Honda CB 900F Superbike

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Blev ju inte mindre sugen på nått liknande efter dessa bilder. :tummenupp till byggaren av denna skönhet. Är som tidigare postar lite nyfiken på väghållningen efter ombyggnationen, annars riktigt läcker.:Rockbanan

Jimmy_N

Medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Honda 900 F Superbike
Inte mycket till byggtråd, mer en presentation av en färdig produkt.
Lite före-bilder hade åtminstånde inte suttit fel.

Slutresultatet blev riktigt snyggt i varje fall. :tummenupp

Nej det var ju det jag menade i första inlägget=) men lite före bilder ska nog finnas ska leta lite under dagen

Kul att du gillar den!

Blev ju inte mindre sugen på nått liknande efter dessa bilder. :tummenupp till byggaren av denna skönhet. Är som tidigare postar lite nyfiken på väghållningen efter ombyggnationen, annars riktigt läcker.:Rockbanan

Hojen känns stabilare och rejälare nu, dom nya dämparna är dessutom smidigare att justera, tack för att du gillar den!

Snygg!

Råkade bakdrevet hamna rätt i linje när hjulet var centrerat, eller behövde du flytta in/ut drevet på fälgen?
Bromsok från gsxr eller cbr? Flyttad skiva eller nytt svingfäste?

Skiva och broms bak från 954a, bakre och främre drev till 530 kedja, svingen är ommoddad för att hjulaxel ska funka utan minsta glapp, hjulet slälvfallet centrerat och det främre motordrevet sitter ngn mm offset för snygg lineup. Men det var endel jobb med detta. Svingen har orginallager till gixxern och ett nytt genomgånde rör för att passa orginal svingbult (pivot) till CB-82 16mm om jag inte missminner mig.

Kul att du gillar den!

Kom även på att bromsoksfästet är ett omarbetat orginalfäste till 954 ifall ngn är intresserad

För er med cb som funderar på ny gaffel kan jag rekommendera 954/929, lagrena är samma och även alla mått mer eller mindre, problemet är att axeln genom kronorna är ngn cm kortare på cbren, detta löser man genom att knacka ur sin orginalaxel ur den undre orginalkronan (sitter även en bult. Denna trycks ur neråt om jag minns rätt. Cbren har däremot ingen bult utan den sitter med enbart kanten o den behöver man alltså pressa ur med en rejäl press. När båda axlarna är ur tar man den något längre axeln från Cbn och pressar in i CBR kronan. Passa på att köpa nya lager när allt är issär! Det undre lagret får man lätt på om man värmer det tills det börjar ryka lite och sedan tar det med en värmetålig handske och släpper över axeln. Att få bort de gamla lagrena var jobbigare...Det fina med cb axeln är att den har exakt samma gängor som cbren vilket spara mkt arbete, dvs mer eller mindre plug 'n play!

Last edited:

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
Såld
För er med cb som funderar på ny gaffel kan jag rekommendera 954/929, lagrena är samma och även alla mått mer eller mindre, problemet är att axeln genom kronorna är ngn cm kortare på cbren, detta löser man genom att knacka ur sin orginalaxel ur den undre orginalkronan (sitter även en bult. Denna trycks ur neråt om jag minns rätt. Cbren har däremot ingen bult utan den sitter med enbart kanten o den behöver man alltså pressa ur med en rejäl press. När båda axlarna är ur tar man den något längre axeln från Cbn och pressar in i CBR kronan. Passa på att köpa nya lager när allt är issär! Det undre lagret får man lätt på om man värmer det tills det börjar ryka lite och sedan tar det med en värmetålig handske och släpper över axeln. Att få bort de gamla lagrena var jobbigare...Det fina med cb axeln är att den har exakt samma gängor som cbren vilket spara mkt arbete, dvs mer eller mindre plug 'n play!

Mycket fin hoj :Bugar kul att de att det är fler som bygger om gamla CB's. :yoparty

När jag byggde om min hoj så tog jag och svarvade en ny axel, Jag blev också förvånad över att axlarna var väldigt lika, så att välja en 929/954 gaffel underlättar nog mycket.

Jimmy_N

Medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Honda 900 F Superbike
Mycket fin hoj :Bugar kul att de att det är fler som bygger om gamla CB's. :yoparty

När jag byggde om min hoj så tog jag och svarvade en ny axel, Jag blev också förvånad över att axlarna var väldigt lika, så att välja en 929/954 gaffel underlättar nog mycket.

Kollade in ditt garage nu och såg lite CB bilder, finaste färgvalet också;)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Sagolikt snygg, ser verkligen ut som en ny hoj!:tummenupp

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
cbr1000f-92
Herre jävlar vilken båge det blev av den gammle knarren.....
Lite avis blir man faktskt..!! Sådär skulle jag vilja att min såg ut... :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Herre jävlar vilken båge det blev av den gammle knarren.....
Lite avis blir man faktskt..!! Sådär skulle jag vilja att min såg ut... :)

Sälj den till mig så fixar jag till den. Sen kan du (kanske) få köpa tillbaka den. :tummenupp

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
cbr1000f-92
Inte till salu.........:)

Sälj den till mig så fixar jag till den. Sen kan du (kanske) få köpa tillbaka den. :tummenupp

Då skulle du må gött.... eller men det är så mycket gjort med denna hojen så den behåller jag......

Last edited:

Jimmy_N

Medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Honda 900 F Superbike

Då skulle du må gött.... eller men det är så mycket gjort med denna hojen så den behåller jag......

Om du är sugen på ett bygge kan du ju kolla lite här, finns massa olika byggtrådar på cbn, både grymma och ja mindre lyckade kanske:D

Edit glömde länken:p
http://www.cb1100f.net/modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=10

Var ute och räjsade lite nyss, gött som fan

Grattis du äger en av dom finaste "custom" hojarna :)

tack! såg att du hade en cagiva mito, lätt en av mina favoriter bland 125orna!

Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
Om du är sugen på ett bygge kan du ju kolla lite här, finns massa olika byggtrådar på cbn, både grymma och ja mindre lyckade kanske:D

Var ute och räjsade lite nyss, gött som fan

tack! såg att du hade en cagiva mito, lätt en av mina favoriter bland 125orna!

vänta tills den är ombyggd du!
yamaha rd 350 motor skulle sitta fint i den ramen :rolleyes:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E

Haha, jag förstår det. CB1100:eek:r ska man hålla hårt i. :)

Men är den till salu nån gång så kan du tänka på mig. :tungan

Andris84

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Hoj
Honda CB 900f -81
Snyggt!!

Men vad säger besiktningen? Måste man registreringsbesiktiga eller är det bara att köra?
Motsvarande ändringar på en bil kräver väll regbesiktning?

Är sjukt sugen på att göra liknande ändringar på min hoj.

Jimmy_N

Medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Honda 900 F Superbike
Snyggt!!

Men vad säger besiktningen? Måste man registreringsbesiktiga eller är det bara att köra?
Motsvarande ändringar på en bil kräver väll regbesiktning?

Är sjukt sugen på att göra liknande ändringar på min hoj.

Antar att jag måste reg besiktiga, den är nybesiktigad precis innan, får ta det när det kommer, men antagligen ja:) kan återkomma med info

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning