Hojen stulen se upp för denna skojare

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Vi kan få försäkringar som gäller för allt.
Men vi kommer få betala för allt.
Så fungerar försäkringar.


Om någon annan råkar ut för liknande.
Ring polisen och säg att ni blivit RÅNADE.
Rån är nästan det ända som polisen fortfarande rycker ut på.
 

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Västerös
Hoj
Näe
[/// OT-ON]

zykl0n skrev:
Vi kan få försäkringar som gäller för allt.
Men vi kommer få betala för allt.
Så fungerar försäkringar.

Det låter bra, för idag finns det försäkringar som inte kan köpas, tyvärr. T.ex trafikförsäkring för ett fordon för bara en dag för bankörning, eller olycksfallsförsäkring för en person en dag för bankörning.

[/// OT-OFF]
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Nu pekar ju iofs mycket åt att du har blivit blåst, men är det ingen som funderat över möjligheten att killen faktiskt har rent mjöl i påsen men kanske har klotat och ligger i ett dike (eller 20m in i skogen) någonstans?

Du bör ju försöka få kontakt med killen på körkortet snarast, först då vet du ju om han är "rätt" man eller om det är ett stulet/fejkat körkort.
 
Last edited:

Captain_Insane

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2004
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR-750 (sold) Kawasaki ER-5 (BILLIG) Husaberg FS (lånad)
Fy fan alltså.... ledsen men jag tror nog aldrig du hittar den hojen igen.. finns ju ett par st blåa r1:eek:r.... jobbigt när man säljer en sån oxå.. oftast bara för att man behöver pengarna men nej... så får man inget alls.. =/... va stå på dig du borde ju få nått från FB iaf...

såg en blå r1:a idag som såg lite vilsen ut vid vägkanten men eftersom stölden skedde igår är det ju rätt tveksamt att han är i gbg nu...
:brinnerup
 

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Ort
Vårby
Hoj
KTM rc10
TUMi skrev:
Problemet är du att FB kommer att begära se alla nycklar och om det är en borta så kommer det att bli en jäkla prosess och det är inte säker att mna får ut något.

men det e ju helt klart värrt ett försök att bedra FB.


Nyckleämnen finns att köpa hos din mchandlare... sen är det bara att gå till en låssmed
 

Gsxraren

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Brisbane
Hoj
2007-FIREBLADE
Stackare!! Du har mitt fulla medlidande. Det blir en Espen mindre om jag får syn på han!!!!!!
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag har en simpel taktik när jag säljer fordon till privatpersoner. Om han/hon är såpass intresserad av det jag säljer att han/hon vill provköra anser jag att om inga fel föreligger så ska köp genomföras. Provkörning är alltså det sista som sker innan köp. Såna som kommer för att "provköra nya modellen för att jag kanske möjligtvis vill ha en" kan gå någon annanstans.

Innan provkörningen vill jag har hela köpeskillingen i handen, antingen som underskriven bankväxel eller kontanter. Då står jag och provköraren med lika villkor när han ger sig iväg. Krashar han så har jag pengar till självrisk/sveda och värk enkelt och sticker han har jag köpeskillingen i handen. Tar inte köparen den risken slipper han provköra. Enkelt.

Förresten, nånn som vill köpa min hoj? :tungan

//jaG
 

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-lös
Zeb_Macahan skrev:
Innan provkörningen vill jag har hela köpeskillingen i handen, antingen som underskriven bankväxel eller kontanter. Då står jag och provköraren med lika villkor när han ger sig iväg. Krashar han så har jag pengar till självrisk/sveda och värk enkelt och sticker han har jag köpeskillingen i handen. Tar inte köparen den risken slipper han provköra. Enkelt.

Den köpare som ställer upp på sådana villkor måste ju vara pantad...
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Gixxer-Anders skrev:
Den köpare som ställer upp på sådana villkor måste ju vara pantad...

Jasså? Varför om jag får fråga? Jag ser det som naturligt att inte ljuga när jag säljer något och ser det som ännu naturligare att den som ska provköra ser till att jag som säljare är helt säker på att jag inte blir lurad.
Som sagt, är inte intresset på den nivån att "om hojen inte visar några brister vid provkörning så köper jag den" så behöver han eller hon inte provköra den.

Enkelt, en risk mindre för mig isåfall.

//jaG
 

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-lös
Zeb_Macahan skrev:
Jasså? Varför om jag får fråga? Jag ser det som naturligt att inte ljuga när jag säljer något och ser det som ännu naturligare att den som ska provköra ser till att jag som säljare är helt säker på att jag inte blir lurad.
Som sagt, är inte intresset på den nivån att "om hojen inte visar några brister vid provkörning så köper jag den" så behöver han eller hon inte provköra den.

Enkelt, en risk mindre för mig isåfall.

//jaG

Förstår precis vad du menar, men tänk dig följande:
Du kommer och provkör min hoj. Ger mig hela köpeskillingen.
När du kommer tillbaka så har jag dragit med stålarna och hojen
visar sig vara stulen och falskskyltad.

När man köper/säljer hoj måste alltid någon vara beredd att stå med rumpan bar. Sad but true... :tummenner
 

303

Twin Wanker
Gick med
22 May 2003
Ort
Råttholm
Hoj
748R -02
Gixxer-Anders skrev:
Förstår precis vad du menar, men tänk dig följande:
Du kommer och provkör min hoj. Ger mig hela köpeskillingen.
När du kommer tillbaka så har jag dragit med stålarna och hojen
visar sig vara stulen och falskskyltad.

När man köper/säljer hoj måste alltid någon vara beredd att stå med rumpan bar. Sad but true... :tummenner

Det där var det löjligaste jag har hört. Om någon köper en hoj utan att kolla om den är stulen så får man fan skylla sig själv. Jag köpte min nuvarande hoj utan provkörning innan pengarna bytt ägare, jag kommer att sälja den på samma vis när det blir dags för det. :tummenupp

ps. Köplagen ger säljaren endast skyldigheter och i princip inga rättigheter så man går relativt säker som köpare. Det gäller bara att man dokumenterar allt ordentligt, lite sunt förnuft räcker långt!
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Det får bli 4 fotan med digitalkamera på köparen, halva summan i handen och körkortet.
Max 1liter i hojen(hur man nu fixar det efter en tankning... eller så tankar köparen direkt bara)

Polare som följer efter honom(mest pinsamt om köper kör ifrån honom :rofl )

Sen har man gjort vad amn kan och visat sig vara duktigt paranoid.

Antingen allt det eller aptera hojen och trycka av efter en timme. Värst är ju om han skulle lägga sig i diket efter att ha kört ifrån "polaren" för att visa att han kunde men aldrig tänkt sticka och ligger fast under hojen - sen bara exploderar hojen över honom när timmen gått ut :crash
 

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600f
Hehe, har fått låna en sprillans ny Porsche 911 4S för runda miljonen, nycklarna i handen i utbyte mot körkort :hihi


Synd det där med hojen men om jag vore du skulle jag ringa FB igen och KRÄVA ersättning alternativt kontakta jurist + läsa igenom ditt avtal gällande stöldbiten och om du inte fixar jurist, läsa själv igenom brottsbalken med mera så du har lite basinfo när du snackar med FB och låta lite seriös och hota om rättsprocess.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Gixxer-Anders skrev:
Kan du ju tycka om du vill.
Jag skulle iaf aldrig vara så blåst att jag gav någon 50-100´ kontant, bara som säkerhet...
Precis, lämna aldrig ifrån dig pengar om du inte kan tänka dig att bli av med dem. Den du lämnar pengarna till kanske får för sig att behålla dem eller så provkör du en stulen hoj. I båda fallen förlorar du både pengar och hoj.
 

Bikacapa

SH Fånge nr 4748
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR 1000 K5, CRF 450 XM
När jag hyrde vattenskooter utomlands hade alla skootrar en säkerhetmojäng
där man via sändare kunde stänga av tändningen. Jag tror att den verkade på någon kilometers radie. Vet dock inte om en sådan lösning är praktisk med tanke på kostnad samt installation och att den förmodligen kommer att användas endast ett par gånger.
Annars låter idén med 1 liter i tanken samt eskort av en annan hoj som bäst hittils.
Ett annat tips är att ta passet i pant då passet är mycket svårare att förfalska en ett körkort.
 

Sadam

Kan du svänga kör du för sakta.
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Skutskär
Hoj
4hjulig brio är de enda som är kvar =(
303 skrev:
Det där var det löjligaste jag har hört. Om någon köper en hoj utan att kolla om den är stulen så får man fan skylla sig själv. Jag köpte min nuvarande hoj utan provkörning innan pengarna bytt ägare, jag kommer att sälja den på samma vis när det blir dags för det. :tummenupp

ps. Köplagen ger säljaren endast skyldigheter och i princip inga rättigheter så man går relativt säker som köpare. Det gäller bara att man dokumenterar allt ordentligt, lite sunt förnuft räcker långt!

Har aldrig tänkt på att dom kan slipa bort ramnr å sätta dit ett nytt? och nej de syns inte förns du häller på en syra på de nya ramnr så kommer de gamla fram.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top