Honda Cb250N -80 startproblem

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
*Host*. Jag börjar fundera på det. Återkommer om det visade sig vara så pinsamt enkelt. Har dock aldrig parkerat någon hoj utan att lägga i friläget först, jag brukar låta den gå på tomgång för att njuta av ljudet en stund.

Är ju enkelt att missa det? Själv parkerar jag sällan utan att ha 1:ans växel och motorn "rullad mot komp" om jag lämnar hojen, känns bättre om nån skulle knuffa till hojen eller är allmänt klåfingrig så rullar den inte framåt och viker in stödet och ramlar i backen.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Är ju enkelt att missa det? Själv parkerar jag sällan utan att ha 1:ans växel och motorn "rullad mot komp" om jag lämnar hojen, känns bättre om nån skulle knuffa till hojen eller är allmänt klåfingrig så rullar den inte framåt och viker in stödet och ramlar i backen.
Jag trodde faktiskt att det var jag som gjorde fel, men icke. Återigen vägrar startmotorn att dra runt, även fast friläget garanterat är i. Först när jag tryckt in kopplingshandtaget snurrar den igång. Ska se om jag vågar koppla ur/kortsluta de båda kablar som signalerar att kopplingen är intryckt. Har tyvärr noll elkunslaper, det är "trial and error" som gäller i mitt fall.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag trodde faktiskt att det var jag som gjorde fel, men icke. Återigen vägrar startmotorn att dra runt, även fast friläget garanterat är i. Först när jag tryckt in kopplingshandtaget snurrar den igång. Ska se om jag vågar koppla ur/kortsluta de båda kablar som signalerar att kopplingen är intryckt. Har tyvärr noll elkunslaper, det är "trial and error" som gäller i mitt fall.
Helt säker på att även neutrallampan lös med normalstarkt sken?
Har du någon gång märkt att neutrallampan lyser svagt?
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Helt säker på att även neutrallampan lös med normalstarkt sken?
Har du någon gång märkt att neutrallampan lyser svagt?
Svårt att säga eftersom jag inte haft hojen så länge. Och om det är soligt syns lamporna sämre osv. Men friläget ligger definitivt i, hojen står kvar när jag släpper ut kopplingshandtaget. Men om lampan lyser svagt - vad kan det indikera?
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Svårt att säga eftersom jag inte haft hojen så länge. Och om det är soligt syns lamporna sämre osv. Men friläget ligger definitivt i, hojen står kvar när jag släpper ut kopplingshandtaget. Men om lampan lyser svagt - vad kan det indikera?
Om lampan inte lyser eller lyser svagt så indikerar det att neutralgivaren eller kablage till denna är kass. Kollade även i elschemat som bosse laddade upp och det finns även en diod i kretsen som kan vara kass. Dock känns det långsökt. Samtidigt så verkar den starta med kopplingen indragen så är det fel på kretsen för neutralgivaren.

Om elschemat stämmer så kräver din hoj att neutralen är i eller att kopplingen är indragen eller båda delarna för att starta. En rätt bra funktion eftersom det förhindrar dig från att råka starta hojen med växel i. Risk att den välter om den står på stödet. Kan du leva utan den funktionen så är det bäst att brygga switchen för kopplingen. Du nämnde att du är dålig på el. Vill du göra det galet enkelt för dig så kan du bara dra ut kontakten från kopplingshandtaget. Det borde vara två flatstift. Sen kan du ta en högt säkrad säkring med samma storlek på stiften som givaren och använda den som bygel. Eltejp runt hela skiten. McGyverlösning men enkel och fungerande.

Jag själv hade felsökt när felet uppkommer och kunnat mäta mig fram till felkällan. Sen fixat det.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror också att det är fel i neutralkontakten, kan inte vaea så mycket annat men jag har inte studerat schemat men startkretsen ska väl säkert få jord genom den för att startreläet ska dra.

Det är väl inte hela världen om man måste hålla in kopplingen för att starta? På min Triumph Thruxton måste man det, har aldrig reflekterat över detta utan startar alltid med kopplingen indragen på samtliga hojar. Sen kan det ju vara väldigt irriterande att bara veta att det är fel även om det egentligen inte spelar nån roll,.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Om lampan inte lyser eller lyser svagt så indikerar det att neutralgivaren eller kablage till denna är kass. Kollade även i elschemat som bosse laddade upp och det finns även en diod i kretsen som kan vara kass. Dock känns det långsökt. Samtidigt så verkar den starta med kopplingen indragen så är det fel på kretsen för neutralgivaren.

Om elschemat stämmer så kräver din hoj att neutralen är i eller att kopplingen är indragen eller båda delarna för att starta. En rätt bra funktion eftersom det förhindrar dig från att råka starta hojen med växel i. Risk att den välter om den står på stödet. Kan du leva utan den funktionen så är det bäst att brygga switchen för kopplingen. Du nämnde att du är dålig på el. Vill du göra det galet enkelt för dig så kan du bara dra ut kontakten från kopplingshandtaget. Det borde vara två flatstift. Sen kan du ta en högt säkrad säkring med samma storlek på stiften som givaren och använda den som bygel. Eltejp runt hela skiten. McGyverlösning men enkel och fungerande.

Jag själv hade felsökt när felet uppkommer och kunnat mäta mig fram till felkällan. Sen fixat det.
Exakt så funkar även flera Yamaha o min thunderace har fått koppling kontakten borttagen o byglad.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Tror också att det är fel i neutralkontakten, kan inte vaea så mycket annat men jag har inte studerat schemat men startkretsen ska väl säkert få jord genom den för att startreläet ska dra.

Det är väl inte hela världen om man måste hålla in kopplingen för att starta? På min Triumph Thruxton måste man det, har aldrig reflekterat över detta utan startar alltid med kopplingen indragen på samtliga hojar. Sen kan det ju vara väldigt irriterande att bara veta att det är fel även om det egentligen inte spelar nån roll,.
Nej det är inget större problem i sig, om det nu inte indikerar nåt större elfel. Eller om det leder till att den inte går att starta alls nån dag.
Det verkar lite osannolikt att det är en inbyggd säkerhetsdetalj på en 40år gammal hoj av typen enklare bruksfordon.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Om lampan inte lyser eller lyser svagt så indikerar det att neutralgivaren eller kablage till denna är kass. Kollade även i elschemat som bosse laddade upp och det finns även en diod i kretsen som kan vara kass. Dock känns det långsökt. Samtidigt så verkar den starta med kopplingen indragen så är det fel på kretsen för neutralgivaren.

Om elschemat stämmer så kräver din hoj att neutralen är i eller att kopplingen är indragen eller båda delarna för att starta. En rätt bra funktion eftersom det förhindrar dig från att råka starta hojen med växel i. Risk att den välter om den står på stödet. Kan du leva utan den funktionen så är det bäst att brygga switchen för kopplingen. Du nämnde att du är dålig på el. Vill du göra det galet enkelt för dig så kan du bara dra ut kontakten från kopplingshandtaget. Det borde vara två flatstift. Sen kan du ta en högt säkrad säkring med samma storlek på stiften som givaren och använda den som bygel. Eltejp runt hela skiten. McGyverlösning men enkel och fungerande.

Jag själv hade felsökt när felet uppkommer och kunnat mäta mig fram till felkällan. Sen fixat det.
Jag ska testa McGyverlösningen, ju enklare desto bättre. Ingen risk att man bränner nån säkring eller annan elkomponent på så sätt?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Att bygla trådarna i brytaren till kopplingen är riskfritt bortsett från att du kan starta med växeln i och kopplingen ute så du drar omkull hojen.

Måste själv ta tag och försöka se varför hojen inte startar med startmotorn men med kicken, ska mäta statorn och testa byta startmotorn om den skulle fela och ge störningar på tändningen.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Att bygla trådarna i brytaren till kopplingen är riskfritt bortsett från att du kan starta med växeln i och kopplingen ute så du drar omkull hojen.

Måste själv ta tag och försöka se varför hojen inte startar med startmotorn men med kicken, ska mäta statorn och testa byta startmotorn om den skulle fela och ge störningar på tändningen.
Lycka till, du har nog större problem än jag. Det låter dock som att batteriet inte orkar med både startmotor och tändning, men det var ju tydligen inte problemet som jag förstått saken.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Hej alla. Tillbaks igen med min bråkande 250. Har fått statorn omlindad. Fick skicka den till England för detta. Fick inte tag på lackad koppartråd av rätt dimension, finns säkert men har ingen aning om var. Men nu funkar den att starta iaf! Grabben är glad att han slipper springa och putta igång gubben och mc och gubben är glad att ÄNTLIGEN efter flera års väntan bara trycka på knappen och köra iväg!
Tack för alla ideer och förslag och ert engagemang i fallet med den tjuriga 250'n!
(Tur man har fler cyklar så man inte har varit helt stillastående)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Hej alla. Tillbaks igen med min bråkande 250. Har fått statorn omlindad. Fick skicka den till England för detta. Fick inte tag på lackad koppartråd av rätt dimension, finns säkert men har ingen aning om var. Men nu funkar den att starta iaf! Grabben är glad att han slipper springa och putta igång gubben och mc och gubben är glad att ÄNTLIGEN efter flera års väntan bara trycka på knappen och köra iväg!
Tack för alla ideer och förslag och ert engagemang i fallet med den tjuriga 250'n!
(Tur man har fler cyklar så man inte har varit helt stillastående)
Det är till att kosta på sin gamla cb250n? Min går nog till skroten om det krävs dyra reparationer, eller säljs i delar till bättre behövande.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hej alla. Tillbaks igen med min bråkande 250. Har fått statorn omlindad. Fick skicka den till England för detta. Fick inte tag på lackad koppartråd av rätt dimension, finns säkert men har ingen aning om var. Men nu funkar den att starta iaf! Grabben är glad att han slipper springa och putta igång gubben och mc och gubben är glad att ÄNTLIGEN efter flera års väntan bara trycka på knappen och köra iväg!
Tack för alla ideer och förslag och ert engagemang i fallet med den tjuriga 250'n!
(Tur man har fler cyklar så man inte har varit helt stillastående)
Kul att du svarade i tråden.

Märker du av nån annan skillnad mot innan eller är det bara att den går att starta med elstarten?

Vad kostade det att linda om statorn? Jag har en till CB250N ståendes som nog får bli en resevdelshoj så det lutar nog mer att om det krävs statorbyte får den donera statorn. Men frågan är om man kan ta en 82:as stator till en 79:a, tror att svänghjulen och triggern skiljer men kanske inte själva statorn.

Nu hade jag faktiskt planer på att göra min hoj mer åt racerhållet så att startmotorn ändå skulle bort men det vore fint att ha kvar den till man vet hur hojen kommer att funka. Tanken är ju som sagt att denna hoj ska få turbo.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kul att du svarade i tråden.

Märker du av nån annan skillnad mot innan eller är det bara att den går att starta med elstarten?

Vad kostade det att linda om statorn? Jag har en till CB250N ståendes som nog får bli en resevdelshoj så det lutar nog mer att om det krävs statorbyte får den donera statorn. Men frågan är om man kan ta en 82:as stator till en 79:a, tror att svänghjulen och triggern skiljer men kanske inte själva statorn.

Nu hade jag faktiskt planer på att göra min hoj mer åt racerhållet så att startmotorn ändå skulle bort men det vore fint att ha kvar den till man vet hur hojen kommer att funka. Tanken är ju som sagt att denna hoj ska få turbo.
Vet inte om Göteborgs Lindareverkstad fortfarande är aktiv - de lindade om en kallsågsmotor åt mig för ett antal år sedan (bra pris när de förstod att jag var privatperson) - telefonnummer finns på nätet
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Kul att du svarade i tråden.

Märker du av nån annan skillnad mot innan eller är det bara att den går att starta med elstarten?

Vad kostade det att linda om statorn? Jag har en till CB250N ståendes som nog får bli en resevdelshoj så det lutar nog mer att om det krävs statorbyte får den donera statorn. Men frågan är om man kan ta en 82:as stator till en 79:a, tror att svänghjulen och triggern skiljer men kanske inte själva statorn.

Nu hade jag faktiskt planer på att göra min hoj mer åt racerhållet så att startmotorn ändå skulle bort men det vore fint att ha kvar den till man vet hur hojen kommer att funka. Tanken är ju som sagt att denna hoj ska få turbo.
Hej. Nja billigt var det inte men helt prisvärt trots allt. 90 + 14 i pund och ca 180 kr i porto från sverige. Statorn borde va den samma från -79 till -82 om mitt minne är korrekt, svänghjul kan skilja sig men kolla bara så att pickup och svänghjul har samma antal "prickar" (1 eller 2)
Skillnad i prestanda va det ingen. Men den startar nu på direkten, behöver inte ha startmotorn igång mer än en sekund sen sparkar den igång.
Ha det gott och lycka till!
 
Last edited:

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Det är till att kosta på sin gamla cb250n? Min går nog till skroten om det krävs dyra reparationer, eller säljs i delar till bättre behövande.
Jo nog kostar det, men väl värt det på en sån härlig maskin enligt mitt tycke. Ska du skrota eller sälja delar så meddela, för jagar tank och sadel och sidokåpor för att få min så snygg som möjligt :cool: Men ärligt talat hoppas jag du får igång den och kan köra med den. (Nostalgiker är jag det erkännes)
Ha det gött!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska ta och mäta upp statorn och se om den är fel, jag har en 82:a som jag kan ta statorn ifrån om det är samma.

Jag hade ju funderingar på att skippa startmotorn då jag har kick, ska kolla upp detta men det har varit fullt upp. Hade hoppats på att hinna få till, hojen och besikta en sista gång men det kan man ju göra fast man bara har kickstart. Förhoppningen är ju att börja bygga turbo på den i vinter.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jo nog kostar det, men väl värt det på en sån härlig maskin enligt mitt tycke. Ska du skrota eller sälja delar så meddela, för jagar tank och sadel och sidokåpor för att få min så snygg som möjligt :cool: Men ärligt talat hoppas jag du får igång den och kan köra med den. (Nostalgiker är jag det erkännes)
Ha det gött!
Den här hojen tuffar på bra, det är bara ett mindre problem med att man måste hålla inne kopplingen för att den ska hoppa igång. Om det nu inte ska vara så? Detta är dock ett "välanvänt" och slitet exemplar, har gått 5500mil, och det syns. Men den är välfungerande och besiktningsfri, och absolut till salu för några tusenlappar. Sadeln är hel, däcken fräscha och allting fungerar. Hojen finns dock i Uppland, och Osby ligger väl i Skåne?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top