Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Nu är det ju snart 3000 mil sedan jag senast bytte luftfilter men,
jo vad jag minns så är det just så det är...Det är dags att byta filter igen för mig...

Tack, då vet jag att det inte är hemliga honda-knep iaf :D

Jag byter till ett K&N-filter, så slipper man nog köpa nya fler gånger :tummenupp
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Tack, då vet jag att det inte är hemliga honda-knep iaf :D

Jag byter till ett K&N-filter, så slipper man nog köpa nya fler gånger :tummenupp


Går den lika bra med K/N? En del har rapporterat att både förgasarhpjar och FI kräver omjustering för att inte bli sega på mellanvarv med K/N. Själv kör jag ockå K/N, hojen är tunad med det.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Går den lika bra med K/N?
Så här en tid efter bytet, kan jag iaf konstatera att den inte går sämre än innan iaf. Däremot är jag väl lite allmänt fundersam över att den går lite ryckigt i låga hasigheter (runt de 30). Att det delsvi beror på kedjan vet jag, men tycker att motorn går aningen ojämt. :va

Väl över 2000 så e de nemas problemas... :)

Hade varit kul om man kunde kolla/justera originalboxen. Jag kommer nog inte att lägga ut några större summor på denna då jag har planer på att börja köra ERF o dessutom skaffa mig en egen banhoj.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Är det slut med koltrasten nu? :(

När jag kikar på hondas sida, så finns den bara som 07 och jag har även hört "snack på stan" om att den tydligen skulle utgå ur sortimentet.

Någon som kan verifiera detta?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Så här en tid efter bytet, kan jag iaf konstatera att den inte går sämre än innan iaf. Däremot är jag väl lite allmänt fundersam över att den går lite ryckigt i låga hasigheter (runt de 30). Att det delsvi beror på kedjan vet jag, men tycker att motorn går aningen ojämt. :va

Väl över 2000 så e de nemas problemas... :)

Hade varit kul om man kunde kolla/justera originalboxen. Jag kommer nog inte att lägga ut några större summor på denna då jag har planer på att börja köra ERF o dessutom skaffa mig en egen banhoj.

Den går garanterat för snålt. Detta märks mest på lågfart. Om jag får gissa så går den ganska oroligt om du försöker hålla jämn gas mellan 1000-2000 varv, den går även lite oroligt på tomgång.Du är i behov av en PC, med den kan du själv ge hojen lite mer på lågfart, och även en aning på mellanreg.
 
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Så här en tid efter bytet, kan jag iaf konstatera att den inte går sämre än innan iaf. Däremot är jag väl lite allmänt fundersam över att den går lite ryckigt i låga hasigheter (runt de 30).....

Den sämre gången på låga varv kan bero på K/N filtret om du kör med sådant. Många bird-ägare har erfarit detta.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Är det slut med koltrasten nu? :(

När jag kikar på hondas sida, så finns den bara som 07 och jag har även hört "snack på stan" om att den tydligen skulle utgå ur sortimentet.

Någon som kan verifiera detta?


JAPP den klarar inte nya avgaskraven och kommer EJ att tas in nått mer:mad:
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Den går garanterat för snålt....ganska oroligt om du försöker hålla jämn gas mellan 1000-2000 varv...

Ja det är precis så. Oroligt iaf om den inte belastas. :gnissla
Men med PC tillkommer en nätt slant för ett bättre avgassystem... :huvet

...kan bero på K/N filtret..

Någon av er som har ställt om originalboxen, för det borde väl också gå att göra? :va

...den tydligen skulle utgå ur sortimentet.

Någon som kan verifiera detta?

Honda verkar bara köra på VFR'en som sporttourer. Nästa snäpp blir "Pannan"... :näsblod
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Du behöver inte byta hela systemet för att du ska ha nytta av din PC. Men jag förutsätter att du har öppnare ljuddämpare för det är där man brukar börja om man vill att Birden ska andas lite bättre. Steg 2 är öppnare luftfilter men då kräver alla hojar mer bränsle. Det är inte heller nödvändigt att bänkköra hojen om du inte vill krama ur de där sista hästkrafterna. Det räcker med att du ger den lite mer på lågfart och mellanregister och det gör du enkelt med ett par knapptryckningar på PC´n. Öka "low" tills tomgången blir hyfsat jämn och tills du kan få hojen att ligga någorlunda stabilt på de lägre varvtalen. Öka "mid" (mellanreg) tills du känner att hojen inte tvekar när du accelererar på 2000-6000 varv. Högfart har inte så stor betydelse om du inte ska ligga på absolut maxvarv längre stunder (oftast så har man ju bara tillf att öka upp till max kortare stunder på högsta växel). Att varva ut på de andra växlarna går alldeles utmärkt utan att öka på "high".
Det här var bara min 25-öring vad gäller PC och öppnare ljuddämpare/luftfilter. Det finns säker många som kan det här mkt bättre än vad jag kan.
 
Last edited:

Heppe

Gasgladare med åren!!
Gick med
6 May 2003
Ort
Sandviken
Hoj
Hayabusa-03
Letar ni drivpaket så säljer jag Nya sådana till rackans bra priser. :) 1632kr för DID:s värstingkedja ZVM2 som utvecklades för 150 hk+ (guldlänkar) och dreven med orginaldrevningen. Kika in på www.bikestyle-racing.se
Samma paket kostar normalt 2300+ i handeln om man kikar runt lite.
Vill man ha annan drevning går det också bra, men räkna med några veckors leveranstid.
 

Dee S

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2006
Ort
Skaraborg
Hoj
GSX1100 & CBR1100XX
Hej
Har inte plöjt igenom hela tråden så jag vet inte om svaren på min fråga redan finns någonstans men jag chansar att så inte är fallet.
Jag funderar på att köpa en beg. bird från 90-talet och undrar om det är något särskilt man bör tänka på att kolla?:confused: Alla hojar brukar ju ha sina egenheter/svagheter så det vore bra att veta vad som bör kontrolleras och om man kan göra det själv. Vore tacksam för tips så jag vet vad jag ska leta efter. :tummenupp mvh Snider
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Hej
Har inte plöjt igenom hela tråden så jag vet inte om svaren på min fråga redan finns någonstans men jag chansar att så inte är fallet.
Jag funderar på att köpa en beg. bird från 90-talet och undrar om det är något särskilt man bör tänka på att kolla?:confused: Alla hojar brukar ju ha sina egenheter/svagheter så det vore bra att veta vad som bör kontrolleras och om man kan göra det själv. Vore tacksam för tips så jag vet vad jag ska leta efter. :tummenupp mvh Snider

Här finner du det mesta om Blackbirden.
http://superblackbird.se/phpBB2/index.php
 

ThunderAss

MedLem
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Nära Umä
Hoj
Kawa ZX12R
Tog den här bilden den 22:a januari 2003, det var på den tiden när det fanns lite snö på vintrarna...

Borde vara spöstraff på att behandla en hoj på det här viset. :kulspruta
 

Bifogat

  • IMG_4957.jpg
    IMG_4957.jpg
    42.8 KB · Visningar: 196

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
...Det här var bara min 25-öring vad gäller PC och öppnare ljuddämpare/luftfilter.
Uppar tråden lite...

Tack iaf :tummenupp Man kan ju prova sig fram även om man inte har bänk. Upplevd kännsla är inte att underskatta.

Har inte du svikit gänget nu o kawat ner dig i en ZX-12R ? :rolleyes:

Tog den här bilden den 22:a januari 2003
Fan, kvinnomisshandel! :mad:
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Nja, inte riktigt sant. 12an hade jag för ca 3 år sedan. Efter den har det varit Daytona och sedan Blackbird. Men igår gjorde jag upp en affär med Blackbirden som inbyte. Snart står det en CBR1000RR -06 i garaget.
Många byten har det blivit genom åren men roligast har jag nog haft på mina sporthojar trots allt.
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
Hej allesammans.
Då är man en i klubben nu då, precis införskaffat mig en blackbird 99 me 6000 mil på mätarn, pedantskött me packväskor å köret.. Jag e så grymt nöjd det går inte beskriva me ord. Jag hoppar upp å ner i soffan för ja ska å hämta den imon! Jag läntar till våren... Minst sagt. Harpoon helsystem å integrerade blinkers. Bilderna kommer inom kort!
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Hej allesammans.
Då är man en i klubben nu då, precis införskaffat mig en blackbird 99 me 6000 mil på mätarn, pedantskött me packväskor å köret.. .... Bilderna kommer inom kort!
He e bare o grattulere! Om du gillar långkörningar i sportigt tempo o stil, kummer du säkert att bli hur nöjd som hellst! De e dessutom mer kräm i din manskin, än i min.... :rolleyes:

BIG LUCK! YOURE LUCK! :tummenupp
 

Rumpel

Medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Umeå
Hoj
Honda AT -97
Jag tror mig tycka att jag gillar det, har aldrig haft en sån här långväga hoj innan, men jag har läst mkt gott om den så jag lär nog inte bli besviken, tror jag. :S Åhh, Den e sån fin, Jag kan inte vänta till våren!!!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top