Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

Dr.Bike

Guest
Vi kanske kan diskutera lite under sommaren, jag tyckte min hoj inte kändes så pigg som jag brukar tycka på våren.

Det faar vi goera! As soon as I'm home back in Sweden again my friend!

Jag aer hemma igen i mitten paa Maj aer det taankt.
Men do vet var min hus bor!?
Annars fraaga Kamikaze Kiddo eller ses vi paa Le Rork!
 

Dr.Bike

Guest
Här är kurvan, det är den övre tunna gra linjen. Den mörkbla är Blackbird standard och den röda en R1-07. Det ser ut som Blackbird har försetts med turbo kontra R1 :D

Jahaja, du hann före ser jag! :D
Ja fiiii faaan vad gött mos det var i den snurran i jämförelse med R1:an hörrdu!
Men jag gillar ändå vridmomentkurvans utseende mest. (den andra undre tunna grå linjen).

Jag lägger in MIN bild oxå (så får du väl ta bort DIN om du vill sen, jag har bildbehandlat lite nämligen för att få lite bättre kontrast och skärpa på de annars svaga graferna.

Håll tillgodo och klicka upp den (2ggr i följd m.a.o) för fullformat:
 

Bifogat

  • Sydneys Dyno 070409.jpg
    Sydneys Dyno 070409.jpg
    126.3 KB · Visningar: 1,031
  • Blackbirdbänkning hos NC racing.jpg
    Blackbirdbänkning hos NC racing.jpg
    121.1 KB · Visningar: 581
Last edited:

bakhjulet

...NNAAAeee Nuuu Jaääklar!!!!
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Môlndal / Gôteborg
Hoj
H-D Chopper
BEHÖVER EN "HÖGER" Fotpinne samt skrappinne ASAP!!! ,.. Ngn??

Stod på depåstödet utan framhjul ena sekunden ,... låg på sidan i nästa,..

:crash
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Styrdämpare på Blackbird

Nu sitter styrdämparen på plats på Blackbird. Inget som normalt ska behövas på en sådan hoj, men bra att ha när bakdelen är höjd 30 mm och hojen lämnar mycket mer effekt än original.
 

Bifogat

  • 20070429.jpg
    20070429.jpg
    78.3 KB · Visningar: 355

Dr.Bike

Guest
Nu sitter styrdämparen på plats på Blackbird. Inget som normalt ska behövas på en sådan hoj, men bra att ha när bakdelen är höjd 30 mm och hojen lämnar mycket mer effekt än original.

Shysst! :tummenupp

Har du hunnit toppa den ännu då?
Tar du bort höjningen bak då?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Nu sitter styrdämparen på plats på Blackbird. Inget som normalt ska behövas på en sådan hoj, men bra att ha när bakdelen är höjd 30 mm och hojen lämnar mycket mer effekt än original.

Kan du lägga upp bilder på hur du fäst dämparen? Gärna närbilder på båda infästningarna och med lite mer ljus.
Funderar själv på att montera en på min BB.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Shysst! :tummenupp

Har du hunnit toppa den ännu då?
Tar du bort höjningen bak då?

Den är inte toppad än. Höjningen bak kan vara kvar i alla lägen för hojen är helt stabil även i fart. Höjningen bak och fixad gaffel och bakdämpare gör att hojen nu svänger in snabbare än min GSX R1000 -03. Det är mycket överraskande, förra året var det förstås tvärtom. Det betyder naturligtvis inte att den går bättre på bana än R1000 men det är ett viktigt lyft för det normalt sävliga Bird-chassiet.

Styrdämparen behövs bara när framhjulet lyfter och greppar ut ur kurvor, eller om hojen går fel efter slangning. Det känns bra med den här typen av montage där man kommer åt justeringen så fint. Det gör att justeringen kommer att användas mer. Normalt kan den vara justerad halvhård men om man i något läge behöver eliminera alla möjligheter till wobbel så är det enkelt att snabbt ställa in max dämpning. Jag tror inte att det skulle fungera på Blackbird med original styrändar, jag har VFR 800 styrändar och det ger tillräckligt utrymme för att inte nypa fingrarna. Normalt gör man inga stora styrutslag och behöver riskera sådant men man hamnar i ändläget varje gång rattlåset aktiveras och då kan det nog göra ont med standard styrhalvor innan man har lärt sig den hårda vägen.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Kan du lägga upp bilder på hur du fäst dämparen? Gärna närbilder på båda infästningarna och med lite mer ljus.
Funderar själv på att montera en på min BB.

Ja att närbilder med min kameramobil inte fungerar så bra ser du själv :huvet

Infästningen på gaffeln är gjord med en helt öppningsbar eloxerad klamma. Det är säkert en standardpryl. En änden på styrdämparen är försedd med en uniball som skrivas fast på klamman.

Infästningen mot ramen är mer och troligen onödigt komplicerad. Det följde med en rörbygel (liknade bygel handdukstork…) som skruvas fast längs med ramen och är fäst dels i en rambult mot topplocket, dels över stosen på ramsidan som används för att skruva fast den övre stora skruven på sidokåpan. Det är stosen som värmemattan hänger på så vet du vad jag menar. Den tillverkade rördelen passade inte mot ramen, det räcker med att den eller stosen i ramen sitter någon mm fel så passar det inte eftersom det är fixerade infästningspunkter. Troligen är det därför som Hyperpro inte längre gör styrdämpare till Birden, risken att det inte passar är stor som lösningen är gjord. Jag fick kapa loss ett fäste på rörbygeln och MIGA dit det något flyttat för att det skulle passa.

Den övre delen på rörbygeln sticker upp lite genom plast-täckningen på sidan om tanken och där skruvar man en klamma med uniball, klamman är skruvad över bakre änden på styrdämparen.

Om du är händig och tillverkar raminfästningen själv så kan du köpa resten som standard-delar. Styrdämparen behöver ha en slaglängd på 120 mm för att räcka till för fulla styrutslag. Med lite tur kan du kanske hitta en komplett styrdämpare med fästen för Blackbird på ebay. Jag fick tag på min som var oanvänd av en kille i Canada till halva nypriset inklusive frakt :D
 

Bifogat

  • 20070429(001).jpg
    20070429(001).jpg
    103.4 KB · Visningar: 192
  • 20070429(002).jpg
    20070429(002).jpg
    75.4 KB · Visningar: 193
  • 20070429(003).jpg
    20070429(003).jpg
    67.4 KB · Visningar: 175

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Kan du lägga upp bilder på hur du fäst dämparen? Gärna närbilder på båda infästningarna och med lite mer ljus.
Funderar själv på att montera en på min BB.

Här kommer en till så ser du hur det hänger ihop.
 

Bifogat

  • RAMBYG~1-800.jpg
    RAMBYG~1-800.jpg
    31.2 KB · Visningar: 205
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top