Video Honda CBR 125R Chasing a Yamaha R1 JJ(CBR)JJ

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Ge mig ett par dagar med TS ska du se han kör ifrån de flesta gatåkare trots 13hk.

Såg en metrakit (70cc) köra 1:51 på Cartagena... jag körde själv 1:47 med 180bhk & tuuusen cc
Ingen aaning om hk för Metrakit.. men min poäng är att det säkert skulle vara skitkul oavsett.. OM man kör med andra på lika villkor...

Att slänga ut 13HK på licensträning... Blir nog en "Reinfeldt ROT" (rakkarns otur i tänkandet)

Ta 100kubben som exempel, satan vilka race de bjuder på. Ofta är det helgens tätaste racing.View attachment 353789
Fotograf P.Igelhammar

Jag känner ingen som kan bemästra en 1000cc fullt ut. Kan man det så har man nog valt fel yrke i livet och borde hålla på med Road Racing.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Om man tar och räknar lite på hastigheter på banorna så är snitthastigheten inte så hög, vilket visar på att det finns partier som går riktigt långsamt. Om man räknar på normala gatåkare och höftar lite på tiderna så ligger snitthastigheten på:

Gälleråsen: 126 km/h i snitthastighet grundad på en varvtid på 1.20

Jag är tveksam till att "normala gatåkare" kör 1:20 på Gelleråsen. Åtminstone inte första bandagen. Och ser man till en "normal" förstagångsåkare så lär det snarare landa runt 1:40-1:50. (ja, det finns självklart undantag)

Men jag håller med om att snitthastigheterna inte är så jättehöga, särskilt om man räknar bort licens/racegrupper.

Last edited:

Raffe

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2010
Hoj
01 suzuki sv650s
På träningslägret förra året körde 125jr 1:17-1:18 på Gelleråsen
Std Aprilia har 27hk om jag inte missminner mig.

Provkörde en i höstas... sanslöst roligt. Men jag svängde konstant för tidigt in i kurvorna. hehe.. väger ju ingenting, & tvärnitar vid inbromsningarna.
Man tappade 5-10m vid minsta lilla misstag.

Skulle tro en rookie lär sig mer om spårval, ingångsfart & kurvhastighet på en 125:a än en 600 eller 1000.

Ska kolla... Återkommer.
Vill också gärna ha lite information :)

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Om 2min, 155km/h är snitthastigheten på en bana för en motionär så får man ju en ganska klar bild över vad en 4t125 på 13 hk skulle kunna prestera. Det blir ju i princip gasen i botten runt hela banan, och en snitthastighet runt 100km/h. Och varvtiden 3 minuter. Tveksamt om det ens vore roligare än 3 minuter på e4an.
En person som har koll på 125:ans prestanda. Jag kan intyga att det är en bedrift att snitta 100 ens på en motorväg med den där hojen! Att jämföra cbr125r med en motogp 125:a är som att jämföra en jordbrukstraktor med en maskin från tractorpulling tävlingar.

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Eftersom genomsnittliga gatåkare på Anderstorp har en snitthastighet på 150km/h och TS äger en hoj med topphastighet strax över 100km/h så tror jag inte på dig. Var ska han hitta resterande 50km/h?

Om han inte kör fortare på rakan, VAR tror du då han hittar tiden ;o)
Horsepower is overrated..

Men nää, visst ... du har förmodligen rätt...
(Fast jag hade gärna sett Backlund på Hondan, mot ett gäng gatåkare hehe)

Only time will tell.... (Utmaning till TS)

Vi (2 Hjul 1 Attityd) kör iofs på Gelleråsen som ju svänger lite mer.
Vad kör en färsk gatåkare med sporthoj 600-1000cc på där 1:35-1:45??

Är ganska säker på det tyvärr inte går att få till ett test med TS egen hoj, utan det blir förmodligen (isf) på klubbens standard Aprilia 125:a... (ca 27hk som sagt tidigare) Men jag skulle tro han kör på 1:30-1:35 efter 5-6 pass.

Min dotter 14 år och aldrig kört Gokart förut, ligger 0,8sek bakom mig efter 9ggr (suck) 2012 ska hon börja köra Junior Cup... har bara kört 2 pass "prova på" tidigare

Vill också gärna ha lite information :)

Absolut... Kommer även starta en tråd om detta, så snart allt är klart.
Pm:ar...

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
En person som har koll på 125:ans prestanda. Jag kan intyga att det är en bedrift att snitta 100 ens på en motorväg med den där hojen! Att jämföra cbr125r med en motogp 125:a är som att jämföra en jordbrukstraktor med en maskin från tractorpulling tävlingar.

Jag läste din Norgetråd... (visst var det du?) Kul, men totalt asgalen grej.

Har du kört Aprilian?
Dax & testa bana?

Jag har faktiskt ingen som helst djäkla aning om hur man kan köra snabbare än hojens topphastighet? Kanske genom att släppa ner hojen från ett flygplan?

I get your point.... men om Jr kör på 1:18 är jag ganska säker på att Backlund skulle köra 1:20-1:25 med halva hk..

Vi säger så här... Vad kör en färsk gatåkare på Sviesta?
Skulle tro 1:20-1:30..
Hur många hästar har en Honda 100cc??
http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=2018764

Att det sedan inte är en Honda från -90 talet... är ju en poäng ;o)

Last edited:

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Blir lika förvånad varje gång då JuniorJanne(CBR)JagarJamaha får er till en sådan hetsk diskussion :D

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Jag läste din Norgetråd... (visst var det du?) Kul, men totalt asgalen grej.

Har du kört Aprilian?
Dax & testa bana?
Japp det var jag, även om det var mer Norrland än Norge. Helt klart en av mina bättre utflykter - ska få sig en uppföljning nån gång!

Aprillia, eller någon annan 2t hoj har jag aldrig kört, eller ens suttit på. Mest för att det har aldrig varit aktuellt med den sorters hojar för mina behov. Skulle kunna tänka mig pröva dock, om tillfället infinner sig.

Polarna har tjötat öronen av mig att jag ska pröva bana, så det ska ske nu i sommar, SMC knix kurser närmare bestämt. Håller på fixar ihop en caferäcer för det ändamålet!

Last edited:

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Roligt att se en film från en väg som man har kört x antal gånger själv;-)
Men den kurvan 2,10 in i filmen när du mötte V70 där har jag själv varit i V70 sits och den hoj åkaren kan tacka mig för att han lever.
Lite repor i min lack från det som fans i diket på min vänstra sida kan jag leva med när jag vet att jag räddade livet på en komplett idiot.
Var själv död i 2 sec pga av mitt hjärta stannade av rädsla när han kom;-)

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Japp det var jag, även om det var mer Norrland än Norge. Helt klart en av mina bättre utflykter - ska få sig en uppföljning nån gång!

Aprillia, eller någon annan 2t hoj har jag aldrig kört, eller ens suttit på. Mest för att det har aldrig varit aktuellt med den sorters hojar för mina behov. Skulle kunna tänka mig pröva dock, om tillfället infinner sig.

Polarna har tjötat öronen av mig att jag ska pröva bana, så det ska ske nu i sommar, SMC knix kurser närmare bestämt. Håller på fixar ihop en caferäcer för det ändamålet!

Så står det klart för mig: Du är galen....
Indien runt på 2 hjul - www.vladde.nl
Tog 40min att läsa, vicken rakkarns resa.... & snygga bilder.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur många hästar har en Honda 100cc??

Tja, en så där 30hk är väl rimligt, och en topphastighet på kanske 180km/h med rätt aerodynamik skulle jag gissa lite sådär på en höft? Jämföra med en CBR125 med 13hk och topphastighet på kanske 110 km/h så är det rena raketmaskinen.

EDIT
Nu googlade jag och såg vad NSF100 var för en slags maskin. 8.6hk i ett minichassi. I så fall är dom kanske mer jämförbara än jag trodde.

Last edited:

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Tja, en så där 30hk är väl rimligt, och en topphastighet på kanske 180km/h med rätt aerodynamik skulle jag gissa lite sådär på en höft? Jämföra med en CBR125 med 13hk och topphastighet på kanske 110 km/h så är det rena raketmaskinen.

Njaa, inte riktigt.... Googlade fram detta: http://www.hrrac.se/
8,5hk & en topphastighet på 120km/t..
1:18 på Sviesta

SATAN vad duktiga småliven är på att köra. :yoparty:yoparty:banana:banana

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Känns inte som han behöver göra de med tanke på att han nyss tog kort, och med tanke på hur dagens riskutbildningar ser ut :)

Det är väldigt få människor som inte behöver gå en kurs.

nextpeanut

Landsherre
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
CBR F4I Stunt
Det är väldigt få människor som inte behöver gå en kurs.

Beror ju på vad man vill köra, men eftersom Jesper (TS) verkar vilja köra bana så borde det vara en fördel. Men en annan känns det lite overkill att gå smc kurs för stunt :)

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Ja, det var kanske att ta i för en "normala gatåkare"...

Räknar vi på 1.40 istället så blir snitthastigheten 108 km/h istället.

Jag är tveksam till att "normala gatåkare" kör 1:20 på Gelleråsen. Åtminstone inte första bandagen. Och ser man till en "normal" förstagångsåkare så lär det snarare landa runt 1:40-1:50. (ja, det finns självklart undantag)

Men jag håller med om att snitthastigheterna inte är så jättehöga, särskilt om man räknar bort licens/racegrupper.

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
istället för att hetsa en stackars 16åring med forumets RR-förares varvtider på diverse banor så tycker jag TS ska åka på en vanlig kvällskörning på falkenberg (i sällskap med alla andra göteborgska gatåkare som åker dit?) och köra ett par pass, väl därnere brukar det flockas med "instruktörer" som kan hjälpa dig med din körning.. svårare än så är det inte att ganska snabbt bli hyffsat duktig på att köra.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!