Hojen välte pga dålig asfalt?

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Kom ut från jobbet i morse och hojen låg vält på parkeringen. En arbetskamrat sade att det berodde på att jag ställt stödet på en gammal oljefläck, och att oljan löser upp asfalten så att denna blir mjuk.

Asfalten omkring fläcken är i bra skick, och jag kunde inte känna någon skillnad på det befläckade området. Underlaget lutade inte.

Har oljefläcken orsakat detta ensam, eller tror ni att någon samtidigt suttit på hojen (stödet hade alltså gått igenom asfalten).

Fula märken, krossad blinker och krökt kopplingshandtag blev det... :rolleyes:

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Det var alltså ett hål i asfalten av stödet? Olja löser upp asfalten så det stämmer nog som din polare säger. Jag hade tur en gång när jag hade parkerat vid ett hus med stödet mot hus-sidan. På morgonen vilade hojen med backspegeln mot väggen. Inte en skråma!

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
har råkat ut för detta själv frånsett från att hojjen aldrig välte....
mkt varm sommardag ställde den på en trottoar...sedan 2 timmar senare kommer ja ut..stödet gått genom asfalten men stod fortfarande upp så egna vikten kan göra en sådan sak med varm eller sliten asfalt.

Men kolla din arbetskamrat djupt i ögonen (o tryck morakniven lite lätt mot hans skrev) o fråga han en gång till.. :)

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Det är säkert han som vält den, stjäl något av honom som kompensation typ flickvän + ipod.

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Detta skedde någon gång under småtimmarna, så asfalten var inte varm. Den kändes dessutom hård och fin kring hålet. Oljefläcken var gammal och syntes bara som en lite mörkare nyans på asfalten. Stället kändes helt klocko, hade inte en tanke...

En tankeställare för mig (och er som inte brukar tänka på sådant).

Ska nog banka lite på polaren för säkerhets skull.

smacker

Skiter mest i de...
Gick med
24 May 2005
Hoj
Svart Emmaljunga CityCross -07
chrilla skrev:
Detta skedde någon gång under småtimmarna, så asfalten var inte varm. Den kändes dessutom hård och fin kring hålet. Oljefläcken var gammal och syntes bara som en lite mörkare nyans på asfalten. Stället kändes helt klocko, hade inte en tanke...

En tankeställare för mig (och er som inte brukar tänka på sådant).

Ska nog banka lite på polaren för säkerhets skull.

Grannens båge höll på att råka ut för precis samma sak för några veckor sen. Stort jäkla hål under stödet på morgonen. Sen blev de träbitar under annars hade de gått åt HE.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Asfalt är mjukare än man tror, väldigt vanligt det där. Använd alltid underlägg till stödet.

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Har varit nära att råka ut för samma sak ett par gånger men haft turen på min sida.
Köp eller tillverka en egen platta som du kan lägga under stödet.Praktiskt om man vill parkera på grus eller gräs oxå.

Dom här finns att köpa i dom flesta mcbutiker annars på touring.se för 48:-.

Bifogat

• 69-7455.jpg
    69-7455.jpg
    11.7 KB · Visningar: 97

iuridae

www.veteranstallet.se
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
CBR 900RR Fireblade
Precis det där höll på att hända mig bara för nån dag sen. Kommer ut och ser att stödet har gått ner mer än 5cm i asfalten. Det berodde nog inte på värme eller att nån suttit på, utan det kan nog vara kedjevaxet som gjort asfalten mjuk i mitt fall.
Det är nog enkelt att skylla på grannen, men jag tror nog inte man ska dra förhastade slutsatser, kan vara andra orsaker oxå :gnissla

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
chrilla skrev:
Kom ut från jobbet i morse och hojen låg vält på parkeringen. En arbetskamrat sade att det berodde på att jag ställt stödet på en gammal oljefläck, och att oljan löser upp asfalten så att denna blir mjuk.

Asfalten omkring fläcken är i bra skick, och jag kunde inte känna någon skillnad på det befläckade området. Underlaget lutade inte.

Har oljefläcken orsakat detta ensam, eller tror ni att någon samtidigt suttit på hojen (stödet hade alltså gått igenom asfalten).

Fula märken, krossad blinker och krökt kopplingshandtag blev det... :rolleyes:

Min hoj "gräver" oxå ned sig varje gång jag ställer från mig den hemma....så min teori är att de är kass kvalitet på asfalten på min innegård + även att stödet kan vara format så att den hjälper till att sjunka ned.
Och fort kan de gå oxå, tvättade den en gång med stödet mot asfalten istället för att ha den stående på plattorna och tänkte inte mer på de. Men sen när var klar så hade hojen sjunkt ned ett par cm.

Så: Hoj+vatten+kass asfalt = ett litet hål i marken :)

Men än så länge har den inte rasat i backen. Har även fixat en metallkloss som jag tänkte sätta under. :tummenupp

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Hoj
Harley Fyrtioåtta
P@trik skrev:
Har varit nära att råka ut för samma sak ett par gånger men haft turen på min sida.
Köp eller tillverka en egen platta som du kan lägga under stödet.Praktiskt om man vill parkera på grus eller gräs oxå.

Ah ha...visste inte att de fanns sådana...tackar för tipset. :tummenupp
Var lite inne på att tillverka en egen....och nu har man ju en kanon mall :Bugar

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
P@trik skrev:

Jag har tagit en bit durkaluninium och skruvit fast i asfalten på jobbet och hemma. En billig räddning. Har altid med mig en rund aluninium bit som jag kan lägga undet stödet om den ska så lite längre eller om jag är lite extra nojig den dagen :3freak

KillerB

I can eat 50 eggs.......
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Hojlös än så länge...
LocDog skrev:
Ah ha...visste inte att de fanns sådana...tackar för tipset. :tummenupp
Var lite inne på att tillverka en egen....och nu har man ju en kanon mall :Bugar
Varför köpa? Själ använder jag locket till en barnmatsburk, funkar kanon. Om du inte har småbarn funkar även en tillplattad burk. Bara ett tips

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
HOJEN VÄLTE PÅ GRUND AV DÅLIGT STÖD!

Har du någonsin sett en Harley Davidsson/Guldvinge vält på grund av mjuk asfalt?

Brorsans HD väger väl som tre sporthojar, men han flippar glatt ut sidodtödet på gräsmattor, grusgångar och "oljig" asfalt.
Dessutom har den hojen en fantastisk finess som gör att sidostödet inte kan vikas in om cykeln skulle rulla framåt, så länge det finns vikt på stödet.

Sporthojar har värdelösa små stickor till stöd, med ungefär en kvadratcentimeters anliggningsyta mot backen, klart som fan man måste lägga under ett burklock.

Skillnaden då? Jo på HD/Guldvinge/Annat blysänke sitter burklocket redan fast i änden på stödet!

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
GuW skrev:
HOJEN VÄLTE PÅ GRUND AV DÅLIGT STÖD!

Har du någonsin sett en Harley Davidsson/Guldvinge vält på grund av mjuk asfalt?

Brorsans HD väger väl som tre sporthojar, men han flippar glatt ut sidodtödet på gräsmattor, grusgångar och "oljig" asfalt.
Dessutom har den hojen en fantastisk finess som gör att sidostödet inte kan vikas in om cykeln skulle rulla framåt, så länge det finns vikt på stödet.

Sporthojar har värdelösa små stickor till stöd, med ungefär en kvadratcentimeters anliggningsyta mot backen, klart som fan man måste lägga under ett burklock.

Skillnaden då? Jo på HD/Guldvinge/Annat blysänke sitter burklocket redan fast i änden på stödet!

Njae, sitter allt en ganska rejäl platta längst ner på stödet.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
chrilla skrev:
Njae, sitter allt en ganska rejäl platta längst ner på stödet.

det gnistrar snyggt när man svänger vänster...

äh, vem har plats för stödunderlägg..
luta den mot en trädstam/vägg/bil lr annat som finns i närheten. :hihi

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Råkade ut för samma sak för ett par år sedan och påtalade detta om den mjuka asfalten för min hyresvärd "sigtunahem". De sa då att man medvetet lägger asfalt med sämre kvalite`på parkeringsplatser och på små vägarna runt bostadshusen jämfört med väg beläggningarna på gatorna. Allt för att tjäna pengar!! :kocko

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
-

Fast monterat depåstöd är lösningen. Depåstöd när du parkerar och funkar som wheeliebar när du kör.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...