Nu har jag ställt in min fjädring. Efter råd från tttheo från hondacb1000r.com och en egen testkörning så har jag nu följande inställningar (jag väger 93kgs):
Förspänning fram: 5 varv ut (moturs från hårdaste inställning).
Förspänning bak: nummer 3 (std inställning).
Dämpning fram (moturs från hårdaste inställning):
Kompressionsdämpning: 1 varv ut.
Returdämpning: 3/4 varv ut.
Bakdamping: 1 varv ut (moturs från hårdaste inställning)
Efter 15 minuters körning med hårda inbromsningar på väldigt ojämn underlag ser allting hyfsad ut tycker jag men jag borde kunna minska förspänningen fram något:
Har du siffror för rider sag och static sag också. Har bara dom som jag hade för Superduken jag hade innan eller jag kan använda dom?
When you place the motorcycle on its wheels, the front fork will settle, by several centimetres, under the weight (sprung mass) of the bike. This is known as the "negative spring distance", "sag" or "neutral riding position". This negative spring distance (without rider) should be somewhere between 15% and 35% of the total spring distance (fork or shock stroke). Example: the total spring distance is 120 mm. The negative spring distance therefore should be between 20 and 40 mm. This can be easily measured by winding a cable tie around the shock-absorber spindle(s). With rider, the spring distance should be between 35% and 50%. Example: the total spring distance is 70 mm, so the negative spring distance should vary between 25 and 35 mm.
Enligt acras hemsida så är PCIII eller 5:an som gäller för oss med 2009r ett måste, risk för haveri annars....
Jag tror inte att det stämmer. För det första behöver man inte alls en PC om katten är kvar. För det andra så är det så att du behöver ingen PC så länge som lambdasensorn sitter kvar (ECUn använder ju lambdasensorn för att veta när den ska justerar blandningen) men det är ju klart att hojen går bättre med en PC!
Om man köper en SC-Project så kan man använda en memjet istället som kostar en bråkdel av en PCIII/PCV.
Nån här som haft en Hornet 900 och bytt upp sig?
Varför / Motiveringar?
Vad tycker ni om hojen mot Horneten?
Provkörde en CB1000R häromdan och är lite tvetydig till vad jag tyckte...
/Jocce
Jag hade en hornet 900 innan. Ja vad ska man säga, Jag gillade utseendet
och sen att den går betydligt bättre, inte för att horneten går dåligt men mycke vill ha mer. Jag stortrivs och ångrar inte en sekund att jag bytte.
Hur upplever du sadel, sittställning osv på CB:n i längden?
Jag tyckte man var tvungen att ligga på lägre växlar på CB:n än på Horneten, men kanske bara vanesak?
Använt den nått vi längre turer?
Nått du saknar från Horneten?
/Jocce
Någon som vet nån som säljer Rizomaprylar på nätet?
Det är ju duktigt dyrt att handla i butikerna i Sverige.
Jag har kollet lite på ebay men det verkar tunnt med Rizomagrejer till Cb1000.
Funderar på en CB 1000 RA eller en FZ1-N....
Skall provköra båda först tänkte jag men ni som redan har kört båda..
Vilka fördelar och nackdelar har ni märkt..vilken rekommenderas...?
Jag köpte mina på Carpimoto.com
Vad handlade du?Tackar för den länken, en mycket bra sida.
Jag blev som ett barn i en godisaffär och handlade grejjer för 5000 spänn,haha.
Vad handlade du?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |