Honda CB 900F Superbike

Jodix

Medlem
Gick med
9 May 2008
Hoj
GSX 1400 K5 Har ägt Yamaha TRX 850, Yamaha Venture 1300, Suzuki GSX 1400, Kawasaki Zephyr 1100, Suzuki GS 500
En snygg klassiker som har har blivit både rå och snygg. Det är en sådan hoj jag vänder mig efter för en extra titt!! Grattis till ett kalasbygge!! Ja jag instämmer att den har redan från början tilltalande linjer. Som allt annat ligger skönheten i betraktarens ögon, så i mina ögon är detta en mycket fin hoj!!

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
5+
Helrätt!
Berätta lite mer om bygget! Trim?

Hade Spencer 16" på sin CB750?

Mats

Jimmy_N

Medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Honda 900 F Superbike
5+
Helrätt!
Berätta lite mer om bygget! Trim?

Hade Spencer 16" på sin CB750?

Mats

Ja du, bygget började som ett projekt i vintras, jag hade redan min CB sedan något år tillbaka och skicket på hojen var mycket fint, därav hade jag ett fint utgångsobjekt att börja med. Det första jag ville göra var att bytta ut fälgarna mot modernare fälgar i svart. Jag köpte på mig en uppsättning CBR 954:a fälgar och skaffade nya däck (Michelin Road 2 med 2CT gummi på sidorna). Jag köpte även en CBR 954a sving som jag sedan inte kom att använda då jag tyckte Suzuki gsxr 1000 svingen såg bättre ut mot ramen. Svingen är polerad av mig och ganska blank. Sträckblocken på svingen har jag själv tillverkat. Till en början körde jag CBR fälgen i orginal framgaffeln. Men sen kom jag över en CBR gaffel i nära nyskick och slog till. Hojen fick även monoshock för att rensa upp lite i bakpartiet. För att montera den svetsades nya fästen i ramen. Motorn är i mycket fint skick och spinner som en katt, 4-1 system och ombestyckade förgasare+ annan drevning. Sitter en Koso Rx2n mätare på som har koll på oljetemp, insugsluft och visar varv och hastighet tydligt. Sitter ett streetfighter styre på med risers för att få lite busigare stuk.

joand

Medlem
Gick med
11 Mar 2009
Hoj
Nej
Jäklar vad snyggt! :tummenupp

Håller med Katana-Jocke, verkligen synd att man inte fick följa byggandet av denna läckra skapelse :)

Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Inte mycket till byggtråd, mer en presentation av en färdig produkt.
Lite före-bilder hade åtminstånde inte suttit fel.

Slutresultatet blev riktigt snyggt i varje fall. :tummenupp

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Snygg!
jag tyckte Suzuki gsxr 1000 svingen såg bättre ut mot ramen. Svingen är polerad av mig och ganska blank. Sträckblocken på svingen har jag själv tillverkat.
Råkade bakdrevet hamna rätt i linje när hjulet var centrerat, eller behövde du flytta in/ut drevet på fälgen?
Bromsok från gsxr eller cbr? Flyttad skiva eller nytt svingfäste?

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Snygg som fan.

959 har samma bromsok som CBR 600 RR 03 - 04

****Otillåten reklam*****
(Raderad av moderator)

Last edited by a moderator:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Lite före-bilder hade åtminstånde inte suttit fel.

En original cb900f i bra skick?

Till byggherren då..

Är mer nyfiken på hur den såg ut i "mellanfasen" med svarta eller andra hjul och konventionell gaffel. Gillar nästan alltid utseendet på dem mer än usd. Är jag möjligen en bakåtsträvare?

Vad är det för 4-1? Gissar att det dämparen är en ombyggd originalare från 1100-an, men krökarna...? Har sett dem tidigare men kommer inte ihåg märket. Gillar att de lämnar mer luft under motorn. Något snyggare än Harris system är jag tveksam till om det fanns dåförtiden. Detta har dock ett grymt fint stuk!

Jag skulle föredra mindre lyft i häcken men nu är det ju inte mina preferenser det handlar om, är däremot kolossalt nyfiken på vad som händer med väghållningen med dessa bitar på. Den ingick ju som bekant inte i originalutgåvan.

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping