Jag fattar verkligen inte utvecklingen just nu inom mc? Hojar kommer med farthållare och förarstödd bromsning? Hela grejen med mc är väl just att KÖRA hojen?
Farthållare kan vara vettigt med tilltagande ofrihet att själv anpassa hastigheten till förhållandena längs en simpel transportsträcka - ofta hårdare övervakad dessutom.
"Förarstödd bromsning" var lite kul. ABS ligger med som krav i Euro 5 för motorcyklar (men inte för bil) och vi väntar fortfarande på den där halveringen av döda och allvarligt skadade som Matteo Rizzi lurade alla godtrogna i hela EU med. Det kommer vi helt enkelt inte undan.
Svaret på din fråga är helt enkelt nya kundgrupper och breddat kundunderlag.
Man hoppas kunna öka den sålda volymen genom att attrahera nya förare som tror att säkerhet ligger i trebokstavsförkortningar, och fackpressen hänger gladeligen på - inte sällan med nyspråk.
På SH ligger det en puff uppe för en pressrelease maskerad till artikel.
Läs noga!
Triumph har presenterar en uppdaterad version av sin populära Trident 660 för 2025.
Triumph uppger att uppdateringen ska bidra till ett större fokus på körteknik. Detta betyder att modellen kommer med ett bredare urval av standardutrustning, där funktioner som tidigare endast var tillgängligt som tillval nu ingår utan extra kostnad.
2025 års Triumph Trident 660 kommer med ytterligare förarorienterade teknologier som standard. De nya funktionerna inkluderar optimerat kurvtagnings-ABS och traction control (antispinn), som fungerar i kombination med ett sexaxligt tröghetsmätningssystem (IMU). Detta gör att elektroniken kan övervaka och anpassa systemet efter aktuell lutningsvinkeln, bromstrycket och gasreglagets aktuella läge. Nytt är också Triumph Shift Assist, som gör kopplingsanvändning vid växling överflödig, och farthållaren, som är designad för att göra längre hojturer bekvämare.
Hur kan något av det uppräknade handla om "större fokus på körteknik" och anses vara "förarorienterade"?
Det är ju raka motsatsen! Gizmos som fjärmar föraren från det som sker och de krafter denne sätter i rörelse. Det är rakt av corporate bullshit i sin renaste form, och därtill och dessutom godkänt av och förmedlat av en tidning.
Då måste det ju vara sant, eller hur...?
Och allt för att få kränga hojar till folk som inte borde köra hoj alls.