Hojen stulen se upp för denna skojare

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
Jocke K skrev:
Efter en halv timmes väntan börja jag misstänka
stöld.Efter en timme ringde jag polisen å gav dom alla uppgifter om honom.Idag ringde jag försäkringsbolaget, räknas inte som stöld eftersom jag gav honom nyckeln :mad:=Inte en krona! Så om ni ser en Blå R1 -00 med regnr RKY 256 ring polisen!Hojen är helt orginal.Killen som var här var ca:170cm rakat huvud glasögon och en tatuering på halsen!Han kallade sig Espen och hade lite göteborgsdialekt!Se upp för denna kille!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hej Linus Jag lider verkligen med dig !!

Hur har det hela fortlöpt ??

Ajajaj... j*vla skit att han ska utge sig för att vara landsman!

Lider med dig...

såg att jag passar in :brinnerup , har rakat huvud, är 184 men ingen tatuering... phuu :3freak

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Humm... låter man dem åka med bakpå så kan de förvissa sig om att cykeln fungerar normalt. De kan ju be en köra på ett visst sätt och prova det de är nyfikna på.

Själva provkörandet kan de sedan ta hand om hos en handlare.

Inte perfekt men... vafan skall man göra annars, egentligen? :confused:

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
ft skrev:
Humm... låter man dem åka med bakpå så kan de förvissa sig om att cykeln fungerar normalt. De kan ju be en köra på ett visst sätt och prova det de är nyfikna på.

Själva provkörandet kan de sedan ta hand om hos en handlare.

Inte perfekt men... vafan skall man göra annars, egentligen? :confused:

Problemet i mina ögon är ju att det med största sannolikhet är "yrkeskriminella" man har att göra med.

I värsta fall så blir man:
1.avslängd med våld
2.Känner hur han petar dig i ryggen med vad du snabbt förstår är en pistol/kniv

Jag tycker att förslaget med bild är det bästa än så länge, jag menar har man som köpare rent mjöl i påsen så ser jag inget bekymmer i att deom tar bild, man kan ju dessutom vara med när de raderar bilden när man kommer tillbaka från provtur. Det där med en kompis som kör efter är rätt bra med, man kan ju också låna polarens moppe om man känner för det, då slipper man ju oroa sig för polaren också! :)

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Espen skrev:
I värsta fall så blir man:
1.avslängd med våld
2.Känner hur han petar dig i ryggen med vad du snabbt förstår är en pistol/kniv

Kör man själv blir man nog knappast avslängd med våld. Att de hotar med vapen är en risk - men i så fall är det bara att kliva av och låta dem köra. Då har man inte lämnat över nycklarna utan blivit rånad. Då blir det dessutom betydligt mer utredning och det vill de förmodligen inte - chansen att klara sig blir plötsligt mycket mindre om det är väpnat rån i stället för MC-stöld.

Dessutom skulle de precis lika gärna kunna hota en med vapen när de tittar på hojen, om de är beredda att gå så långt.

Jag tror att det ofta är folk som insett ett lätt och relativt riskfritt sätt att göra sig en ordentlig hacka. Polisen kommer inte att lägga mycket krut på att utreda en MC-stöld, så om de inte lämnar sin hemadress eller klantar sig med hur de avyttrar MC:n lär de mycket sällan åka fast. :(

goodspeed

I've seen your daughter, man she's cute.
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 -05
När jag köper hoj kollar jag alltid regnummer mot vägverket och kollar att den är skattad och besiktad innan jag åker och träffar säljaren. Sedan har man ju bilen med sig som man ställer under tiden man provkör. Fördel att ringa från ett fast nummer så att säljaren vet att jag befunnit mig hos någon som åtminstånde känner mig.

Som säljare skulle jag föredra att personen ifråga hade med sig ett fordon av motsvarande värde. Sedan ser jag helst att den intresserade någon gång ringer mig från ett fast nummer. Slutligen är ett par foton på spekulanten inte så dumt.

Dessa kriterier är inte så svåra att uppfylla och är de uppfyllda så har man ganska ordentligt med kött på benen om man måste traska till farbror blå.
Tyvärr så bryr sig ju inte farbror blå så mycket längre. Ringer man på Lördag morgon och säger att man haft inbrott så säger de att de kommer på måndag. Förtroendet för polisens resurser flödar! :död

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
ft skrev:
Kör man själv blir man nog knappast avslängd med våld. Att de hotar med vapen är en risk - men i så fall är det bara att kliva av och låta dem köra. Då har man inte lämnat över nycklarna utan blivit rånad. Då blir det dessutom betydligt mer utredning och det vill de förmodligen inte - chansen att klara sig blir plötsligt mycket mindre om det är väpnat rån i stället för MC-stöld.

Dessutom skulle de precis lika gärna kunna hota en med vapen när de tittar på hojen, om de är beredda att gå så långt.

Jag tror att det ofta är folk som insett ett lätt och relativt riskfritt sätt att göra sig en ordentlig hacka. Polisen kommer inte att lägga mycket krut på att utreda en MC-stöld, så om de inte lämnar sin hemadress eller klantar sig med hur de avyttrar MC:n lär de mycket sällan åka fast. :(

Ja, det är sant!

Man får göra upp affären bland nära vänners sällskap. Ta foton, fingeravtryck och blodprov. :rofl
Utöver detta kan man givetvis köra efter på en annan mc...
Tror man klarar sig ganska bra då, men helt säker är man aldrig!

Det är förjävligt, men det är som med allt annat, man får helt enkelt anpassa sig. :)

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Kanske finns en marknad för att arrangera provkörningsdagar? Mot en mindre avgift får presumptiva köpare provköra på en lämplig inhägnad plats, t ex en flygplats, övningsplats eller bana. Hojmarknad, mer eller mindre?

Kunde dessutom vara ett rätt kul evenemang! Massa folk samlas, tittar på hojar, provkör det som verkar intressant och handlar. Menar man allvar med att köpa en hoj för ett gäng tiotusen så är det inget snack om att det är värt ett par hundra att få provköra den. Menar man inte allvar skall man inte heller provköra.

Känns nästan som att det kunde finnas ekonomi i något sådant arrangemang.

Last edited:

sandstream

Guest
ft skrev:
Kanske finns en marknad för att arrangera provkörningsdagar? Mot en mindre avgift får presumptiva köpare provköra på en lämplig inhägnad plats, t ex en flygplats, övningsplats eller bana. Hojmarknad, mer eller mindre?

Kunde dessutom vara ett rätt kul evenemang! Massa folk samlas, tittar på hojar, provkör det som verkar intressant och handlar. Menar man allvar med att köpa en hoj för ett gäng tiotusen så är det inget snack om att det är värt ett par hundra att få provköra den. Menar man inte allvar skall man inte heller provköra.

Känns nästan som att det kunde finnas ekonomi i något sådant arrangemang.
Idéen är inte dum och på Täby Galopp hade de något liknande för bilar förr i tiden (kanske finns kvar).

Man skulle kunna ha några tillfällen per år då folk som vil sälja tar med sig sina hojar tex till ett nedlagt flygfält någorlunda centralt.
Där visas hojarna och köpare/säljare kan snacka.
Sen är det fritt fram att låta folk prova hojen på rakan (som inte har några avtagsvägar).

Den som arrangerar kan ta en bestämd summa av dem som säljer, tex 500:-.
:banana

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Ha en liter bensin i tanken och behåll nyckeln till tanklocket. Låt en kompis som är duktig på att köra åka efter honom.

Svårare än så behöver det väl inte vara? :va

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Hoj
Ducati 999
Räknar med att du gjort en polisanmälan, hmm borde man inte kunna ta fingeravtryck på körkortet, för även om du varit där och kladdat borde ju hans avtryck finnas kvar, och det var ju säkert inte första gången han har snott nått så det kan ju hända att hans fingeravtryck finns hos polisen, en tanke bara.......

Fox 2

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
kx 125 -04
Idén med bandagar är jävligt bra. Jag känner ett flertal personer som vid försäljning av motocrossen har provkört på någon bana. Mycket enkelt fast det kanske är svårare men gathojar. Det finns ju annas parkerringar med 1 avfart, man kan ju parkera sin egen bil tvärs över avfarten så kan köparen testa på parekeringen.

Eller så fyller man bara 2-4 dl bensin i tanken och har någon kompis som kör efter. När jag sålde min RD 125 så fick jag hela hans bud + lite till i handen innan provkärningen och det vara hans förslag.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln