Honda CBR600 startar inte!!!

Slå om dödarknappen….:näsblod Gissa om jag glömt det någon gång:hihi

Nä skämt åsido.
Funkar donator hojen? Då hade jag nog bytt delar till den en efter en. Då bör man ju se när det inte blir bra. Om man skall vara tidseffektiv. Och som många säger kabelhärvan kan ju spöka rätt ordentligt. På min hoj är höljena som plåt nu när mjukgörarare anno 1997 är i himlen.
Och likriktaren har ni bytt hoppas jag.Har också hållit på och mätt och fått bra värden. Sen var det likriktaren likt förbaskat.
 
Uppdatering!!!! Skickade mina två ECU:er till en hyvens man i Jämtland som har en CBR600F1. Och vad hände, jo; INGENTING! Båda är trasiga! Och då är det ju inte så konstigt att hojen inte har någon gnista. SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ konstigt! Min donatorhoj gick när jag köpte den, men nu är ECU:n död.
Så, när jag nu provar ECU nummer tre som mr. Grandell på Spinnin Wheel så elegant skickat till mig så går fortfarande inte hojen. Så nu är även den ECU:n på väg till Jämtland för en funktionskoll. Återkommer i ärendet!:tummenupp
 
Så nu är även den ECU:n på väg till Jämtland för en funktionskoll. Återkommer i ärendet!:tummenupp
Jag fixade en Suzuki LS 650 SAVAGE åt en mc-polare förr-förra året. Där var det tåtarna från generatorn som hade kortslutits med tåtarna till signalgivaren. Han lyckades bränna en annans polares LS650 ECU så jag köpte en beggad från Holland som kopplades in EFTER att kortisarna (det var flera) hade fixats.
 
Jag fixade en Suzuki LS 650 SAVAGE åt en mc-polare förr-förra året. Där var det tåtarna från generatorn som hade kortslutits med tåtarna till signalgivaren. Han lyckades bränna en annans polares LS650 ECU så jag köpte en beggad från Holland som kopplades in EFTER att kortisarna (det var flera) hade fixats.
Japp, tänker att det måste vara något sådant, för hög spänning, kortis, något som dödar ECU:er. Väntar på svar om statusen på ECU nummer 3, sedan ska jag på't igen!
TACK ALLA för ert engagemang!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Hej igen! Dan, min hjälte i Härjedalen har skottat sig in i garaget och konstaterat att ECU nummer tre är död även den! Så, något på min hoj dödar ECU:er. Min plan nu är att skaffa en ny ECU och sedan koppla ur laddning och laddregulator inna jag gör ett nytt startförsök. Någon som har andra åsikter? Kan det vara något annat än hojens laddning som dödar ECU:n?
 
Hur är det med donatorhojen, är det inte bättre att koppla in ECUn på den och sedan flytta över generator, laddningsregulator och ECU mm till racehojen när allt funkar?
 
OM, det är ditt laddningssystem som dödar ECUer så förstår jag inte hur det kan ske när motorn inte ens startar.
Ditt problem är ju avsaknad av gnista.
Jag kan inte tänka mig att du får överspänning redan på startmotorvarvtal.
Och 3 döda ECUer på raken får mig att tvivla på testmetoden som används för att kolla dem.
Men för att du ska ska vara på säkra sidan så mät hela laddkretsen noga, borde finnas värden i verkstadsmanualen, ev kan du ju dra runt motorn på starten utan stift i och med ECU bortkopplad och mäta laddkretsen och jämföra med stillastående.
 
Kan det vara så att det är kortis i kabelstammen någonstans, så att det kommer in 12V någonstans där det inte ska göra det, tex en givar-ingång, och det i sin tur dödar ECUn? Eller något som jordar och det blir för stora strömmar ut ur någon port?
 
Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Back
Top