Hojen som inte finns

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Håller med om att det ser ut att bli riktigt bra.

Ett par frågor, håller ett sådant här bygge någonsin budgeten ? Själv har jag svårt att tro det. Vet hur det var när vi plockade ner brorsans hoj i molekyler och satt ihop den igen (alltså en "vanlig" renovering). Vi hade lagt dubbel tid mot vad vi trodde skulle behövas och pengarna rann iväg - Men resultatet blev löjligt bra.

Detta projektet är svårare - På ett sätt tar du fram ett nytt koncept och jag följer tråden med stort intresse.

Hade varit kul om man fick titta in på en kaffe i sommar när man har vägarna förbi.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tack för alla kommentarer och gilla. Hjälper när det är motigt. :)

Det här blir helt klart mitt dyraste bygge så här långt i karriären.
Budget har jag ingen utan får ta det allt eftersom och hoppas på inte
alltför många felköp, blunders eller verkstadsjobb. Bygget får ta den
tid som krävs. Tänker inte stressa fram lösningar utan har siktet
inställt på 2016.

Koncept kanske man kan kalla det. Från början hade jag ideér som att
installera en TRX850 motor i en XTZ750. TRX motor, tysk XTZ750 och
andra nödvändiga delar för en konvertering införskaffades. Sen vet
jag inte riktigt varför intresset svängde.
Men idé om en TDM900 motor tog överhanden. Fortfarande i en XTZ750
ram. Om detta finns det en hel del byggtrådar ute på forumen.
En TDM900 motor visade sig vara svårare att hitta. Inte på Ebay dock
men jag kände att bygget hade förenklats om jag fått tag på alla delar
som behövdes på en gång. Därför började jag leta efter en hel skrot hoj.
Gick inte det heller så jag fick köpa en fullt fungerande för att komma
igång. Ja resten av historien börjar ju i de första postningarna här
i byggtråden. Lite av en chansning då jag inte kunnat hitta någon som
byggt om en TDM900 i Adventure stuk.


Kaffe går alltid att fixa fram om någon dyker upp.


Det är dags att börja utforma tanken. Kan väl inte säga att jag
jobbat med plåt förut så det här kommer att bli spännande. I värsta
fall får jag lämna bort jobbet och pröjsa multum för tanken skall
bli som jag tänkt mig (och tät). :D
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Fan fan va bra det kommer bli Thomas ! :Bugar

Kämpa på, jag ska försöka hitta lite ny motivation till att få ihop mitt bygge.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Jepp, vart ett tag sedan uppdatering. Håller på och utrustar 660n för sommarens
långresa så det stjäler också lite tid. Lite har dock hänt här sedan sist.

Fick de nya distanserna till bakhjulet. Givetvis inte hundra procent klart ändå.
Lite måste justeras.

142634626080933100_resized.jpg


142634627490631500_resized.jpg


142634626814554100_resized.jpg




Det är 2 grejer kvar att fixa för att få det helt klart med både drevlinje och
broms attiraljerna. Det ena är ytterligare en 15 mm flat distans, kanske ordnar
jag denna själv eller så får den svarvas vid nästa verkstadsbeställning.
Det andra är att det måste svetsas ett nytt bromsoksfäste i svingen.
Detta nav är smalare än TDM´ens så det passar inte riktigt.

142634626843270600_resized.jpg


142634627328332800_resized.jpg




Så till tanken. Justerat ner det som skall vara underdel för att kunna positionera
överdelen ordentligt så jag kan se hur det kan passas ihop. Mer skall kapas bort
så det blir slätt men vill inte ta för mycket innan jag vet hur jag vill ha det.

142634626361113100_resized.jpg


142634626525590500_resized.jpg


142634627149986800_resized.jpg




På tank överdelen så har jag slipat av det mesta av färgen. Hittade 2 lagningar i
en djup bula som vart fylld med 2 cm spackel. Bulan är utknackad och hålen får
svetsas igen senare.

142634626030115000_resized.jpg


142634625894813000_resized.jpg


142634626604850100_resized.jpg


142634626878421400_resized.jpg




Nu håller jag på med att försöka hitta lösningar på hur jag skall göra med tanken.
Dels vill jag ha den aningen mer framåtskjuten mot styret men där verkar bränslepumpen
sätta stopp för de planerna. Dels vill jag ha kvar TDM´ens tanklocksöppning i den nya
tank-ovandelen men det passar inte riktigt bra om jag nu vill ha tanken 50 mm mera
framskjuten. Lite knepigt läge.

142634625814063400_resized.jpg


142634627462137700_resized.jpg


142634627197520500_resized.jpg
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hut går det med bygget? Sjukt nyfiken.

Dessutom, du råkar inte ha måtten från WR-svingen fram vid svinglagret? Dvs yttre och innre mått samt axeldiameter?


Fridens!
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Hej på er!
Fan, det är snart 2 månader sedan förra postningen. Inte bra. Dock har jag ett sorgesamt
besked angående detta bygge till er som följer det. Jag har tappat sugen på det och har
egentligen redan avslutat, både psykiskt och fysiskt. :(
Ja den här tråden lever verkligen upp till sitt namn. :D
Hoppas dock att jag får se någon annan göra något liknande någon gång. :)

Mina tankar är just nu fullt sysselsatta med ett projekt av en helt annan kaliber.
Egentligen är det 2 projekt så det blir väl ett "Ett 2 i 1" projekt inom kort. :banana

- - - Updated - - -

Teo, sorry jag inte har varit här och sett din fråga, behöver du fortfarande måtten?
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top