Honda CB1000 Hornet 2025

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kanske en kommande storsäljare?
SP med Brembo och Ölins bak, samt några hk extra verkar prisvärd.


View attachment 505546 View attachment 505547


"Brembo och Öhlins"...? Det är väl samma sak numer?
Hörde att dom skall ge sig in på segmentet avgassystem också, under namnet "Bröhlins"...
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Kanske en kommande storsäljare?
SP med Brembo och Ölins bak, samt några hk extra verkar prisvärd.


View attachment 505546 View attachment 505547
Jag tycker den verkar intressant och det behövs "billigare" alternativ. Alla är inte redo att betala 200k+ för en supernaked. Blir förvånad om hojen är lika rolig som en Ducati streetfighter, Superduke 1290, Tuono osv osv, men å andra sidan kunde ingen ana hur rolig Hornet 750 skulle bli.

Jag gillar den!
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Riktigt bra pris på den, fast tyvärr inte lika bra om man bor i sverige då svenska generalagenten behåller största delen av prissänkningen från Honda. I UK kostar den tex 9000 pund vilket motsvarar 128000 om man lägger på 25% moms isf 20%.
SP versionen kostar 1000 gpb extra. :(
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Är det bara jag som inte förstår grejen med nakna hojar med mkt hk?

Körde polarens FZ1 ett tag och den var jättemysig tills man började åka >130kmh vilket var helt olidligt någon längre stund.

Jag fattar verkligen inte utvecklingen just nu inom mc? Hojar kommer med farthållare och förarstödd bromsning? Hela grejen med mc är väl just att KÖRA hojen?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Är det bara jag som inte förstår grejen med nakna hojar med mkt hk?

Körde polarens FZ1 ett tag och den var jättemysig tills man började åka >130kmh vilket var helt olidligt någon längre stund.

Jag fattar verkligen inte utvecklingen just nu inom mc? Hojar kommer med farthållare och förarstödd bromsning? Hela grejen med mc är väl just att KÖRA hojen?
Antagligen inte bara du, men det går att ha roligt under 130 km/h om man undviker raka vägar. Ska man ändå åka på en rak väg kan det vara skönt att vila högerhanden en stund.
Jag är inte tillräckligt "manlig" för att skryta med att jag är felfri och kan se stöd som en extra hjälp när jag klantar mig.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Antagligen inte bara du, men det går att ha roligt under 130 km/h om man undviker raka vägar. Ska man ändå åka på en rak väg kan det vara skönt att vila högerhanden en stund.
Jag är inte tillräckligt "manlig" för att skryta med att jag är felfri och kan se stöd som en extra hjälp när jag klantar mig.
Manlighetsgrejen är inget jag kunde bry mig mindre om och felfri är jag garanterat inte enligt min sambo eller mig själv för den delen....
Hur många åker så mkt mc långa sträckor att behovet av farthållare blir relevant? Jag körde själv ca 300mil på en mc-semester på en literklubba och kände aldrig det behovet.
Det var ju just det som var min poäng med 130 att varför ska du ha en 1000cc om du ska latja loss på kurviga vägar? Det löser ju allt under 700cc mkt bättre och är lättare och roligare att köra.
Den här hojen och alla i samma cc och segment fyller absolut ingen funktion enligt mig.
 

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
Så jäkla korkat bara att kombinera värdens fulaste avgassystem (som man givet vill byta) med ett servostyrt (?) spjäll i slutburken som gör att man inte KAN byta.... (Gäller SP-modellen)
Ridå...
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Så jäkla korkat bara att kombinera värdens fulaste avgassystem (som man givet vill byta) med ett servostyrt (?) spjäll i slutburken som gör att man inte KAN byta.... (Gäller SP-modellen)
Ridå...
Utan att veta någon fakta om just den så antar jag att man kan precis som på t.ex. min ZX10R byta slutburken eller hela avgas och koppla bort spjället om det nu är vajerstyrt som på min.

EDIT: https://shop.sc-project.com/en/bran...range-coming-soon-honda-cb1000-hornet-sp-2025

Så det lär säkert komma fler.
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Utan att veta någon fakta om just den så antar jag att man kan precis som på t.ex. min ZX10R byta slutburken eller hela avgas och koppla bort spjället om det nu är vajerstyrt som på min.

EDIT: https://shop.sc-project.com/en/bran...range-coming-soon-honda-cb1000-hornet-sp-2025

Så det lär säkert komma fler.
Fast det hade ju varit smartare att sätta det i mellanröret, så att man kan ha kvar det och inte tappa effekt på lågvarv, eller få ett felmeddelande i displayen.
 

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
159.900 för SPn
resp. 139.900
 

Bifogat

  • 1000002877.jpg
    1000002877.jpg
    611.6 KB · Visningar: 19

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag fattar verkligen inte utvecklingen just nu inom mc? Hojar kommer med farthållare och förarstödd bromsning? Hela grejen med mc är väl just att KÖRA hojen?


Farthållare kan vara vettigt med tilltagande ofrihet att själv anpassa hastigheten till förhållandena längs en simpel transportsträcka - ofta hårdare övervakad dessutom.

"Förarstödd bromsning" var lite kul. ABS ligger med som krav i Euro 5 för motorcyklar (men inte för bil) och vi väntar fortfarande på den där halveringen av döda och allvarligt skadade som Matteo Rizzi lurade alla godtrogna i hela EU med. Det kommer vi helt enkelt inte undan.

Svaret på din fråga är helt enkelt nya kundgrupper och breddat kundunderlag.
Man hoppas kunna öka den sålda volymen genom att attrahera nya förare som tror att säkerhet ligger i trebokstavsförkortningar, och fackpressen hänger gladeligen på - inte sällan med nyspråk.

På SH ligger det en puff uppe för en pressrelease maskerad till artikel.
Läs noga!


Triumph har presenterar en uppdaterad version av sin populära Trident 660 för 2025.

Triumph uppger att uppdateringen ska bidra till ett större fokus på körteknik. Detta betyder att modellen kommer med ett bredare urval av standardutrustning, där funktioner som tidigare endast var tillgängligt som tillval nu ingår utan extra kostnad.

2025 års Triumph Trident 660 kommer med ytterligare förarorienterade teknologier som standard. De nya funktionerna inkluderar optimerat kurvtagnings-ABS och traction control (antispinn), som fungerar i kombination med ett sexaxligt tröghetsmätningssystem (IMU). Detta gör att elektroniken kan övervaka och anpassa systemet efter aktuell lutningsvinkeln, bromstrycket och gasreglagets aktuella läge. Nytt är också Triumph Shift Assist, som gör kopplingsanvändning vid växling överflödig, och farthållaren, som är designad för att göra längre hojturer bekvämare.

Hur kan något av det uppräknade handla om "större fokus på körteknik" och anses vara "förarorienterade"?

Det är ju raka motsatsen! Gizmos som fjärmar föraren från det som sker och de krafter denne sätter i rörelse. Det är rakt av corporate bullshit i sin renaste form, och därtill och dessutom godkänt av och förmedlat av en tidning.
Då måste det ju vara sant, eller hur...?

Och allt för att få kränga hojar till folk som inte borde köra hoj alls.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Farthållare på motorcykel. "Va faan?" Tänkte jag när det var på en motorcykel jag köpte för länge sedan. Men det är guld värt när man kör längre transportsträckor. Jag får ofta problem med att händerna domnar så då trycker jag på farthållaren och kan släppa gashanden en stund.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Farthållare kan vara vettigt med tilltagande ofrihet att själv anpassa hastigheten till förhållandena längs en simpel transportsträcka - ofta hårdare övervakad dessutom.

"Förarstödd bromsning" var lite kul. ABS ligger med som krav i Euro 5 för motorcyklar (men inte för bil) och vi väntar fortfarande på den där halveringen av döda och allvarligt skadade som Matteo Rizzi lurade alla godtrogna i hela EU med. Det kommer vi helt enkelt inte undan.

Svaret på din fråga är helt enkelt nya kundgrupper och breddat kundunderlag.
Man hoppas kunna öka den sålda volymen genom att attrahera nya förare som tror att säkerhet ligger i trebokstavsförkortningar, och fackpressen hänger gladeligen på - inte sällan med nyspråk.

Nej inte abs...

Jag pratar om adaptiv farthållning som också bromsar(gs1200 kan fås med det). ABS är ju gammal skåpmat i det här fallet och något som jag inte heller är intresserad av....

Och jag har också dragit slutsatsen att jag inte längre tillhör en intressant kundgrupp utan det är andra man riktar in sig på.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej inte abs...

Jag pratar om adaptiv farthållning som också bromsar(gs1200 kan fås med det). ABS är ju gammal skåpmat i det här fallet och något som jag inte heller är intresserad av....

Och jag har också dragit slutsatsen att jag inte längre tillhör en intressant kundgrupp utan det är andra man riktar in sig på.
Moderna fordon närmar sig väl mer och mer kollektivtrafik med personliga avgångar?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nej inte abs...

Jag pratar om adaptiv farthållning som också bromsar(gs1200 kan fås med det). ABS är ju gammal skåpmat i det här fallet och något som jag inte heller är intresserad av....

Och jag har också dragit slutsatsen att jag inte längre tillhör en intressant kundgrupp utan det är andra man riktar in sig på.
Kanske?

Men jag har funderat på det där, fordonsindustrin, då pratar vi både bil & mc "krisar" ju klagar de på, mest hela tiden bortsett en liten uppgång vid covid.
Kanske de helt enkelt (i stora drag) utvecklar en massa produkter som ingen vill köpa? :va
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top