Hojar du inte gillade så mycket som du trodde

tobbes

Sporthojsnörd?
Gick med
13 Jun 2016
Hoj
Gammal Katana 1100, något nyare RC30, inte alltför lastgammal VT
Fick låna en fjr1300 vid en service.
Jag tyckte den var fruktansvärt trist. 🫣
Påminner mig om att jag fick låna en RD350 vid en service av FZR:en. Alla pratar ju om vilken bushoj RD:n är, men jag fattade aldrig dess storhet. Man kanske inte ska köra en direkt efter en FZR? Eller så får den inte vara original för att vara rolig? En trist liten hoj som ryker en massa, det var inget för mig! :tungan

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Royal Enfield Himalayan 411. Värsta.Motorcykeln.Som.Någonsin.Motorcyklat.

🤮

Man måste nog vara Britt eller förmögen Indier för att uppskatta den.

Jag har svårt att finna ord för hur dålig den var.
Tyvärr är den väl som en kackerlacka - den kommer existera för evigt men dom flesta kommer avsky synen av den.

För mitt intryck var att den är byggd för att hålla för precis allting. Ungefär som en plogbill. Men en plogbill är ju inget att ha om man inte ska ploga.

Om du ser en sån så pissa på den om inte någon är i närheten.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Påminner mig om att jag fick låna en RD350 vid en service av FZR:en. Alla pratar ju om vilken bushoj RD:n är, men jag fattade aldrig dess storhet. Man kanske inte ska köra en direkt efter en FZR? Eller så får den inte vara original för att vara rolig? En trist liten hoj som ryker en massa, det var inget för mig! :tungan

RD350 var ju en värsting om den tidigare erfarenheten bestod av Zündapp KS125 och kanske BMW R60 polis…

I jämförelse med de sporthojar som lanserades strax efter dvs 1985-87 och framåt är den ju fortfarande närmare en SR250 än någon av dem.

59 hk var mycket då, idag har instegshojar för nybörjare mer effekt än så, det är ju närapå A2 liksom…

Mvh

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Tyvärr är den väl som en kackerlacka - den kommer existera för evigt men dom flesta kommer avsky synen av den.

För mitt intryck var att den är byggd för att hålla för precis allting. Ungefär som en plogbill. Men en plogbill är ju inget att ha om man inte ska ploga.

…och det finns väl en ganska god chans att den är som en Land Rover, dvs väldigt enkel och robust till sin uppbyggnad, men ändå går den sönder hela tiden. :va

Mvh

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

🤮

Ha-ha-ha...! Det där kom från hjärtat, det var tydligt. :D
Då måste jag nyansera lite. Den är ju jättemysig! För tung, ja men rätt så bra balanserad så det gör inte så mycket. Undermotoriserad? Jajamensan. För trött. Men dunkar mysigt när man vrider om gashandtaget. Det händer inte mycket och går inte fort, men det är trivsamt. Sportig? Nej-nej! Inte alls. Snygg? Knappast...
Men jag gillar den!

Tänk att man kan tycka så olika! (y)

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
…och det finns väl en ganska god chans att den är som en Land Rover, dvs väldigt enkel och robust till sin uppbyggnad, men ändå går den sönder hela tiden. :va

Mvh
Nej det är ju det. Den kommer ALDRIG gå sönder. Den där motorn är en sån luftkyld som egentligen ska stå och pumpa vatten i Afrika med oljebyte var sjunde år.

SquidRT

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2025
Hoj
Kawasaki Zx4-r 2024
Dt125x, visst rolig bushoj för en 16 åring men kolven skar i 110 på motorväg, samtidigt så låste bakhjulet sig och det var mindre roligt :hjälm

Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Street Triple 675R -12 och senare efter att mellanlandat på 701SM en street Triple 765RS.

Bägge var utmärkta hojar oavsett hur jag körde dem, på gata, på bana, med och utan packning. Men det var nåt som saknades... Kan ärligt inte säga vad.

Testerna i tidningarna vidhöll att det var de perfekta maskinerna för en som mig.

Till slut gick jag ut i garaget och sa,
-Hjärtat, det är inte du det är jag. Men vi kan inte fortsätta såhär. Jag tittar på andra och det är inte rätt att umgås som vi gör då.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Yamaha Fz1n 2006, jag hade kört olika sporthojar under första halvan av 00-talet.
Men nu skulle det provas en sån där Streetfighter som hade blivit så populärt.
Jag hade den i en månad sedan byttes den in mot en Fireblade.
Aldrig varit så besviken på en hoj varken före eller efter.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Mvh

Har du också haft en LandRover?

Till dess försvar ska sägas att den aldrig gick sönder helt, man tog sig alltid vidare med hälp av ståltråd, tejp, och tuggummi

Men det regnade in i takskarven och växte mossa i fönsterlisterna.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har du också haft en LandRover?

Till dess försvar ska sägas att den aldrig gick sönder helt, man tog sig alltid vidare med hälp av ståltråd, tejp, och tuggummi

Men det regnade in i takskarven och växte mossa i fönsterlisterna.
Jag har liftat med en LandRover. Det var 1977 i Sydafrika. Helt plötsligt på landsvägen stannade den bara. Ja motorn stannade inte, motorn gick men LR stod. Det blev att jag kollade under LandRovern medan föraren som hyrt den hade motorn igång. Jag kunde se att kardanaxeln till bakhjulen snurrade men LR stod still.
Jag gissade att en av drivaxlarna från differentialen ut till ett av bakhjulen gått av. (För jag läst en bok om någon som kört jorden runt med LR.)
Föreslog föraren att stänga av motorn och lägga i 4-hjulsdrift.
Hon gjorde det och med startad motor rullade LR framåt igen. Under Afrikaresan fick jag senare höra att Toyotas Land cruiser var ett bättre val än LR.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Toyotas Land cruiser var ett bättre val än LR.

Dom gamla Solihull-axlarna var ren skit.

Och Toyota är alltid ett bättre val

Edit: Tillbaka till Enfield, jag var sugen på Diesel'n, ur ett rent fakir-perspektiv, men håller med om att det enda som skulle kunna få mig att avstå från att pissa på en är om den brinner....

Last edited:

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Hoj
HD Road King Special -22 - Ducati Multistrada V4 Rally -23 - Yamaha XT600E -03 - Suzuki GSX-R1000 -07
Kawasaki Ninja 1000SX
Köpte en ny 2020, fin på många sätt men tyckte den saknade känsla och karraktär, kände inte suget efter nöjesturer.

Ducati Monster 1200R
Älskar Ducati men just Monster passade mig inte alls, trots "alla rätt" på pappret.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha (och 3st Honda)

🤮

Ohhhh, den som är helt optimal.
Letar febrilt efter rätt exemplar.
Skapade förtroende under tre veckor i Himalaya, grym hoj !

F9B45EB1-8063-46CC-8049-7EE614520DAC.jpeg

Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska