Hojresor 2024?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Nån som har tips på bra hotell mellan typ Uppsala och Stockholm, gärna där man slipper oroa sig för gängkaos
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Vet inte hur centralt eller nära Sthlm du vill vara, men sist sov vi på Comfort Hotel Solna.
Lugnt och fint, hyfsat nära till T-banan, och prisvärt.
Tack för tipset. Vi har tänkt åka på Mälaren runt, så jag vill att hojarna ska stå hyfsat ifred. Och jag vill slippa vakna av att hela kvarteret är bombat eller sönderskjutet, sen är det en fördel om det är norr om Stockholm så man har lite försprång när man ska hem på söndag.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Radisson Arlanda.
Rätt OK och inte jättedyrt.
Enda nackdelen är att det kan vara lite störande spring och så flyget såklart, men flyget hörs i Solna, Sollentuna, Sigtuna med omnejder också.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Alla boende i Sigtuna var uppbokade.
comfort i Solna, hade dem p garage?
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Quality Hotel XPO Arlanda hade garage under hotellet. Tror inte de brukar spränga i närheten.

”…möjlighet att parkera i vårt garage mot en avgift på 145 SEK per dygn…”
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Nix, inget garage.
Men det kändes jättelugnt där.
Fina smågator med flera mindre matställen och pub:ar.
Så jag kände mig inte alls orolig.
Okej. Det hotellet var tyvärr också fullt. Så nu blev det Elite i Uppsala. Ska ju vara en stor bilträff i Uppsala så det passar utmärkt att vara där på lördag kväll, då det brukar bli en stor cruising.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Kan rekommendera Elite hotell Academia i Uppsala. Sjyssta rum, bra läge mitt i stan typ. Parkeringsgarage under hotellet med garageporten typ 10 meter från entrén.
kanske aningen dyrt om man vill bo på budget.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hallå alla kloka människor på SH! (hallå på er andra också… 😊 )
Nu önskar jag goda råd input och kommentarer på min kommande (september 2024) europaresa till söder om alperna och hem igen. Så här går mina tankegångar:

* Startskottet går i Kiel. Det finns andra färjor och vägar söderöver, men jag har beslutat att det blir Stena Line till Kiel. Då rullar man av färjan i Tyskland kl. 9.15 på morgonen, med full tank och mätt efter Stenas frukostbuffé. Efter Kiel siktar jag mot Frankrike och Vogeserna, men inte på autobahn utan jag har bett mitt ruttplaneringsverktyg (MyRouteApp)att ge mig en rutt utan motorvägar.

* På vissa ställen har jag ändrat i verktygets föreslagna rutt. T ex att undvika trafiktunga Hamburg och tunneln under Elbe, och istället ta färjan länge västerut vid Glückstadt. Det har sagts mig att detta är en mycket trevligare upplevelse än motorvägstunneln Hamburg (tunneln är inte jättekul, jag har testat).

* Vidare har jag lagt några waypoints i vad som verkar var något mer höglänt och bort från det tunga Ruhr-/Kölnområdet med motorvägar och städer överallt. Istället petat in orter som Paderborn och försökt följa ”höglandet” norr om Wiesbaden förbi Kaiserslauten och in i Frankrike och norra delen av bergsområdet Vogeserna. Jag är inte särskilt påläst om Vogeserna men det lilla jag sett ser väldigt bra ut! 😊

* Nästa delmål är Savoie eller Savojen som man säger på svenska och jag kör öster om Genèvesjön en kort bit i Schweiz förbi Lausanne och Montreaux innan jag går in i Frankrike igen förbi Chamonix och Tignes och vidare in i Italien.

* Väl i Italien håller jag mig strax nedanför alpernas södra kant och siktar på Comosjön för givetvis måste jag besöka Bellagio och Guzzifabriken-/museet i Mandello de Lario. Härifrån är det inte jättelångt till Stelviopasset som såklart inte heller får missas.

* Efter Stelvio blir det en retur in i Schweiz där jag kommer att besöka goda vänner i Lugano ett par dagar. Vila upp mig, tvätta underkläder och dricka vin på altanen med utsikt över Luganosjön. Det får duga! 😊

* Sedan bär det hemåt. Schweiz är väldigt fint på många sätt men är snordyrt och jag reser på rätt tajt budget. Så jag korsar Schweiz mot nordväst och siktar in mig på Tyskland och kör Schwarzwald från söder till norr. Efter Schwarzwald är jag tillbaka i ”utmaningen Tyskland” på så vis att det ju bor en jäkla massa människor här och det är städer, stora vägar och byar överallt. Men jag försöker att hålla mig höglänt och (relativt) glesbefolkat och passar på att ta omvägen till Harz där jag vet att det är fin körning. Efter Harz är det plattmark, ganska raka vägar med gott om byar men det går att snirkla sig fram utan att ta Autobahn. Det är inte magisk körning, men heller inte katastrof. Jag har provat.

* Sista delen blir troligen Kielfärjan till Göteborg igen. Men det är inte hugget i sten. Vi får se den dagen jag kommer dit…

Allmänt:
Jag ser framför mig dagsetapper på 30-40 mil och att jag planerar från dag till dag. Rutten ovan är alltså inte huggen i sten utan mer ett tanketest, ”hinner jag med detta på drygt två veckor?”.

Övernattning är tänkt att ske på billiga hostel eller B&B, ingen tältning alltså, och jag ser framför mig att jag väljer målort varje eftermiddag med hjälp av Booking.com och leta efter billiga och bra ställen att övernatta.

Så alla kloka, tänker jag rätt? Har jag missat något viktigt? Några stora ”No-No” i rutten?

1725174563814.png
1725174611149.png
1725174665887.png
1725174714963.png
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Vilken hoj tar du? Guzzin?
Jag har inget att invända, det verkar bli en kanontripp. Dricka vin och tvätta underkläder i Schweiz, bara en sån sak. 👍
Stelviopasset kan jag rekommendera. Gärna med ny bromsvätska.
Jag har inget emot Autobahn, ligger oftast runt 130-140. Det man missar i pittoreska byar kan man ta igen i Frankrike och Italien.
Det blir längre etapper på Autobahn vilket man också kan ta igen senare i ett softare tempo.

Jag ser fram emot bilderna sedan. 🙂
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hallå alla kloka människor på SH! (hallå på er andra också… 😊 )
Nu önskar jag goda råd input och kommentarer på min kommande (september 2024) europaresa till söder om alperna och hem igen. Så här går mina tankegångar:
Ser perfekt ut - ett alternativ mellan 52 o 57 om du tröttnar på Svarta skogen är att lägga dig på kanten av Rhen (på bergsidan innan du kommer ut på platta marken)
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Din tur ser väldigt trevlig ut:) Körde i Vogeserna i år. Riktigt fint :tummenupp Mer än 30 mil kan ta väldigt lång tid på småvägar. Jag hade bitit i det sura äpplet och tagit autobahn de första 65 milen ner till Moseldalen. Hem brukar jag ta färjan mellan Rostock - Trelleborg. Går vid 15-tiden och är framme strax efter 21. Då är man hemma vid midnatt. Snabbare och mycket billigare än Kielfärjan.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Överväg att köra nästan rakt österut från Mont Blanc istället och ta Alperna på tvärsen istället för att åka ned på slätten i Italien. Det finns så enormt många fina vägar där som du helt missar.
Annars verkar det kanon och även om du åker i Schweiz finns det nästan alltid ett litet pass över till Italien eller Österrike där du tillbringar natten. :)

Glöm inte vignetter ifall du kör motorväg i Schweiz/Österrike. Köps digitalt om du är dagen innan.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top