Honda CBR125R - Accelerationen

Status
Ej öppen för fler svar.

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Hoj
st1100 -00
jag håller med brorzan, folk som inte har mc men har intresse välkomnas bra men så fort någon med moped indirekt frågar om det är värt att köpa en 125a, ta kort och allt vad det innebär.

kanske inte värdens bästa känsla om du tar mc-kort och köper en fin cbr så kommer polaren och drar ifrån en på en moped...

det finns mycket folk här (i 125 delen) som visar omognad och dåligt självförtroende när dom bara måste trycka ner på folk så fort det finns tillfälle.

fy skäms!!!!!!!

:finger

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
suzuki dr650se -00
sen att det va en riktig moppefuck fråga har inte med saken att göra, men hur många har någon fakta om hur en moppe vs 125:a går?? antagligen ingen för ingen rejsar mot en moppe, alla vet bara att 125:an drar moppen. då kvittar det om det är en 4t lr 2t (bara det inte e en honda xr125, som e extrem slö).

Solid snake

Guest
Gruppköp på en sån ruta?

1. Tjet
2. Solid snake 2st
3. Svanen
4.

Ändrade mig lite. :rolleyes:

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Solid snake skrev:
Gruppköp på en sån ruta?

1. Tjet 3st
2. Solid snake 2st
3. Svanen
4.

Ändrade mig lite. :rolleyes:

Gruppköp på en sån ruta?

1. Tjet 3st
2. Solid snake 2st
3. Svanen
4.

Jag måste vara värre.

brorzan

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
Hornet 600 -99
@ Solid snake:

Jag är inte dum, självklart kan jag se om någon är ironisk eller ej. Det spelar dock ingen större roll, tråden blir likväl förstörd. Era gruppköps-inlägg bl a är totalt onödiga. Tror knappast att någon vill ha ironiska eller oseriösa svar när man ställer en seriös fråga. Varför inte skapa en ironi-tråd där sarkasmen kan flöda?

Last edited:

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
KalleNorton skrev:
Ja, men nu pratar vi om 4-taktare = nästan 10hk mindre än en RD och DTLC. :)

jo men en rd125-twin hade bara 16hk.

stirra inte blint på effekten. Betänk att motorn även om den är liten är mer än dubbelt så stor. Dessutom så har en 125:a fler växlar än en moppe i de flesta fall.

Så även om en fyrväxlad dt50 skulle haft 15hk som maxeffekt hade den ändå inte kört ifrån en 125:a med samma effekt eftersom 125 har mkt bredare register och dessutom fler växlar att sprida ut effekten på.

Jag skulle inte vara ett dugg orolig för en trimmad moppe om jag köpt en 125:a idag.

Solid snake

Guest
brorzan skrev:
@ Solid snake:

Jag är inte dum, självklart kan jag se om någon är ironisk eller ej. Det spelar dock ingen större roll, tråden blir likväl förstörd. Era gruppköps-inlägg bl a är totalt onödiga. Tror knappast att någon vill ha ironiska eller oseriösa svar när man ställer en seriös fråga. Varför inte skapa en ironi-tråd där sarkasmen kan flöda?

Förstår hur du tänker, men lite humor i tråden gör väl inget?

Kul när det blir helt stelt ju. :rolleyes:

Kan hålla med om att många trådar spårar ur, men detta är en tråd som är typisk för att spåra ur.

Edmark

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2005
Hoj
Honda Fireblade-05
PEPPO! skrev:
Tjena allihopa!

Ska kanske snart köpa mig en 125:a så jag har en liten fråga.

Skulle någon kunna jämföra olika original 125:ers acc med t ex en moppes? .. Typ CBR:en accar som en Senda med Gianelli Rör osv ...

Tacksam för svar :D
GÄSP !!!

Paradoxy

Guest
Gruppköp på en sån ruta?

1. Tjet 3st
2. Solid snake 2st
3. Svanen
4. Jag
5.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
frew skrev:
jag håller med brorzan, folk som inte har mc men har intresse välkomnas bra men så fort någon med moped indirekt frågar om det är värt att köpa en 125a, ta kort och allt vad det innebär.

kanske inte värdens bästa känsla om du tar mc-kort och köper en fin cbr så kommer polaren och drar ifrån en på en moped...

det finns mycket folk här (i 125 delen) som visar omognad och dåligt självförtroende när dom bara måste trycka ner på folk så fort det finns tillfälle.

fy skäms!!!!!!!

:finger
Tjata på swedie om att jag ska få banna då :)

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
ingen förtillfället
Har sett bägge två, kan säga att jag blev djupt förvånad hur snabb en derbi senda är 0-70 med bara gianelli system,19mm förgasare och drevning.
Cbren har inget "drag" har sett den själv och blev även där förvånad hur sölig den var. 0-70 vinner nog sendan om den är rätt uppsatt för att sedan bli sakta men säääkert omkörd av cbren som toppar ungefär 120-130 mätarfart?
Nä köp ingen skit cbr125a, satsa pengarna på en fin 2taktare istället. :)

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
många idiotiska inlägg i denna tråd, jag kom med ett av dom . men vi skulle slippa allihopa om folk lärde sej SÖKA ! :fatta!

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
MEN SOM JAG REDAN HAR SAGT.

Så drar en någourlunda trimmad moppe en slö 4-takt 125a.

Enbart Ostrypt Aprillia Ditech 50 cc Vs Yamaha 125 Virago.

Accade helt jamnt upp till ca 60 sen drog Yamahan förbi.

Så med ett vassare rör eller större cylinder skulle den åka på fet pisk.

En 70cc me förgasare tror ja drar dom flesta 4-takt då dom av någon knepig anledning aldrig brukar vara på 15 häst utan mera ca :kocko

Men en 2-takt 125a har dom ju inte en suck imot.
Även fall den är på 15 häst.

Last edited:

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Okej för att ge er en klarare blick över det hela:

Jag har haft en Drac.
74cc, 21mm, Konat filter, Top Racing vev, Prorace lameller och fjädrar och Effektsystem. Jag hade varken hög eller låg drevning, någonting mittimellan..
Visst det var kul, tills jag testade 125an :yoparty

Dessutom blev iallafall min moppe extremt sliten efter ett tag, inte i motorn men överlag.. Lager ger sig, stötdämpare sviktar, you name it.. Sen att däcken är mesigt supersmala är ju lite gay det med :lol

Om min fd Drac drar en 125cc (4t, 2t klarar den aldrig :hihi ) så går 125an jävlarimig segt!

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Freddola skrev:
En 70cc me förgasare tror ja drar dom flesta 4-takt då dom av någon knepig anledning aldrig brukar vara på 15 häst utan mera ca :kocko

För att få upp en moped i 15 riktiga hästkrafter, inga kataloghästar så krävs en hel del arbete eller en hel del cash!
Finns det något som är så skrattretande som historiern om urgamla MT5or som hade 17hk och gick i 130km/h? Frågar man hur han vet hk antalet så brukar det låta:
- Domm sa så näär jaa skulje kjöppa dän.
Jag tivlar på att man ens kan köra så fort med en MT..

Som jag skrev så hade jag det trimmet du påstår minst ger 15hk och det var då fan inga 15hk där inte.. Möjligtvis runt 9-11hk, riktiga hk, om ens det..

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Freddola skrev:
MEN SOM JAG REDAN HAR SAGT.

Så drar en någourlunda trimmad moppe en slö 4-takt 125a.

Enbart Ostrypt Aprillia Ditech 50 cc Vs Yamaha 125 varadero.

Accade helt jamnt upp till ca 60 sen drog Yamahan förbi.

Så med ett vassare rör eller större cylinder skulle den åka på fet pisk.

Men en 2-takt 125a har dom ju inte en suck imot.
Även fall den är på 15 häst.
Om du nu vet så väl så behöver du ju inte fråga.
Kan för övrigt säga dig att min CB på 125cc 4t axxar bättre än en strypt NSR på 15hk eller åtminstonde med 25mm bricka i utblåset om ni vet vad det innebär. 4t har bättre botten så är det och det kommer du inte ifrån. Nu snackar jag upp till ca 70. För övrigt är ofta 2t på 15hk original piggare än 4t hojarna men 4t såvitt jag har kunnat prova axxar bäst i början. Talar från egen erfarenhet. (125cc)

PEPPO!

Soon to be a man
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Aprilia RS125 Tuono -04
Tack för (många av) kommentarerna.
Klart jag vet att en 125:a drar en trimmad moppe... men ville ha jämförelser med hur mkt pisk moppen får osv. Sen tror jag nog att det finns många fall där mopeder o lätta hojar har racat :/

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...