Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Det kan gå fort om man ligger på som en iller hela tiden och inte låter dom få en lugn stund, en jag känner botaniserade i en hö-åker förra året fick vänta på att skaderegleraren skulle besikta "objektet" sen gick det fort.
Så om det är gjort så borde det lösa sig smidigt.
 

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tierp
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
Skaderegleraren har kikat på den och beslut är redan fattat om att det blir inlösen.

Nu ska jag bara förhandla fram ett inlösenvärde med en handläggare så är det klart. :)

Naturligtvis skulle det bli en röd, jäfla dag mitt i den vecka som vi ska nå en överrenskommelse! :mad:

Jag slår vad om att när pengarna kommer in på kontot så kommer regnet... :huvet

Det låter betydligt snabbare än hur Fottas Mc behandlade mej i somras...
Det tog 7(!)veckor innan de ens gjorde en skadekalkyl på den...bra jobbat...
Visserligen kunde jag inte köra förrän nu i våras,men man vill ju ändå ha klart med allt fortast möjligt.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Det låter betydligt snabbare än hur Fottas Mc behandlade mej i somras...
Det tog 7(!)veckor innan de ens gjorde en skadekalkyl på den...bra jobbat...
Visserligen kunde jag inte köra förrän nu i våras,men man vill ju ändå ha klart med allt fortast möjligt.

SJU VECKOR?!?!? :näsblod

Så ska det ta mig 17 inte få gå till.

I mitt fall underlättade det nog att hojen var i princip ny samt hade så stora skador att dom inte ens gjorde någon kalkyl utan dom ringde dit skaderegleraren på direkten.

Men även jag fick intrycket av att saker och ting kan ta väääldigt lång tid på den verkstaden om man råkar bli sorterad in i facket som oprioriterad och olönsam... :gnissla

Jag talade med försäkringsbolaget igår och dom hade ingen kalkyl, bara ett beslut om inlösen.
 

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tierp
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
SJU VECKOR?!?!? :näsblod

Så ska det ta mig 17 inte få gå till.

I mitt fall underlättade det nog att hojen var i princip ny samt hade så stora skador att dom inte ens gjorde någon kalkyl utan dom ringde dit skaderegleraren på direkten.

Men även jag fick intrycket av att saker och ting kan ta väääldigt lång tid på den verkstaden om man råkar bli sorterad in i facket som oprioriterad och olönsam... :gnissla

Jag talade med försäkringsbolaget igår och dom hade ingen kalkyl, bara ett beslut om inlösen.

Jag blev tvungen att ta mej dit 2 gånger trots att jag inte kunde köra bil själv då(och inte bor i närheten heller)för att det skulle hända något över huvudtaget.Telefonen svarade de inte på förrän efter en vecka när jag lämnade meddelanden.Första gången jag var dit visste de inte ens var hojen var någonstans("förmodligen" i något förråd fick jag till svar...):skrämd

När värderingen väl var gjord fixade bolaget inlösen på en vecka.
Jag kan förstå att man inte kan få en hoj lagad på en gång under sommaren,men en skadevärdering ska de banne mej kunna fixa i rimlig tid när det troligen blir inlösen.Fotta kom med alla möjliga(och omöjliga) ursäkter,men gav ett väldigt oseriöst intryck på mej i alla fall:tummenner
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Jag blev tvungen att ta mej dit 2 gånger trots att jag inte kunde köra bil själv då(och inte bor i närheten heller)för att det skulle hända något över huvudtaget.Telefonen svarade de inte på förrän efter en vecka när jag lämnade meddelanden.Första gången jag var dit visste de inte ens var hojen var någonstans("förmodligen" i något förråd fick jag till svar...):skrämd

När värderingen väl var gjord fixade bolaget inlösen på en vecka.
Jag kan förstå att man inte kan få en hoj lagad på en gång under sommaren,men en skadevärdering ska de banne mej kunna fixa i rimlig tid när det troligen blir inlösen.Fotta kom med alla möjliga(och omöjliga) ursäkter,men gav ett väldigt oseriöst intryck på mej i alla fall:tummenner

Men jisses... :(

Mitt första intryck av dom var inte heller så gott.

Det var förra sommaren när jag hade en sex veckor gammal Triumph Sprint ST -06 som gått 500 mil och ville byta in den.

-50.000:- skulle jag få! :va
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Ring Fottas MC i Ludvika...
Det står en nästan ny Blackbird där.
Tror ta mig fan att det bara var fälgarna som var hela på den. :(
200 mil hann jag åka. :gnissla

Aj aj aj... tur att du klarade dig så pass iaf!

Död o pina åt idioterna som gör nått sånt! :finger

Tack för tipset. :tummenupp
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Det kan gå fort om man ligger på som en iller hela tiden och inte låter dom få en lugn stund, en jag känner botaniserade i en hö-åker förra året fick vänta på att skaderegleraren skulle besikta "objektet" sen gick det fort.
Så om det är gjort så borde det lösa sig smidigt.

Jag försöker... Men verkstaden har tydligen inte kontaktat bolaget ännu, enligt dom senaste uppgifterna... :huvet

Dessutom har dom telefontid på verkstaden mellan 10.00-12.00, jag har ringt konstant i en timme nu, men dom behagar inte ens svara på sin egen telefontid.

Jag kan förstå att det kan vara många som ringer och mycket att göra, men man borde ju kunna komma fram i alla fall en gång på en hel timme? :va

Aj aj aj... tur att du klarade dig så pass iaf!

Död o pina åt idioterna som gör nått sånt! :finger

Tack för tipset. :tummenupp

Har inte Fottas köpt in den så var den i försäkrad i IF...
Det finns även flång nya packväskor i silver till den om någon är intresserad. :)
 
Last edited:

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tierp
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
Jag försöker... Men verkstaden har tydligen inte kontaktat bolaget ännu, enligt dom senaste uppgifterna... :huvet

Dessutom har dom telefontid på verkstaden mellan 10.00-12.00, jag har ringt konstant i en timme nu, men dom behagar inte ens svara på sin egen telefontid.

Jag kan förstå att det kan vara många som ringer och mycket att göra, men man borde ju kunna komma fram i alla fall en gång på en hel timme? :va

Lycka till,det var exakt så för mej under alla dessa veckor jag nämnde tidigare...
Prova att lämna meddelanden på svararen som finns om du väljer att ringa till butiken,med lite tur kanske de ringer upp om några dagar...

Hoppas det löser sej för dej!.
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Jag talade med försäkringsbolaget igår och dom hade ingen kalkyl, bara ett beslut om inlösen.
Om det föreligger beslut om inlösen så borde väl bollen ligga helt hos försäkringsbolaget, ligg på dom bara.
Det kan ju vara så att försäkringsbolaget inte heller får tag i verkstaden när ingen annan kommer fram, det är ju försäkringsbolagets problem du har ju betalat din premie (skulle du vara sen med den så skulle dom nog höra av sig), så på försäkringsbolaget bara, anteckna dina argument innan du ringer så dom inte sätter dig på pottan, ring minst en gång om dagen tills dom tröttnar och pröjsar.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Om det föreligger beslut om inlösen så borde väl bollen ligga helt hos försäkringsbolaget, ligg på dom bara.
Det kan ju vara så att försäkringsbolaget inte heller får tag i verkstaden när ingen annan kommer fram, det är ju försäkringsbolagets problem du har ju betalat din premie (skulle du vara sen med den så skulle dom nog höra av sig), så på försäkringsbolaget bara, anteckna dina argument innan du ringer så dom inte sätter dig på pottan, ring minst en gång om dagen tills dom tröttnar och pröjsar.

Jupp!

Jag satte mig helt enkelt i bilen och for ner till Fottas.

-Bollen ligger helt klart hos försäkringsbolaget.

I verkstaden jobbade EN kille häcken av sig, (så det var inte så konstigt att han inte svarade i telefon).

Hojen och kläderna besiktigades förratorsdagen av försäkringsbolaget.

Varför besiktningsmannen inte lagt upp skadan kan ingen svara på. Han kan vara sjuk eller på semester.

Min handläggare på försäkringsbolaget är helt underbar och gör ett kanonjobb med att försöka hjälpa mig.

Men dom har ett lustigt system:

-Besiktningsmannen ska först besikta hojen och sedan lämna över ärendet till dels inlösengruppen som ska komma överrens med mig om en inlösensumma, och dels till deras trafikförsäkringsavdelning som ska betala ut ersättning för kläderna och personskador.

Sedan ska inlösengruppen lämna över beslutet till min handläggare som i sin tur ska betala ut pengarna för själva hojen.

Det är alltså en resande besiktningsman, en handläggare på inlösengruppen i Stockholm, en handläggare på trafikförsäkringsgruppen i Göteborg, och så min handläggare i Sundsvall som är inblandade i samma skada...

FYRA av varandra oberoende personer handlägger olika delar av samma ärende. -Kan det bli annat än rörigt? :va

Alla jag har varit i kontakt med har dock varit helt suveräna och trevliga, (-även på Fottas), så jag tror att det löser sig rätt fort nästa vecka, efter klämdagar, skolavslutningar, studenter och annat som kan föranleda att folk tar ledigt. :)
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Du glömde räkna upp Lelleträffen som en anledning till att vara ledig, ser jag nån av er där, förutom Capri?
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Skraaap skraaap i fotpinnarna.... Jaha.. man kan hänga med... ok...

Sväng, ja men sväng då... oj oj nu kommer gräset... oj oj nu kör vi på gräs... Ja ha, ja de gick de med... oj oj gräs igen... de va ju faan... *puhh* de gick igen....

Vänta nu... aha... så här man gör... skapar inte så mycket nu... o de gå o köra fort... åhej va de går.... gas gas.... häng.... sväng sväng... o byt sida.... gas... byt sida... full gas... broms... häng.... sväng... full gas.... ohupp där lätta framhjulet.... YEAA...! o broms.... häng...... sväng... gas... sväng.. gas.... o på rakan vilar man lite... (bullermätning)...

Ja, de går som sagt o köra rätt bra när man bara övat lite... o nu vet jag att den är teränggående med... ;)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Provade birden på Gelleråsen i går. Körde med drevning 16/46. Chassi och bromsar fungerade mycket bra. Det som ändå imponerade mest är hur tokstarkt den drar ut ur kurvor. Snabbare förare med sporthojar som gärna hade velat köra om på långrakan för att inte hindras av mig på resten av varvet blev bara mindre och mindre i backspegeln :D
 

coab

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
2002 blackbird
Tändstift

Ett tipps : köpte tändstift på E-bay IMR9C-9H och betalade 384 kr för 4 st, har även följt rådet att shimsa bakdämparen med 6 mm, vilken skillnad. Det behövs ingen låssning på det öppna shimset här i tråden dådet finns en "valk" på balken. Jag skar till en plattjärnsbit 40 ggr 40 mm borrade ett 11 mm hål i centrum, skar en slits in mot hålet och slipade bort 8 mm på motstående kant.Sedan var det bara att släppa på stötdämparens bult c:a 10 mm och trä in shimset och dra åt igen med locktite gängsäkring.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Hur demonterar man tanken?

Tjena!

Jag slet o hade mig för att byta luftfilter. Efter att ha tittat i en manual gällande till -02, fick jag dock ge upp en timme senare. Den verkade ledad fram men satt som berget när jag drog.

Sedan vid vidare bläddring i manualen ser jag en skiss för montering, antydande att den då skall läggas ner i nått spår o skjutas in mot styret.

Var det så enkelt, och kan det göras UTAN att jag måste ta bort slangar o el-anslutningar? :rolleyes:
 
Last edited:

Lucky Luke

::::::::::::::::::::
Gick med
6 Mar 2003
Ort
På prärien utanför Uppsala
Hoj
Honda CBR 1100 XX med original reg.skylt
Tjena!

Jag slet o hade mig för att byta luftfilter. Efter att ha tittat i en manual gällande till -02, fick jag dock ge upp en timme senare. Den verkade ledad fram men satt som berget när jag drog.

Sedan vid vidare bläddring i manualen ser jag en skiss för montering, antydande att den då skall läggas ner i nått spår o skjutas in mot styret.

Var det så enkelt, och kan det göras UTAN att jag måste ta bort slangar o el-anslutningar? :rolleyes:

Nu är det ju snart 3000 mil sedan jag senast bytte luftfilter men,
jo vad jag minns så är det just så det är.

Jag hade lite koll på diverse slangar och elledningar när man lyfter tanken. Ev. lossade jag någon? minns ej riktigt.
Sen lade jag en liten brädbit för att hålla tanken "uppe" i bakkant, så att jag kom åt filtret.
Det är dags att byta filter igen för mig, men det hjälper ju inte dig, för tillfället.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top