Gissar att du varit i Gdansk förut, men för den som inte varit där så måste jag säga att jag tycker det är ett grymt trevligt ställe för en weekend med sällskap. Har varit där 5 ggr, både sommar och över jul. Första gången jag flög dit med de då yngre ungdomarna (för 6-7 år sedan...) gick flygbiljetterna från Skavsta på 276 kr ToR totalt för 3 pers. Och hotelletsvit med 2 rum 3 nätter för 3 personer kostade totalt 1100 kr. Vansinne
...
Gdansk är en otroligt fin stad och väl värd några dagars besök. En av Polens viktigaste städer…
Jag har fördomar plus att kanske var lite mätt på att vara ute när det bara var en färja kvar.
Jag räknade till 80 städer, turistorter och mindre orter som jag varit in i och antingen tagit ett varv i eller åkt ner till hamnen eller stranden. Det blev 42 övernattningar på hotell och campingar.
På 80-talet sa vi aldrig mer Italien och aldrig mer Frankrike. Sedan åkte jag till Frankrike med en fransk- och spansktalande tjej. Hahaha vilken skillnad! Nu senast så var ju alla länder och platser toppen. Utom möjligen Antwerpen. Skum och sunkig på de gatorna jag såg och letade boende på. Marseille var kanon i jämförelse.
Senast jag var i Marseille innan var på 80-talet. Nytt tillfälligt pass plus besök på en stängd bank en fredag em för att hämta nya pengar. Bestulna på Rivieran. Missade öppettiderna med fem minuter men vi såg var kunderna gick ut så vi smet in bakvägen. Spännande. En helg annars i Marseille utan pengar. Blond flickvän. Nä det löste sig.
Av alla planer så är Gdansk tänkbart nästa tripp. Wien ligger avigt till men man kan ju passa på att besöka Prag. Har flugit dit en gång. Men att åka genom hela Polen? Läskigt. Men tack för tipset. Syftet med tråden kan jag tänka.
En annan plan är ju tyska nordkusten. Bara för att man, jag, folk bara blåser förbi. Även tyska nordsjökusten, ön Sylt och lite nedåt.
En tredje är Clermont Ferrand, Pau och Pyrenéerna med ett basläger och sedan dagsutflykter med knäskrap och grejer.
En annan plan är att inte ha någon plan alls.
Jag har aldrig åkt Trollstigen. Borde hinnas med utöver en tripp söderut.
Marseille c'est tres bien.