Honda CBR 1000/600 RR-Tråden

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Ort
Sundsvall
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Yes! ...and Noo!

Jo, hojen/älskarinnan kom till slut. :yoparty Men vilket skitväder som kom precis samtidigt! :huvet Nu får jag vara med i "Fireblade-klubben" på riktigt. Hon har vädret till trots fått rulla några meter, så nu står mätarn på 24 km. =)

Vill rikta ett tack till alla er "Fireblade:are", som fått mig att välja rätt hoj till slut!
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Detta har varit uppe i massor av trådar på USA-forumet. Min drar ingen olja what-so-ever, jag bad ändå Honda kolla det när de gjorde service. Kommer helt klart att hålla koll på det. Antar att det kommer mer info i tråden framöver om detta.

Fan, jag kollar aldrig oljan. Jag köper vartannat år ny bil och nya hondor (vid behov:) ) och aldrig någonsin kollar jag oljan på något, för det har inte behövts. Jag känner Ingmar nere på Honda, får ta ett snack med honom, trodde inte det var någon utbredd sak. Men tycker det har gått för lång tid om det skulle vara något. Ta tex kopplingskorgen på 00:an, där kom en recall direkt på våren, så de flesta hojar såldes med recallen gjord. Vi får se vad som händer:öl
 

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Fan, jag kollar aldrig oljan. Jag köper vartannat år ny bil och nya hondor (vid behov:) ) och aldrig någonsin kollar jag oljan på något, för det har inte behövts. Jag känner Ingmar nere på Honda, får ta ett snack med honom, trodde inte det var någon utbredd sak. Men tycker det har gått för lång tid om det skulle vara något. Ta tex kopplingskorgen på 00:an, där kom en recall direkt på våren, så de flesta hojar såldes med recallen gjord. Vi får se vad som händer:öl

Berätta gärna vad han sa, jag ska kolla med Halmstad-Gustav också.:)
 

Herr-Pez

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Just nu har jag bara -Fireblade 08,HD fxdx 00,Yamaha wr 400 02 ,Kawa Z750 07, Er6 06
Är det fler som har märkt att 08-bladen drar mycket olja?
Sista kollen så hade den slurpat i sig 1,3l olja på 200mil.:va
Låter lite väl mycket..så håll koll på nivån.
Nu har jag kontaktat svenska honda om detta så vi får se.

Min har tagit 1,5 liter på 350 mil.Känns inte så bra.
 

MarkusB

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Fireblade -07
Min förra superduke slurpade i sig över 7 liter olja under 600 mil. Det mesta av oljan sköts ut från avgåsrören skulle jag tro. Hela innerröret var smetat med olja.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Min har tagit 1,5 liter på 350 mil.Känns inte så bra.

Det är på väg papper ut om en recall, det drabbar "bara" vissa chassinummer.Så det kommer att åtgärdas

TC
 

Andreas70

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CBR1000RR 2008
Kollade oljan på min hoj idag och märkte att den också tagit en del olja, vet dock inte hur mycket. Ringde och pratade med Honda Center här i Helsingborg och enligt dem hade de bara fått en rekommendation från Honda att bara använda deras egna mineralbaserade olja. Verkar som att den nya motorn kanske är känslig med vilken olja man använder. Skall byta till den oljan med det snaraste och se hur det går.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
För den som orkar lyssna så läs mitt tidigare inlägg:fakta
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Någon "recall" visste de inget om på Honda iallafall men de kanske har fel.


Honda center Helsingborg är inte riktigt samma sak som Honda MC Svenska AB som är importör, om Helsingborg ringer till importören så får dom rätt info, men dom orkade säkert inte kolla så noga :tungan
 

Andreas70

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CBR1000RR 2008
Bytte olja och filter idag och det rann ut 2 liter olja ur hojen, så min har tagit drygt 1 liter på 350 mil. Inte så kul men det kommer kanske en rekall så att man får det åtgärdat. Kör nu på Hondas egen olja.
 

Gelsi

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda 1000rr 08
Vad jag märkt har inte min -08 tagit någon olja alls. Men då har jag bytt var 200:e mil. Men däremot låter min rejät (tjuter) från kopplingen. Man hör det tydligast vid motorbromsning på låga varv men ljudet hörs även på tomgång.
Har använt hondas rekomenderade olja vid båda oljebyterna. Någon annan som har samma problem?
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Simply the Best

Samtidigt som vi klagar här , läste jag att fireblade 08 blivit utnämd till årets mest populära hoj i england, vad det gäller nöjda ägare:tummenupp 92% rösta på bladen som bästa hoj! Och i ett stort engelskt jämförelse test mellan lite extrema sporthojar fick bladen omdömmet " I´ts the best superbike money can buy". hondan slog samtliga (MV agusta 1078rr, Ducce 1098R osv..) i samtliga prestationstester, samt så drog den minst bensin:yoparty

Man får glädja sig åt det lilla nu när säsongen är slut, men har redan beställt fullt med material från bla HRC, för att ha bättre knuff från våren och framåt.:)
 
Last edited:

Hulkomania

Ny medlem
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Island of Kings
Hoj
ZX-10R
Idag var det roligt att få post, fick hem del av min beställning till bladen:)

* Yoshi R77 Helsystem i kolfiber
* Yoshi case savers
* PC3
* BMC racefilter
* Vortex mirror block off
* Goodridge carboline stålomspunna bromsslangar fram + bak
* Pazzo racing levers
* Gel grips
* Ice reservoir sock
 

Bifogat

  • IMG_0331.jpg
    IMG_0331.jpg
    198.4 KB · Visningar: 122

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Idag var det roligt att få post, fick hem del av min beställning till bladen:)

* Yoshi R77 Helsystem i kolfiber
* Yoshi case savers
* PC3
* BMC racefilter
* Vortex mirror block off
* Goodridge carboline stålomspunna bromsslangar fram + bak
* Pazzo racing levers
* Gel grips
* Ice reservoir sock

Titta va bra..
Säg till när de e dags att sälja hojen så kan ja nog köpa :D
 

Najib

Medlem
Gick med
22 Oct 2007
Ort
Malmö
Hoj
2007 R1
Borde inte vara kamkedjesträckarn ifall ljudet du har kommer från vänster sida. :va Den sitter ju på höger sida. Men men.
Mitt lilla ljud är i alla fall spridarna. Har alltid kört 95 oktan soppa men testade att tanka i 98 oktan härom dagen = ljudet e borta. Fråga mig inte varför.:va Gött:tummenupp

nu är den på verkstad men dom vet inte riktigt vad de är längre, jag har alltid kört med 98 oktan får se vad dom kommer fram till...
 

luther

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Skövde
Hoj
Honda Cbr1000rr-08, cbr600f-99
Jaha, så blev det en CBR1000RR till slut då. Hade riktat in mig rejält på att införskaffa en CB1000R, men den rackarn drog ut på tiden. Vad hände? Jo, jag lånade en Fireblade "lite för länge". Avbokade igår och en Fireblade -08 inväntas komma på tisdag. Shit, vad jag har abstinens - hoppas vi får några fina dagar innan kylan slår in på allvar bara...

Är valet rätt enligt er andra? ;)
Helt rätt, kör själv en -08 grym hoj!!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top