Jag har inte kört så värst många hojar. De jag provkört, polares, har jag inte velat skaffa själv.
Vi var med i SMC. Minns ni kampanjen ”Stopp! Jag lånar inte ut min motorcykel.”?Jag vet inte om det spelade in. Vi körde i Zick-zack-formation, ordnade avrostningar, startade MC-klubb och var så där… Well…
En DR650 -00 på blocket provkörde jag men valde hellre en DR600. Passade mig bättre. Sitthöjden bl a.
De tre, ja tre, hojar jag sålt var jag mycket nöjd med då. Hade mycket roligt med dom.
KS125, CB500 och DR500. Zundappens två växellådsras och CDI-boxen för 680 spänn var ingen höjdare. 17 år, ingen inkomst. Idag är de sjukt övervärderade. Kanon när den gick. Man lyfte foten 10 cm när man skulle växla.
Tjejpolarna hade CB125or med elstart och korta/normala växellägen. Nu var ju detta i forntid men ändå.
Idag får man kanske tre st CB350 för priset av en KS125. Tänk 350 scrambler (originalscramblern alltså, äkta), en K5 med skiva och en äldre med trumma. Ja man kanske bara får två.
De hojar jag har idag är jag nöjd till mycket nöjd med. Delvis nostalgi och några hand i handske.
Två var Bäst i test enligt Bike. Nöjd.
En köptes med hjärtat. Mycket nöjd.
En köptes efter en ”kravlista” med ca 20 punkter och efter lästa tester och faktiskt några inlägg här. Självklart nöjd. Min nya.
Kawasaki Z750E1 -80
Suzuki DR600 -86
Kawasaki Z750 LTD Twin -82
Yamaha TDM900 -02
Listan på hojar jag kan tänka mig
Kawasaki Z1000 -83, oval nätarpanel
Yamaha TRX850
Yamaha XTZ750
Yamaha XJR1300
Tyvärr måste någon av dessa i så fall peta någon av de jag har. Vinsten med det skulle inte bli så stor.
Jag kollade lite på Kawa KLE500, den halvkassa högvarviga offroaden med liten tank och taskigt limmade magneter i svänghjulet. Det är iallafall en parallelltwin så bägge avgasportarna/krökarna sitter där de ska, under tanken och i fartvinden.
En vinterhoj, grushoj, brukshoj, spola bara av det värsta-hoj. Bearbeta putsbögeriet-hoj.
Det kom aldrig några på blocket och nu är det vår. Ingen prio längre.
Min under dog-filosofi skulle inte vara applicerbar på en KLE. Det är och förblir en dog. Värmehandtag, elsits, värmeväst, varselljus, TKC80 Norway Rally Adventure Gravel-touring concept ll. Betalgrusvägar.
Om man bänder ner ljuddämparen och monterar två symmetriska aluminiumväskor och en matchande topbox så skulle det funka för mig. Pärlor åt svin kanske. De tre uppsättningarna väskor jag har borde funka. Iallafall de mjuka.
Är det någon besviken fd KLE ägare här?
Att vara 189 har funkat på min Kawa 750 twin, även 80 mil på en dag. Bike skrev att 750 var den man satt fulast på. Vad vet dom?
![IMG_0316.jpeg IMG_0316.jpeg](https://www.sporthoj.com/forum/data/attachments/448/448199-86f33c96a0c30dc0295766c5eae5d9b1.jpg)
Endast test med touring-koni. Öhlinarna får inte plats innanför Krauser-hållarna.
![IMG_2944.jpeg IMG_2944.jpeg](https://www.sporthoj.com/forum/data/attachments/448/448200-040ce5fb059e4088261ed17b16357e59.jpg)
Min hoj och en personal.
![Thumbs up :thumbsup: 👍](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/6.5/png/unicode/64/1f44d.png)