Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Dött här?

Min -98 slutade ladda när jag var iväg på en sväng.
Lämnade in den på firman där jag köpt den för jag hade 3 månaders garanti (och 7 dagar kvar av den) ;)
Dom felsökte och kom fram till att det var laddregulatorn och det var ingen billig pjäs, de pratade om runt 3000:- för den lilla!

Nåja, dom fick inte hem någon i tid och jag skulle på semester så det var lite panik..
Fick dock låna en från en Fireblade -93 av den lokala Honda-åf:en.
Mycket tillmötesgående.

Regulatorn från Firebladen var dock mindre och blev väldigt varm så jag monterade en fläkt från en dator och brassade till Norge, inga problem!

Ska visst passa från 750 shadow, Blade 92-95 och några till, kan ju kanske vara bra att veta för er andra.

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Nu tycker jag att Honda ska ta sig i kragen och återta tronen nu när Kawasaki och Suzuke har ståt i omklädningsrummet och mätt sig. Vi honda ägare står ju hungrigt och väntar på en ny Superblackbird. Önskar de iaf hade någon bild på några consept som man kunde drägla över.

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Finns det någon här som har råkat ut för Motorras/växellådsras eller något annat tråkigt med en Blackbird.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Finns det någon här som har råkat ut för Motorras/växellådsras eller något annat tråkigt med en Blackbird.

Här har du ett bra forum för tekniska spörsmål om BBn med indata från hela världen. http://www.cbr1100xx.org/forums/index.php?showforum=3

Det är extremt ovanligt att motorn i BB havererar, så du lär knappast inte hitta någon i Sverige som har råkar ut för det på en orörd motor och behöver inte oroa dig förrän hojen har gått tiotusentals mil om den servas som den ska. Det är först i samband med turbokonverteringar som det börjar bli lite mer kritiskt.

De vanligaste felet är att kamkedjespännaren behöver bytas när maskinen börjar rassla vid 3-4000 rpm, det näst vanligaste tror jag är att gummistroppen som håller påsen med verktygsatsen ger upp :D

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Min börjar låta illa när den har blivit varm och jag skulle gärna vilja ha tips på vad det kan vara..

Det låter som ett tickande på tomgång och rassel och elände när jag varvar..

:huvet

dun_der

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Hoj
firestorm!!
Ja skulle nog tro att de är kamkedje spännarn som låter, de verkar som att de är ganska vanligt på honda motorerna!:huvet

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Min börjar låta illa ...Det låter som ett tickande på tomgång och rassel och elände när jag varvar..
Det är inga svårigheter att byta den. Man kan göra en riktig ful-lagning, tillf. om man vill... Dela på spännaren, ta ut den som trycker på skenan till kedjan, sätt dit en längre bult.... Skruva tills det låter bra... (som sagt... ful-lagning :rolleyes: )
:D

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Min börjar låta illa när den har blivit varm och jag skulle gärna vilja ha tips på vad det kan vara..

Det låter som ett tickande på tomgång och rassel och elände när jag varvar..

:huvet

Köp en ny original kamkedjespännare och sätt dit så blir den tyst :) . Jobbet gör du enkelt själv. Själv körde jag med en manuell APE-spännare när jag hade BB, då är problemet helt ur världen. Manuell spännare kan du beställa på http://www.motospeed.se/ Om du normal inte brukar skruva själv är det dock lättare att montera Hondas originalspännare genom att du inte behöver öppna något och inte behöver justera kamkedjespelet själv, det fixar den fjäderbelastade Honda-spännare. Hur bytet går till ser du på http://www.cbrxx.com/honda-cbr-xx-resource-center/732-blackbird-cam-chain-tensioner-replacement.html

Efter så mycket pyssel o mek m hojen:confused:

Vad blir det för något som klår denna maskinen då? :rolleyes:

The Real Thing, en Hajjabussa -08 :)

Last edited:

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Tack för svaren!
Nu låter den som en symaskin igen (nåja, Micron slipon) och går fortfarande som en gud! :)

Träffade en kille med en blå -02 med helsysten och en XX Stockholm-tröja på Ok Örnsköldsvik i tisdags, någon här?

RobinS

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
ingen
Ok, var kanske lite väl otydlig.
Menar att vad för information finns det att få t.ex nivåmätare för tanken? temp? distans?

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Last edited:

Makke

Kabelspikare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawa zx6-r -01 , en liten kinamini,
Finns det nå bilder på några streetfighter 1100xx ??
Dom börjar komma ner i pris så man blir sugen på ett vinterprojekt..

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati