Honda CB1000R-tråden

Kosken625

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Kiruna
Hoj
CB1000R
Det där ser väldans trevligt ut:tummenupp...det är alltid kul att läsa reseberättelser från hojåkare.
Det måste vara underbart att köra på de där vägarna, med så vackra omgivningar:)
Lägg gärna upp fler bilder!

Hur funkade det att sitta på passagerarsitsen i 400 mil för frugan? CB'n har ju inte världens bästa passagerarkomfort precis.

Funkade hojen bra under hela resan?
 

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Göteborg Kärra
Hoj
CB1000RA
Det där ser väldans trevligt ut:tummenupp...det är alltid kul att läsa reseberättelser från hojåkare.
Det måste vara underbart att köra på de där vägarna, med så vackra omgivningar:)
Lägg gärna upp fler bilder!

Hur funkade det att sitta på passagerarsitsen i 400 mil för frugan? CB'n har ju inte världens bästa passagerarkomfort precis.

Funkade hojen bra under hela resan?

Att sitta som passagerare i 400 mil blev jobbigt på slutet,kan ha berot på att vi körde 100 mil sista dagen enbart för att komma hem.När man är ute en hel dag bland alperna och kör så blir det inte så jätte många mil,kanske runt 20-25 mil men många timmar pga alla serpentinvägar.Vi var borta i 9 dagar och åkte hoj varje dag så det är väl det som gör sitt med värk i våra ändor.Man skulle helt klart tagit någon heldag utan att köra så tror jag inte det hade varit några problem.En eftermiddag när frugan ville ta promenad lite för sig själv så tänkte jag att jag skulle åka och tvätta av hojen lite lätt,och även få gasa av mig lite utan henne där bak.Det var då jag upptäckte att den inte gjorde powerwheelies på 2:an som den gör i vanliga fall hur lätt som helst,och tom lite för mycke om man inte är försiktig med gasen.Men detta omogna problem tror jag har att göra med tunn luft,man var ju trots allt 1000 m/öh och lilla minsta ansträngning så blev man andfådd av,och jag och min fru är ganska vältränade om jag själv får säga det.
Bifogar en bild av en av många skyltar som finns just för mc-åkare.Tyvärr ser man bara en liten del av detta alppass och det finns hur många som helst.
 

Bifogat

  • Kopia av IMG_0440.jpg
    Kopia av IMG_0440.jpg
    70.3 KB · Visningar: 112
  • Kopia av IMG_0481.jpg
    Kopia av IMG_0481.jpg
    73.5 KB · Visningar: 127
Last edited:

Ramsned

Medlem
Gick med
16 Sep 2006
Ort
Skåne
Hoj
Honda CB1000R
Nr skyltsbel.

Nu har lampan slocknat på min evotech performance tail tidy.
Plockade ner den och upptäcker att lampan är fastlödad i kablarna och sen ser det ut som en specialare:mad:. Kollade med evotech performance och då vill han ha 120 kr för en ny med kablar då:gnissla
Blir väl till att leta upp en på Feltema och ta fram lödkolven.
Tipps någon?
Fler som har evotech performance?

Edit: Gogglade satan:) http://www.molectric.com/product_info.php?products_id=213
 
Last edited:

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Har nu lagt upp min reseberättlese (och lite bilder) - på engelska dock.

Kriega-väskorna fungerade toppen! Hojen felfri. Vilken underbar resa. Fick 0,5 L/mil i snitt vilket var väldigt bra tycker jag.

74 mil hem till Stockholm sista dagen var inte helt utan smärta men det gick. :näsblod

Jag starkt rekomenderar en tur i Norge om ni har möjlighet någon gång. :tummenupp

Lite försmak:
 

Bifogat

  • DSC02211_w.jpg
    DSC02211_w.jpg
    201.4 KB · Visningar: 651
  • DSC02268_w.jpg
    DSC02268_w.jpg
    154.9 KB · Visningar: 113
  • DSC02282_w.jpg
    DSC02282_w.jpg
    100.4 KB · Visningar: 106
  • DSC02330_w.jpg
    DSC02330_w.jpg
    88.7 KB · Visningar: 116
  • DSC02341_w.jpg
    DSC02341_w.jpg
    169.6 KB · Visningar: 115

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Jag har precis kommit hem från en 400 mil lång semester med min cb1000.
Vi startade i Göteborg och körde ner till Helsingborg för att ta färjan över till Helsingör och vidare genom Danmark till Rödby/Puttgarden. Tyskland?ja vad ska man säga?rakt platt och tråkiga 94 mil. Väl framme i Lindau vid Bodensee började äventyret. Deutsche alpenstrasse 45 mil med bara kurvor,fantastiskt. I Österrike körde vi över Gerlos alpenstrasse och vidare till Zell am see för att ta in på hotell och dels slänga av all packning. Grossglockner,säger bara namnet,lägg det på minnet och åk dit.Du börjar vid ca 1000 m/öh för att klättra dig upp för berget i härliga serpentinvägar.Vi passerade genom regn,snö och hagel innan vi hade nått toppen som är på ca 2500 m/öh.Sen är det bara att ta sig allra längst ner i dalen där det är vägar med öppna fina kurvor som man kan hålla ganska bra hastighet i,men se upp!!Scheise gubbe flytta dig från vägen!Aha det var en polis!Bara att stanna.Jasså ni kommer från Sverige.Ja det gör vi.Snygg motorcykel.Tack.Nu är man lite nervös,vad ska hända,jag vet att jag körde alldeles förfort.Polisen kollar runt hojen och min ena blinkers där bak har gått i sönder pga de mjuka packväskorna som jag hade monterat.Inte ett ljud om det men han säger tillslut,idag är jag snäll och det är sällan jag träffar svenskar med så snygg motorcykel så det blir bara 25 euro i böter.Upp med plonboken och betala,kunde varit värre.
Så det jag vill ha sagt som vi alla med denna hoj redan förstått och det är att det är en kanon hoj.Den skäms inte för sig varken på små kurviga vägar eller autobahn,trots full packning,dvs tankväska,packväskor och frugan med en ryggsäck.Som vanligt alldeles för mycke saker med sig.Kan starkt rekomendera att göra denna resa,men till nästa gång blir det att sätta hojen på tåg genom Tyskland.Det ända jag kan klaga på hojen vid denna resa är att man fick så jävla ont i röven på väg hem,men det hade inte spelat någon roll vad man hade haft för cykel,för är man så dum och får sådan hemlängtan när man är i Leipzig och drar 100 mil i svep så får man skylla sig själv.Bifogar 2 bilder.Den ena är med en fullastad hoj i starten av Grossglockner och den andra är på 2400 m/öh.

Grattis! :tummenupp Låter som du ckså hade lite kul! :yoparty
 

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 '05
Era resor låter kanon! Blir inte mindre sugen av att köpa en nu. Skall låna hem en imorgon över natten för att provköra. Körde en Z1000 förra veckan och var väldigt nöjd, blev dock rekommenderad denna istället.

Är dock lite osäker på priset; 99 900:- (ca 1500 mil), står på Honda MC Center i Göteborg. Sitter dock ett Leo Vince-system på. Vad säger ni? Dyrt?

//Fredrik
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Era resor låter kanon! Blir inte mindre sugen av att köpa en nu. Skall låna hem en imorgon över natten för att provköra. Körde en Z1000 förra veckan och var väldigt nöjd, blev dock rekommenderad denna istället.

Är dock lite osäker på priset; 99 900:- (ca 1500 mil), står på Honda MC Center i Göteborg. Sitter dock ett Leo Vince-system på. Vad säger ni? Dyrt?

//Fredrik

Personligen tycker jag att priset verkar ok. Antar att det är modellen utan ABS. I så fall kostar den ca 115000kr ny. 1500 mil är inte mycket och du får en Leo Vince med på köpet.
 

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Era resor låter kanon! Blir inte mindre sugen av att köpa en nu. Skall låna hem en imorgon över natten för att provköra. Körde en Z1000 förra veckan och var väldigt nöjd, blev dock rekommenderad denna istället.

Är dock lite osäker på priset; 99 900:- (ca 1500 mil), står på Honda MC Center i Göteborg. Sitter dock ett Leo Vince-system på. Vad säger ni? Dyrt?

//Fredrik

Du borde få en ny utan ABS för 109000 och en med ABS för 116000, det var billigaste priser jag fick när jag ringde runt till olika handlare.
Så en begagnad med 1500 mil tycker jag borde vara billigare, är det deras demohoj kanske? Åk dit och pruta.
 

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Härliga semesterbilder grabbar.
Jag hade tänkt åka till Norge i år men det blir nog inte av.
Nästa år kanske, är sugen på Trollstigen med omnejd.
 

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Göteborg Kärra
Hoj
CB1000RA
Grattis! :tummenupp Låter som du ckså hade lite kul! :yoparty

Jo det var riktigt kul.Men hur bar du dig åt för att få den att bara dra 0,5?
Nu var ju iofs vi två stycken med packning så vi hade kunnat vara borta i flera år och min drog strax under 0,7.Kör jag aktivt här hemma själv så är 0,8 inte ovanligt.Kan det ha med PClll:an att göra tro?Även om jag kör lungt så tror jag inte att jag skulle komma ner i 0,5.
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Jo det var riktigt kul.Men hur bar du dig åt för att få den att bara dra 0,5?
Nu var ju iofs vi två stycken med packning så vi hade kunnat vara borta i flera år och min drog strax under 0,7.Kör jag aktivt här hemma själv så är 0,8 inte ovanligt.Kan det ha med PClll:an att göra tro?Även om jag kör lungt så tror jag inte att jag skulle komma ner i 0,5.

Hemma hade jag som snitt 0,64 innan resan. Så jag fick lite bättre än hemma. Jag körde mest småvägar där hastigheten pendlade mellan 80 och 100 för det mesta. Då satt jag på sexan hela tiden och körde på vriden - även ur de långsamma (50/60) svängarna. Hemma kör jag mycket mera på fyran och med höga varvtal.

Bergspassen körde jag mest på tvåan eller trean och den drog nog mycket uppför, men sedan kom nedför (eller utför eller vad man säger) och då låg jag på fyran, femman eller sexan och motorbromsade hela vägen ned. Den drog nog praktiskt taget ingenting då.

Jag tror en passegerare + väskor gör mycket skillnad pga vikt och luftmotståndet. Min packning var ju bakom mig och stack inte ut nåt.

Jag kan också tänka mig att PC:n drar lite mer...
 
Last edited:

hcr

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Umeå
Hoj
K 1300 R 2012
Jag skulle behöva lite hjälp med mina blinkers.Sitter här med rizoma blinkers och undrar hur man kopplar in dom?Enligt instruktionen ska black box sitta kvar i alla varianter.Frågan är var ska man ha resistor fram eller bak?Och i så fall en eller två?Ska man gå på 21w = två resistorer per blinkers?En annan klurig fråga hur får man kabeln genom adapter plattan utan att sabba den helt?Blinkersen är ju helgjuten i ena ändan och en för stor kontakt i andra.
 
Last edited:

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Jag skulle behöva lite hjälp med mina blinkers.Sitter här med rizoma blinkers och undrar hur man kopplar in dom?Enligt instruktionen ska black box sitta kvar i alla varianter.Frågan är var ska man ha resistor fram eller bak?Och i så fall en eller två?Ska man gå på 21w = två resistorer per blinkers?En annan klurig fråga hur får man kabeln genom adapter plattan utan att sabba den helt?Blinkersen är ju helgjuten i ena ändan och en för stor kontakt i andra.

Jag monterade blackboxen och dom båda andra boxarna per blinkers, det blir ganska trångt innanför lyskåpan med alla boxar men det går.
Det går att få kontakten igenom adapterplattan, jag fick skala av lite på ytterhöljet och lirka igenom en kontakt itaget.
Vilka blinkers vart det?
Visa bilder när det är monterat.
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Jag skulle behöva lite hjälp med mina blinkers.Sitter här med rizoma blinkers och undrar hur man kopplar in dom?Enligt instruktionen ska black box sitta kvar i alla varianter.Frågan är var ska man ha resistor fram eller bak?Och i så fall en eller två?Ska man gå på 21w = två resistorer per blinkers?En annan klurig fråga hur får man kabeln genom adapter plattan utan att sabba den helt?Blinkersen är ju helgjuten i ena ändan och en för stor kontakt i andra.

Jag har bara blackboxen på mina Rizoma blinkers. Eftersom jag har bytt ut relay:et centralt behöver jag inte motstånden.

Jag skrev en kort beskrivning med bilder här på hondacb1000r.com.
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Nu har jag suttit å läst igenom hela tråden!:yoparty

Sålde juh min speed triple i våras och har nu bara haft en Ktm 690 i garaget men jag har blivit otroligt sugen på en landsvägs hoj igen!

Nu finns det bara två hojjar i mina tankar

Honda Cb 1000 R
eller
Triumph street triple


Hur är Cb:en att pressa på kurviga vägar? Effekt finns det juh gott om i den
det är mest smidigheten jag är ute efter, + att den är juh riktigt snygg:tummenupp

Var ligger servicekostnaderna på / intervall? Bensinförbrukning?
+ Abs funkar väl att köra nån repa på bakhjulet med?
var nära en älgolycka i juni men det var inte min tur denna ggr älgen vände mitt framför mig puhhh....så Abs är ett måste för mig kommer använda den som pendlingshoj + lite lekturer :D

Fan får nog åka å kolla på en imorgon på mc guiden i vetlanda :Bugar
 

hass

Fairings are for sissies!
Gick med
5 Aug 2004
Ort
Tumba
Hoj
2008 Honda CB1000RA
Nu har jag suttit å läst igenom hela tråden!:yoparty

Sålde juh min speed triple i våras och har nu bara haft en Ktm 690 i garaget men jag har blivit otroligt sugen på en landsvägs hoj igen!

Nu finns det bara två hojjar i mina tankar

Honda Cb 1000 R
eller
Triumph street triple


Hur är Cb:en att pressa på kurviga vägar? Effekt finns det juh gott om i den
det är mest smidigheten jag är ute efter, + att den är juh riktigt snygg:tummenupp

Var ligger servicekostnaderna på / intervall? Bensinförbrukning?
+ Abs funkar väl att köra nån repa på bakhjulet med?
var nära en älgolycka i juni men det var inte min tur denna ggr älgen vände mitt framför mig puhhh....så Abs är ett måste för mig kommer använda den som pendlingshoj + lite lekturer :D

Fan får nog åka å kolla på en imorgon på mc guiden i vetlanda :Bugar

Den är otrolig smidig på kurviga vägar. Blev kompis direkt på provkörningen och efter det har det bara blivit smidigare!

Servicekostnaderna för mig har varit rimliga. Inte dyrare än någon annan hoj jag har ägt. Det finns mellankontroller som man kan antingen göra själva eller betala en liten slant och få en stämpel i boken. Men garantin påverkas inte om man gör de själva.

Bensinförbrukningen varierar otroligt mycket beroende på hur man kör. Jag har fått 0.5L/mil på min Norge-resa men hemma i Stockholmstraffiken snittar jag 0,7L/mil.

Ta en provtur, men glöm inte plånboken hemma! :yoparty
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Idag var jag inne i vetlanda på Mcguiden och provsatt en svart Cb1000RA

Den kändes riktigt smidig :tummenupp
Tyvärr hade de ingen för provkörning :(. Så jag få leta upp en handlare som har en för provkörning.

Pratade också om Abs Funktionen
Det är inga som helst problem att köra på bakhjulet med Abs bromsar..men framhjulet funkar inte.

Men till en annan sak de hade prövat att bygga om och sätta dit en vipp strömbrytare till AbS:en så att man kan slå på och av den hur man ville.
Om man nu vart sugen på att busa å köra bana.:yoparty
Det vart inga som helst problem att fixa det om man ville ha det enligt försäljaren:yoparty

Tycker det låter som en jättebra grej!!, Nu lutar det åt att hitta en återförsäljare som har en demohoj här runt småland så man kan iväg och provköra detta vidunder!!!:D
 

*JIMPA*

Legitimerad spökjägare
Gick med
25 Aug 2004
Ort
i ett skjul i skogen
Hoj
tomt i grottan
Era resor låter kanon! Blir inte mindre sugen av att köpa en nu. Skall låna hem en imorgon över natten för att provköra. Körde en Z1000 förra veckan och var väldigt nöjd, blev dock rekommenderad denna istället.

Är dock lite osäker på priset; 99 900:- (ca 1500 mil), står på Honda MC Center i Göteborg. Sitter dock ett Leo Vince-system på. Vad säger ni? Dyrt?

//Fredrik


Eller så åker du till en Honda butik å prutar med ett Leo Vince vid köpet,
Honda har juh även haft kampanj att få med tillbehör för 10000 Kr, Det bör du få med om du köper nu, Det är som sagt köparens marknad just nu!
Lycka till!!:tummenupp

En ny hoj är juh alltid en ny hojj!!,
Milen kvittar tror att hondan är kapabel att rulla 10000mil utan problem!:yoparty
 

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Idag dök det upp ett paket.
Tamburini vikbara broms och kopplingshandtag.
 

Bifogat

  • Bild 002.jpg
    Bild 002.jpg
    123.4 KB · Visningar: 142
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top