oljan e svart o seg töm lägg i ny olja o varm kör sen byt till riktig olja

detta ang oljan

//Robin
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Fan jag vill också ha en TR1:)

Det är 71 hästar orginal, rykten säger att man får ut 80 bara genom att öppna upp luftvägarna lite.

En riktig sleeper med andra ord. Mer hästar än en Ducati 900 Monster:D


Inte så snygg dock, får köra på natten.

Vad gav du för din om man får fråga?
 

Solid snake

Guest
Fan jag vill också ha en TR1:)

Det är 71 hästar orginal, rykten säger att man får ut 80 bara genom att öppna upp luftvägarna lite.

En riktig sleeper med andra ord. Mer hästar än en Ducati 900 Monster:D


Inte så snygg dock, får köra på natten.

Vad gav du för din om man får fråga?
Monster 900 har 80 hästar, på bakhjulet. :rolleyes:
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Fan jag vill också ha en TR1:)

Det är 71 hästar orginal, rykten säger att man får ut 80 bara genom att öppna upp luftvägarna lite.

En riktig sleeper med andra ord. Mer hästar än en Ducati 900 Monster:D


Inte så snygg dock, får köra på natten.

Vad gav du för din om man får fråga?

Hade en sådan ny 81 inget effektmonster direkt, förgasarna hoppade loss lite då och då när den baktände eller vad den gjorde, men en helt ok hoj saknar den lite:( Stå i två år är väl inget min Rd hade stått i 14år oanvänd var bara att starta upp den, med helt nya 14år gammla däck:D
 

Mr. Fastblade

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
HÄSSLEHOLM
Hoj
FIREBLADE 929
kabla!!

Brukar det inte vara DOT4??
Jag har för mig att det brukar vara det i hojar.
Jag har dessutom ett minne av att det bara är DOT4 och DOT5 som finns att köpa på macken. För högt DOT är inga problem. Det innebär bara högre kokpunkt. För lågt DOT kan ge problem med bortfall av broms om du kör den hört.

Vad gäller kabla igång den så går det finfint med bilbatteri. Det viktiga är ju spänningen. Så om hojen har ett 12 volt batteri så är det ett 12 volt batteri du ska kabla igång den med. Bilbatteri är utmärkt för ändamålet eftersom det har hög kapacitet och därför klarar av ganska mänga startförsök innan det ger upp. Kablar man från ett MC-batteri så tar det ju ganska fort slut om inte hojen startar ganska omgående.



Det ska inte vara någon fara att ha motorn igång heller.
Det som händer när man startar en bil eller motorcykel är att spänningen i elsystemet stiger lite till laddspänningen (ca 14V) istället för batterispänningen (ca 12,7V). Med andra ord blir det bara lite lättare att starta.
Men det är klart att om bilen inte är startad så har den ju något lägre spänning och det blir ju då lite snällare mot motorcykelns startmotor eftersom den då drivs med 12,7 istället för 14 volt.

ett "varningens " tecken på att låta bilen stå igång och ladda med 14.4v
har själv hållt på att spränga ett uttjänat batteri !
skulle det tex vara helt urladdat ev kortslutning i det , så kan batteriet börja koka och syran spruta ut ur avluftnings slangen ( har varit med om det själv)
och i värsta fall explodera !!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Åter igen:
Kolla länken jag lade ut.
Finns god hjälp att få på forumdelen.
Kunnig kille bosatt i tjockhult.
Det enda jag brukar göra innan startförsök är att byta soppa, skruva ur stiften, droppa i lite olja, låta stå ett dygn, känna efter så att inte kolvarna sitter fast.
Rör kolvarna sig, så är det bara att försöka starta.
Uralen hade stått i 12år.
Ny soppa.
Trampade på kicken (försiktigt) för att se om det var tvärstopp.
Startade!
 

calle-balle

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1 -83, KTM 625 SMC -05
Tack igen för alla svar. Kommer tyvärr inte kunna fixa så mycket än då den står inklämd i ett lägenhetsförråd nu men jag tänkte iaf försöka få loss batteriet och sätta det på laddning vem vet det kan ju ha överlevt det är ju ändå ett kvalitetsbatteri från biltema :) och det ser ganska nytt ut. Angående TR1 sidan så har jag sett den och det verkar finnas väldigt mycket bra info där. Har hört om att den har en tendens att skjuta loss förgasarna någon som vet hur man avhjälper detta? Sen så har jag bara en gammal bilbatteriladdare av billigaste model där man endast kan ställa in 6 eller 12 volt och med en ampere mätare, kan jag använda den att ladda med tror ni eller skickar den på för mycket ström inte för att jag är rädd om batteriet men det vore tråkigt om det kokade inne i lägenheten.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
ett "varningens " tecken på att låta bilen stå igång och ladda med 14.4v
har själv hållt på att spränga ett uttjänat batteri !
skulle det tex vara helt urladdat ev kortslutning i det , så kan batteriet börja koka och syran spruta ut ur avluftnings slangen ( har varit med om det själv)
och i värsta fall explodera !!

Mjo. Det är klart. Det där kan ju hända när man laddar batterier vilket är anledningen till att man ska ha batteriet i ett väl ventilerat utrymme när man laddar. Vid snabb laddning bildas vätgas som i kombination med luftens syre med rätt proportioner kan bli explosivt. Det ska dock inte vara några problem om man bara kopplar på och startar hojen varefter man kopplar loss kablarna. Låter man den stå ihopkopplad så är ju tyvärr inte bilens laddningsregulator dimensionerad för att på ett bra sätt ladda små motorcykelbatterier. (när man kopplar ihop med kablar så laddar man ju MC-batteriet om det är tomt och är spänningen lite högre, bilen igång, så kan laddningen bli lite väl häftig om man har det ihopkopplat en stund.

Appapp! DOT5 är silikonbaserad, dvs inte hydroskopisk, dvs vattnet som tar sig in blir små vattenbubblor som kokar om man kör bromsarna varma! Det är isf DOT5.1 man ska ha, som är alkoholbaserad precis som DOT4, men den tål som du säger mer värme!

Ja. Så är det naturligtvis. Det var 5.1 jag menade. Var lite snabb när jag knappade ner det. DOT4 är naturligtvis det säkra valet eftersom det troligen är det i hojen original.
 
Last edited:

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Tack igen för alla svar. Kommer tyvärr inte kunna fixa så mycket än då den står inklämd i ett lägenhetsförråd nu men jag tänkte iaf försöka få loss batteriet och sätta det på laddning vem vet det kan ju ha överlevt det är ju ändå ett kvalitetsbatteri från biltema :) och det ser ganska nytt ut. Angående TR1 sidan så har jag sett den och det verkar finnas väldigt mycket bra info där. Har hört om att den har en tendens att skjuta loss förgasarna någon som vet hur man avhjälper detta? Sen så har jag bara en gammal bilbatteriladdare av billigaste model där man endast kan ställa in 6 eller 12 volt och med en ampere mätare, kan jag använda den att ladda med tror ni eller skickar den på för mycket ström inte för att jag är rädd om batteriet men det vore tråkigt om det kokade inne i lägenheten.

Ha den under uppsikt då du laddar den anv ett motstånd så slipper du chocka det fina biltema batteriet :D eller köp en C tek laddare fungerar lika bra till bil o mc om du köper rätt mod bara 3600 heter den

//Robin
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Monster 900 har 80 hästar, på bakhjulet. :rolleyes:

Monster = -93 och framåt. Någon Monster under 15 år har nog den av mig uppgivna effekten. Typ min förra.

Hade en sådan ny 81 inget effektmonster direkt, förgasarna hoppade loss lite då och då när den baktände eller vad den gjorde, men en helt ok hoj saknar den lite:( Stå i två år är väl inget min Rd hade stått i 14år oanvänd var bara att starta upp den, med helt nya 14år gammla däck:D

En nästan orginal gjorde mitten tolvor på 402m i MCM test 2 år sen. Bara en ny Monster som var lite snabbare.

Känsla en sak, siffror en annan. Jag vill tro att det är ett effektmonster i det dolda, och kommer att tro det till jag provat en sån.
 
Last edited:

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Precis köp en Ctek laddare. har en själv. kostade mig under 400 kr och den är värd var enda krona. Följde till och med en liten snabbkoplings kontakt som man kunde sätta fast på mc batteriet med ringskor. Smidigt o slippa skruva sig fram till batteriet när man behöver underhålls ladda det.

Men framför allt bra underhålls laddning och liten o smidig
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
ladda batteriet o se om fanskapet startar:tummenupp Man plöjer inte ner en förmågenhet i byta saker för bytandets skull, som någon sa i tråden, byt OM det är något trasigt, är det helt njut:)
 

turbobiker44

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2006
Ort
Skåne
Hoj
2-taktere
Tack igen för alla svar. Kommer tyvärr inte kunna fixa så mycket än då den står inklämd i ett lägenhetsförråd nu men jag tänkte iaf försöka få loss batteriet och sätta det på laddning vem vet det kan ju ha överlevt det är ju ändå ett kvalitetsbatteri från biltema :) och det ser ganska nytt ut. Angående TR1 sidan så har jag sett den och det verkar finnas väldigt mycket bra info där. Har hört om att den har en tendens att skjuta loss förgasarna någon som vet hur man avhjälper detta? Sen så har jag bara en gammal bilbatteriladdare av billigaste model där man endast kan ställa in 6 eller 12 volt och med en ampere mätare, kan jag använda den att ladda med tror ni eller skickar den på för mycket ström inte för att jag är rädd om batteriet men det vore tråkigt om det kokade inne i lägenheten.

Hej du.
Att den skjutar i förgaserna beror antingen på dårliga/sprukna förgasargummin = tjuvluft(inte ovanligt på en såpass gammal mc iofs) alternativt för mager blandning.
Det senare åtgärdas lätt vid att skruva UT blandskruvorna som sitter, lite gömt, på förgaserna (kolla på en skiss över förgaserna så ser du var de sitter) vrid in de i botten, försiktigt, och sen ut ca 3,0-3,5 varv (Orig. ca 1-1,5 varv ut) så blir CO-halten högre och så går den bra.
Är ingen fara med SBP då de inte testar CÖ-halten på mc.
Frostie.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jag köpte en CB400 som stått i SJU år i garage.....där behövdes bara förgasarna rengöras..inga gummin hade torkat...gick som en klocka!
Så var det ju en Honda också.....
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hej du.
Att den skjutar i förgaserna beror antingen på dårliga/sprukna förgasargummin = tjuvluft(inte ovanligt på en såpass gammal mc iofs) alternativt för mager blandning.
Det senare åtgärdas lätt vid att skruva UT blandskruvorna som sitter, lite gömt, på förgaserna (kolla på en skiss över förgaserna så ser du var de sitter) vrid in de i botten, försiktigt, och sen ut ca 3,0-3,5 varv (Orig. ca 1-1,5 varv ut) så blir CO-halten högre och så går den bra.
Är ingen fara med SBP då de inte testar CÖ-halten på mc.
Frostie.

Inte i detta fallet.
Räcker att ge lite gas i startögonblicket.
Bara precis vid start som de skjuter loss förgasarna.
Största problemetn med TR1or är startmotorerna och topplockspackningarna.
Byter man toppackning, så skall man slipa ner styrstiften lite.
Är ganska säker på att det är dessa som spökar.
Nitar fast pga för tight passning.
När motorn sedan kallnat och man startar igen, så blir det inte 100%tätt varpå packningen ryker.
Startmotorerna är dyra och dåliga.
Solhjulet i planetväxeln lossnar - Borra och gänga låsskruv.
Frihjulet kukar ur - Svetsa ihop skiten.
Men så länge det fungerar så fungerar det.
Övrigt, som är kopierat från Hedlunds 981cc twin är sunt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det är 71 hästar orginal, rykten säger att man får ut 80 bara genom att öppna upp luftvägarna lite.
Uppgiven effekt är 70 kusar.
Det tror jag inte riktigt på.
65 är mer troligt.
"Öppna upp luftvägarna lite" är en förenkling.
Originalförgasarna fungerar, men är oerhört känsliga för förändringar.
Jag öppnade luftburken och byggde avgassystem.
Osäker på om det gör så stor nytta, emedan luften dras genom den konstigt utformade ramen av pressad plåt.
Det var ett litet helvete att få rätt längd och dimesion på slangarna till trottelluftningen.
Munstycken är nästan omöjliga att få tag på.
Så:
Skall man öppna luftvägarna krävs nästan förgasarbyte.

Jag kör med enkelförgasare nu.
STOR mikuni.
Har även slipat om kammarna och ökat kompressionen.

Samt drevat för högre toppfart - Motorn orkar.
Drev får man borra själv och pyssla dit.
Lite knepigt om man skall ha kvar kedjeinkapslingen.

Chassiemässigt har jag kortare sving, ihopkopplade framgaffelben (luft) med modifierad dämpning, hårdare fjäder bak.
Rensat bort en hel del skrot.

Blir en del ändringar när man har kvar samma hoj i 17 år...
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Uppgiven effekt är 70 kusar.
Det tror jag inte riktigt på.
65 är mer troligt.
"Öppna upp luftvägarna lite" är en förenkling.
Originalförgasarna fungerar, men är oerhört känsliga för förändringar.
Jag öppnade luftburken och byggde avgassystem.
Osäker på om det gör så stor nytta, emedan luften dras genom den konstigt utformade ramen av pressad plåt.
Det var ett litet helvete att få rätt längd och dimesion på slangarna till trottelluftningen.
Munstycken är nästan omöjliga att få tag på.
Så:
Skall man öppna luftvägarna krävs nästan förgasarbyte.

Jag kör med enkelförgasare nu.
STOR mikuni.
Har även slipat om kammarna och ökat kompressionen.

Samt drevat för högre toppfart - Motorn orkar.
Drev får man borra själv och pyssla dit.
Lite knepigt om man skall ha kvar kedjeinkapslingen.

Chassiemässigt har jag kortare sving, ihopkopplade framgaffelben (luft) med modifierad dämpning, hårdare fjäder bak.
Rensat bort en hel del skrot.

Blir en del ändringar när man har kvar samma hoj i 17 år...


Den får du gärna visa upp:)
 

calle-balle

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1 -83, KTM 625 SMC -05
Lyfter tråden lite. Har idag flyttat hojen till ett riktigt garage och provstartat. Den gick igång utan problem men verkar bara gå på främre cyllindern. Det bara sprutar ut soppa ur ljuddämparen till bakre cyllindern. Jag får gnista så det är inte där problemet ligger. Har rivit isär förgasarna och där fanns det ju en del skit, tror ni att det kan räcka med det? Kunde inte få ihop förgasarna idag eftersom ett par packningar gick åt skogen men ska nog fixa nya imorn.
Mvh Calle
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Lyfter tråden lite. Har idag flyttat hojen till ett riktigt garage och provstartat. Den gick igång utan problem men verkar bara gå på främre cyllindern. Det bara sprutar ut soppa ur ljuddämparen till bakre cyllindern. Jag får gnista så det är inte där problemet ligger. Har rivit isär förgasarna och där fanns det ju en del skit, tror ni att det kan räcka med det? Kunde inte få ihop förgasarna idag eftersom ett par packningar gick åt skogen men ska nog fixa nya imorn.
Mvh Calle
Som nämts:
Förknasarna är känsliga.
Sitter något sorts filter i trottelventilationen som faller sönder och täpper till.
Rengör ordentligt.
Glöm inte silen under flottörventilen.
Jag slängde dessa silar - sätts igen för lätt.
Kör med "riktigt" bensinfilter på slangen i stället.
Biltema ftw!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top