Honda CB 900F Superbike

Jimmy_N

Medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Honda 900 F Superbike
riktigt snyggt. kul med ett sådant bygge i skövde=)

Hej kul att du gillar hojen, var visst några år sedan jag uppdaterade min profil:) nu har jag fixat det iaf, bor inte längre i de trakterna men jag kör hojen dit ibland, var i falköping och träffade lite kompisar för två veckor sedan om jag inte minns fel:) regnade som satan när jag skulle köra hem iaf (ca 13mil:p)

Jimmy_N

Medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Honda 900 F Superbike
Så har på begäran rotat upp lite gamla byggbilder:)
På första bilden kan ni se mitt ena egendesignade sträckblock, mkt nöjd med dessa:) Har däremot fortfarande inte fixat några sträckare till blocken. Håller även på med centrering av hjulet osv, svingen har ännu inte blivit polerad och mkt grejer saknas fortfarande:

4719964687_39d5aa2ee4.jpg

Även här håller jag på med diverse uträkningar och mått för att få bästa möjliga lineup. Bakdäcket är fortfarande inte utbytt och framgaffel och främre fälg är fortfarande orginal:

4719964089_d52baccfd1.jpg

Framgaffel provmonterad, bromsarna promonterade, nya däck, svingen monterad, och nya stötdämparfästen klara:

4720612904_0cf01201a7.jpg

Arbetet med all el påbörjat, Wiieee:p

4720612486_70e0334b8a.jpg

All el fick flyttas eller kopplas om även batteriet fick flyttas både uppåt och närmre luftburken för att göra plats åt stötdämparen, detta fixades genom att svetsa om fästena på orginalbatteriboxen:

4719962997_3ddb2fa33e.jpg

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Toksnyggt! Väckte ett extremt ha/byggbegär. Synd bara att man varken har pengar, plats eller kunskapen :/

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Snyggt.

Polerat är inte rejs. :fakta
Samma lack på svingen som det är på ramen hade varit najs. Släng med styrkronorna då också.

Gillar som fan även att du behållt de enorma orginalbakljuset.

Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Toksnyggt! Väckte ett extremt ha/byggbegär. Synd bara att man varken har pengar, plats eller kunskapen :/

Grundmaterialet (hojen) är ju rätt vanlig så dom går att hitta riktigt billigt. :)

Ombyggnationen i sig behöver inte heller kosta mycket. Vad Jimmy har gjort kan man få fixat för under 10000kr. Men det är klart - pengar är ju relativt - vad jag tycker är billigt kan vara dyrt för dig. :tungan

Jimmy_N

Medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Honda 900 F Superbike
Grundmaterialet (hojen) är ju rätt vanlig så dom går att hitta riktigt billigt. :)

Ombyggnationen i sig behöver inte heller kosta mycket. Vad Jimmy har gjort kan man få fixat för under 10000kr. Men det är klart - pengar är ju relativt - vad jag tycker är billigt kan vara dyrt för dig. :tungan

under 10.000?? nja... tyvärr kostade kallaset betydligt mer än så:p

bara gaffeln kostade 5000:-

Last edited:

Jimmy_N

Medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Honda 900 F Superbike
Snyggt.

Polerat är inte rejs. :fakta
Samma lack på svingen som det är på ramen hade varit najs. Släng med styrkronorna då också.

Gillar som fan även att du behållt de enorma orginalbakljuset.

tack!, det var min tanke i början men blevså jäkla snyggt med puts, passar mig bra också då jag gillar att putsa:p

Andris84

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Hoj
Honda CB 900f -81
Antar att jag måste reg besiktiga, den är nybesiktigad precis innan, får ta det när det kommer, men antagligen ja:) kan återkomma med info

Är ju ett sätt. Orkar nog inte vänta tills du besiktar, men skriv om du får reda på nåt mer om vad man får och inte.

Hur har du gjort med bakbromsen? Har du kopplat original huvudpromscylinder till det nyare oket? Funkar det bra?

Det skulle sitta fint med fästen för fotpinnnarna från en 1100:a på din cykel. De har fackverksmönster och ser rejsigare ut.

//A

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
Såld
Antar att jag måste reg besiktiga, den är nybesiktigad precis innan, får ta det när det kommer, men antagligen ja:) kan återkomma med info

När jag besiktigade min och de sa inte ett knyst om att jag byggt om den, frågan är om de ens fattade att den var ombyggd. :)

Jimmy_N

Medlem
Gick med
14 Sep 2004
Hoj
Honda 900 F Superbike
Är ju ett sätt. Orkar nog inte vänta tills du besiktar, men skriv om du får reda på nåt mer om vad man får och inte.

Hur har du gjort med bakbromsen? Har du kopplat original huvudpromscylinder till det nyare oket? Funkar det bra?

Det skulle sitta fint med fästen för fotpinnnarna från en 1100:a på din cykel. De har fackverksmönster och ser rejsigare ut.

//A

Sitter en ny bromspump i nya fästen (CBR pump) De fackverksmönstrade är coola men jag gillar mina, ser snabba ut;)

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Riktigt fin:tummenupp ser nästan fabriksbyggd ut. Finns det något namn för byggstilen ?

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS