Honda CBR600 startar inte!!!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Så, hur minskar man en bilds storlek?
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
När jag försöker ladda upp bilden från mobilen (2,9Mb) så står det

"De följande felen uppstod:
IMG_0076.jpeg: Uppladdning av fil misslyckades."
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Ändra jpeg till jpg och prova igen. Ändra i filnamnet.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Jo... I den här tråden pratar Swedie om att "Bilden skalas ned..." men jag vill hävda att "Det gör den inte alls!!!

https://www.sporthoj.com/forum/show...nda-bildstorlek-i-pixlar-som-är-godkänt-på-SH

Tips. Skicka den som meddelande till dig själv i mobilen och använd den bilden du får. Den blir "förstörd/mindre" i storlek på det viset och kan sen laddas upp. Kör du från dator så ta upp den i "Paint". Minska storleken till säg 30-40% och spar. Den blir då nog lagom i storlek att ladda upp på forumet. Två enkla snabba knep som jag hoppas lirar för dig :)
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tips. Skicka den som meddelande till dig själv i mobilen och använd den bilden du får. Den blir "förstörd/mindre" i storlek på det viset och kan sen laddas upp. Kör du från dator så ta upp den i "Paint". Minska storleken till säg 30-40% och spar. Den blir då nog lagom i storlek att ladda upp på forumet. Två enkla snabba knep som jag hoppas lirar för dig :)

Nu så! Jag öppnade bilden på datorn och fotograferade av den med datorn = 1,7 Mb!:tummenupp
När jag gjorde som du tipsade om här ovan, skickade den som ett SMS så var den fortfarande för stor. Men TACK, det löste sig!
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2021-01-09 kl. 22.25.23.png
    Skärmavbild 2021-01-09 kl. 22.25.23.png
    1.6 MB · Visningar: 95

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Alltså... alla komponenter är bytta! Utom kabelstammen. Men min kunnige vän kar kollat och mätt ALLT och ALLT är ok! Har fått tag i en kille i Jämtland som har en likadan hoj som funkar, så idag skickade jag 2 st ECU:er för att han ska kolla så de är ok. Återkommer...:tummenupp
ALLT är inte ok. Hade ALLT varit ok hade du haft gnista. Misstänker att du inte kollat och mätt ALLT.

Jag har kopplat ALLA kablar dit!:tummenupp
ALLA kablar ska inte vara kopplade till plus på batteriet. Misstänker att du inte kopplat ALLA kablar dit.

Jag vill verkligen hjälpa dig och jag har ”lagat” flera hojar på detta forumet. Dock är det omöjligt om någon påstår att allt är kollat när så inte är fallet eller att alla kablar är kopplade till plus på batteriet när så inte är fallet.

Frågor:
1. Vad är resultatet av mätningen på hela kretsen till sidostödsswitchen?
2. Vad är resultatet av mätningen på hela kretsen till neutralswitchen?
3. Vad är resultatet av mätningen på hela kretsen till clutchswitchen?
4. Vad är resultatet av mätningen på hela kretsen på statorn och pickup?
5. Vad är resultatet av mätningen på hela kretsen till regulator/rectifier?
6. Vad är resultatet av mätningen på hela kretsen till tändspolarna?
7. Varför har du bytt tändstift, tändspolar, tändkablar, kåpa med vevaxelgivare och ECU när din kompis mätt ALLA kablar och ALLA komponenter och ALLT är ok?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
ALLT är inte ok. Hade ALLT varit ok hade du haft gnista. Misstänker att du inte kollat och mätt ALLT.


ALLA kablar ska inte vara kopplade till plus på batteriet. Misstänker att du inte kopplat ALLA kablar dit.

Jag vill verkligen hjälpa dig och jag har ”lagat” flera hojar på detta forumet. Dock är det omöjligt om någon påstår att allt är kollat när så inte är fallet eller att alla kablar är kopplade till plus på batteriet när så inte är fallet.

Frågor:
1. Vad är resultatet av mätningen på hela kretsen till sidostödsswitchen?
2. Vad är resultatet av mätningen på hela kretsen till neutralswitchen?
3. Vad är resultatet av mätningen på hela kretsen till clutchswitchen?
4. Vad är resultatet av mätningen på hela kretsen på statorn och pickup?
5. Vad är resultatet av mätningen på hela kretsen till regulator/rectifier?
6. Vad är resultatet av mätningen på hela kretsen till tändspolarna?
7. Varför har du bytt tändstift, tändspolar, tändkablar, kåpa med vevaxelgivare och ECU när din kompis mätt ALLA kablar och ALLA komponenter och ALLT är ok?

Hej Tegel 1432, och tack för att du engagerar dig!:tummenupp
När jag skriver att "ALLT är OK!" så inser jag att allt INTE är ok, just för att den inte startar. Och min kunnige vän (som mätt ALLT) inser också att han/vi missat något. Jag inser också att ALLA kablar ska INTE vara kopplade till plus, det vara bara som ett lite roligt svar på någons fråga om jag kopplat jord till minus och plus till plus. Och det har jag.

Det som är lite intressant här är att hojen stannade under körning. Jag har alltså inte mekat sönder den. Under race tvärdog den, kom tillbaka i två sekunder, för att sedan dö. Jag var då tvärsäker på att det var soppatorsk. Väl hemma i garaget fanns mycket bensin i tanken och hojen startade igen, gick i 20 sekunder för att sedan dö och inte starta igen. Konstaterade att det inte fanns någon gnista.
Och då jag har en donatorhoj har jag (en sak i taget) bytt kåpa med vevaxelgivare, bytt tändspolar, bytt ECU, bytt tändkablar, bytt bränslerelä, och det är fortfarande ingen gnista.
Så, till dina frågor
1.Sidostödswitchen är borttagen och har varit det under hela min ägo.
2, Neutrallampan lyser när den ska. Mätning vet ej
3, Clutchswitch???
4, 5, Vet inte säkert, återkommer efter att jag konfererat med min mätkunnige vän.
6. Menar du från ettans till fyrans, och tvåans till treans tändhatt? 16kOhm respektive 26 kOhm, beroende på tändspolar/tändkablar/tändhattar.
7. Jag, och sedan vi, började felsökningen med att byta komponenter, ett enligt mig lätt sätt att hitta fel. Och när vi inte hittade felet så tog kompisen fram mätdonen/occilloskopet och satte igång. Och där är vi.
Jag (och min vän) inser att vi missat något. Jag ska prata med honom och be att han besvarar dina frågor här ovan.
TACK för ditt engagemang!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Återkommer:)
#22MOZZ
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
...
1.Sidostödswitchen är borttagen och har varit det under hela min ägo.
2, Neutrallampan lyser när den ska. Mätning vet ej
3, Clutchswitch???
...
#22MOZZ

Att sidostödsbrytaren är borttagen betyder inte att man kan strunta i den. Den behöver fortfarande förbikopplas. :7peta
På min Daytona är brytaren också borta men kretsen måste fortfarande vara sluten som om stödet var uppe. Hade inte ett lika digitalt fel som dig utan den bara misstände ibland. Ingen MIL för det "felet" uppstår ju bara när stödet är nere med växel i.

Min neutrallampa slutade lysa för mer än 15 000 mil sedan...

Kopplingskontakten har bara betydelse när jag ska starta min Daytona, hur det är på din vet jag inte men det vet de som har samma...

Lycka till! :)
 

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR1000RR
Hej
Nu skriver du visserligen att gnista saknas.
Men symptomen när den slutade gå låter exakt som samma fel som jag hade på likadan hoj (fast cbr600f3).
Då var det bränslepumpen som vart dålig, ett vanligt fel på dem när de blir gamla.
Finns renoveringskit att köpa för 200 kr ungefär.
Lätt att testa: Lossa dräneringsskruvarna i flottörhusen, se om de kommer ut soppa. Några droppar räknas inte.
Sen kan man koppla förbi pumpen med en slang/ rör från bränslefilter till förgasarna, om man ser till att ha minst halv tank eller så.
Pumpen behövs bara för att få soppa upp till förgasarna, som ju sitter högre än nedre delen av tanken.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej
Nu skriver du visserligen att gnista saknas.
Men symptomen när den slutade gå låter exakt som samma fel som jag hade på likadan hoj (fast cbr600f3).
Då var det bränslepumpen som vart dålig, ett vanligt fel på dem när de blir gamla.
Finns renoveringskit att köpa för 200 kr ungefär.
Lätt att testa: Lossa dräneringsskruvarna i flottörhusen, se om de kommer ut soppa. Några droppar räknas inte.
Sen kan man koppla förbi pumpen med en slang/ rör från bränslefilter till förgasarna, om man ser till att ha minst halv tank eller så.
Pumpen behövs bara för att få soppa upp till förgasarna, som ju sitter högre än nedre delen av tanken.

Pumpen går, lägger jag ström på den knattrar den igång. :tummenupp
 

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Ort
Gisslarbo
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Har du kopplat den svarta kabeln till minus på batteriet...
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Inte någon hjälp men det där kopplingsschemat ser skumt ut, alt så ser jag inte alla kopplingspluppar. Fattar inte hur baklamporna tänds öht :D
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Vippen fungerar; när jag slår på den vaknar elen, lampor, startmotor osv....

Jag säger inte att det är så i Hondans fall, men på min sketna Yamaha som började missa och leva rövare efter jag vart torpederad på Bike Week 2019 så var det vippen som glappade. Men BARA över ca 10000 rpm och då jag snigla runt på banan. Det var omöjligt att återskapa felet i depån den gången.

Så jag körde med en kabel som jag rykte i och ur resten av år 2019.
Till 2020 så investerade jag i en svindyr vippbrytare som kostade mera än 1 timmes avlöning och no blev jag ltie förvånade då den j**la skiten lade av efter 2-3 dagar med. Men då lyckades jag återskapad den med hundratals ryckande i garaget.

2021 är det en kabel där igen...

Det jag vill säga till slut är, testa att ta bort vippströmbrytaren iaf.....ganska enkelt och billigt att prova utan.

 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hej Tegel 1432, och tack för att du engagerar dig!:tummenupp
När jag skriver att "ALLT är OK!" så inser jag att allt INTE är ok, just för att den inte startar. Och min kunnige vän (som mätt ALLT) inser också att han/vi missat något. Jag inser också att ALLA kablar ska INTE vara kopplade till plus, det vara bara som ett lite roligt svar på någons fråga om jag kopplat jord till minus och plus till plus. Och det har jag.

Det som är lite intressant här är att hojen stannade under körning. Jag har alltså inte mekat sönder den. Under race tvärdog den, kom tillbaka i två sekunder, för att sedan dö. Jag var då tvärsäker på att det var soppatorsk. Väl hemma i garaget fanns mycket bensin i tanken och hojen startade igen, gick i 20 sekunder för att sedan dö och inte starta igen. Konstaterade att det inte fanns någon gnista.
Och då jag har en donatorhoj har jag (en sak i taget) bytt kåpa med vevaxelgivare, bytt tändspolar, bytt ECU, bytt tändkablar, bytt bränslerelä, och det är fortfarande ingen gnista.
Så, till dina frågor
1.Sidostödswitchen är borttagen och har varit det under hela min ägo.
2, Neutrallampan lyser när den ska. Mätning vet ej
3, Clutchswitch???
4, 5, Vet inte säkert, återkommer efter att jag konfererat med min mätkunnige vän.
6. Menar du från ettans till fyrans, och tvåans till treans tändhatt? 16kOhm respektive 26 kOhm, beroende på tändspolar/tändkablar/tändhattar.
7. Jag, och sedan vi, började felsökningen med att byta komponenter, ett enligt mig lätt sätt att hitta fel. Och när vi inte hittade felet så tog kompisen fram mätdonen/occilloskopet och satte igång. Och där är vi.
Jag (och min vän) inser att vi missat något. Jag ska prata med honom och be att han besvarar dina frågor här ovan.
TACK för ditt engagemang!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Återkommer:)
#22MOZZ
Kolla gärna vad du har för motstånd i spolarna på pulse generator.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top