Elproblem!
Hallå hallå!
Har ett litet problem (läs: hojen funkar inte alls)
Var ute och körde och vips så tystnade allt för en millisekund för att sedan komma tillbaka till normalt bara att visarna inte rörde sig och sekunden senare började den spotta och fräsa och hade ingen som helst kraft (men motorbromsade om jag växlade ner) och kopplade jag ur så hade den svag tomgång (eller om den bara hade ljud från att den rullade, minns inte helt). Försökte jag gasa så hände ingenting. När jag sedan hade rullat till stopp så dog hojen helt och när jag sedan försökte vrida på nyckeln igen så var allt helt dött. Inget ljus i nån lampa, inget ljud, ingenting.
Efter att ha kört hem hojen på släp och nu börjat mäta lite så vet jag detta: huvudsäkringen är hel, strömmen kommer igenom den. Strömmen kommer hela vägen upp till tändningslåset (har mätt på kabeln som sitter fäst upp under låset) sedan ut från tändningslåset (på läge "on") så kommer ingen ström alls. Noll på mätinstrumentet. Har mätt på rödsvart kabel (som går vidare till säkringsdosan för ignition, lysen och allt). Kan det vara så att tändningslåset har gett upp? Kan man på nåt smidigt vis koppla förbi det för att se om det funkar om man går förbi låset? Typ dra pluskabeln från huvudsäkringen innan låset och in i säkringsdosan som strömmen går till efter låset?
Följdfrågan blir ju då om det finns nytt lås att få tag på på billigt vis?
Nån som är vaken och vet något bra?
(Vågar inte nämna detta för min kusins sambo som kör ducati då vi alltid retar honom för hans italienska saker som bara går sönder... )