Honda CBR1100XX SUPERBLACKBIRD-tråden

apinator

Ny medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Ystad
Hoj
Honda CBR 1100XX Super Blackbird -99(inlöst), Honda VTR 1000 Firestorm -98
Var runt 6-7 grader ungefär. Hade parkerat den på en grusplan utanför ett kafè. När jag skulle åka iväg och svängde upp på vägen så hade jag förmodligen rätt mycket dynga på bakdäcket så jag la den på sidan i 10-15 km/h. Jävligt surt, för reparationen gick på knappt 50 lax. Kåporna är ju sjukt känsliga...:-S
Fick dock tillbaka exakt vad jag betalt för den från Svedea, men en otroligt snabb handläggningstid, så kudos åt Svedea. Han skojade litegrann om det hela faktiskt som jag snackade med så det var inga problem alls med de! Nu är dock frågan, ska man ha en ny BB eller nåt annat?

MVH Dan
 

apinator

Ny medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Ystad
Hoj
Honda CBR 1100XX Super Blackbird -99(inlöst), Honda VTR 1000 Firestorm -98
Har läst något om problem med Dynojettade hojar, vari består problemet och är det dyrt/svårt att lösa? Funderar på en förgasarhoj på blocket som legat ute ett tag men är lite frågande till just att det är dynojet monterat på den.

MVH Dan
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
:mattias I all välmening - titta efter en mer lätthanterlig hoj med mindre vikt, snabbare och tydligare styrrespons och ffa mer lättdoserad gaskontroll. ;) Visst kan du ha en snygg fikahoj och kompetent semesteråkarhoj i BB, men den är en hopplös lärohoj för en nybörjare så du behöver även köpa en seriös träningshoj. Jag hade aldrig i livet valt en BB som förstahoj. Den har inga tydliga gränser och är inte förlåtande när du överskrider dem. Gränserna ligger dessutom i vissa fall i det extrema vilket gör att du kommer ta stora risker om du söker dem för att lära känna hojen. Utan känslan för dessa gränser får du svårt att träna upp körförmågan du behöver för att i längden överleva på landsvägen. Tränar detta gör du säkrast på bana (stor-/gokart). Och utan den känslan för hojen hade bl a jag varit stekt flera ggr om på landsvägen. Känslan för en hojs uppträdande lär du dig snabbare, billigare och säkrare på en annan hoj. (pungckt!!)

Detta i omtanke om både dig och inte minst beståndet av Blackbirds som förtjänar bättre öden än att inlösas pga skitiga däck efter en fikapaus.. Kör själv grusväg (om så med packning/fru) utan vidare med hojen - (fotbromsen kommer därav moddas till bara bakhjul - hata CBS!! :)) Snälla öva upp dig, överlev och gränsla nästa blackbird först sedan! Ta en annan hoj så vi andra slipper få försäkringspremierna höjda och i värsta fall riskera uppklassning till sportklass som problemmagneten hajja-Busa.. :cdevil

Seriöst råd: Titta på lillebrorsan VFR eller Hornet om du måste ha honda (inget fel med det). Om du måste ha kåpa (typ åka i regn - annars räcker ju en plastbit ovanpå lyset för att fixa vindmotståndet) så har andra märken fler bra alternativ. Ska du inte skjutsa vore annars en naken-hoj likt speed triple m fl ett vuxet alternativ om du prångt motsätter dig en mjukstart i 600-750-segmentet (som många liksom jag gjort). Med en mellanhoj kommer du på 1-2 år med knix och storbaneöva känna hur du "växer ur" en hoj. Samtidigt växer din tillit och försiktighet ihop med att din självmedvetenhet ersätter självförsvarsreaktionerna (tankefrysning-blicklåsning-stelnad muskulatur etc). Chansen att reda ut en svår situation ökar markant med detta i ryggraden istället. Fullärd blir man aldrig, rosten finns i nervsystemet varje vårdag, riskerna i trafiken finns alltid nära inpå. Men hojkörandet är alldeles för kul för att låta bli. Men varför ta onödiga risker för samma kick?:yoparty

Summa summarum: kontrollera riskerna på förhand så mycket det bara går och ta inte större tuggor än nödvändigt - ingen kommer ta maten i från dig - tallriken är full med precis så många års kul hojkörande du mäktar med!

Om du bara vill ha en plastraket att krascha med - Go Yamaha! Thunderace (YZF1000R) är billig, sportig, närapå snygg (grå/orangea thundercat är snygg), har bra ax/kr och praktiskt taget byggd för att kraschas (prototypen till überkraschhojen R1). Dreva ner fram, upp bak och starta rullande på 2:an eller 3:an för större kick.. :nicka RF900 är ett liknande men mindre sportigt och mer anonymt vridmonster. Vet inte om grodorna (kawa) har något med växellådor som överlever. ZZR1100/1200 är klumpigare och mer som BB.

Vill du bara umgås och få snacka vid fiken -> custom så nära "äkta vara" som plånkan tillåter.. ;)
<pladder>
Skojigast hittills, om man nu kan gradera så, är kapitalkronhjorten som lekte väg-ren (ett beteende hos vissa norrlandsrenar) som jag tryggt och sakta puttrade förbi nästan hemma efter sista långturen. Hade det inte varit mörkt och blött hade kameran åkt fram ur toppväskans kartfack. Förstår vad troféjägare söker. Fattar dock inte hur skönheten i mötet kan konserveras i ett par horn eller om man har pengar nog; ett uppstoppat huvud. Hushållsjaga är en annan sak.

Påminde mig återigen om älgkon jag passerade på liknade sätt med 125:an på 80-talet. Det minnet ger mig istället fortfarande kalla kårar. Å andra sidan var det där jag överbevisades i att det coola med mc är att kunna styra och stanna och ffa överleva på hojen. Det som först var det som var kul: att gasa, har med tiden (och träning och erfarenhet) blivit lika stimulerande som det andra. Ibland är gasandet t o m underordnat (frun skriker: vad såsigt du köööör!!). Men visst finns ännu en kick i ax och fart om man är på rätt plats i rätt tid. Precis som när man skruvat på 125:an eller t o m moppen..

Nu har f ö även jag insett nyttan med hjälmmonterad kamera med fjärr på styret.. :D
</pladder>

@Apinator: har du läst ända hit och inte surnat till så får du gärna PM:a vad du vill ha för bagster-grejerna - min "dog" förra säsongen..

Du ska, oavsett hur drygt (i dubbel bemärkelse?!) mitt inlägg upplevs idag, veta att jag menar "bästa klappen på axeln" - inte "värsta nedknacket i stövlarna". Om du inte känner så just nu så kanske när Helgaån översvämmat Kristianstad tillräckligt många gånger med Åhus vodkaspetsade avloppsvatten.. Oavsett beror det förmodligen mest på brister å min sida i att stämma av tilltal efter personkännedom - i ditt fall en helt obekant ju. (Tragikomiskt att inte kunna ta den enkla vägen och hålla käften. Tell me about it..:rolleyes:)

Alla klantar till det ibland och att ge upp om det inte verkar helt hopplöst är låta något levande vissna och dö i förtid. Inga alternativ om man vill fortsätta leva. Det här stycket gäller f ö mig med..:tummenupp
 
Last edited:

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Jag har läst om att iaf tidiga dynojetgrejer kunde skada förgasarna.

Factory Pro-frälsta kan vara ursprung till det. Men visst slits nål och munstycken utan bra filter.. Som av en händelse har FP dylika i titan - gratis, NOT. :hihi

Hade jag kittat idag skulle jag gått på FP-grejerna och ffa fixat tändning, portat innan bänkning med kittet.
 

oden68

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
åmål
Hoj
1997, Honda CBR 1100 Blackbird
Eha: tror att du lyckats få till det längsta inlägget någonsin! :)

Riktigt bra skrivet dessutom!
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Eha: tror att du lyckats få till det längsta inlägget någonsin! :)

Riktigt bra skrivet dessutom!

tack, hoppas det inte träffar fel. Valet att köra MC är nog ifrågasatt av utomstående än att någon ska behöva känna sig ifrågasatt härinne..:confused:

Längden på inlägg ja - är ett aber. Men jag har nog inlägg här på SH som jag fått dela upp på iaf två. :brinnerup En del äpplen rullar långt från trädet och blir vildapel igen, medan somliga kvickrötter i rabatten bredvid muterar mellan roundUp-duschandet och växer i skymundan upp till saker man inte trodde var möjligt.. :va: ;)

go' helg
 

apinator

Ny medlem
Gick med
29 May 2012
Ort
Ystad
Hoj
Honda CBR 1100XX Super Blackbird -99(inlöst), Honda VTR 1000 Firestorm -98
Eha: Det ska bra mycket mer för att göra mig stött än välmenande råd från en vänlig själ på ett hojforum! Tack ska du ha! Hade dock redan innan jag läste ditt inlägg bestämt mig för något annat. Funderingarna drar mot en Vtr som jag testade innan birden. Tyckte den var både lättare och mycket mer lättkörd samt lät den ju riktigt fint! Så just nu lutar det däråt!

Ang bagster så finns tanköverdraget kvar och det kan du få för överkomlig summa, pm:a mig om det!

Mvh Dan
 

oden68

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
åmål
Hoj
1997, Honda CBR 1100 Blackbird
Vad har ni gjort för vinterpyssel med era ögonstenar?

Själv har jag bytt styrlager, tändstift, drivpaket, modifierade centralstödet till 4-1-systemet, egen-svarvade vikter i handtagen, höjde styret 3 cm, lite vätskor, olja/filter, framdäck, bromsbelägg, renoverat kopplingen (slav, master, lameller, fjädrar)
Köpte mig en bagster och en vattentät iphoneväska med hållare som jag monterade i styrkronan.

Har bara haft min i en säsong och förra ägaren hade slarvat lite så det blev en hel del i år...väntar på torr asfalt nu!
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
.....den är en hopplös lärohoj för en nybörjare så du behöver även köpa en seriös träningshoj. Jag hade aldrig i livet valt en BB som förstahoj. Den har inga tydliga gränser och är inte förlåtande när du överskrider dem. Gränserna ligger dessutom i vissa fall i det extrema vilket gör att du kommer ta stora risker om du söker dem för att lära känna hojen. Utan känslan för dessa gränser får du svårt att träna upp körförmågan du behöver för att i längden överleva på landsvägen...

Ursäkta om jag bryter in, men varför inte ta sin BB till en SMC-kurs?
Jag körde med min i flera år och den är inte speciellt svår att lära känna.
När man hakar på de snabba hojarna så är det hjulbasen o sådant som tar i, som begränsar dig, men då går det ändå rätt friskt.

Bara en liten reflektion om man nu vill ha en BB. Jag sakar min kopiöst. Men en MTS1200 är kul den med.
 

oden68

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
åmål
Hoj
1997, Honda CBR 1100 Blackbird
Håller med ang. smc-kurs. Jag har haft kortet i 3 år och anser mig fortfarande vara nybörjare när det gäller att köra hoj.
Körde kawa er6 innan jag bytte till BB och det var ju som att köra moped, den svängde så fint in i alla kurvor så man tänkte inte så mycket på saken egentligen.
Provade på att köra 2 st KNIX-kurser med BB:n ifjol och det gjorde gott, när man fick lära sig att motstyra och lite "vridahuvet-teknik" så tycker jag inte alls att BB:n känns så stor och tung.
Höjde den även bak och det gjorde körningen ännu roligare...

Tycker att det borde ingå i körskoleutbildningen att man ska få köra bana för det ger så mycket.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
@Oden68: svår att lära känna och lättsvängd är relativa begrepp. När en Er-6:a blivit som att köra moped är precis det jag menar är vitsen att ta mc-körandet i "lagom tuggor". För inte var det väl en moppe du var ute efter när du först köpte kawan och började köra? :yoparty :brynad

@BeBe: De blir snart så billiga att du inte kan låta bli.. :tungan Man ska ta sin hoj OAVSETT MODELL till bana och träna är min filosofi. Som jag sagt tidigare har jag upplevt nyttan i trafiken - jag har lyckats missa "mina" krascher. Sånt som jag aldrig klarat med färskt KK på en BB.. :död Jag menar inte att hojen är oberäknelig. Men för en ovan förare är det lättare att mästra en annan hoj. Som du själv säger blir farten lätt hög innan gränserna kommer - alltså är riskerna vid misstag onödigt stora. Det handlar om utveckling. Man kan börja lättare och ta något större och kraftigare, som BB, sedan när "början" inte upplevs som en utmaning längre. Valet att göra och tycka annorlunda är helt fritt.

Apropå potent på bana: Min går jämt med R1k5 genom hela depåkurvan och rakan på Gelleråsen. Med bortmonterade sido- och bottenkåpor.. R1:an hade inte Michelin PR3.. :whip (ja, R1:an låg på fullt alla gånger vi testade)

Bromsandet blir såklart en helt annan sak. (..och R1:an hade inte PR3.. :hihi) CBS på tidiga BB blir lätt fladdrig bak vid hård inbromsning. Jag kan med det, men andra tror att man håller på att bromsa ner sig när den jazzar med röva. Kanhända lite moddning räcker annars är det uppgradering till 99+ reglerventil. Hade gärna eftermonterat ABS på den. Typ den som sitter på CBR:en med ställbara lägen vore najs. (+ möjlighet att låsa upp bakbroms på grusväg utan frambromsarna)
 
Last edited:

Henkenilsson

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird "04"
Då blir man snart BB ägare , hämtar den på söndag :D .Verkar vara en riktigt trevlig maskin både för korta o längre turer . Har vi några BB ägare runt K stad trakten här ? Några almänna tips man bör göra inför säsongen?
 

oden68

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
åmål
Hoj
1997, Honda CBR 1100 Blackbird
Finns ett par stycken där uppe, registrera dig på superblackbird.se och kom upp till Motala kristiflygarehelgen!

na9anura.jpg


Grattis till ett riktigt bra hojköp!
 

Henkenilsson

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird "04"
Man tackar ! Har precis reggat mig där nu :). Haha ja de hade ju varit kul , Känns som det är en mer komplett hoj än de förra jag haft (Honda cbr 929, Yamaha MT 01 ) :banana
 

oden68

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
åmål
Hoj
1997, Honda CBR 1100 Blackbird
Jag köpte min ifjol och är grymt nöjd med den.
Gott om kraft och går att köra långt på med full packning.
Kolla så att kamkedjesträckaren är ok och att laddrelät är bytt samt olja och filter så har du hoj i mååååååånga år framöver. :)
 

Henkenilsson

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda CBR 1100 XX Blackbird "04"
Ja de verkar som kamkedje sträckaren o ladd regulatorn är de vanligaste felen på denna modellen, detta exet har rullat strax över 2000 mil, men förbättrade dem inte sträckaren efter en viss årsmod ? Sen regulatorn bör man kanske byta innan den lägger av ? Så man inte står där med skägget i brevlådan :smasha. Tips på bra inköps ställen av dessa grejor ?
 

oden68

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
åmål
Hoj
1997, Honda CBR 1100 Blackbird
En kedjesträckare brukar väl hålla runt 3-4000 mil drygt tror jag men kostar bara drygt 700 spänn och tar typ 15 minuter att byta själv.
Finns att läsa en hel del om det på superblackbird.se, cct kallas den.
Kolla David silverspares och jaws i England, bra priser och snabba leveranser.
Min har rullat 9978 mil nu, var ute på en testkörning nyss och jag har läst någonstans om en BB som rullat 40000 mil!
Du kommer ha din ett tag du. :)
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top