Hojresor 2025?

Jomenvisst. Det var det här med kartor va. Nu sitter man här och studerar kartan inför sommaren. Men, vänta nu, vilken karta! Jag hade ju ingen. Jodå, så då skaffade jag först en GPS till hojen (titta), men inte nog med det. Är ju alltid trevligt med en riktig karta att titta på också, samt som backup då såklart.

Hade egentligen span på en kartbok i A5-format. Men så dök detta lakan upp. Hela norden utvikt. Trodde först det var Sverige bara eftersom den heter "Sverige" på andra sidan (framsidan). Men det är alltså hela norden!! Det var ju fantastiskt bra när man bor här på framsidan och har nära till både Carlsberg och Brunost.

20250131_151457.jpg
 
Jomenvisst. Det var det här med kartor va. Nu sitter man här och studerar kartan inför sommaren. Men, vänta nu, vilken karta! Jag hade ju ingen. Jodå, så då skaffade jag först en GPS till hojen (titta), men inte nog med det. Är ju alltid trevligt med en riktig karta att titta på också, samt som backup då såklart.

Hade egentligen span på en kartbok i A5-format. Men så dök detta lakan upp. Hela norden utvikt. Trodde först det var Sverige bara eftersom den heter "Sverige" på andra sidan (framsidan). Men det är alltså hela norden!! Det var ju fantastiskt bra när man bor här på framsidan och har nära till både Carlsberg och Brunost.

View attachment 510014
Off topic
Jo, men det mesta där är ju Sverige. Eller åtminstone provinser som vi haft men som borde tillbaka till Moderlandet. Exempel:

Finska Lappland och Österbotten, som en del av den östra rikshalvan
Nordtyskland, som till stora delar var svenskt i runt 150 år (avrundat)
Danmark, som vi i stort sett behärskade 1659.
Norge, som vi varit i union med flera gånger, senast under 1800-talet (men glöm inte bort åren 1397-1521).
(Fast säg det inte högt till danskar och norrmän - de gillar inte sådant snack.)

Saknar dock en del. Resten av Finland? Karelska näset? Estland, Ingermanland, Livland? För att inte tala om Nyen och Nyenskans som ryssarna fräckt och oförskämt numera kallar Sankt Petersburg. Moskva, där det stod svensk trupp 1610 (varför retirerade man?).

Det finns mera, men detta för räcka får nu. Så, det är en karta över Sverige! :) :)
 
Last edited:
Off topic
Jo, men det mesta där är ju Sverige. Eller åtminstone provinser som vi haft men som borde tillbaka till Moderlandet. Exempel:

Finska Lappland och Österbotten, som en del av den östra rikshalvan
Nordtyskland, som till stora delar var svenskt i runt 150 år (avrundat)
Danmark, som vi i stort sett behärskade 1659.
Norge som vi varit i union med flera gånger, senast under 1800-talet (men glöm inte bort åren 1397-1521).
(Fast säg det inte högt till danskar och norrmän - de gillar inte sådant snack.)

Saknar dock en del. Resten av Finland? Karelska näset? Estland, Ingermanland, Livland? För att inte tala om Nyen och Nyenskans som ryssarna fräckt och oförskämt numera kallar Sankt Petersburg. Moskva, där det stod svensk trupp 1610 (varför retirerade man?).

Det finns mera, men detta för räcka för nu. Så, det är en karta över Sverige! :) :)

Du glömde Viborg där Torgils Knutsson byggde en borg 1293. :7peta:krama
 
Du glömde Viborg där Torgils Knutsson byggde en borg 1293. :7peta:krama
Tänkte att det gick in under rubriken "Karelska näset". Men du har rätt, Viborg var en väldigt viktig svensk, och finsk, stad.
 
Här kommer lite inspiration GraPpar o Sejer!
Själv ska jag toura mer på landsväg med min T7:a i år.

Tänker köra en fet slottsrunda och ticka av topp 2-3 iaf med hängmatta och camping.

 
Ett tips bara om man undrar hur det ser ut från Mo i Rana och lite norr ut.

Det där skulle funka för mig.

Nähe, det ville han inte.
Sök om ni vill ha lite inspiration.

IMG_1384.jpeg
 
Ett tips bara om man undrar hur det ser ut från Mo i Rana och lite norr ut.

Det där skulle funka för mig.
Där är fint!
Jag körde Kystriksvej 17 från norr till söder för några år sedan. Väg 17 verkar kanske inte så lång på kartan (60+ mil) men räkna med minst 2 dagar. Små vägar och 5-6 färjor tar tid.
Fin sträcka! Mycket trevligare än E6....
 
Alta är ingenting vad gäller skönhet. Lyngen däremot… så ta hellre vägen ditåt, sväng över Tromsö och ut till Senja, färja sedan över till Andenes och Andøyas västsida ned till Sortland.

Och om man ändå åker till Alta; strunta i Tirpitz-muséet. Så tråkigt att vi valde ösregn och +4 grader som det roligare alternativet.


Mvh
 
Alta är ingenting vad gäller skönhet. Lyngen däremot… så ta hellre vägen ditåt, sväng över Tromsö och ut till Senja, färja sedan över till Andenes och Andøyas västsida ned till Sortland.

Och om man ändå åker till Alta; strunta i Tirpitz-muséet. Så tråkigt att vi valde ösregn och +4 grader som det roligare alternativet.


Mvh
Lyngen är ju på vägen mot Alta, vilket är på vägen mot Kirkenes.
Så, bara att tuffa på i sakta mak, och njuta!
 
Lyngen är ju på vägen mot Alta, vilket är på vägen mot Kirkenes.
Så, bara att tuffa på i sakta mak, och njuta!

Lyngen är längre västerut, man ser iaf lite av Lyngenalperna över vattnet när man kör till Alta. Men det är västra sidan som är makalöst fin. Väg 91.


Mvh
 
Ni som kör runt med djur i vinddrag, tänk på att de har väldigt känsliga öron. Om ni har hjälm samt öronproppar så borde de ha motsvarande ljudisolering. Skadade öron är inte kul, vare sig det är nedsatt hörsel, eller tinnitus (jag har själv tinnitus).
 
Alta är ingenting vad gäller skönhet. Lyngen däremot… så ta hellre vägen ditåt, sväng över Tromsö och ut till Senja, färja sedan över till Andenes och Andøyas västsida ned till Sortland.

Och om man ändå åker till Alta; strunta i Tirpitz-muséet. Så tråkigt att vi valde ösregn och +4 grader som det roligare alternativet.


Mvh
Lyngen, bara 61 mil. Om man startar i Luleå :)

Mo i Rana är tänkbart. Namnet och räserbanan, vägarna och vyerna. I augusti kanske. Klämma några kända svenska orter på vägen hem. Jokkmokk, Arjeplog, Arvidsjaur, Gällivare mfl. Jag gillar sånt.

Jag åkte till Clermont Ferrand bara för namnet. Det coolaste. Clermont F som vi säger.

Har lyssnat på Po Tidholm i olika poddar och kollade på tv-serien.
Under hösten 2016 var han programledare för tv-serien "Resten av Sverige" i SVT1.
Wikipedia.
Han pratar mycket om landsbygd och glesbygd.

Jag svängde in till Hammarstrand på vägen mellan Kramfors och Östersund. Bara för att. Gillar små orter.
Vore kul att se Föllinge, Gäddede, Vilhelmina och kanske Stekenjokk igen. En sväng vi gjorde -78, två CB500 och en CB450.

Kört igenom Kårböle. Man blir glad av sånt. Ljusdal, Järvsö och Bollnäs i 80 på en gammal twin.

Det blir säkert bra. Man ska resa på hoj, det är ett som är säkert.

IMG_3798.jpeg
En Vauxhall Victor i en stadsdel i Halmstad.
 
Lyngen är längre västerut, man ser iaf lite av Lyngenalperna över vattnet när man kör till Alta. Men det är västra sidan som är makalöst fin. Väg 91.


Mvh
Ja, precis, men jag tog för givet att det är den vägen man tar till Alta, i alla fall om man inte har bråttom.
Helt klart ett bra tips på vägval. 👌
 
Tält eller hotell? Jag antar att ni längtar till era hotellrum nu.
Jag såg detta klipp.
Det störde mig lite hur han räknar upp kostnader och dissar tält. Att campare gör det för att vara mer äventyrare? Va fan! Mät din snopp.
Med mina 50-60 tältnätter så har jag fortfarande inte varit ute på någon jävla äventyrstripp. Mest campingplatser visst, men även fricampat där det går. Hotell ibland.


Nu kvittar det iofs. Jag ska ta min Adventure-custom och ta en äventyrstripp i vårvädret.

Egentligen surfade jag efter tvåmanstält och hittade detta:

Asså, jag köper inte att dessa långsamma tält skulle vara bättre.
Fristående funkar på betong i värsta fall. Hammare och kraftigare tältpinnar behövs inte.
Att välja plats
är en bra idé. Hur nära en eldstad måste du ligga? Tältduk tål inte gnistor så värst bra.
Tältsäng går bort.
Att bygga en vinglig stapel med gasoltub, brännare och kaffepanna på topp går bort också.
Hårda packväskor är bra om man inte har ett bord.

Det var detta snabba tält jag letade efter. Tvåmans.

Jag har ju ett sådant tremans och är nöjd med det. Fast jag undrar hur jag skulle få plats i ett tvåmans utan absid. Absiden används mest för hojstövlarna och tomma ölburkar

Jag testade vårt billiga tvåmans en gång i Norge. Lite för kort och lite trångt. Inte så snabbt. Kanske testar det flera gånger i år.
IMG_0433.jpeg
IMG_0352.jpeg
Inköpt 2015.

IMG_3487.jpeg
Jag hittade ingen bild från något hotellrum eller hotellbalkong. Detta är mysigare.
Frystorkat är en chansning (inte alltid så gott) men ett måste ifall restaurang saknas på campingen.

IMG_2364.jpeg
Fransk camping.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top