Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Blow

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen!! cbr 900 fireblade -96 *STULEN*
Min gamla gick upp 600 i varv 1 fram och tva bak.

/Thomas
Okej, om inte jag har fattat fel så varvade den alltså 600 varv till på 6:ans växel? på dom andra växlarna med så klart :) Frågan e bara om man vinner nåt i topp hastighet eller om man bara lurar sig själv eftersom mätarn visar för mycket... hmm. Nån annan som har nåt tips på hur man kan utnyttja hela varv registret borde ju finnas en hel del fart å vinna på å kunna varva ut :confused: tror jag :va
 

Blow

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen!! cbr 900 fireblade -96 *STULEN*
Nån annan som har nåt tips på hur man kan utnyttja hela varvregistret? borde ju finnas en hel del fart å vinna på å kunna varva ut?

Japp. matte med gps, nar jag lag och korde i 110. fore och efter drevbyte.
(1 kugg fram) mataren visade ratt mycke fel :)

/Thomas
Det tror jag, rörde sig säkert om 10-15 km/h:) bara en gissning:)
 
Last edited:

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Nån annan som har nåt tips på hur man kan utnyttja hela varvregistret? borde ju finnas en hel del fart å vinna på å kunna varva ut?

Du vinner inget på att varva ut hojen i sexans växel. På de sista 500-1000 innan varvstopp vänder effektkurvan neråt och du har minde effekt och därför varvar den inte ut. Jag bytte tillbaka till orginaldrevning på min Firebalde och fick något högre (futtiga 3 km/h) toppfart enligt GPS. Som bonus visade hastighetsmätaren rätt igen!:tummenupp
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Drevar du ner hojen visar hastighetsmätaren fel dvs för mycket.

Jag drevade ner 1 fram i höstas, jämförde med en hojpolare i90 km i timmen.Dom visade samma hastighet när vi höll samma fart....
1 fram ska visst visa 3 fel, dvs nada.Finns ju större diffar på orginalbilar/hojar.

hur mkt är det osm är påhittat i den boken? ^^

fulltank. ut med bensinen ur gasarna.

koppla ur batteri och underhålls ladda det eller köp ett nytt till våren.

citera fel person men ni fattar vem jag menar =)

Jag vet inte vem du menar, men jag får mina tips på mekverkstad.:yoparty
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Jag drevade ner 1 fram i höstas, jämförde med en hojpolare i90 km i timmen.Dom visade samma hastighet när vi höll samma fart....
1 fram ska visst visa 3 fel, dvs nada.Finns ju större diffar på orginalbilar/hojar.
:yoparty

Det säger sig självt att felvisningen BLIR större.
Närmare bestämt minst 1/16
D.v.s MINST 6% högre visning än innan.
 

Tompus

döda kung Bore
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Gävle
Hoj
Hayabusa 03, ktm 640 sm 01
Jahopp då blev man med blade idag då. En 98. funderar lite om man har gjort bort sig när det gäller val av hoj eller om det är positivt´att man ska kuska runt på den nästa säsong ?
 

Dr.Bike

Guest
Jahopp då blev man med blade idag då. En 98. funderar lite om man har gjort bort sig när det gäller val av hoj eller om det är positivt´att man ska kuska runt på den nästa säsong ?

Grattis!
Men du går ju från "touringhoj" till en sporthoj, så det hela beror väl på vad du tänkt använda den till?
Ska du köra bankörningar mest så har du ju gjort ett bra val.
Men ska du kuska landsväg mest så kanske 10:an hade varit bättre...
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Det säger sig självt att felvisningen BLIR större.
Närmare bestämt minst 1/16
D.v.s MINST 6% högre visning än innan.

6,25% för att vara exact.Men det förutsätter ju att ALLA fordon som säljs i SVERIGE har en exact kalibrerad Hastighetsmätare.När man ibland jämför bil/bil eller andra fordon mot varandra kan man få olika visade siffror vid samma fart.Så vad gör 6,25% i det fallet.Dessutom minskar ju risken att du i själva verket kör för fort.Men d e ju klart att om man drevar om typ 2 fram och 3 bak blir det ju en satans diff.
 

Dr.Bike

Guest
6,25% för att vara exact.Men det förutsätter ju att ALLA fordon som säljs i SVERIGE har en exact kalibrerad Hastighetsmätare.När man ibland jämför bil/bil eller andra fordon mot varandra kan man få olika visade siffror vid samma fart.Så vad gör 6,25% i det fallet.Dessutom minskar ju risken att du i själva verket kör för fort.Men d e ju klart att om man drevar om typ 2 fram och 3 bak blir det ju en satans diff.

Precis! :)

Och ja, exakt 6,25 (jag skrev MINST 6%, jag huvudräknade lite) Den exakta diffen är ju 1-15/16.

Lösningen heter Speedo Healer.
PM:a Majtii om ni vill ha en sån.
 

Tompus

döda kung Bore
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Gävle
Hoj
Hayabusa 03, ktm 640 sm 01
Grattis!
Men du går ju från "touringhoj" till en sporthoj, så det hela beror väl på vad du tänkt använda den till?
Ska du köra bankörningar mest så har du ju gjort ett bra val.
Men ska du kuska landsväg mest så kanske 10:an hade varit bättre...

njae vill ju ha nånting som är lite roligare att åka på helt enkelt,
sålde min gamla trotjänare o tänkte vänta med hojj men det gick ju inte ens att vänta en månad :tungan
 

Blow

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen!! cbr 900 fireblade -96 *STULEN*
Du vinner inget på att varva ut hojen i sexans växel. På de sista 500-1000 innan varvstopp vänder effektkurvan neråt och du har minde effekt och därför varvar den inte ut. Jag bytte tillbaka till orginaldrevning på min Firebalde och fick något högre (futtiga 3 km/h) toppfart enligt GPS. Som bonus visade hastighetsmätaren rätt igen!:tummenupp
Okej! Tackar för svaret:)

Precis! :)

Och ja, exakt 6,25 (jag skrev MINST 6%, jag huvudräknade lite) Den exakta diffen är ju 1-15/16.

Lösningen heter Speedo Healer.
PM:a Majtii om ni vill ha en sån.
vad är Speedo Healer för nåt?
 
Last edited:

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Precis! :)

Och ja, exakt 6,25 (jag skrev MINST 6%, jag huvudräknade lite) Den exakta diffen är ju 1-15/16.

Lösningen heter Speedo Healer.
PM:a Majtii om ni vill ha en sån.


Men funkar den till min cykel???
Min wire sittter ju ner på drivhjulet.Jag trodde att den bara funkar på elektroniska mätare på nyare cyklar.:confused: :confused:
Annars är det ett perfekt redskap till att få det hela rätt, har läst en delom den...
 

Dr.Bike

Guest
Men funkar den till min cykel???
Min wire sittter ju ner på drivhjulet.Jag trodde att den bara funkar på elektroniska mätare på nyare cyklar.:confused: :confused:
Annars är det ett perfekt redskap till att få det hela rätt, har läst en delom den...

Eh...såvitt du har en Fireblade så har du INGEN wire.
Ingen FB har någonsin haft det.
I ditt fall sitter en sensor på utgående drevet.
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Eh...såvitt du har en Fireblade så har du INGEN wire.
Ingen FB har någonsin haft det.
I ditt fall sitter en sensor på utgående drevet.

I min okunskap trodde jag att det var en typ av wire i den.
Men funkar då speedohealern till min FB-97????
Blir i så fall snart en inköpt produkt..:tummenupp
 

sportbike

Guest
Dom där fajjer-blejdarna,e dom så snabba på boge som alla säger?
 

Dr.Bike

Guest
I min okunskap trodde jag att det var en typ av wire i den.
Men funkar då speedohealern till min FB-97????
Blir i så fall snart en inköpt produkt..:tummenupp

Viist gör den det.
Den kopplas i serie med den pickup du ser vid drevet, och mätaren, och förlänger/förkortar den inkommande pulsfrekvensen allt efter behag.
Du kan alltså alltid justera mätaren att visa helt korrekt.
Runt en tusing kostar den.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top