Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Hur känns -07 jämfört med -98 avseende chassi och prestanda?
Uppdaterad redogörelse kommer senare, jag har bara kört ca 100 mil än och har nyss utfört 100 mila service.
Motorn är som sammet i jämförelse inga tendenser till att "dränka" hojen vid gaspådrag trots att om man vrider full rulle, ändå så finns det mycket mer ös än i -98:an, chassit och fjädring känns stummare men det ska det väl va på en ny hoj i jämförelse, i lördags var jag ute och filade bort "fegränderna" på däcken och det känndes stabilt. Jag testade en dynojettad -98:a med yoshimura för ett par år sen men den hänger inte denna standard -07:a, det är jag säker på. Jag väntar bara på mitt yoshimura sen blir det en PC-III och KN och in i bänk så lär man väl få ännu roligare:).
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Uppdaterad redogörelse kommer senare, jag har bara kört ca 100 mil än och har nyss utfört 100 mila service.
Motorn är som sammet i jämförelse inga tendenser till att "dränka" hojen vid gaspådrag trots att om man vrider full rulle, ändå så finns det mycket mer ös än i -98:an, chassit och fjädring känns stummare men det ska det väl va på en ny hoj i jämförelse, i lördags var jag ute och filade bort "fegränderna" på däcken och det känndes stabilt. Jag testade en dynojettad -98:a med yoshimura för ett par år sen men den hänger inte denna standard -07:a, det är jag säker på. Jag väntar bara på mitt yoshimura sen blir det en PC-III och KN och in i bänk så lär man väl få ännu roligare:).

Hur har du upplevt bränsleförbrukningen?

Märker du någon skillnad i motorkaraktär före och efter service?

Hur körde du in den? Lugnt enligt bok eller hårt enligt http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm ?

Bara lite funderingar. :)
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Hur har du upplevt bränsleförbrukningen?

Märker du någon skillnad i motorkaraktär före och efter service?

Hur körde du in den? Lugnt enligt bok eller hårt enligt http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm ?

Bara lite funderingar. :)

Bränsleförbrukningen har jag inte kollat än, det känns lite oviktigt dom första 100 milen, min gamla -98:a var faktiskt snålare än kompisens -99:a med insprutning, så vi får väl se.
Inkörningen gjorde jag med varierad körning ömsom mjukt och med hårdare belastning stundtals och ibland hårt, dock ej "full trottel", det viktigaste med en hojmotor är dock att inte fresta för hårt på riktigt låga varv, speciellt inte i början.
Angående karraktär före och efter service märktes ingen större skillnad vad jag kände, jag menar ett oljebyte förändrar inte så mycket på en ny hoj.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Bränsleförbrukningen har jag inte kollat än, det känns lite oviktigt dom första 100 milen, min gamla -98:a var faktiskt snålare än kompisens -99:a med insprutning, så vi får väl se.
Inkörningen gjorde jag med varierad körning ömsom mjukt och med hårdare belastning stundtals och ibland hårt, dock ej "full trottel", det viktigaste med en hojmotor är dock att inte fresta för hårt på riktigt låga varv, speciellt inte i början.
Angående karraktär före och efter service märktes ingen större skillnad vad jag kände, jag menar ett oljebyte förändrar inte så mycket på en ny hoj.

Oljebytet vid 100-mila servicen borde märkas en hel del (om rätt oljor används). Blackbirden levereras med en mycket tunn inkörningsolja från fabrik. Halvsyntet ska användas mellan 100-600 mil. "Rätt" olja ska allstå ej slås i motorn förrän vid 600-milaservicen. Jag tycker nog att framförallt växellådan känns smidigare efter 100-milaservicen och med tanke på den första inkörningsoljans egenskaper så vore det konstigt om ingen skillnad märktes.
 

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Härnösand
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Oljebytet vid 100-mila servicen borde märkas en hel del (om rätt oljor används). Blackbirden levereras med en mycket tunn inkörningsolja från fabrik. Halvsyntet ska användas mellan 100-600 mil. "Rätt" olja ska allstå ej slås i motorn förrän vid 600-milaservicen. Jag tycker nog att framförallt växellådan känns smidigare efter 100-milaservicen och med tanke på den första inkörningsoljans egenskaper så vore det konstigt om ingen skillnad märktes.

Jag 100-milaservade min idag, och jäklar vilken skillnad det blev just i lådan!
Rent motormässigt märkte jag dock ingen skillnad.
Få se om bränsleförbrukningen sjunker något nu när den fått gå in sig lite.
Den låg tidigare på 0,7-0,8 l/mil vid lugn och jämn motorvägskörning vilket är klart för mycket.
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Jag tycker väl att lådan var smidig redan från början, sen är väl inte växellådor nåt som Honda skulle få nobelpris för i alla fall, det finns andra kvaliteter hos Honda.
Hade det inte regnat så in i h*vete så kunde jag kollat bränsleförbrukningen idag, :Rockbanan nä förresten jag tycker det är så roligt att köra hoj så såna petitesser som bränsleförbrukning det struntar jag i.:banana
 

svinkallt

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2005
Ort
Var jag landar
Hoj
BB-06 Akra hel, PC3, KN, Bänk 153,21hk
Miin drar ca 0,6l/mil efter landsväg vid snittfart på 130 med passagerare vilket jag tycker är acceptabelt. Är nöjd med min -98 som har 5300 mil bakom sig.:)
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag 100-milaservade min idag, och jäklar vilken skillnad det blev just i lådan!
Rent motormässigt märkte jag dock ingen skillnad.
Få se om bränsleförbrukningen sjunker något nu när den fått gå in sig lite.
Den låg tidigare på 0,7-0,8 l/mil vid lugn och jämn motorvägskörning vilket är klart för mycket.


Höj tomgången till ca 1200 varv så ska de se på skillnad i lådan.
 

CH Mannen

Blackbird XX
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 1100 XX Blackbird 2002
Bankörning

Skulle bara vilja dela med mig av mina positiva erfarenhter av bankörning. Blackbirden går väldigt fint genom böjarna och inbjuder till härligt knäskrap. Är det någon som drabbats av att underkåpan tar i marken? Tips på hur man i sådant fall skulle kunna undvika markskrap utan att montera av kåporna förstås?
 

capri

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tierp
Hoj
Bandit 1250 -14, VFR1200 -10, GSX1100EF -84, Viktoria 250 AERO -52 och några veteranmoppar.
Skulle bara vilja dela med mig av mina positiva erfarenhter av bankörning. Blackbirden går väldigt fint genom böjarna och inbjuder till härligt knäskrap. Är det någon som drabbats av att underkåpan tar i marken? Tips på hur man i sådant fall skulle kunna undvika markskrap utan att montera av kåporna förstås?

Jag vet fler som har råkat ut för samma sak som du.Om du har bakfjädringen rätt justerad är väl nästa steg att göra "brickhöjningen" av bakändan för att höja markfrigången lite.
Då tar du en bricka som är 5-6mm tjock med 10mm hål,såga upp den så den blir som ett U invändigt.Lossa stötdämparens övre fäste när hojen står på centralstödet och lägg i brickan mellan ramen och stötdämparen.
Det hela gör ca 30 mm höjning på bakänden,och hojen blir mer "snabbstyrd" i kurvorna.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Tips på hur man i sådant fall skulle kunna undvika markskrap utan att montera av kåporna förstås?

Har du inte redan skrapat upp fotpinnarna? De är ju ca 4 cm o tar i innan nått annat... De var iad min efarenhet på Kinne kulle. Nästa borde bli ljuddämparna om pinnarna är nerslitna, men klart sjunker hojen ner i en liten håla så kan nog kåpan ta i.

Men, kolla pinnarna... om nu inte målet är att "hålla dem korta" :tummenupp

Den låg tidigare på 0,7-0,8 l/mil vid lugn och jämn motorvägskörning vilket är klart för mycket.

Min 02:a dricker ca 0,55 - 0,6 blandad körning. "Aplicerar" (Så El Garto inte missförstår igen :tungan ) min tankväska på hojen, ligger förbrukningen mellan 0,5 - 0,55.

Skulle du vilja pilota en grej!? Kolla tankmätaren! Hur långt kommer du innan den minskar med en ruta? Jag kör 11-15 mil innan första försvinner... Haft den inne på Honda, men "kalibrering" var nog inget ord de var bekanta med gällande bränslemätaren.
 
Last edited:

Tatto75

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Ort
I skogen utanför Trosa!!
Hoj
KAWASAKI ZZR 1400
tja. jag köpte en sothöna förra veckan. en hel svart 97a. är det någon som vet vart man kan köpa vita b-glas fram? eller är det någon som har slipon eller 4-1 system till salu?
jonte (tatto75)
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
tja. jag köpte en sothöna förra veckan. en hel svart 97a. är det någon som vet vart man kan köpa vita b-glas fram? eller är det någon som har slipon eller 4-1 system till salu?
jonte (tatto75)

Klarglas, har själv monterat dem på min. Tycker att det är mkt snyggare än gula.

http://club.superblackbird.se/butiken.htm

Har du inte redan skrapat upp fotpinnarna? De är ju ca 4 cm o tar i innan nått annat... De var iad min efarenhet på Kinne kulle. Nästa borde bli ljuddämparna om pinnarna är nerslitna, men klart sjunker hojen ner i en liten håla så kan nog kåpan ta i.

Men, kolla pinnarna... om nu inte målet är att "hålla dem korta" :tummenupp



Min 02:a dricker ca 0,55 - 0,6 blandad körning. "Aplicerar" (Så El Garto inte missförstår igen :tungan ) min tankväska på hojen, ligger förbrukningen mellan 0,5 - 0,55.

Skulle du vilja pilota en grej!? Kolla tankmätaren! Hur långt kommer du innan den minskar med en ruta? Jag kör 11-15 mil innan första försvinner... Haft den inne på Honda, men "kalibrering" var nog inget ord de var bekanta med gällande bränslemätaren.


Jag fick i 6 liter i går, då hade EN ruta slocknat på bränslemätaren.

He he - Min tankväska blir också påsatt ibland :)
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Har monterat slipon på Birden. Den ena packningen på mellanrörets "framända" är mulad. Nån som vet var jag kan köpa en sådan i morgon i Malmö med omnejd?
 

Tatto75

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Ort
I skogen utanför Trosa!!
Hoj
KAWASAKI ZZR 1400
300

Märkbar skillnad, men för min del så har jag drabbats av lite domningar i högerhanden på alla hojar jag har haft.

Det som förbryllar mig lite är att Birden vibrerar en hel del i lite högre farter. Tänkte testa toppfarten innan vinterförvaringen men har hittills bara varit uppe i ca 240-250. Vid det tillfället släppte jag för att jag tyckte att det vigrerade en del och jag tyckte även jag kunde känna en tendens till styrslag. Nu KAN det ha berott på sidvind men det borde inte påverka så mycket.
Hur känns era i farter över 250?

jag körde min i över 300 förra lördagen. den gick kanon. de blåste en hel del och de va inte så kul... körde förbi hallunda i 270 idag... jag tror de e viktigt vad man har för däck på... och hur galen man är..... ler. :hojcbr
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Oljebytet vid 100-mila servicen borde märkas en hel del (om rätt oljor används). Blackbirden levereras med en mycket tunn inkörningsolja från fabrik. Halvsyntet ska användas mellan 100-600 mil. "Rätt" olja ska allstå ej slås i motorn förrän vid 600-milaservicen. Jag tycker nog att framförallt växellådan känns smidigare efter 100-milaservicen och med tanke på den första inkörningsoljans egenskaper så vore det konstigt om ingen skillnad märktes.

Tyvärr så stämmer det inte, rätt olja finns redan från början och efter 100 mils bytet skall det enligt Honda bytas olja först vid 1200 mila service, själv kommer jag dock att byta vid 600 mil för att denna skönhet kommer att vara i min ägo i många år nu och det kan aldrig skada.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Tyvärr så stämmer det inte, rätt olja finns redan från början och efter 100 mils bytet skall det enligt Honda bytas olja först vid 1200 mila service, själv kommer jag dock att byta vid 600 mil för att denna skönhet kommer att vara i min ägo i många år nu och det kan aldrig skada.

Hos min handlare stämmer det. Jag har själv sett oljan som var i första 100 milen. Jag VET att det nu finns delsyntet i motorn (på Hondas rekommendationer). Jag VET att det kommer att finnas helsyntet i motorn efter 600-milaservicen (på Hondas rekommendationer) och jag VET att jag kommer att lämna in hojen för service och oljebyte vid 600 mil.

jag körde min i över 300 förra lördagen. den gick kanon. de blåste en hel del och de va inte så kul... körde förbi hallunda i 270 idag... jag tror de e viktigt vad man har för däck på... och hur galen man är..... ler. :hojcbr

Kanske är olika fr hoj till hoj. Eftersom jag fick ny hoj efter en olycka i höstas så har jag haft tillfälle att erfara detta. Den nya har jag nu testat lite och denhär går stadigt som ett ånglok. Tillfälligheter, ja kanske.
 
Last edited:

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Hos min handlare stämmer det. Jag har själv sett oljan som var i första 100 milen. Jag VET att det nu finns delsyntet i motorn (på Hondas rekommendationer). Jag VET att det kommer att finnas helsyntet i motorn efter 600-milaservicen (på Hondas rekommendationer) och jag VET att jag kommer att lämna in hojen för service och oljebyte vid 600 mil.
Okay, vi VET olika saker, det får vi väl leva med.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top