Honda CB 900 bygge

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
ser bra ut som vanligt :tummenupp
tycker dock att du ska överväga en större "fot" på stödet den där sjunker ner i marken rätt lätt.
det blir så tråkigt när det händer

Jag vet, inte mycket att göra. Annat än att ha en "femkrona" i fickan.
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Ett sånt stöd äter sig genom asfalt till och med :( sätt dit en fot även om det är fult. Bucklor på två hojar är inte bara fult utan även dyrt...
Kostade bättre delen av ett studielån
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag vet, inte mycket att göra. Annat än att ha en "femkrona" i fickan.

Kardborre på en sån sexig biltemaplatta och på dolt ställe på hojen så den alltid är med, lätt åtkomlig. Säkert och utan att spoliera "looken" med en Kalle Anka-fot på stödet!

(Har jag förstått något av hur du jobbar blir det en snyggt designad lösning på det kruxet också.):)
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Tackar för omtanken.
Nu är stödet på lack så det blir som det blir. Jag har redan har lite idéer om hur jag ska lösa problemet.
Så ni får vänta och se.

Och visst är det så att den skulle skära rakt genom asfalt.
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Varför inte göra en variant på "ledad fot" på stödet?
Så när stödet är uppfällt smyger det liksom in i designen och utfälld så slipper du göra hål i asfalten?
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Snyggt som helvete M-tin, fan va du taggar mig inför hösten....då jävlar ska det byggas hoj ! :yoparty
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Ledfot - Jo det hade varit något. Nu saknar jag ingenjörsexamen så det kan nog bli svårt att få det att funka i verkligheten.

Nä, lackat å klart. Ska bara hitta den där extrafoten - Den kommer sitta som en smäck!

133.jpg 134.jpg

Ska fixa DB killer på riktigt denna gång, ingen chansning hos SFRO denna gång.
135.jpg
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Hojen är klar!

4 år har det tagit att få stil på denna gamla CB900F från 1981.
Ni som har följt bygget vet att det inte alltid varit så roligt, men nu är skiten klart!
Hoppas givetvis på Rallyfiskens "Approved", kanske en av de finaste utmärkelser man kan få inom hojbyggeri.

Troligen kommer ni se hojen igen, någonstans...

Later - Friends!

142.jpg 137.jpg

139.jpg 140.jpg 141.jpg

136.jpg 137.jpg
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jäklar så tjusig den blev! Tycker du ska vara extremt nöjd!

Bra jobbat! :tummenupp
 

RTroth

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Sala
Hoj
Honda CB750 -82 rullande cafe projekt
Riktigt snyggt bygge! Hur fick du till det med öppna luftfilter på den motorn för det är väl orginalförgasarna du har på? Jag är sugen på att sätta dit såna på min 750 doch men har hört att de inte kommer fungera eftersom keihin förgasarna (vakuum) kräver de luftflöden som kommer från orginal luftburk :confused:
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Riktigt snyggt bygge! Hur fick du till det med öppna luftfilter på den motorn för det är väl orginalförgasarna du har på? Jag är sugen på att sätta dit såna på min 750 doch men har hört att de inte kommer fungera eftersom keihin förgasarna (vakuum) kräver de luftflöden som kommer från orginal luftburk :confused:

Jag har hört samma sak genom åren men pratade med en kille i vintras som talade om för mig att man kan få vakuumfuggar att funka med öppna filter genom att byta trottelfjädrarna.
 

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
3397943-bruce-lee-approves-gif.gif
 

RTroth

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Sala
Hoj
Honda CB750 -82 rullande cafe projekt
Jag har hört samma sak genom åren men pratade med en kille i vintras som talade om för mig att man kan få vakuumfuggar att funka med öppna filter genom att byta trottelfjädrarna.

Okej,du vet inte vart man kan få tag på rätt såna?
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Så det var förklaringen, nu när jag googlat det vet jag mer. Det tar nämligen mystiskt stopp vid 6000 varv och detta var förklaringen. Jag återkommer med lösningen senare.

En approved, man får vara nöjd så långt.
 

Hotrodbiker

Bara blå
Gick med
6 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona -02,Yamaha R1 -08, Kawa250 -72,Husaberg 570 -12
Grattis :tummenupp
Den ser helt underbart läcker ut. Bara ut å njut nu det är du värd efter allt slit
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Sagt det förr - säger det igen.. mina vacuumfuggar drar hårt genom hela registret, hemligheten ligger i bestyckningen. Sen får man aldrig samma gassvar från låga varv som med mekaniska förgasare, motorn måste spola upp varvet först!
Tappar motorn ork över 6krpm är huvudmunstyckena fel, troligtvis för små.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top