Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Nu har jag hunnit med en kortare provtur med Blackbirden som har försetts med en Dr. Bike portad topp och andra kamaxlar och ett Akra helsystem. Kompen har också ökats från 11:1 till drygt 12:1 m h a planing och borttagning av ett lager i topp-packningen. En första rapport är att hojen går väldigt bra, startade fint och gick helt jämt utan bludder. Gassvaret är klart bättre än tidigare när man står still. När jag sedan stack iväg och gasade på ungefär som jag brukar med Birden ställer sig hojen nästan rakt upp :D Gången i maskinen påminner mer om GSX R1000 än den gamla Blackbirden, så fint svarar den nu. Ingen tvekan om att portningen har gett ett utmärkt resultat. Utförligare rapport kommer efter helgen när jag har hunnit utvärdera mer men det första intrycket är att det är en helt ny hoj :)
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Nu har jag hunnit med en kortare provtur... Birden ställer sig hojen nästan rakt upp :D

Har den måhända förvandlats till en "Sproose Goose"? :tungan

Låter härligt iaf. Skall du bänka den nu så det blir "svart på vitt" vad det gett i Hk o Nm? Undrar om man kan vinna 0,5:1 i komp genom att "bara" byta toppackning?!.. Inga knackningstendenser?

Är det något jag vill ha så är det mer vrid... Jag fick faktisk :D , upp min på bakslangen igår, om än väldigt kort... O jag som e en sånn fegis... *förvånad* :rolleyes:
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Har den måhända förvandlats till en "Sproose Goose"? :tungan

Låter härligt iaf. Skall du bänka den nu så det blir "svart på vitt" vad det gett i Hk o Nm? Undrar om man kan vinna 0,5:1 i komp genom att "bara" byta toppackning?!.. Inga knackningstendenser?

Är det något jag vill ha så är det mer vrid... Jag fick faktisk :D , upp min på bakslangen igår, om än väldigt kort... O jag som e en sånn fegis... *förvånad* :rolleyes:

Nej inga knackningstendenser men jag har inte lastat den på höga växlar ännu. Är dock inte orolig för förbränningsrummen är tillsnyggade och jag kör ändå bara på 98 oktan. En modern sporthoj klarar 13:1 på 95 oktan så det ska inte behöva vara någon fara med drygt 12 till 1 med kamlaxlar som har högre duration än original. Du har väl en FI modell med knacksensor och ett bättre läge på så sätt. Du kan nog inte ta bort mer än en skiva i packningen, 0.25 mm, och det ökar inte kompen så många tiondelar. För att komma upp till 12:1 måste toppen planas lite också. Dessutom ökar effekten bara med ett par procent från 11:1 till 12:1 så det krävs mer åtgärder för att nyttja den högre kompressionen.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
På måndag ska hojen bänkas och finjusteras. Helgens körning visar att Blackbirden är mycket stark och lätt går upp på bakhjulet på tvåan på rent gaspådrag. Tendensen finns även på trean där man känner att framhjulet börjar tappa kontakten med underlaget vid pådrag. I stort kan man säga att den nu är starkare på tvåan än den var på ettan innan portning och byte av kamaxlar och avgassystem.
 

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Mälardalen
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Blackbird

Saknar min gamla 99:a, mkt trevlig hoj för landsväg och gata, åkte lite bana med den också men den släpar i kåpor,motorblock och ljuddämpare då.
Verkar skilja en hel del i effektuttaget på de olika årsmodellerna, hört ryckten om att just 99:an var starkast av dem......jag vet ej.
Hade upp min i 320km/h på mätaren, helt standard. Endast pedantiskt inkörd och servad.

Kanske blir en sådan moppe igen någon gång.
Skulle vilja ha en racer,enduro,motard och touringhoj i garaget och då räknas BB:n som touringhojen förtåss.
 

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Blackbird-98
Var och hämtade ut min båge på TWT i Lidköping i går. När gumman släpper av mig så står dörrarna öppna och man håller på o bänkar en Turbomatad bläckbird.... SICKET LJUD!! Får ståpälls bara jag tänker på det... 250hk på slangen enl killen som körde den i bänken.. Någon här inne som äger denna??.. Vill bara säga.. Kör försiktigt!!:tummenupp
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
I går fick Birden Michelin Power 2CT 190/50 bak och MP 2CT 120/70 fram. Jag var tvungen att få på fräscha däck eftersom hojen ska bänkas i morgon och korden var framme på 80 % av varvet på Z6-däcken :näsblod . Det tog slut otroligt snabbt på slutet p.g.a. den höga effekten som hojen nu har. Något förvånad märker jag att chassiet vart mycket bättre med Michelin, trots att bakdäcket inte har optimal dimension för en 5.5" fälg. Men, genom att däcket är lättare och inte platt så fungerar det mycket bättre än Z6 och det fungerar klart bättre än Z6 när de var nya:D . Såg att Ducati 999R är försedd med 190 bak på 5.5" fälg, så det är ingen tvekan om att det kan fungera bra så länge det inte är ett tungt 190 touringdäck.
 

Valdr Galga

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2007
Ort
Linköping
Hoj
Tiger 900
Jag är lite inne på att köpa en BB men tänkte höra med er först vad man bör tänka på. Insprutning kom 99, men hur står sig dessa i förhållande till förgasare? Nån skillnad på 99-01 just gällande insprutningen?

Jag är inte ute efter att blåsa mer hästar i hojen då jag har en relativt avslappnad körstil (läs långsam ;), så bör jag sikta på att hitta en från 99-02 med lågt antal mil för en hyffsad peng, eller är man relativt trygg med 97-99 som gått lite längre? Ur andrahandssynpunkt borde det vara värt lite extra kosing att hitta en nyare med mindre mil?

Jag är 1.94m och finner både BB snygg och bekväm, men tipsa gärna om alternativ!

Import från Tyskenlandet förresten, tankar kring det? (mobile.de har rätt många hojar)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Sissådärja, då är Birden bänkad. 153 hästar på bakslangen (ca 175 hp på veven) med en dyno som visar ca 10% lägre effekt än Dynojets bänkar. Dr Bike får med beröm godkänt :tummenupp
 
Last edited:

MP

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2007
Ort
gbg
Hoj
zx6r-96
fan blackbird e ju en nice mc men försäkringen e la rätt dyr ?
 

MP

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2007
Ort
gbg
Hoj
zx6r-96
ok betalar 2200 halv halvår på det billigaste stället för min ninja
 

Dr.Bike

Guest
Sissådärja, då är Birden bänkad. 153 hästar på bakslangen (ca 175 hp på veven) med en dyno som visar ca 10% lägre effekt än Dynojets bänkar. Dr Bike får med beröm godkänt :tummenupp

Man får tacka, man får tacka!

Huvudsaken är att du är nöjd, och ja, kurvorna såg bra ut idag!
Jag gillar Ronnys bänk som inte visar tomma Dynojetpållar.
Vill du ha skrytsiffror kan man som sagt bänka nån annanstans, och du kommer ha ett resultat runt 166-168 häst.
Garanterat.
Men vem lurar man? :brynad
Den intresserade kan läsa dyno-bänkstråden i mekforumet och där se Factory Pro´s redovisnig av Dynojets konstanta felvisnigar, och detta över X antal år.
Vi bänkade en 600 i dynojetbänk. den sades ge 105 pållar. Men vi var inte nöjda... det hade inte fiddlas klart av den meken tyckte vi, så vi for till NC Racing...
*whooha* kan man tänka sig...på flaket under transporten dit hade hojen, utan åtgärder TAPPAT 9 häst! Nu visade den bara 96! Gadd dämit! :rofl
Dra era egna slutsater folks.
Men den gode Ronny "hittade" iaf ytterligare 5 häst, i en motor där den tidigare meken sagt att "nä nu går det inte hitta mer detta är max osv osv...
Nog om det, dynojetpållar är väl bra för läppspelare, eller vid försäljning, och vill man TRO att en PCIII:ad och slipon:ad 600:a ger ärliga 125 på bakan (såna siffror förekommer) så får man väl tro det då.

Jag är oxå väldigt nöjd med resultatet av denna trimning, då den hamnade "spot on"
Målet var starkt mellanregister utan svackor, och cirkus 20 Hk+ på toppen.
Det var så precist det kunde bli!
Inte max effekt alltså, utan användbar vardagseffekt som gör hojen kul, inte svår.

Mitt mål var 155 Hp, och det får väl anses uppnått :gnissla :D
Vridet på 115 Nm var oxå jättebra. Platt som en pannkaka från 6k och upp hela vägen. Det var min första blackbird och jag har lärt mig massor om dessa monster nu! :)
Till saken skall sägas att det finns åtgärder kvar!
Men den gode Sydney vill ju ha lite att leka med i vinter som kommer oxå.
Till dessa saker hör bl.a

- Trycksatt luftbuk
- Ignition advancer +2 deg.
- Ställbara kamdrev

Så en ytterligare handfull (gissningsvis 8-12) pållar ligger och ruvar... ;)
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top