Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Ort
I ett hus
Hoj
ZX12R
Hej på er! Ska montera ett akra slip-on i vinter. Är det nödvändigt att ändra något i insprutningen eller liknande då? Eller gäller det bara helsystem?!?
 

MC Doktorn

Guest
Kenya skrev:
Hej på er! Ska montera ett akra slip-on i vinter. Är det nödvändigt att ändra något i insprutningen eller liknande då? Eller gäller det bara helsystem?!?

Det är nog gränsfall.
Jag har ett akra slip on på lillblejden och enl kännare går det utmärkt, du kan få ett bättre register (Det användbara) om PCIII monteras och installeras rätt.

BIKE gjorde en test där skillnaden på vissa modeller vart betydande (5-10%) i mellan/topp registret med PCIII+slip on på andra modeller vart det ingen skillnad.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
2ono skrev:
Det är nog gränsfall.
Jag har ett akra slip on på lillblejden och enl kännare går det utmärkt, du kan få ett bättre register (Det användbara) om PCIII monteras och installeras rätt.

BIKE gjorde en test där skillnaden på vissa modeller vart betydande (5-10%) i mellan/topp registret med PCIII+slip on på andra modeller vart det ingen skillnad.

Eftersom en PCIII kan ge framförallt mellanregister även på en originalhoj så kan det ju vara idé att åtminstone bänka med en lamdasond i röven, då får du ju se om det är någon vits med en PCIII:a... Originalhojar har ofta en svacka i mellanregistret på grund av ljudkraven och sätter du då på slipon så kan det magra ut ännu mer och då får du en riktigt jobbig platå precis vid dom varven som man ofta vistas i på gatan, hojen känns skitslö då...:3freak
 

MC Doktorn

Guest
Niklasinorr skrev:
Eftersom en PCIII kan ge framförallt mellanregister även på en originalhoj så kan det ju vara idé att åtminstone bänka med en lamdasond i röven, då får du ju se om det är någon vits med en PCIII:a... Originalhojar har ofta en svacka i mellanregistret på grund av ljudkraven och sätter du då på slipon så kan det magra ut ännu mer och då får du en riktigt jobbig platå precis vid dom varven som man ofta vistas i på gatan, hojen känns skitslö då...:3freak


Nyckeln till bra effekt är optimal bränsle/luft blandning Ca13:1 vilket kan variera men målsättningen är att ta bort svackorna.

Som jag förstår finns det olika mjukvaror som kan laddas ner som är optimerade för olika förutsättningar tex helsystem.

PCIII levereras med basmappning men oändliga kombinationer i mjukvara kan justeras och det är det som tar tid så helst ska man upp i bänken och prova sig fram.
SÅ det är ganska meningslöst att komma med sitt helsystem och en PCIII om man inte kan optimera.

Som jag fattat det enkelt.


_______ Programen styr ECU så att pulsen typ ______| |_______ och olika
mappningar finns så det kan ta tid att få rätt mjukvara.

TKT har ju fått ut närmare 135 bhp utan att röra kammar och portar bara genom att styra elektroniken och avgas och insug vilket visar att potential finns med det kostar. :tummenupp
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
2ono skrev:
Nyckeln till bra effekt är optimal bränsle/luft blandning Ca13:1 vilket kan variera men målsättningen är att ta bort svackorna.

Som jag förstår finns det olika mjukvaror som kan laddas ner som är optimerade för olika förutsättningar tex helsystem.

PCIII levereras med basmappning men oändliga kombinationer i mjukvara kan justeras och det är det som tar tid så helst ska man upp i bänken och prova sig fram.
SÅ det är ganska meningslöst att komma med sitt helsystem och en PCIII om man inte kan optimera.


TKT har ju fått ut närmare 135 bhp utan att röra kammar och portar bara genom att styra elektroniken och avgas och insug vilket visar att potential finns med det kostar. :tummenupp


Vi kanske skall förtydliga lite grann här: En ny hojs motor är inte optimerad ens för dom grejer som sitter där, det är nästan bra men inte riktigt. Om man då ansluter en PowerCommander så kan den justera tänd- och insprutningskurvorna så att man får rätt blandning vid olika förhållanden. Problemet är att man behöver olika bränsle/luftblandningar vid olika tillfällen, 13:1 t ex är optimalt men bara under vissa förhållanden. När man accelererar så kan man behöva feta till blandningen, som dessutom skall jobba ihop med tändkurvan. Detta sker då i förhållande till gasrullen och varvtal och alla dessa saker skapar en tredimensionell så kallad "Map". Denna Map kan man hämta från Dynojets hemsida och ladda in i PowerCommandern, det finns ett antal färdiga för typ "R1-02 med original luftfilter men Arrow Slip-on" till exempel. Om man använder en sådan Map till sin hoj så kommer man att få ett hyfsat resultat. Tyvärr så är verkligheten den att två hojar är inte likadana så skall man få en optimal Map på sin motor så måste man köra i bänk med lamdasond i avgasröret. Lamda mäter syrehalten i avgaserna.

Vad man alltid bör göra när man byter nånting på sin motor är att åka och bänka hojen med lamda för att få en kurva på hur luft/bränsleblandningen ser ut på just den hojen med den moddningen, utifrån den kurvan kan man sedan avgöra om man skall investera i en PowerCommander för att justera det hela. Det är inte alltid så att en PowerCommander behövs men den kan göra underverk på vissa motorer framförallt på gassvar och mellanregister.

Med TKT så menar du kanske TenKate? När dom plockar ur 135-145 hästar ur sina VM motorer så har dom bytt och ändrat precis allt i topplocken, allt vad reglerna tillåter plus lite till, det finns inte en möjlighet att du skulle öka en 600 motor från 110 bakhjulshästar till 135 med bara elektronik... http://www.tenkateracing.com/

Lägg märke till att dom inte säjer vad det är för kompression på SS600 motorn, det beror på att den är skyhög jämfört med original, det fixar man inte med elektronik tyvärr...även om det vore trevligt :tummenupp
 

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm(Nacka)
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Jag tror tom att man får bättre kurva samt vrid/effekt om man installerar en pcIII och mappar om en orginal hoj utan hel/halvsystem pga att hojjarna som säljs inte är optimerade för effekt utan för avgas/miljökrav osv.
 

MC Doktorn

Guest
Niklasinorr skrev:
Med TKT så menar du kanske TenKate? När dom plockar ur 135-145 hästar ur sina VM motorer så har dom bytt och ändrat precis allt i topplocken, allt vad reglerna tillåter plus lite till, det finns inte en möjlighet att du skulle öka en 600 motor från 110 bakhjulshästar till 135 med bara elektronik... http://www.tenkateracing.com/

Lägg märke till att dom inte säjer vad det är för kompression på SS600 motorn, det beror på att den är skyhög jämfört med original, det fixar man inte med elektronik tyvärr...även om det vore trevligt :tummenupp

TKT=Ten Kate.
Väldigt mycket hemligt vad dom egentligen gör med motorn i TKT hojarna men HRC kittet som går loss på runt 100K innehåller bla

cbr600main.gif


och varvtals stoppet ligger runt 16500.

Vad regelmentet säger i SS600 vet jag inte men har för mig att dom inte får ändra insug och avgas diameter , vev och block inkl topp måste vara orginal.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Tar dem 100k för en kasse bitar och 1500 extra varv på mätarn?? :huvet
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
2ono skrev:
TKT=Ten Kate.
Väldigt mycket hemligt vad dom egentligen gör med motorn i TKT hojarna men HRC kittet som går loss på runt 100K innehåller bla

cbr600main.gif


och varvtals stoppet ligger runt 16500.

Vad regelmentet säger i SS600 vet jag inte men har för mig att dom inte får ändra insug och avgas diameter , vev och block inkl topp måste vara orginal.

Underdelen måste vara original, dom får inte ens balansera grejerna, därför köper dom 100 kolvar och stakar sen plockar dom ur dom som väger så lika som möjligt till varje motor. HRC-kittet är bara ett startkit med delar som sedan moddas. Toppen portas, svarvas, fräses, plastas och allt annat som man gör med toppar, det är inga hemligheterna utan det handlar om noggranhet och erfarenhet i kombination med massor av testande. Varvtalshöjningen i sej ger ingen effekt, portningen ihop med kammar och komphöjning måste anpassas mot avgassystem och ECU för att öka gashastigheten och fyllnadsgraden, och då kommer effekten också. TKT är förresten kända för att göra bra kamaxlar, bättre än HRC:s egna.

Men man kan INTE öka 25-30 hästar på en 600RR enbart med avgas och elektronik, så är det bara...
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Cervantes skrev:
Tar dem 100k för en kasse bitar och 1500 extra varv på mätarn?? :huvet


nja du får lite mer för det... Andra kammar, en mindre generartor, annan tändbox som du kan programera tills du spyr, Kitkylare som skulle passa vilket kärnkraftverk som helst, men framförallt får du toppen denna gudsgåva till RR folket :4skrika sen lite annat bjäfs... Väl investerade pengar om du har dom :D

björn

ps på TKR:s hemsida kan du bygga din egen hoj men det blir lite dyrt efter ett tag ds
 
Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Men 100k??? gav ju inte ens det för hojjen ny!! *ryser* kan förstå att grymma kit kostar men.....
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
Om nån är intreserad om tenkate-motorn så säljer jag min... 30000 svenska riksdaler.
 

MC Doktorn

Guest
Lyfter tråden litegranna

Är det någon som har erfarenheter av modifiering av framgaffeln på PC37 något man gör själv eller lämnar in ?
Tänkte inte bara byta till en 100kg fjäder utan åxå göra det seriöst så att säga med omskimsning och byta inanmätet .
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
2ono skrev:
Lyfter tråden litegranna

Är det någon som har erfarenheter av modifiering av framgaffeln på PC37 något man gör själv eller lämnar in ?
Tänkte inte bara byta till en 100kg fjäder utan åxå göra det seriöst så att säga med omskimsning och byta inanmätet .


vill inte va dum men PC37 är det vanliga 600 rr lr 03-04 :va
heter då min PC38 ? :rolleyes:

får du tag i delarna så är det väl bara att göra själv..hur mycket väger du själv har jag 90 kg fjädrar i min och väger ca 75
 

MC Doktorn

Guest
Gottis skrev:
vill inte va dum men PC37 är det vanliga 600 rr lr 03-04 :va
heter då min PC38 ? :rolleyes:

får du tag i delarna så är det väl bara att göra själv..hur mycket väger du själv har jag 90 kg fjädrar i min och väger ca 75

PC37 = CBR 600 RR 03-04
PC43 = CBR 600 RR 05

Jag väger 103 kgmen till våren när jag ska ta licens ska jag vara nere i 90 kg :)

Tänkte själv faktiskt att bara köpa en 100kg fjäder använda lite tjockare olja.
RIngde springzz idag dom ville ha 4000:- för att modda gaffeln fram :gnissla
Men å andra sidan då har jag värsting set up :3freak
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top