Hojar du inte gillade så mycket som du trodde

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Ha-ha-ha...! Det där kom från hjärtat, det var tydligt. :D
Då måste jag nyansera lite. Den är ju jättemysig! För tung, ja men rätt så bra balanserad så det gör inte så mycket. Undermotoriserad? Jajamensan. För trött. Men dunkar mysigt när man vrider om gashandtaget. Det händer inte mycket och går inte fort, men det är trivsamt. Sportig? Nej-nej! Inte alls. Snygg? Knappast...
Men jag gillar den!

Tänk att man kan tycka så olika! (y)
Håller med! Jag har visserligen bara kört, och sladdat, med en på en parkering i Bollnäs under novemberkåsan. Skulle kunna tänka mig den som vinterhoj. :tummenupp

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
alltid kört literklubba (!!!) så när jag ~2010 fick ta en polares dåtida R6a på lite smisk runt anderstorp och insåg hur vansinnigt potent den hojen är/var var ett riktigt uppvaknande!

ZX10an jag hade åkte ut på blocket samma kväll :p

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ohhhh, den som är helt optimal.
Letar febrilt efter rätt exemplar.
Skapade förtroende under tre veckor i Himalaya, grym hoj !

View attachment 510522
Finns ju på Blocket då och då. Även just nu. Vad är "rätt" exemplar? Vad saknar du hos de som säljs?
(Eller tänker du på avståndet? Att du vill hitta en perfekt Himlayan i nära dig Tornedalen? :))

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
När jag la ut min blev man inte överöst av spekulanter. Kan man väl säga. En del av upplevelsen var ju återförsäljaren som var helt bäng.
Och servicar som var täta och dyrare än Harley Davidson. Skojar INTE! Min Royal Enfield upplevelse var som en vinterkräksjuka med samtidig maginfluensa och indisk diarré. När jag ser en Royal Enfield idag undrar jag om ens metallåtervinningen tar emot skiten? Och vad det är för hemskt som har hänt i ägarens barndom som gör att dom vill befinna sig i dess omedelbara närhet.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Street Triple 675R -12 och senare efter att mellanlandat på 701SM en street Triple 765RS.

Bägge var utmärkta hojar oavsett hur jag körde dem, på gata, på bana, med och utan packning. Men det var nåt som saknades... Kan ärligt inte säga vad.

Testerna i tidningarna vidhöll att det var de perfekta maskinerna för en som mig.

Till slut gick jag ut i garaget och sa,
-Hjärtat, det är inte du det är jag. Men vi kan inte fortsätta såhär. Jag tittar på andra och det är inte rätt att umgås som vi gör då.
”Det är inte mig det är fel på. det är du som fattas en cylinder…”

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
När jag la ut min blev man inte överöst av spekulanter. Kan man väl säga. En del av upplevelsen var ju återförsäljaren som var helt bäng.
Och servicar som var täta och dyrare än Harley Davidson. Skojar INTE! Min Royal Enfield upplevelse var som en vinterkräksjuka med samtidig maginfluensa och indisk diarré. När jag ser en Royal Enfield idag undrar jag om ens metallåtervinningen tar emot skiten? Och vad det är för hemskt som har hänt i ägarens barndom som gör att dom vill befinna sig i dess omedelbara närhet.
Jag tänker att service borde man klara bra med "Indian style", dom skämde inte direkt bort materialet.
Var man än tittade i dom trånga gränderna, så gjorde man livsuppehållande åtgärder med små medel.
Och ÅF hoppas jag att jag slipper att ha att göra med om man köper begagnat, servar själv, och bara myser på.
Men jag vill ha en modell innan 2024 (tror jag det var) när den nya designen kom, vilken inte tilltalar mig alls.
Oavsett det så....kul att vi alla är så olika! :giggle:

Service_1_resize.JPEG

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Jag tänker att service borde man klara bra med "Indian style", dom skämde inte direkt bort materialet.
Var man än tittade i dom trånga gränderna, så gjorde man livsuppehållande åtgärder med små medel.
Och ÅF hoppas jag att jag slipper att ha att göra med om man köper begagnat, servar själv, och bara myser på.
Men jag vill ha en modell innan 2024 (tror jag det var) när den nya designen kom, vilken inte tilltalar mig alls.
Oavsett det så....kul att vi alla är så olika! :giggle:

View attachment 510559
Det var ju det med garantin. Han fick ju slaganfall för att jag ville göra det själv. Vägrade ge vidare garanti för att jag bytte olja själv. Den var ju sjukt lättmekad men han var ett totalt rövhål. Skulle ha tusentals kronor. Han behövde väl stålarna iom att dom ville ha in stålarna dom inte fick på försäljningen? Lågt pris på skit.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)
Det var ju det med garantin. Han fick ju slaganfall för att jag ville göra det själv. Vägrade ge vidare garanti för att jag bytte olja själv. Den var ju sjukt lättmekad men han var ett totalt rövhål. Skulle ha tusentals kronor. Han behövde väl stålarna iom att dom ville ha in stålarna dom inte fick på försäljningen? Lågt pris på skit.
Synd....det låter ju som att den placerar sig i samma fack som KTM, verkligen tråkigt :unsure:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Edit: Tillbaka till Enfield, jag var sugen på Diesel'n, ur ett rent fakir-perspektiv, men håller med om att det enda som skulle kunna få mig att avstå från att pissa på en är om den brinner....
Hör av dig om du skulle vara i krokarna så får du ta ett varv på dieseln. Men du får inte pissa på den, den rostar snabbt nog ändå.

lenlil

Sporthojsnörd
Gick med
23 Dec 2016
Hoj
Triumph Bonneville
Vilken ÅF köpte du den av ?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
…och det finns väl en ganska god chans att den är som en Land Rover, dvs väldigt enkel och robust till sin uppbyggnad, men ändå går den sönder hela tiden. :va

Mvh
Klassiskt brittiskt sätt att konstruera saker (jmfr vattenrör på utsidan av byggnaden). Man bygger dem så att de inte håller särskilt länge men å andra sidan gör man det enkelt att reparera...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Näe dieseln gillar jag som sagt.

Jag lärde känna en Sikh som flyttade hit till stan och vi började prata motorcykel.
Han berättade att i indien hade han flera motorcyklar, bland annat en diesel.

Jag förklarade att jag gillade dieseln och han började genast förklara för mig hur dålig den var.
"Den är långsam" jag vet, "Den stinker varm diesel när man kör" jag vet, "Den låter inte som en motorcykel" jag vet....

Han öppnade ett klipp på mobilen och visade där den stod och stampade på tomgång, det droppade diesel och den nästan hoppade iväg och jag sa "Den är helt underbar"

Han erbjöd mig att få den om jag körde hem den från Indien åt honom så att han kunde ta in den som flyttgods :hihi

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Ducati Diavel (tung, trögstyrd, sävlig). Det enda som kändes Ducati med den var avsaknaden av bränslemätare. 🤣

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Klassiskt brittiskt sätt att konstruera saker (jmfr vattenrör på utsidan av byggnaden). Man bygger dem så att de inte håller särskilt länge men å andra sidan gör man det enkelt att reparera...

För 25 år sedan nördade jag ned mig i Landrovervärlden. Så pass mycket att jag köpte Landcruiser istället. Tittade aldrig tillbaka…

Men reservdelar till Landrover var/är verkligen billiga. Koppling för någon tusenlapp, drivaxlar dito. Osv. Baksidan var att tex drivaxlar går åt som smör i solsken. Hur är det ens möjligt? ”-Ja, men de är billiga!” sade entusiasterna triumfatoriskt. Men engelsmän tänker verkligen annorlunda.

En bekant hade en BSA 500cc. Den hade (vill jag minnas) tre (3) olika dimensioner på cylinderfotsmuttrarna. ”Så man inte förväxlar dem” hette det. :va

Precis som att ha avloppet på utsidan av huset. ”Enkelt att tina när det fryser”.

De har en kanal mellan sig och världens främsta ingenjörsland Frankrike, men det kunde vara en hel värld emellan. Lika när det gäller maten.

Mvh

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Då äger du alltså en diesel, grattis, för du backade väl inte på det? :unsure:
Just då passade det inte att göra en månads äventyr....

Men jag har en annan ide!
Vi kan köra tillbaka alla som inte är diesel till indien så slipper vi dom här?

Nej men allvarligt, om dom vore skitbilliga så hade dom väl haft någon form av berättigande, dom gör ju faktiskt en bättre version för exporten och säljer den riktiga skiten på hemmaplan

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Till skillnad från det klassiskt svenska sättet då att bygga in det. Så när det fryser, för det gör det säger försäkringsbolagen, så är det ingen liten vattenläcka på utsidan av huset. :hihi
Naturligtvis bättre då det inte bara är några rör på utsidan att byta! :tungan

Nu är den engelska vintern inte lika hård som den i Skåne så det fryser inte sönder så ofta. Och när det är ovanligt många minusgrader kan man låta vattnet rinna lite.
Det sätter vi stopp för här med hjälp av en vattenfelsbrytare! :tummenupp

Men vi har tagit efter England och privatiserat järnvägen med samma lysande resultat! :tummenupp

Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska