Honda CB 900 bygge

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
När jag bytte styrhuvud på min cb750 så räckte det att göra en regbesiktning var ett tag sen iförsig men jag tror att det är likadant nu.
Verkar bli ett schysst bygge förresten.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Satte ihop ramen för att få en ungefärlig bild på hur det kommer att bli.
Man får tänka bort bakramen, den ska ju byggas om. Nya bussningen till svingbulten är inte svetsad ännu, väntar med det till giggen då motorn sitter i.
Nästa steg är det nya styrhuvudet...

Ser ut att kunna bli riktigt grym :tummenupp
 

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
Tanken är:
Bygga helt färdigt, utan finish, allt ska funka. Provköra och justera.
Placka isär så pass mycket att SFRO är nöjda - Byggbesiktning.
Finish!
Montera ihop den på nytt.
Bullerprov
Regbesiktning.

Låter som en bra plan tycker jag! :tummenupp

7-8 papp är ju inte så farligt ändå. Antar att pengarna kommer pö om pö och inte i en stor klump.

Lycka till.
Grymt bygge. Har själv haft de där bilderna i huvudet ett tag. Men tydligen var jag inte så unik!:rolleyes:
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Hej på er!
Jo, det blir SFRO. Det blev klart redan under planeringen av bygget.
I och med att jag byter styrhuvud är det ett måste (lagligt sett).
Annars hade man kunna få det till ombyggt fordon, nu vet jag inte om man tillåter det längre. Det finns vissa regelförändringar som jag inte har koll på.

I grova drag (Ni behöver inte påtala det jag missar, det löser sig längs vägen) SFRO gör en byggbesiktning, rullande chassi, broms och ev ursprung. Inget får vara slipat eller målat.

Bullerprov - Bilprovningen

Regbesikting - Bilprovningen med ursprungs kontroll.

Summan blir 7-8 tusen och ett amatörbyggt fordon.

Vill man av någon anledning sälja den någon gång så är det nästan en förutsättning att ha den reggad å klar. (Nu kommer i och för sig den som vill ha den få ta den ur mina döda händer, så mig är det igentligen skit samma)
hahaha

Tanken är:
Bygga helt färdigt, utan finish, allt ska funka. Provköra och justera.
Placka isär så pass mycket att SFRO är nöjda - Byggbesiktning.
Finish!
Montera ihop den på nytt.
Bullerprov
Regbesiktning.

Var ett tag sen jag gröttade i SFRO, men tror inte den blir "amatörbyggd" om du använder delar av en annan ram. Se om det går att göra som harley-killarna gör, bara ändra vinkling på styrhuvudet. Kanske går att få in med ombyggnaden för enkeldämpare med. Tror det betecknas "ombyggd" eller något i den stilen.

Varför skulle du byta hela styrhuvudet? För att passa i gaffeln? Är det inte lättare då att bara låta någon tillverka en ny styraxel som passar i både kronan och ramen.

Om du bara väljer att byta komponenter, typ hjul, sving, gaffel och sånt, vill jag minnas att man kan komma lös med en enklare variant av regbesiktning (motsv. som om du skulle strypa hojen). Har för mig Ozeo gjorde det med sin DR800. Står nog i hans byggtråd.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=94894
 
Last edited:

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jag utgick från en orginalram men bytte styrhuvud & 2 dec bakåt på en hoj & det gick att SFRO :a men jag tror att de helst skulle ha sett att det inte var så mycket orginalram kvar som det var. Men hur som så är det ju lättare att försöka slippa sfro:a & billigare.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Var å hämtade motorn idag.
Har inte kolla kedjan riktigt, men någon form av justering sidleds är nödvändig.
Höjden på svingen blir nog bra, sätter jag hojen i det läge som det är på bilden (ungefär) kommer min vikt att sänka den något och då borde höjden på svingen bli bra när man kör.
Ska sänka ner kronan ett par cm å se hur det blir.

Nästa steg blir att fixa ett kryss slag (Sista bilden). Det sitter ett rör runt svingbulten, från ytterkanterna på det ska det bli ett X upp i ramen. Detta för att det ska bli så styvt som möjligt.

Alt 1) http://www.gotbroken.com/wp-content...martin-dbr9-cockpit-interior-view-588x441.jpg

Alt 2) http://www.americanracecraft.com/shop1.jpg

Det är dom olika metoderna jag vill visa med länkarna, 1:an blir nog snyggast. Eller?

Va fan! Nu är skiten på TV igen!
Har ni sett Pepsodents White Mint reklam?
Ni vet slynan som borstar tänderna å smilar upp sig för att få grabbarna att lyfta ut hennes bil - Sedan tränger hon sig förbi en av killarna å hoppar in i bilen!
-WTF! Funkar säkert i verkligheten...
 

Bifogat

  • DSC_4255.jpg
    DSC_4255.jpg
    243.7 KB · Visningar: 968
  • DSC_4262.jpg
    DSC_4262.jpg
    246.8 KB · Visningar: 1,116
  • DSC_4259.jpg
    DSC_4259.jpg
    233.9 KB · Visningar: 751

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tycker det ser riktigt bra ut! :tummenupp Vinklar mm är bra i mitt tycke, behöver ingen sänkning fram heller men prova iaf :)

Första länken funkade inte för mig så jag lägger ner min röst...
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Du ska alltså göra ett tvärstag med ett kryss inne i ramen?

Tycker att boxningen på krysset blir mer en smaksak än en fråga om funktion då tvärstaget mellan ramröret på höger och vänster sida (bakom motorn, ovanför svinginfästningen) kommer stå för den största förbättringen.

Jag gjorde bara ett kryss i min ram samt förstärkningar på vardera sida där ramrören går upp mot bakramen.

DSCN1461.jpg


DSC_0006-9.jpg


Finns väl dock hundra och en sätt att göra det på. :)
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Har inte hunnit göra så mycket denna vecka.
Försökte mäta upp för att få ett mått på fram och bakdrev, men gjorde fel. Tur att man har kunniga polare som rättar när kunskapen (förståndet) sviker...

Vid första försöket fick jag 11 mm mellan dreven (flytta ut framdrev), lutade åt att fräsa in motorfästena på vänster sida.
När jag sedan gjorde om (på rätt sätt) fick jag ut 7 mm. Och noterade att det var en 530 kedja jag måttade efter. 525 är vad jag kommer att köra med (-1,5 mm).

Så hubben i bakhjulet sänker jag 4 mm och framdervet shimsas 3 mm - Klart.:banana
 

Bifogat

  • IMG_0536.jpg
    IMG_0536.jpg
    235.3 KB · Visningar: 460

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har du vänt på bakdrevet också? Många drev är plana i bakkant och försänkta från utsidan. Där kan du lätt tjäna 2-4mm beroende på hur drevet ser ut. Ett litet tips bara. :)

Sen tycker jag det är lättare att offsetta framdrevet än bakdrevet. Har du inga egentliga problem med frigång mot ramen (vilket du inte verkar ha) så kan du lika gärna ta all offset fram. Nackdelen är väl då istället att man kan få problem med frigång mot kåpan över drevet. Beror lite på hur man tänkt utforma bitarna.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Under helgen kom lite funderingar fram, från mig å andra.
Det handlade framför allt om vikt å vinklar.

En prel. mätning gav ett försprång på 90-110mm, detta på 27 grader rake.
Efter att ha kollat med SFRO kommer jag inte att ändra gaffelvinkeln.
Så styrhuvet blir kvar, ny styrstång måste tillverkas och ersätta den gamla som är för kort å tjock.
Motorvikten ska inte ha någon avgörande roll i sammanhanget.
Det bästa är att jag slipper regga som amatörbyggt fordon, istället blir det ombyggt fordon.
SFRO hade även lite frågor om broms detaljerna men det blir Ducce org. + ISR huvudcylinder, bak blir det en brembo.
 

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Ort
Kramfors
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
(Liten rättelse)
Byggbesiktning - SFRO

Slutbesiktning: Mätning (mått och vinklar), Körning, Vägbeteénde och Bromsprov - SFRO

Bullerprov - SFRO

Ursprungskontroll - Transportstyrelsen.

Vägning - på en våg godkänd av Bilprovningen eller hos Bilprovningen vid Regbes.

Regbesikting - Bilprovningen

Kontrollbesiktning - Bilprovningen.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Sorry alla!
Jo, hur går det?
-Det kan man ju fråga sig! Jag gjort illa foten så allt går om möjligt ännu långsammare...

Svingen är på svetsjobb - Alla gamla skruvhål ska läggas igen.
Hubben till bakdrevet är fräst (-4mm), och en distans är gjord (3mm) till framdrevet.
Kedja å drev är hemma.
Styrstolpen och mutter är under tillverkning. Det blev ju org. styrhuvud med Ducce krona.
-Är det någon som har användning av en skitdyr gul Ducati Performace mutter?
Bockade hydralrör är på väg hem, 25x3 i DIN 2391 ska bli ett kryss för att stadga upp infästningen av svingen.
Sedan ska jag fixa en "motorlyft", så jag får i å ur motorn - SJÄLV!

Lägger in några bilder så fort jag har något nytt på g.
/M
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Måste tala om hur mkt jag gillar detta bygget! Klassiskt och rått att du får det gamla phantom-mönstret "på köpet" sas.

Många lägger ju motorn och "trär på" ramen. Gillade inte den metoden då det blir duktigt vingligt. Tyckte dock inte det var några problem att manövrera dit klumpen med en garagedomkraft och lite plankor utan att repa.

Har glömt, kommer du köra på den färgsättningen?:tummenupp

Vill ha en gammal "ramlösa" igen!
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Bockade hydralrör är på väg hem, 25x3 i DIN 2391 ska bli ett kryss för att stadga upp infästningen av svingen.

Hej, kul och snyggt bygge :tummenupp

Du kan få lite tips om hur får gamla GSX ramar lite vridstyvare på :
http://oldskoolsuzuki.info/
klicka dig vidare på vänster sida till Katana delen.
Mycket av det som står där fungerar nog även för dig.
Lycka Till
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Äntligen!
Har fått hem gaffelkronan men ny styrstång.
Muttern är en "one off", den blir nog JÄ:yopartyGT svår att hitta, om nu någon skulle försöka.
Hubben till bakdrevet, -4mm och distans till framdrevet.
Så dom delarna ska line nu.
 

Bifogat

  • IMG_0594.jpg
    IMG_0594.jpg
    228.7 KB · Visningar: 379
  • IMG_0592.jpg
    IMG_0592.jpg
    228.2 KB · Visningar: 491
  • IMG_0590.jpg
    IMG_0590.jpg
    233.5 KB · Visningar: 384
  • IMG_0589.jpg
    IMG_0589.jpg
    236.2 KB · Visningar: 548
  • IMG_0587.jpg
    IMG_0587.jpg
    242.2 KB · Visningar: 548
  • IMG_0596.jpg
    IMG_0596.jpg
    227.6 KB · Visningar: 387

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Idag satte jag dit framändan, krona, gaffel å hjul.
Passade helt perfekt!

Vissa dagar är bättre än andra å idag va en sån.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top