Hojtider på ringen.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
No1;
Du måste ha kört mycket på Nürburgring om du kan utlova tider under åtta minuter. Hur många varv har du i bagaget?
Jag inbillar mig, precis som Krigge säger, att snabba varv på ringen kräver träning, träning och åter träning.
 

steff

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
sthlm
Hoj
Yamaha R6 -00
äch lika bra å vara dum och få veta nått :D vad är "ringen" : ))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
 

Ploppen

Länge leve fotfolket!!!
Gick med
23 May 2003
Ort
Å-berga
Hoj
Gixxer SVART K5, IDM K6 Yoshimura, ERF K5 full kittad:)
Har själv kört med Stein Rømmerud samt Niklas carle på Ringen. Steins snabbaste varv på ringen som är klockat är 7:58. Stein var övertygad om att Niklas, om han ville skulle vara under 8. Det handlar om att göra ett "do or die" varv. Sen spelar det inte så stor roll om man är snabb eller inte på Karlskoga! Det är skillnad att ligga i "270" och fundera på om det var en högfarts vänster eller inte. Gerry har kört på 8:06 :fakta
Gerry, Stein och Niklas har alla kört flera tusen mil på ringen, det e är det som gör dom snabba(RUTIN) Själv tror jag att Stein skulle ta 7:49 om han sitter på en Öhlins kittad hoj. :Bugar
 

ringensmiskarn

Ödmjuk så man blir tårögd
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Honda Goldwing
tider på ringen

Började åka ner till ringen och köra -99 och har lyckats och pressa mig ner till 8:30. Detta var 2001. Sista åren har jag kört utan klocka eftersom jag märkte att hornen bara växte och växte när man jagade tider. Skulle tro att det går lite fortare nu men vad vet jag. Att jaga tid på ringen har och kommer tyvärr att skörda nya offer. När man har kört på ringen ett par år och "kan" banan ( om man nu lär sig banan helt någon gång?) känner man i kroppen om man har gjort ett snabbt varv. Ett problem är att man allt som oftast blir liggande bakom någon och så var det varvet över. Nej, skit i klockan och gå in för att lära dig banan så kommer tempot med tiden. Ses där nere nästa sommar.
 

gixxer_chrille

Sugen på att köra hoj igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Ale kommun
Hoj
Vatten hoj...SEA-DOO RXT.
Flåklypa skrev:
20,832 km 8,06 = 154 km/h Yamaha YZF R1 -98, Gerry Nordström, BIKE, Sweden, 1998.


Det stämmer det. Eller så är allt en stor konspiration. :rolleyes:
Dessutom så har jag sett en video med Gerry runt ringen och det gick fort kan jag lova. Men det kan ha varit fejk det med.
 

Akesson

f.d Bandagsfreak
Gick med
7 Mar 2003
Ort
St Höga
Hoj
R1-01, no more
Ang Gerrys förmåga på Ringen är här ett citat från forumet på Bikes hemsida av Jerker Axelsson som förmodligen vet vad han pratar om!!
Länk: http://www.bike.se/forum/thread.php?t=1173

"!! Det som har gjort störst intryck på mig är hur snabb Gerry faktisk är på Ringen eller långsam på bana (hoppas han inte läser detta).. Det finns ingen i sverige som åker i från honom där, möjligen Stein ?! Det stämmer det han skriver att man kan inte "Rå-köra... Det finns många racing-åkare som skulle vara snabbare om man hyrde hela banan för en dag men det är inte genomförbart (tror jag). Min våta hoj-dröm är att slippa alla bussar, Golfar mm en heldag..."
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
No1 skrev:
Närmare 200 varv med både bil och mc hoppas jag räcker en bit...

No1...

Ser med spänning fram mot vilka tider blysläden kan prestera. Glöm för bövelen inte att rapportera här. :tummenupp
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Tiden beror nog mycket på hur fritt varv man får. David Jefferies körde ett varv med en polares R1 förra året. Vill minnas att han körde runt på dryga 8.30 då (enl video på tanken). De bästa tiderna är förmodligen satta vid tillfällen då banan varit stängd för allmänheten.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jo, Gerry verkar ha lärt sig ringen ganska bra, han bor ju nästan på ringen. Men att betänka är väl också att Dähne's rekord har rätt många år på nacken om jag inte minns fel, det var väl en rc30 för sådär 14-15 år sedan.
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
oFFkeFF skrev:
Jo, Gerry verkar ha lärt sig ringen ganska bra, han bor ju nästan på ringen. Men att betänka är väl också att Dähne's rekord har rätt många år på nacken om jag inte minns fel, det var väl en rc30 för sådär 14-15 år sedan.

Det visar ju tydligt vilken ringenfantom Dähne är. Kungen av ringen. :Bugar
 

ringensmiskarn

Ödmjuk så man blir tårögd
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Honda Goldwing
ringentider

Visst går det att boka ringen om man har lust. Pratade med Leek förra året och ställde den frågan till honom. Kommer inte ihåg vad kostnade skulle vara men har för mig att det skulle hamna runt 100 000 för en dag. Vill man göra ett par snabba varv är mitt råd att inte köra på en helg för då är det fullsmetat med adrenalintörstande galningar som visar lite eller ingen respekt för andra. Kör hellre på en vardag då banan är öppen mellan halv 5 och 8. Mycket mindre folk och möjligheten att få en relativt fri bana är tämligen stor.
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Tror jag körde på ca 12 minuter :rodnar Dessutom så hade jag råkat få på ett S-däck fram (obs, S står inte för sport) :3freak

Nåja, jag har iaf. kört på Ringen :squid
 

Ploppen

Länge leve fotfolket!!!
Gick med
23 May 2003
Ort
Å-berga
Hoj
Gixxer SVART K5, IDM K6 Yoshimura, ERF K5 full kittad:)
Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Inskickat av No1
Närmare 200 varv med både bil och mc hoppas jag räcker en bit...

No1...
--------------------------------------------------------------------------------



Vad har du för kört på för tider?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Freppa skrev:
dryga 14 minuter i regn och hagel på gammelgixxer, hur låter det? (Micke, hur var det nu?)

17 minuter i hagel och regn... har iof kört på 11-12 minuter för ett par år sedan, ingen bra bana att chansa på, ta det lugnt armcoräcken är hårda mot hårda förare, rolig bana med 170 kurvor, 300 m höjdskillnad och 21 km.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
har åkt med min galne bror i bil, tre pers i semesterlastad audi kombi, 11min10sek. få människor litar jag på som han men då va det småspännande..

nog för att han är van vid det, men han är ju rullstolburen och bilen är delvis handikapp "styrd".
 
Last edited:

Foggy

-
Gick med
17 Apr 2003
Ort
-
Hoj
ZX-9R -01/02
R2 skrev:
har åkt med min galne bror i bil, tre pers i semesterlastad audi kombi, 11min10sek. få människor litar jag på som han men då va det småspännande..

nog för att han är van vid det, men han är ju rullstolburen och bilen är delvis handikapp "styrd".

:tummenupp!
"Trevlig" upplevelse i bil det där... Fast å andra sidan gick ju "Ringen-taxin" (BMW M5:a) på under 10 min. Eller var det rent av under 9?
//F.
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
:D Viktigt att tänka på är att ringen har blivit kortare med åren.
22.??km lång förr nu 20,?? nu själv var jag där i sommras och lyckades lägga
ett par snabba varv på dag 3 ca 8,40 dessa laddes direkt vid öppning av bannan då det inte var nån trafik. För övrigt en mkt rolig bana att köra på men svår innan man har några varv i ryggen då det är massor av dålda kurvor och krön o,s,v,,,
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top