Till min förra som var importerad köpte jag bara en ny kamkedjesträckare och justerade ventilerna, det är en grym spis med en suveränt fin växellåda. Köpte KAPPA wingrack (kopia av GIVI) och tre väskor samt monteringssats, finns hos allright.eu och säkert ännu fler. Hela rasket köpte jag för nästan 8500:- men det är säkert annat nu.
Till den nuvarande som jag inte gjort nåt åt motormässigt annat än K&N filter, dynojet och nytt avgassystem köpte jag Krausers K-wing och pakethållare samt tre väskor då jag tycker deras grejer är snyggare och diskretare om man åker utan väskor. Dessa prylar köpte jag på Ebay för runt 6000:- + pakethållaren för 800:-. Årsmodellerna fr.o.m -93 är lättare hitta eftermarknadsprylar till då det är samma "kaross" på dessa ända tills produktionsslutet 2000.
Men fulla väskor och full tankväska samt två vuxna på runt 210kg totalt (överlass) så är det lite mjukt bak, på den "nya" monterade jag en progressiv fjäder/fjädrar både på bakdämparen och i gaffeln och det gjorde en enorm skillnad, prestandamässigt räcker det gott och väl till även med FULLT lass
Den är ju ett landsvägslok men tvekar inte en sekund efter krokiga vägar även om man måste ta kommandot och verkligen köra hojen. Jag gick SMC:s bankurs nivå 1 och det var nyttigt för jag insåg raskt att det är jag och inte cykeln som är begränsningen, nu vet jag hur jag ska hantera maskinen och den gör precis det man säger åt den att göra.
Starta cykeln och lyssna, den enda riktigt svaga punkten är kamkedjespännarna som kan rassla lite vid kallstart men tystna när motorn fått lite temp. Om den fortsätter rassla bör du nog byta och har den gått över 5000mil kan det vara typ dax, min har dock gått typ 6000mil nu och än är det ingen fara. Ska ticka lite på ventilerna, om den är knäpptyst ska du nog justera dom lite kvickt då man annars kan bränna dom. Båda mina är/var importerade och helt utan servicehistorik men har inte haft några som helst problem med nåt, enda man kan reagera över är tempmätaren som inte ser ut att gå upp alls. Det gör den inte vid normal körning, den ligger vid toppen på det första vita fältet men kliver upp högre om man kryper i stan en het högsommardag och då startar även fläkten.
Kör med delsyntetolja då den annars kan slira på kopplingen, har testat detta med helsyntet och det funkade inte. Har senare läst om detta fenomen och även verkstan rekommenderar delsyntet av bra kvalitet
Komfortmässigt är den en helt underbar cykel, lite lätt framåtlut och en bra benvinkel både för förare och passagerare. Jag byggde om sadeln på min nuvarande med nytt bättre tyg och gelinlägg både fram och bak, kan rekommendera detta då det gjorde alltihop med komforten. Jag skickade sadeln hit,
http://www.elsemade.com/ , och Alastair är GRYM. Priserna slår allt jag sett i Sverige och trots frakt fram och åter England så är det oslagbart.
Hoppas jag kunde räta ut dina frågetecken lite och om inte tveka inte att fråga då jag rivit båda mina cyklar i molekyler och verkligen gått igenom dem
Hej på er alla! Nybliven medlem här och återfallsåkare sedan ett år tillbaka.Kommer närmast från GW 1800 som nu är såld...körde Honda CB500 - Kawa GPz 750 - Suzuki GSX 1100 - GW 1100 när det begav sig innan annat "kom i vägen" (familj,hus m.m) . Nåja, till saken - jag vill/kan inte sluta åka hoj nu. Får nästan abstinens efter att GW'n såldes. Men....! Jag vill nog komma tillbaka till det mer aktiva åkandet och har spårat in på CBR 1000f eller möjligtvis Kawa ZZR1100. Och då i årsmodell -89 till -93/-94. Tycker att de "gamla" hojarna ser estetiskt bättre ut (smaksak) samt bryr mig inte så mycket om den senaste tekniken. Sedan har jag passerat de femtio precis och tänker inte rejsa. Vill bara ha en robust,stadig hoj som fixar två samt eventuellt packning utan att knäa. Ett plus om den klarar av lite aktiv solokörning så klart. Komfort önskas iofs också. Så vad anser ni som nu har haft er CBR ett tag.....skulle det vara något för mig? Om så är fallet - har du/ni några råd/kritik angående t.ex årsmodell och miltal? Skicket visar ju ofta hur den är skött men är komplett utförd service genom åren vitalt? Är det heltokigt att köpa en "naken" CBR (utan packväskor,väskhållare etc) eller finns fortfarande vissa tillbehör om än på andrahandsmarknaden? Puh, många funderingar men jag hoppas att ni står ut med allt. -Tack på förhand!