Honda Cb250N -80 startproblem

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Den här hojen tuffar på bra, det är bara ett mindre problem med att man måste hålla inne kopplingen för att den ska hoppa igång. Om det nu inte ska vara så? Detta är dock ett "välanvänt" och slitet exemplar, har gått 5500mil, och det syns. Men den är välfungerande och besiktningsfri, och absolut till salu för några tusenlappar. Sadeln är hel, däcken fräscha och allting fungerar. Hojen finns dock i Uppland, och Osby ligger väl i Skåne?
Ursäkta långsamt svar. Jodå Osby ligger i Skåne, kanske lite långt emellan? :) Om inye vädret är tiktigt fint och vägen krokig!
Dock klart intresserad!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kan väl skriva här, jag bytte stator på min hoj till en stator från min "reservdelshoj" och nu startar den med startmotorn. Dock vill den bara gå på en cylinder men jag är ganska säker på att ena tändstiftet fått stinnt av alla misslyckade startförsök, får den att gå en stund på bägge cylindrarna om jag eldat stiftet med gassvets. Sen finns det inte längre tändstift på OK macken som det gjorde förut vilket är jäkligt irriterande så frågan är hur jag ska få jag på stift till på tisdag då den ska besiktas?

På tal om cb250/400. Har dessa hojar en startspärr av något slag? Det verkar som att den inte går att starta om man inte håller kopplingshandtaget intryckt. Ska det vara så? Onödig "finess" i så fall.

Jag har hittat den "onödiga startspärren", det är dioden på "elektronikplattan" som det är avbrott i eller att den saknas. Neutrallampan lyste för mig så fort jag tryckte in kopplingen och då jag tog ur dioden och då slutade neutrallampan att lysa med intryckt koppling men då kan man inte starta i neutral utan att hålla in kopplingen. Mätte dioden och den släpper igenom spänning åt bägge hållen.

Ska kolla upp kopplingsschemat för att se hur det hela är kopplat för att veta på ett ungefär hur mycket ström det kan tänkas gå genom dioden, misstänker att det är strömmen för att dra startreläet. Med lite tur kan jag ha nån diod hemma som är lämplig för att få det hela att funka som det är tänkt. Men tills vidare får den vara utan för jag startar ändå alltid med att hålla in kopplingen då detta blivit en vana då Trajan inte går att starta utan att hålla in kopplingen.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag kan väl skriva här, jag bytte stator på min hoj till en stator från min "reservdelshoj" och nu startar den med startmotorn. Dock vill den bara gå på en cylinder men jag är ganska säker på att ena tändstiftet fått stinnt av alla misslyckade startförsök, får den att gå en stund på bägge cylindrarna om jag eldat stiftet med gassvets. Sen finns det inte längre tändstift på OK macken som det gjorde förut vilket är jäkligt irriterande så frågan är hur jag ska få jag på stift till på tisdag då den ska besiktas?



Jag har hittat den "onödiga startspärren", det är dioden på "elektronikplattan" som det är avbrott i eller att den saknas. Neutrallampan lyste för mig så fort jag tryckte in kopplingen och då jag tog ur dioden och då slutade neutrallampan att lysa med intryckt koppling men då kan man inte starta i neutral utan att hålla in kopplingen. Mätte dioden och den släpper igenom spänning åt bägge hållen.

Ska kolla upp kopplingsschemat för att se hur det hela är kopplat för att veta på ett ungefär hur mycket ström det kan tänkas gå genom dioden, misstänker att det är strömmen för att dra startreläet. Med lite tur kan jag ha nån diod hemma som är lämplig för att få det hela att funka som det är tänkt. Men tills vidare får den vara utan för jag startar ändå alltid med att hålla in kopplingen då detta blivit en vana då Trajan inte går att starta utan att hålla in kopplingen.
Tack för det! Hade aldrig kommit på det problemet själv, eftersom jag är totalt okunnig om elektronik.
 

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Ort
Osby
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Tillbaks igen några år har gått sen jag fick statorn omlindad. Fortfarande helnöjd! 250:n startar och går som ett långsamt skott. T o m det billiga Biltema batteriet jag köpte för att vara säker på att det inte va ett batterifel har följt med och fungerat. Iofs inte blitt så många mil denna sommar men en del har hunnits med och som sagt den gamla trotjänaren rullar på!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tillbaks igen några år har gått sen jag fick statorn omlindad. Fortfarande helnöjd! 250:n startar och går som ett långsamt skott. T o m det billiga Biltema batteriet jag köpte för att vara säker på att det inte va ett batterifel har följt med och fungerat. Iofs inte blitt så många mil denna sommar men en del har hunnits med och som sagt den gamla trotjänaren rullar på!

Kul att det funkar för dig. Fördelen då det gäller batteriet på CB250N inte påverkar tändningen så man verkar kunna starta med dåliga batteriet, mitt biltema batteri från 2016 funkar fortfarande som startbatteri på kompressorhojen. På turbobygget har jag ett sopslut batteri som suttit i Thruxton och den startar fint med det batteriet, detta batteri är inkopplat bara för att kunna kolla oljetrycket till turbon.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top