Honda cbr 1000rr vs Honda cb 1000r

cbr1000 rr

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki Z1000 2010. Honda crf 450 07
Funderar på att byta min Honda cbr 1000rr 06 till våren.
En som jag har fastnat för är Honda cb 1000r årsmodell runt 09-10.
Men är det någon här som har kört båda modellerna som kan berätta om skillnaden på dom ?

Hur är det motormässigt ? stor skillnad ?
Hur är det att åka 2 på den ? en plåga som det är på min nu eller går det bra ?

Vet inte vad man ska gömföra mer men ös på med skillnader, positiva som negativa.
 

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Ort
Salt lake-Boo
Hoj
Speed Triple -06
Är själv sugen på cb1000ra till våren. har inte testat cbr1000 06 men det ska ju vara samma motor men med bättre klös i mellanregistret och lägre på toppen. går ju inte att jämföra dessa hojar eftersom den ena är supersport och den andra är streetfighter. går nog rätt bra att skjutsa eftersom det är en mer upprättkörställning på cb:n. försäkringen är ju hälften så dyr som på cbr:en nästan så den är nog ett bra köp.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag har haft tillfälle att provköra båda ett par gånger den senaste tiden..

Sporthojen känns betydligt "stabilare", precis som sporthojar brukar göra, när man väl lagt ner den så ligger den där tills den blir rak igen,, lite bökigt att göra några större kursförändringar.. osv.. lite mer oförlåtande att köra..

Streetfightern å andra sidan är mkt mer lätthanterlig.. kommer man lite fel i kurvan så kan man göra lite hursomhelst så blir det bra ändå.. Inte samma ansträngning för att håla ett hyggligt tempo.. mer lättkörd helt enkelt..

Jag kan känna att nakenhojen är mer "busig" , och framförallt lekvänlig i princip överallt oavsett fart, medans sporthojen mer kommer till sin rätt när det börjar gå riktigt fort och vid mer eller mindre perfekta förhållanden..

Skulle jag ha råd att ha båda sorterna så skulle jag lätt ha en CB1000R för gatåkningen.. Jag är iofs ganska talanglös men ser man till gatåkat så skulle jag ha roligare på fightern..

Blir dessutom lika förvånad varje gång när man sitter på den och gasar, det är jävligt bra tryck i de nyare 1000cc nakenhojarna!
 
Last edited:

cbr1000 rr

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki Z1000 2010. Honda crf 450 07
Hur är den att åka långt på ? några problem med vinddrag när det inte är någon kåpa på den ?
 

Pinhead

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Luleå
Hoj
CB1000R -09
Hur är den att åka långt på ? några problem med vinddrag när det inte är någon kåpa på den ?

Ligger du i motorvägsfart så känns det efter några mil, men är det någorlunda kurvig väg så tycker jag inte det är så farligt att åka långt.
Har kört några rundor på 20 mil i sommar och värsta är väl lite träsmak i röven när man stannar till.
Vindendraget kan ju även hjälpa att hålla nere farten om man gillar att vrida på högerhandtaget.
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Både förar och passagerarplatserna på CBn är bekvämare än på CBR, så det kommer gå alldeles utmärkt att åka både långt och med passagerare på.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Motorn kommer från cbr 1000rr 07,,, Toppen från cb 1000f (har jag för mig).Har haft en cb 1000 ra-10 (Ny) yoshi pc o allt. men tröttna,, JAG tyckte det va skit jobbigt utan kåpa, hade Blackbird + Motard innan..... KÖRDE 370 MIL med cbn Bytte sen in den mot Gixxer 1000-10..:Bugar Vet inte hur du kör men risken (eftersom du har/haft?) sport hoj innan är att det blir jobbigt i längden utan kåpa.. skulle aldrig köra så långt som jag har gjort med Gixxern Norge m.m o efter 200 Gäääsp hallå.. (På innhängnat område såklart!! :D Tyckte att det hela tiden saknades ca 20.30 häst,, visst botten o mellan registret e ju ok men sen :va varför kunde dom inte haft den full effekt?? Nää de e bara för o jävlas,, så man måste!! köpa allt satans dyrt trim så att den/dom blir någerlunda rolig.. o ändå! räcker det inte till :huvet Oj Nääää jaaa e inte bitter :hihi
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Motorn kommer från cbr 1000rr 07,,, Toppen från cb 1000f (har jag för mig).Har haft en cb 1000 ra-10 (Ny) yoshi pc o allt. men tröttna,, JAG tyckte det va skit jobbigt utan kåpa, hade Blackbird + Motard innan..... KÖRDE 370 MIL med cbn Bytte sen in den mot Gixxer 1000-10..:Bugar Vet inte hur du kör men risken (eftersom du har/haft?) sport hoj innan är att det blir jobbigt i längden utan kåpa.. skulle aldrig köra så långt som jag har gjort med Gixxern Norge m.m o efter 200 Gäääsp hallå.. (På innhängnat område såklart!! :D Tyckte att det hela tiden saknades ca 20.30 häst,, visst botten o mellan registret e ju ok men sen :va varför kunde dom inte haft den full effekt?? Nää de e bara för o jävlas,, så man måste!! köpa allt satans dyrt trim så att den/dom blir någerlunda rolig.. o ändå! räcker det inte till :huvet Oj Nääää jaaa e inte bitter :hihi

Andas!
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Motorn kommer från cbr 1000rr 07,,, Toppen från cb 1000f (har jag för mig).Har haft en cb 1000 ra-10 (Ny) yoshi pc o allt. men tröttna,, JAG tyckte det va skit jobbigt utan kåpa, hade Blackbird + Motard innan..... KÖRDE 370 MIL med cbn Bytte sen in den mot Gixxer 1000-10..:Bugar Vet inte hur du kör men risken (eftersom du har/haft?) sport hoj innan är att det blir jobbigt i längden utan kåpa.. skulle aldrig köra så långt som jag har gjort med Gixxern Norge m.m o efter 200 Gäääsp hallå.. (På innhängnat område såklart!! :D Tyckte att det hela tiden saknades ca 20.30 häst,, visst botten o mellan registret e ju ok men sen :va varför kunde dom inte haft den full effekt?? Nää de e bara för o jävlas,, så man måste!! köpa allt satans dyrt trim så att den/dom blir någerlunda rolig.. o ändå! räcker det inte till :huvet Oj Nääää jaaa e inte bitter :hihi
Köp en hajjabusa turbo vetja.
 

cbr1000 rr

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki Z1000 2010. Honda crf 450 07
Får nog bli att leta upp någon mc handlare som man kan provköra hos, innan man gör nått.
Har inte hatt några problem med att åka långt med den jag har nu, som längst jag åkt i ett sträck är 68 mil, stannade för tankning och mat annars var det bara köra och bara lite träsmak.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jag har inte kört cb1000r men vad jag sett i en del recensioner så har det gnällts på markfrigången. Kör du bana eller lite hårdare på gata så kan ju det bli ett ganska irriterande problem.
 

cbr1000 rr

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2009
Ort
Säffle
Hoj
Kawasaki Z1000 2010. Honda crf 450 07
Jag har inte kört cb1000r men vad jag sett i en del recensioner så har det gnällts på markfrigången. Kör du bana eller lite hårdare på gata så kan ju det bli ett ganska irriterande problem.

Ne ingen bana och inget hård körning, det är jag för feg för, så det blir bara ströåkning på krokiga och fina småvägar.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Skiljer mycket på topp på dessa hojar.
47hk om jag minns rätt...

Men å andra sidan så har CB:n mer i botten, eller känns så iaf..
Jag upplevde den nästan som starkare än min R1:a vid gatkörning, eller åtminstone mer användbar kraft.. (det beror ju självklart på hur man kör, vid bankörning hade jag givetvis upplevt R1:an som betydligt starkare, då ligger jag på lägre växel/högre varv.. men jag pressar inte särskilt hårt på gata, och då känns CB:n minst lika stark iaf..)

Min poäng är mest att det är 2 olika hojar, så det är svårt att jämföra t ex hk rakt av mellan dem. Eller rättare sagt, det säger inte så mkt om körbarheten och upplevelsen..
 
Last edited:

jonny_jp

Revs Your Heart
Gick med
20 Aug 2005
Ort
utanför Värnamo
Hoj
MT-07 2016
Jag har ägt CBR1000RR-06 under 4år/3000mil och nu äger jag sedan 2år och 1800mil en CB1000R-09, jag har varit väldigt belåten med båda.
Körställning och smidigheten är hög på CB:n och åker du ofta på varvtalen 5000-7000 så är den väldigt pigg, skillnaden ligger över 8000...
Fjädringen är nog ca: 20% mjukare på CB:n vilket är till fördel på en del mindre vägar där det ofta tyvärr är bulor o ojämnheter.
Har inte åkt någon touring men 40-50 mil per dag har jag gjort på CB:n och det märks inte alls i kroppen, kan du hålla dig under 140 så åker du bekvämt..
...ja det var några synpunkter =)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top