Hojen som inte finns

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Väldigt skoj att följa ditt bygge, kommer att bli så bra!!

Tack, skall försöka hålla byggkvaliteten uppe. :)





Framhjulet är balanserat o klart för däckpåsättning.

Bakhjulet nästa, har lite problem att hitta en hylsa/rör att använda
till det största lagret som skall knackas på plats. Lagret har 55 mm i OD mått.

141804287126426400_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Stora lagret/drevhubben får vänta ett tag. :)
Bara måste få veta nu...
Jag har allt varit lite orolig över det här bakhjulet. Att ekrarna
jag beställde på något sätt skulle visa sig bli fel. Allt annat har
ju blivit det. Kunde ju inte mäta fram ekerlängden utan fick utgå
från att fälgen var en inch längre.

141806545124573600_resized.jpg


141806544779047300_resized.jpg




Blev hur bra som helst. Balansering en annan dag.

141806544991188600_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Mycket med (H)Julen nu. :)
Så här blev det med däcken på.

Visar sig dock att distansen i baknavet är för kort. Får inte
in lagerna så att distansen kläms fast till 100 %. Ett lite
senare jobb blir då att knacka ut lagerna på ena sidan och låta
tillverka en ny längre distans. Annars håller lagerna inte länge.

141883479291546700_resized.jpg




Fått lite beställda grejer, ordnat hylsa som tar 55 mm lagret och
rengjort annat så navhubben är redo att fixas till.

141883479324873000_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Det här bakdrevet tog det nästan 8 veckor att få efter det beställdes.

141950483829875700_resized.jpg




Lite skillnader på dreven.

141950483556148500_resized.jpg


141950483899572100_resized.jpg




Fick inte i mina nya pinnbultar så en gängtapp införskaffades och ett
gängsnitt för säkerhets skull.

141950483623321500_resized.jpg




Drevhubben är också klar.

141950484206267400_resized.jpg




Nästa grej är att fixa till distanser så jag får till drevlinjen.
Rengöring av svingen behövdes verkligen och så skall jag kapa
bort en liten klack som är markerad med grönt så distanserna kan
ansluta mot jämn yta.

141950484167772500_resized.jpg


141950484083840200_resized.jpg
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Ingen julledighet i skåneland :rolleyes:

Det blir bra det här ! - Tror du att den är färdig till våren ?
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ingen julledighet i skåneland :rolleyes:

Det blir bra det här ! - Tror du att den är färdig till våren ?
Tack!
Med den här takten så blir det inte så. Siktar på att ha den klar till säsongen
2016. Det mesta framöver blir ju ombyggt för att få den att likna bilden
i de första posterna i tråden. Måste ta ett ryck med fasaden här på gården
2015 också så en hel del tid försvinner där.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Blev lite rockad i planerna men det går i alla fall framåt. Fick lånat
ett sånt här verktyg så det gick före än att fixa till bakhjulsdistanser.

142021569757503100_resized.jpg




Packbox montering.

142021569940736700_resized.jpg


142021570062540800_resized.jpg




O så har jag införskaffat ett annat verktyg och gaffelolja.

142021570028408500_resized.jpg




Gafflarna är klara så här långt. Motståndet känns ok när man trycker så
det fjädrar. Är cirka 550 ml 10W olja och 110 mm luftspalt per ben.
Original säger 578 ml olja och 80-150 mm luftspalt.
Ni som är hemma med sånt här, vad innebär egentligen en ökad luftspalt
för fjädringen vs en minskad?

142021569907283100_resized.jpg




Här är skillnaden i längd jämtemot YZ250F´s originallängd. Det var
ganska dyra millimetrar att ta bort.

142029458303454700_resized.jpg




Så över till bakhjulsjobbet.
Den tidigare uppmätningen jag tidigare gjorde för att få fram drevens offset
visade sig vara helt korrekt. Distansen jag lade bakom bakdrevet räcker.
Nu är det förberett för att kapa till några distanser.

142029458258050600_resized.jpg


142029458195735000_resized.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ni som är hemma med sånt här, vad innebär egentligen en ökad luftspalt
för fjädringen vs en minskad?

Här är skillnaden i längd jämtemot YZ250F´s originallängd. Det var
ganska dyra millimetrar att ta bort.

Du har två fjädrar i varje gaffelben, en spiralfjäder och en gasfjäder, dvs luftutrymmet ovanför oljan.
En gasfjäder blir alltid mer eller mindre progressiv, eftersom volymen minskar med komprimeringen.
Minskad luftspalt gör att gaffeln känns mer progressiv och hårdare i botten på slaget.

Kan du berätta mer om kortningen? Vilken metod användes? Har du bilder på delarna? Vem utförde det och till vilket pris?
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Kan du berätta mer om kortningen? Vilken metod användes? Har du bilder på delarna? Vem utförde det och till vilket pris?
Själva kortningen gjorde jag själv.
Bestämde hur kort gaffeln skulle bli. Köpte in nylondistanser i den längden som
skulle "bort". Kontaktade RaceTech i USA och lämnade så mycket uppgifter som
möjligt till dem. Vilken gaffel de skulle passa till, vad hojen skulle användas till,
vikt på hoj och mig och givetvis längd på färdig fjäder.
De gjorde nya fjädrar efter de kriterierna. Har någon bild här i tråden på
distanserna och troligen fjädrarna också.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Det sket sig med distanstillverkningen. Vet inte hur jag tänkte
tidigare men nu behöver jag få någon att svarva till lite mer
material så jag får ihop det.

142048137740756300_resized.jpg


142048138100113100_resized.jpg




Men det hindrar mig ju inte från att montera ihop lite andra delar
så länge. Riskerar inte att skada de pulverlackade styrkronorna så de
gamla används nu istället.

142048137699772300_resized.jpg




Fick lägga en distans under understa lagret på styrstången för att få översta
lagret på rätt plats.

142048138003943700_resized.jpg


142048137936418900_resized.jpg




Geometrin är då i stort sett klar. Kanske behöver jag några nya hundben
som är några mm längre framöver. Nu kan jag i vart fall på allvar börja
fundera på hur andra delar skall utformas. :)

142048137778640300_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Fick min oversized bromsskiva för ett tag sedan.
Vad jag inte visste eller hade väntat mig var att det var fasade hål till
bromsskruvarna. Ovanligt svårt att få tag på skruvarna men det gick till slut.

142151205150073800_resized.jpg


142151205234748600_resized.jpg




Det var sedan dags att få ihop oket.

142151205337044900_resized.jpg


142151205267628000_resized.jpg




Montera.

142151205466966300_resized.jpg


142151205579087200_resized.jpg




Blev fina fisken. :)
 

_DamnIt

Nykomling
Gick med
18 Jun 2013
Ort
Hörby
Hoj
Yamaha YZF R1 -99
Precis kollat igenom hela tråden, och sören vilket jobb! Blir riktigt snyggt. :)
 

BH4L

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Ort
Södra sidan
Hoj
Kronan Cykel
Wow, samma här har precis kollat igenom hela tråden och shit vilket grymt bygge! Fortsätt bygga på, kommer bli sjukt häftigt!:banana
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top