Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

kashiwagi

Master of the Universe
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Tokyo, Japan
Hoj
CBR1100XX -98 (såld) - 2013 KTM SuperMoto R
Det blev en blackbird till slut. Om två veckor så kommer jag med andra ord att göra Japans gator osäkra på min svarta cbr1100xx, som gått 1800 mil (!) med en tidigare ägare. Sitter sjyssta fotpinnar och trevligt Two Brothers Racing (sp?) slipon på. Även om jag lånat/hyrt cykel länge, så blir birden min första hoj! :yoparty
 

BMS

1123,6536,5321
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Blade-04 Stulen! & CBR XXx Stulen!
Även jag har sällat mej till gänget

Köpte min 99a för en vecka sedan och har fixat följande:
- Klarglas på blinkers
- Hondas packväskor med hållare och innerväskor, inköpt från England för endast 5400 skr, helt nya :tummenupp

Kan tipsa om en riktigt bra webshop!
http://www.davidsilverspares.co.uk/

Pundet är riktigt billigt nu! Under 12 skr.

Har även beställt lite andra prylar som kommer inom kort :)

Största fördelen med de äldre årsmodellerna är så klart försäkringspremien. Min faller inom 11-årsgränsen nästa år och då blir den riktigt billig.

Kör så det ryker!
/B)
 

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Ställer mig i ledet av nyblivna Blackbird-ägare :)
Blev en underbar -99 som första hoj! Återstår väl bara att gneta sig igenom hela denna tråd för matnyttiga saker att lägga på minnet.
 

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Någon som har tankväska modell "bagster" på sin XX?

Jag funderar på ett sånt där tanköverdrag samt en väska till... Bra eller anus?
Sen blir det nog nån textilhistoria för packning på passargerarplatsen.

Inför sommarens lite längre resor. (lutar åt Nordkap) Bävar då jag fick rövont efter dagens 15 mil :) Men träning på det så....

Just ja, finns det kraschkåpor till -99 Blackbird också? NGC-racings hemsida låg nere nu pga valutan....
 
Last edited:

BMS

1123,6536,5321
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Blade-04 Stulen! & CBR XXx Stulen!
Jag fick tag på ett billigt bagster tankskydd från www.sunbike.se . Kolla på rea-listan och maila.
Har haft bagster tankväska på alla mina hojar (utom race-hojjen :D ). Funkar bra, men blir svårt att sticka ned huvet bakom kåpglaset när det går fort, men det kan man ju lösa med förhöjt kåpglas..
/B)
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Någon som har tankväska modell "bagster" på sin XX?

Jag funderar på ett sånt där tanköverdrag samt en väska till... Bra eller anus?
Sen blir det nog nån textilhistoria för packning på passargerarplatsen.

Inför sommarens lite längre resor. (lutar åt Nordkap) Bävar då jag fick rövont efter dagens 15 mil :) Men träning på det så....

Just ja, finns det kraschkåpor till -99 Blackbird också? NGC-racings hemsida låg nere nu pga valutan....

Jag köpte en Bagster, hittade överdraget på Blocket och väskan på Lelles höstrea (jag var i närheten), bagsteröverdraget liknar öken på hojen men magnetväska vägrar jag lägga på igen efter att jag fått repor i tanken efter metallspån som fastnat i magneterna, det finns nog ingen väska som är mer praktisk än Bagstern heller och överdraget tar ju inte många minuter att plocka av när man inte använder väskan.
 

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Min tanke var att skydda tanken som är repfri nu... Tyckte att en Bagster vore toppen då, plus att kunna kombinera med väska= praktiskt.
 

Twinex

Medlem
Gick med
8 Jun 2005
Ort
Karlstad
Hoj
YZF-R6 - 03
Hej

Hej!

Har funderingar på att byta till en blackbird runt års modell 98-99.
Är väldigt nöjd med min R6a men tänkte att jag skulle göra lite längre turer plus att tjejen skulle sitta lite bättre..

Får man fråga vad ni har att säga om den?

Fungerar bra på längre turer? Sitter passageraren bra?
Vad drar den ungefär?
Något man ska tänka på vid köp?

Svänger väl ganska bra på kruviga vägar också?

MVH Tobias
 

Gryyt

Gryyt
Gick med
18 Feb 2009
Ort
Filipstad
Hoj
Blackbird 1100xx
Läs igenom forumet ska du se du får alla svar du behöver. Och om man jämför med en R hoj så klart dom sitter bättre =)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Hej!

Har funderingar på att byta till en blackbird runt års modell 98-99.
Är väldigt nöjd med min R6a men tänkte att jag skulle göra lite längre turer plus att tjejen skulle sitta lite bättre..

Får man fråga vad ni har att säga om den?

Fungerar bra på längre turer? Sitter passageraren bra?
Vad drar den ungefär?
Något man ska tänka på vid köp?

Svänger väl ganska bra på kruviga vägar också?

MVH Tobias

Birden är en mycket trevlig hoj men förstås mycket klumpigare än R6an. Den fungerar kanonbra på långturer men svänger också utmärkt, speciellt om den höjs lite bak. En förare på BB som är lite duktigare att köra än en R6-förare har inga problem att piska den senare på bana. Det är inte mycket du behöver oroa dig för vid köp. Det som kan krångla som t.ex. kamkedjespännare och laddningsregulator kostar inte många kronor och byts enkelt själv utan att behöva öppna något i motorn.

Om du vill ha ännu bättre maskinella och chassimässiga prestanda är Busa Gen 1 ett bra alternativ, de ligger ungefär på samma pris som Blackbird. Birden har dock bättre komfort (för storvuxna) om det är viktigt för dig.
 
Last edited:

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Hej!
Fungerar bra på längre turer? Sitter passageraren bra?
Vad drar den ungefär?
Något man ska tänka på vid köp?
Svänger väl ganska bra på kruviga vägar också?
Ja, de tjejer som åkt på mig (1.60-1.75, 60-75 kg (uppskattnignsvis :rolleyes: ) Har alla suttit bra.

Normal blandad körning, utan tankväska ca 0,6 l/mil. Med tankväska, lugn körning, 0,5 l/mil.

99 kom insprutningen, den förbättrades 02. 03 sista årsmodellen m brytare för ljuset. Tankmätaren, indikerar inget (på min) de första 13-17 milen... Växellådan kan krångla i nedväxlingar från 6:an, när du kört lugnt ett tag. Då studsar den mot 5:an om du inte släpper uppp kopplingen mellan 6 o 5...

Den svänger rätt bra, men inte jämförbar m RR, då fotpinnarna tar i. Därefer är det ändå mer att lägga ner, sedan tar ljuddämparna i. Efter det kan man nog skrapa kåpan, men det har jag bara hört talas om.

I mitt tycke, e den mycket bra som allround. Snabb, hyffsat bekväm (jag får träsmak efter 1,5 h i sadeln vid "rak körning", prisvärd försäkring... o vacker i vissas ögon :D
 

Bifogat

  • Pinne.jpg
    Pinne.jpg
    15.9 KB · Visningar: 108

Roadrunner990

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2009
Ort
Hillared
Hoj
2000 Honda Blackbird
Hallo alla!
Ja, då är man på g o bli Blackbird ägare då! Har tidigare kört hoj i 11 år,
under de sista 5 åren har känslan för att börja köra igen växt sig starkare.
Efter att ha läst div forum så fastnade jag starkt för just Blackbird.
Hämtar den i morgon långfredag, får verkligen hoppas att att är ok,
skall bli riktigt kul o känna på denna, har inte kört BB tidigare.:tungan
Det blir en röd -00 som skall vara mycket väl omhändertagen om allt stämmer!
Yes!!!!!!!!!!!
 

Bifogat

  • 2912343834.jpg
    2912343834.jpg
    67.7 KB · Visningar: 143

javcade

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2009
Ort
Bjuv
Hoj
Yamaha dragstar classic-03
Hej jag e ny

Hallå...Jag e ny här på sporthoj,så jag vet inte vilken tråd jag
ska använda.Men så här e det att jag funderar på att köpa en
blackbird-00,,,jag e ca:190cm lång 100kg tung har aldrig suttit på en
blackbird innan men sett bilder på den och deras ägare som ser hur lyckliga ut som helst....vänligen säg är detta en hoj för mig.:huvet
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Hallå...Jag e ny här på sporthoj,så jag vet inte vilken tråd jag
ska använda.Men så här e det att jag funderar på att köpa en
blackbird-00,,,jag e ca:190cm lång 100kg tung har aldrig suttit på en
blackbird innan men sett bilder på den och deras ägare som ser hur lyckliga ut som helst....vänligen säg är detta en hoj för mig.:huvet

Absolut.
 

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Hallå...Jag e ny här på sporthoj,så jag vet inte vilken tråd jag
ska använda.Men så här e det att jag funderar på att köpa en
blackbird-00,,,jag e ca:190cm lång 100kg tung har aldrig suttit på en
blackbird innan men sett bilder på den och deras ägare som ser hur lyckliga ut som helst....vänligen säg är detta en hoj för mig.:huvet

Jag är 193cm lång, lite lättare men sitter kanon på BB. Ska dock prova lite kåpglas för bättre komfort för skallen. Underbar hoj, lättkörd även för nybörjare :tummenupp
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Nu börjar snart pimp my ride.... Titax-grepp o Firebladens pumpar skall på, dock måste jag anv dess el o gashantag på original clip on... Annars tar sladdarna i hydraulnippeln undertill..

Idag kom tomten till posten... Paket till mig! :D

Snart vankas omlackering... :banana
 

Bifogat

  • DSC02301.JPG
    DSC02301.JPG
    129.6 KB · Visningar: 109

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Hola!

Nu har jag åkta och skaffat mig en Blackbird att ha och puttra runt på i sommar. Verkar vara en maskin med tillräckligt mycket kraft för husbehov. :hihi

Dock tycker jag att det är ganska mycket vibbar om maskinen. Men man kanske bara hade höga förväntningar efter allt snack om balansaxlar och hur mjukt och fint allt skulle vara. Rystandet är i nivå med min gamla viffer, och V4:eek:r är inte direkt kända för sin silkesmjuka gång. :va
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Har någon av er med förgasarhojar bestyckat om? Jag har beställt 4 st 150 och 4 st 155 huvudmunstycken nu. Enligt vad jag läst mig fram så ska dom gå lite snålt original och ännu snålare med slip-on (som jag givetvis har..)
Ska även byta filter för det ser ut som att det har varit med 6000 mil..

Har någon monterat en sån där bricka som ställer fram tändnigen några grader? Ska visst göra att svackan i mellanregistret försvinner. Min känns då ganska tydligt..

En kompis har en Blade -99 och på dom ska man modifiera luftburken för att få mera flås. Någon som har gjort det på Blackbird?

Känner att jag ska ha kvar hojen ett par år till så det är lika att kosta på. Ska på ventiljustering på Söndag har jag tänkt.. :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top